Accu tbv MAGlite

Ik heb een MAGlite met ingebouwde accu die niks meer doet. Die zou ik wel willen vervangen, nu kreeg ik via-via mee dat zo'n accu bij MAGlite minstens 75eu gaat kosten. Dat gaat me wat te raar. Ik wou graag weten of er ook een goedkoper alternatief is zonder al te veel op kwaliteit in te leveren. Hieronder een foto van de desbetreffende zaklamp;

https://i.ibb.co/4dSyVW3/IMAG0400a.jpg

Alvast dank!

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als je de lamp maar zeer af en toe gebruikt, zou ik de lader aanpassen. die is gemaakt voor dagelijks gebruik en pompt er constant stroom in. daar kan een weinig gebruikte accu niet tegen. een klokje tussen lader en wcd is het simpelste, afahankelijk van het gebruik instellen.

er zit origineel een nicd pack in van 2200mAh. nu zal het nimh zijn, die kan zeker niet tegen de manier van laden van de oude nicd accu.

ik zet er doorgaans cellen van noodverlichting accu's in. die zijn er nog in nicd uitvoering, bij van lien worden die nog korte cellen gebruikt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor de reacties, ik heb even naar de oude accu gekeken, daar staat op:

Nickel-Cadmium, N38AF008A
6.0V 2.5AH

De accu van BAX is een oplaadbare NiMH batterij 6 V en 3.5 Ah

Maakt het verschil in Ah niet uit?

bprosman

Golden Member

Maakt het verschil in Ah niet uit?

Alleen dat hij langer brandt.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 7 april 2020 14:59:14 (47%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Die accu is wel NiMH.
De originele is NiCD. Dus dan is het wel even raadzaam om voor de levensduur de lader aan te passen.

Maar in hoeverre is het de moeite waard? Een hamer + LED zaklamp is goedkoper en praktischer en geeft meer licht dan een oude Maglite.....

Op 7 april 2020 15:10:15 schreef DJSmiley:
...
Maar in hoeverre is het de moeite waard? Een hamer + LED zaklamp is goedkoper en praktischer en geeft meer licht dan een oude Maglite.....

Hamer zal voor zelfverdediging zijn neem ik aan? Niet zo slim want dan heb je bewust een 'wapen' mee.
Beetje zelfde als een lange sleutel 24 naast je hebben liggen in de auto, maak bij een evt aanhouding of afhandeling na een confrontatie maar hard dat je die toevallig naast je had liggen. In de kofferbak mag die natuurlijk liggen en als je die dan gebruikt ter zelfverdediging niks aan de hand want een mens mag zich immers verdedigen.

Voordeel van een echte MAGlite is dat je een knuppel bij je hebt zonder dat dit als 'wapen' kan worden gezien want het is een gebruiksvoorwerp wat je bij je hebt en ter zelfverdediging hebt gebruikt.

Daarom dat wij ook nog MAGlite zaklampen op het werk hebben zodat we bij een evenement ons in het uiterste geval zelf kunnen verdedigen tegen een eventuele agressieveling.

Toevallig op het werk vorig jaar oktober een 4 tal nieuwe accu's laten komen, geen idee welke leverancier want deze zijn geloof ik via een externe firma gekomen wat bij ons licht en geluid doet.

Zelf een paar jaar geleden een namaak MAGlite leeg gehaald en voorzien van een 10W LED chip + driver.
De accu bestond uit 3S 2,5Ah 18650 cellen in een 25mm dikke pvc buis met 2 eindkappen.

Zo had ik 2 accu cartridges gemaakt.

De brandduur was iets meer als 2 uur en tegen die tijd was de andere accu weer vol.

[Bericht gewijzigd door EL83 op dinsdag 7 april 2020 17:56:29 (12%)

als je een maglite hebt in de wagen, moeten er wel batterijen inzitten, anders wordt het ook als slagwapen gezien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb ook zo'n ding gehad en is allang geleden gerecycled tot een nieuw product. (tenminste, dat hoop ik)

Even het ding laten vallen en bajonet fietslampje is kaduuk.

Vergeleken met de huidige LED lantaarns en lichtopbrengst is deze Maglite nu een prut product. Natuurlijk is deze Maglite erg handig om inbrekers een lesje te leren omdat je de staaf op de schouders kunt leggen en dan makkelijk kunt uithalen als het nodig is.

Ik gebruikte deze Maglite toen ik jarenlang op de bel lijst stond voor als er een alarm afging in de nacht voor een "inbraak" op de school waar ik werkte voor een eerste check.

Maar aangezien de prijs voor nieuwe accu's erg hoog is en een nieuwe geavanceerde LED lantaarn evenveel kost moet de keuze snel gemaakt zijn.

