Alarmcentrale in MK

In een meterkast wil ik een alarmcentrale plaatsen (Alphatronics Unii). De kabels komen bijna allemaal van boven

Er zijn 3 plekken mogelijk:
1) Helemaal bovenin, maar dan past de kast alleen ondersteboven, anders gaat het deksel er niet af
2) Aan de deur, komt net boven de installatieautomaten uit met ong 1 cm ruimte. Deze centrale heeft onderin de accu en een ringkern trafo
3) Onderin vrij strak tegen de gasmeter aan; geeft wel een enorme extra kabelboom in de MK

Plek 1 is gezien de kabels het handigst, maar als ik deze centrale omgekeerd ophang moet ik een extra beugel voor de accu maken, anders valt ie eruit.

Hoe zouden jullie dit doen?

men zet er ook wel vaker balkjes of stukjes buis onder zodat de kast over buizen heen kan hangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Helaas ontstaat er dan nog steeds geen ruimte. Het is een oude, nogal ondiepe meterkast.

In een noodgeval kan ik nog de deur hoger maken, maar dat doe ik liever niet.

High met Henk

Special Member

Een gasmeter in de machinekamer?
Meterkast?

Heb je het over een hoofdbord hier?

Wat voor schip is dit shipmate? Meestal hang je een centrale op de brug of in de ecr.

Bij een jachtje wellicht ergens in de accomodatie???

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Accu 'ondersteboven' bovenin de alarmkast plaatsen en de alarmkast ondersteboven in de meterkast hangen. Dan staat de accu weer goed. Is ook beter voor de accu.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Af en toe eens een klusje aan de wal Hmh ;) Op een schip was dit inderdaad nooit een probleem geweest.

@ohm pi zou ook mijn voorkeur hebben, ivm overzichtelijkheid.
Ik kan in alle documentatie niets vinden of dit ook 'toegestaan' is. De leverancier rept er niet over, in de installatie voorschriften voor alarm apparatuur vind ik ook niets.

Zolang ze niet worden overladen lekken die accu's niet snel, ongeacht de positie.
Wat afwijkend, maar is aan het plafond geen idee?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

de accu moet toch elke 5 jaar worden vervangen, aan het plafond of zelfs in het plafond ben ik ook al tegen gekomen. leuk met storingen als niemand weet dat daar een verdeler hangt :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Arco: goede, nog helemaal niet aan gedacht. Die accu kan natuurlijk ook gewoon op een andere plaats gezet worden, in het uitzonderlijke geval van lekken is er dan weinig aan de hand. Heb ik volgens mij wel een apart kastje nodig met een sabotage contact.

@Testman: kan mijn nauwelijks voorstellen hoe je de accu in het plafond plaatst terwijl je nog voldoet aan de voorschriften.

Op 5 april 2020 21:08:25 schreef Arco:
Wat afwijkend, maar is aan het plafond geen idee?

Dat heb ik al een paar keer gezien maar dan in een systeemplafond :7

Waren van die los verhuurde kantoorruimtes zonder eigen MK/ technische ruimte. Ik trek daar het systeemplafond open voor ledbakken te plaatsen en kijk me zo tegen een Aritech centrale aan 8)7

Geen slecht idee eigenlijk, een NVR bijvoorbeeld gaan ze ook wat lastig vinden in een kantoor van 100M².

High met Henk

Special Member

Dit betreft een woning dus..
Of iig een gebouw.

Maar in de titel staat toch duidelijk mk = machinekamer.

Ik nog altijd in de war??

@HMH Ik snap je verwarring.

MK is een afkorting wat door ieder anders geïnterpreteerd kan worden:
- Machinekamer
- Meterkast
- Meldkamer
en nog veel meer.

In het begin vroeg ik mij altijd af waar ts nou voor stond :o

[Bericht gewijzigd door EL83 op 6 april 2020 10:51:40 (17%)]

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob040

Golden Member

Op 6 april 2020 10:45:00 schreef High met Henk:
Maar in de titel staat toch duidelijk mk = machinekamer.

Ah, nu snap ik de opmerking ook, jij werkt dan zeker veel met schepen.

Ik heb in feite het zelfde probleem als TS (meterkast aan de kleine kant) en ik ga de centrale bij de CV (centrale verwarming, niet de carnavals vereniging) hangen. Dat wordt dan een tweede technische ruimte.
Maar ik kan wellicht anders dan Shipmate alle leidingen nog naar die plek in huis laten gaan.

Shiptronic

Golden Member

Ik zou de dikke kabelboom voor lief nemen, als ik daarna op een normale wijze er bij kan. trapjes en op de kop lezen ben ik geen voorstander van.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

@rob040: inderdaad: ik werk veel met schepen en de MK + shipmate triggerde mij en was daardoor beetje de weg kwijt...

maar alarm centrale op zijn kop: ik heb het hele spul gewoon op zolder zitten en mijn meterkast is ECHT klein: Kreeg er met moeite 12 groepen op 3F in. Dan nog een deurbel. een 10" rackje voor ca 8u hoog
de gasmeter en de watermeter.....
Nog met moeite 6 WCD's in kunnen proppen...

MAar via 10"rack patch ik alles incl CV ketel, ethernet etc....

en dan 2 trunks naar zolder toe... WAt dan eigenlijk wel te weinig is...