Montage kabeloog

Gegeven: 6mm2 of daaromtrent, gevlochten, met een kabeloog eraan geknepen, zeg maar 5 mm; en een metalen profiel, L of U of wat dan ook.

Opdracht: monteer het kabeloog op het profiel, zodat een deugdelijke en blijvende verbinding ontstaat, mechanisch en electrisch.

Mijn oplossing: ik boor een gat van 5mm in het profiel, maak het vrij van bramen, steek er dan een bout doorheen, doe daar het kabeloog overheen, en zet de hele zaak vast met een moer. Als het heel trillingsbestendig moet zijn gebruik ik een borgmoer, zo eentje met een nylon kraag erin (die moet je na demontage gelijk weggooien, nooit hergebruiken, om het echt goed te doen) of ik doe er een tweede moer overheen.

Mijn vragen:
1/ maakt het uit langs welke kant de bout steekt? De kop tegen het profielijzer, of de kop tegen het kabeloog?
2/ vooral: waar voeg ik welke ringetjes toe? vlakke ring? tandring? veerring?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

1: Maakt niet uit volgens mij.
2: tussen de geleiders , dus je kabeloog en je profiel nooit geen ringen.
Onder de moer altijd, moer kan draaien en zou de kabelschoen daarmee beschadigen.
Onder de bout moet je zelf weten.
Maar OP de kabelschoen altijd, ook als je van deze kant de bout er doorheen duwt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
evelo

Golden Member

Ik zou zeggen:

Boutkop
Rondel
Kabeloog
Profiel
Rondel
Springrondel
Moer

Shiptronic

Golden Member

déjà vu ?

[edit] toch al weer 4 jaar gelden,
( https://www.circuitsonline.net/forum/view/133964#highlight=oog )

Ik heb liever een kartelring die de moer tegenhoud, en de kartels trekken ook nog evt. in het materiaal voor een goede verbinding (eigenlijk hoort er een normale ring onder).

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Ship: goed gezien, ik wilde er niet aan herinneren omdat ik toentertijd enkele deelnemers maag- en verwante krampen heb aangedaan ;) Maar inderdaad ben ik er sedertdien nog altijd niet helemaal uit. Nu, het gaat deze keer ook eerder over mijn nieuw bestelde kampeerbus (levering niet de eerste x maanden , grrr) dan over het vliegtuigje, dus het komt nu niet op de laatste gram op aan.

Wat bedoel je precies met een kartelring? Zo eentje met tandjes aan, dacht ik, die zich in het materiaal inwerkt? Dat noem ik dan een tandring, maar @evelo heeft het weer liever over een "rondel" wat lijkt te verwijzen naar FR:Rondelle; en in het Engels lijkt het een "star washer" te heten. Wat een Toren van Babel!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Met een "Veerring" of "Springrondel" (maar ik heb maar een paar jaar in Belgie gewerkt dus de inburgeringscursus nooit afgemaakt :+) denk ik aan deze :

Voor kabelogen denk ik toch liever aan een "Kartelring" , of inderdaad "Star washer", die zie je ook vaak in apparaten zitten op aardaansluitingen.

Er lijken zelfs normen voor te bestaan (pag. 21).

021c99s2c04.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 6 april 2020 17:22:29 schreef big_fat_mama:
Wat bedoel je precies met een kartelring? Zo eentje met tandjes aan, dacht ik, die zich in het materiaal inwerkt? Dat noem ik dan een tandring, maar @evelo heeft het weer liever over een "rondel" wat lijkt te verwijzen naar FR:Rondelle; en in het Engels lijkt het een "star washer" te heten. Wat een Toren van Babel!

De ring die in het Nederlands "kartelring" heet, wordt in het Engels inderdaad "starwasher" genoemd.
Overigens heb ik voor een deugdelijke verbinding, zowel elektrisch als mechanisch, nog wel een alternatief:
Eerlijk gezegd ken ik dergelijke verbindingen - origineel vanuit de fabriek - niet anders dan met schroefdraad in het 'profiel'. Je gebruikt dan gewoon een 5 mm boutje, met een platte sluitring plus een verende sluitring. Dus kabelschoentje op het profiel, platte ring daarop, verende sluitring daarop en boutje in het profiel draaien.
Edit: verende sluitring volgens de foto hierboven

Shiptronic

Golden Member

Op 6 april 2020 17:22:29 schreef big_fat_mama:
@Ship: goed gezien, ik wilde er niet aan herinneren omdat ik toentertijd enkele deelnemers maag- en verwante krampen heb aangedaan ;)

Ik voel het nog steeds :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Gat kleiner boren en er draad in tappen. Anders een strip voor aarding gebruiken. Daar zijn al gaten in. voorbeeld

