Eprom vervangen door EEprom

Goedendag,

Voor een projectje wil ik de huidige Eprom uitwisselen met eentje die voorzien is van een nieuwere software. Het betreft een 27C256 Eprom.
Omdat ik de huidige software nog niet wil overschrijven is mijn keuze gevallen om een 2e Eprom te programmeren.

Ben geheel nieuw met Eprom programmeren en nu is mijn vraag. Is het mogelijk om een Eprom te vervangen door een EEprom? Zodat je geen UV belichter nodig hebt om de software te wissen?

En verder zie ik bij Reichelt een eprom staan van Microchip zonder UV raampje.
Hoe wordt zo'n Eprom dan gewist?

Die is OTP (One time programmable) dus die kun je maar 1 keer programmeren. Is goedkoper want zo een venster is 'duur'.

Je kunt wel een eeprom gebruiken als de pinnen op dezelfde plaats zitten, en de timing geen problemen geeft.
Best effesjekke.

Arco

Special Member

Die uit je link is een OTP-ROM, geen eeprom (kan maar een keer geprogrammeerd worden)
Wissen van eeprom doe je met de programmer. Ik vervang ook regelmatig eproms door eeprom/flash
Snelheid staat op de eprom achter het type meestal iets van 27C256-12(0), is 120 nS

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 6 april 2020 17:39:23 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Het betreft een 27C256 Eprom.
Omdat ik de huidige software nog niet wil overschrijven is mijn keuze gevallen om een 2e Eprom te programmeren.

Heb ook nog wel EPROM's liggen hoor dus als ik de software in een 2e EPROM moet schieten laat maar weten. Mag je voor verzendkosten zo hebben.
Wel even wat Arco terecht aanhaalt de juiste snelheid weten.
29F040's heb ik ook nog wel liggen, beetje overkill misschien en vereist een verloopvoetje.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 6 april 2020 17:45:46 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 6 april 2020 17:43:38 schreef bprosman:
[...]
Heb ook nog wel EPROM's liggen hoor dus als ik de software in een 2e EPROM moet schieten laat maar weten. Mag je voor verzendkosten zo hebben.
Wel even wat Arco terecht aanhaalt de juiste snelheid weten.
29F040's heb ik ook nog wel liggen, beetje overkill misschien en vereist een verloopvoetje.

Bedankt voor het aanbod. Mocht ik het verkeerde hebben besteld, dan wil ik graag gebruik maken van je aanbod.
Maar ik heb de volgende besteld:

En hij moet deze vervangen:

Kan dit zonder meer, of is de snelheid te laag?

Arco

Special Member

De oude is 150nS en de nieuwe 100nS, dus dat kan geen probleem zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oke top, ga ik dat eerst eens proberen als ik de spullen binnen heb.

En is het gebruikelijk om al voor het programmeren het "glaasje" af te plakken, of wordt dat pas naderhand gedaan?

bprosman

Golden Member

Wat je wil... als je zeker weet dat programmeren ineens goed gaat kun je het vantevoren doen. Bij daglicht gaat wissen ook niet zo snel. Je kunt gemakkelijk eerst testen of eea werkt en dan pas afplakken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik gebruikte ooit een SRAM gepiggy-backed op een ic-voet met een grote elco.

Die sram rukte ik dan uit de uitgezette schakeling en programmeerde ik dan telkens opnieuw in een programmmer. Het steeds wissen en dan opnieuw programmeren van de eprom vond ik steeds zo'n gedoe. Officieel kan dit eigenlijk helemaal niet. Het er uit rukken van de sram en weer terugplaatsen ervan zou bitjes moeten doen omvallen. Maar eigenlijk ging het praktisch best wel goed. Waarschijnlijk had ik een erg vaste hand waarmee het rammetje zo weinig mogelijk heen en weer rammelde als ik het ic verplaatste. O-)

Ik zou het trouwens niet doen in een installatie waarbij grote motoren of andere gevaarlijke dingen kunnen gaan starten ofzo.

Arco

Special Member

Ik heb deze nog voor eprom emulatie t/m 27c512 (QuickSim), kan heel handig zijn... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Wanneer je verwacht vaak opnieuw te moeten programmeren zou je ook een FRAM chip kunnen gebruiken. Die zijn nagenoeg eindeloos opnieuw te programmeren en hebben geen batterij nodig.

EricP

mét CE

Vroeger... toen ik de fatsoenlijke tools nog niet kon betalen... was het vaak gewoon een stapel EPROMs. Tegen de tijd dat ze 'op' waren, slingerde je de eraser eens aan.

Die OTPs waren best gebruikelijk. Nieuwe software bestond in die tijd meestal gewoon uit een nieuwe EPROM. Downloaden en zelf updaten... dat bestond nog nauwelijks. Nou ja, sommige fabrikanten hadden een BBS...

Als de pinning klopt en je spanningen kloppen, dan zal die EEPROM wel werken.