Autoradio defecte encoder met opdruk MAL 837.

Iemand die weet wie de fabrikant of leverancier is van deze SMD incrementele encoder met opdruk MAL 837? Volumeregelaar met momentschakelaar in RT3 autoradio, o.a. Peugeot.
Als mogelijke vervanger kan ik alleen een EC11J12-15P30C-SW vinden. Maar die heeft een dunnere as (kan ik gebruiken met ander knopje) en de fixeerpennetjes aan de onderkant zitten op een wat ander plaats.

ding open buigen en schoonmaken, werkt ook. wat aan de contacten buigen en het taai geworden vet vervangen en ding is weer goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat zal niet gaan zonder het ding eerst heelhuids van de print te verwijderen. Ik waag me daar liever niet aan vanwege het risico de print te verprutsen.
De 2 grote soldeerlippen van het blik hebben ook nog een gesoldeerd "pootje" door de print heen waardoor ik ze niet zomaar naar buiten kan buigen. Misschien gaat het als ik de omgeslagen lippen bij de hoeken eerst open wrik en daarna de soldeerlippen om en om verhit en wat lostrek.

Edit: deze heeft in elk geval dezelfde voet zou je zeggen. "Slechts" zowat €40 bij 2 webshops in Griekenland. Genoemd wordt daar Opel mat Clarion radio.

Hij doet het weer. Toch maar het advies van testman gevolgd. Ging niet vlekkeloos. De pootjes zijn ter ziele. Ik heb met wat afgeknipt draad van een weerstand geprobeerd de boel weer wat te verstevigen.

Misschien is het volgende interessant voor deze of gene.
Ik zag alleen maar schema's met aansluitingen A-C-B (of A-G-B) waarbij A-C en B-C geschakeld worden al naar gelang van de stand van de rotor. Bij mijn encoder heeft de rotor 4 vingers zodat er altijd eentje in contact is met het (royaal een) kwart cirkel segment. Dat grote segment dient bij deze encoder als "Common" en is intern verbonden met de hete kant van de aan/uit schakelaar. De onderbroken segmenten dienen als A en B, maar A heeft 2 soldeerlippen, de gewone A-lip en wat normaliter de C-lip is. Als je dit niet weet dan lijkt het dus, vanaf de buitenkant gezien, dat er onverhoopt kortsluiting is tussen A en C.

Waarom moet het zo lomp. Kon je niet eerst even een rolletje solderwick desoldeer kopen?

Zo lomp ging het nu ook weer niet. Ik heb dat spul en een desoldeerpomp. Maar niet iedereen is expert in schadeloos repareren. Ik ben er een tijd mee bezig geweest om de pootjes vrij in de gaten te krijgen. Om te controleren dat ze inderdaad vrij waren heb ik ze (met de zijlippen) wat omhoog gelicht en daarmeede boel te veel vervormd. Ik kreeg dat niet weer goed en het leek me safer om de pootjes af te knippen en massief draad te gebruiken.

Warmstoken en scheermesje ertussen, dan zijn ze los. (mesblad is van metaal dus soldeer hecht daar niet aan.)
Zuiglitze of desoldeerpomp is meestal een kansloze missie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Zit vaak ook erg klein smd spul net omheen of aan de andere kant van de print, bij "warmstoken" ben je dat ook kwijt.

meer over car audio: www.12vhifi.nl