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Overigens om de spraakverwarring nog groter te maken bestaan er ook meerdere versies zelfborgende moeren.
Die met de plastic waar BFM naar verwees maar het Aviation PDF doc waar ik naar linkte gebruikt deze :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Golden Member

Kartelmoeren zijn een drama met oogen, ze happen en draaien mee. Juist daarrom pak je een ring, daar draait de moer over, kwarteltje ertussen tegen los lopen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evelo

Golden Member

High met Henk

Special Member

Liever een gat 4.2 boren en m5 erin tappen: minder roest. Tussen profien en kabeloog eennkartel ring (snijd aan beide kanten in) en dan een ring en veerring om op druk te houden.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 6 april 2020 18:14:10 schreef bprosman:
Overigens om de spraakverwarring nog groter te maken bestaan er ook meerdere versies zelfborgende moeren.
Die met de plastic waar BFM naar verwees maar het Aviation PDF doc waar ik naar linkte gebruikt deze :
[bijlage]

dit zijn kartelmoeren.

Een kabeloog komt meestal op een koperen profiel. Om daar draad in te tappen lijkt me geen stevige mechanische oplossing.

Vliegtuig, kun je ook nog altijd een kroonmoer toepassen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als je er (heel) veel moet doen

Draadeinden lassen of persen in het profiel

https://www.stiftlassen.nl/stiftlassen/short-cycle-stiftlassen/
https://www.hilti.be/c/CLS_DIRECT_FASTENING/CLS_GROUND_BOND7889

daarna kabeloog vastzetten door een zelfborgendemoer met contactveerring

https://www.jeveka.com/nl/catalog/veerringen-schotelveren-ze...+a+nr+view

Als het er maar enkele zijn zou ik draadtappen in het profiel, verf/roest verwijderen van profiel en met een bout en gekartelde ring vastzetten.

RAAF12

Golden Member

Of gebruik RVS moeren en bouten, dat blijft mooi in de loop der tijd.
https://www.klusgereedschapshop.nl/1120805-zeskant-borgmoer-rvs-a2-m5
Maar onderlegring met veerring kan ook en evt met een borgmiddel ivm met de trillingen in een camper.
https://www.henkel-adhesives.com/nl/nl/insights/alle-insight...delen.html
Ik zie vaak na een paar jaar al verroeste parkers en montageschroeven zitten, ook in de dure merken auto's. Terwijl RVS niet zoveel duurder is.

Op 6 april 2020 20:01:35 schreef High met Henk:
Liever een gat 4.2 boren en m5 erin tappen: minder roest. Tussen profien en kabeloog eennkartel ring (snijd aan beide kanten in) en dan een ring en veerring om op druk te houden.

Bij getapte schroefdraad is die kartelring met het 'insnijden' niet echt nodig. Een goed aangedraaide bout maakt een heel goed contact middels diezelfde draad.

Bijkomende vraag:
- het profiel is meestal van staal
- de kabelschoen is vaak vertint koper

Gebruik je nu een rondel gemaakt van :
- messing (geel),
- puur koperen (rood),
- gegalvaniseerde staal (mat zilverachtig)
- inox A2 (blinkend zilverachtig)

Dit in relatie tot corrosie die kan optreden in de buurt van de verbinding.

EricP

mét CE

Voordat je daar wat zinnigs over kunt zeggen, moet je eerst wat weten over de omstandigheden.
Als iets vast moet op RVS, dan zie ik vaak een kartelring tussen oog en profiel. Waarschijnlijk met als doel een oxidatielaag te doorboren. Dat het contactoppervlak vrij klein is, is blijkbaar minder erg dan zonder.

Verder kijk ik dan altijd naar jongens als Vicron. Er lopen forse stromen door de aansluitklemmen van met name omvormers. Daar krijg je een 'profiel' waar een tapeind uit steekt ter beschikking. Het idee is waarschijnlijk dat ze zo een gegarandeerd contact tussen tapeind en profiel hebben en het tapeind ook mee kan doen als stroompad.
Op het profiel komt het oog, sluitring, veerring, moer. En dan aantrekken met 12nm voor een M8 bout zo uit m'n hoofd. Ofwel: het moet vast zitten, maar zeker niet vervormen. Blijkbaar opteren zij voor een zo groot mogelijk contact oppervlak. Daar zal zo'n 100-150A lopen en het is al snel 70mm2 als kabel (2x 50mm2 is ook niet ongebruikelijk)

De laatste vraag is natuurlijk... hoe spannend is het? Door 6mm2 zal nauwelijks stroom lopen bij dergelijke spanningen. Hoeveel pijn doet je overgangsweerstand(je)?