Als ik jou was zou ik even gaan rondneuzen op:
https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/outdoor-zaklampen.htm?ss_cid=1-892…

(Nee, geen connecties of aandelen. )

Echt, pleur dat ding weg en koop een goede LED lantaarn voor hetzelfde geld.

I love it when a plan comes together !

Wederom dank voor de input. Het is voornamelijk de iconische waarde van de zaklamp wat me wil doen investeren. En dan hoop ik hem niet als slagwapen te hoeven gebruiken, het is gewoon de sl1200mk2 onder de zaklampen. :)

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Een maglite is nog steeds een prima bruikbare lamp, ja de lampjes sneuvelen wel eens als ze vallen en die zijn kostbaar maar er zijn voor de bajonetlampjes voordelige LED drop-in vervangers die een prima lichtopbrengst hebben en je blijft daarmee de zoom functie behouden. Ook voor de klassieke magcharger zijn er vervangers waarmee de zoom functie behouden blijft: https://ledmag.nl/product/m5-magcharger-led-upgrade Feit is dat er een hoop LED alternatieven zijn die compacter zijn, meer licht geven en langer meegaan maar als je weer echt kwaliteit wil dan ben je er niet met een LED lamp van € 25,00

Ik heb goede ervaringen met de accu's van accupilot.de, die zijn betaalbaar en betrouwbaar. Ze zijn ondermeer verkrijgbaar via eBay Als je de lamp niet veel gebruikt kun je uit voorzorg een tijdklok ertussen zetten om hem eens in de week of twee weken bij te laden.

Wat betreft het wel of niet voorhanden hebben van een maglite of andere "wapens" in de auto. De wet wapens en munitie heeft onder de 4e categorie lid 7 het volgende staan:

Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.

Dit is een soort kapstok artikel en kan werkelijk alles zijn. In de opleiding voor particuliere beveiligers zit of zat bij het praktijk examen een rollenspel waarbij iemand een collega met een koffiepot wil slaan. De koffiepot is op dat moment een wapen en moet ook als zodanig aangemerkt worden. Heb jij een flinke Bahco in je deurvak liggen dan is dat onder bepaalde omstandigheden verdacht en kan hij onder die vierde categorie vallen.

De politie zal je niet zomaar in de boeien slaan als je een flinke zaklamp voor handen hebt. Stel dat je voor je werk regelmatig een lamp nodig hebt en je een houder met een magcharger of streamlight tussen je voorstoelen hebt gemonteerd dan is er niets aan de hand. Dat wordt wel weer anders als je bijvoorbeeld een maglite onder je stoel hebt liggen.

als je een werk gerelateerd wapen heb in je auto geven ze geen boete, als je als distributie centra medewerker een afbreekmes hebt bijv. dat zou ook wel heel makkelijk zijn dan, geen misdrijf of niks gepleegd, maar bij een fuik halen ze meer als een poetsdoek voor uit de cabine en je hebt al een boete. alles kan een wapen zijn, met de hoofdsteun kun je ook iemand halfdood slaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ik heb er zo een in de auto liggen: https://nl.aliexpress.com/item/32855423865.html
Zeer robuust, goedkoop, en multifunctioneel. Werkt met 3xAAA of een 18650 cel. Zeer krachtige lichtstraal.
Grootste voordeel vond ik de stalen punt aan de achterkant om ruiten te breken bij te water raken. (ik haat al die losse rommel zoals speciale 'te water' hamers in de auto... )

Enige nadeel: heeft een 3 standen drukker: aan , halve kracht, knipper. Dat schijnt iedere lamp tegenwoordig zonodig te moeten hebben. (handig... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een maglite is nog steeds een prima bruikbare lamp, ja de lampjes sneuvelen wel eens

Sorry maar ik vind het ondingen. Op grote fabrieks installaties in het buitenland hadden we die dingen altijd mee. Veel te zwaar, altijd stuk of leeg en vreselijk onhandig groot. Een rugtas gereedschap en een laptop en meetapparatuur (scoop, fluk enz.) mee kooiladders in en uit klimmen is erg lastig. Zo'n maglite is dan gewoon een vreselijk ding. Als wapen had je er ook geen bal aan. Andere hadden meestal altijd veel betere wapens mee. Daar ga je echt niet tegen in. Voor mij is een enkel reis kliko de juiste weg voor die dingen.

Ik had op een bepaald moment zo'n pretzl hoofdlampje ontdekt en dat was eigenlijk perfect. Geeft super goed licht en doet een week met een paar penlites. Beter is er eigenlijk niet. Met al je gereedschapzooi bij je, kun je daarmee echt overal in en bij komen.