Probleem met voeding Philips TV 40PFL5056H/12

Goedemiddag allemaal,

Ik ben bezig een voeding van een Philips TV (40PFL5606)te repareren (blikseminslag). Ik heb een deel van het circuit weer up and running, maar ik probeer nu een kleine schakelende voeding weer aan de gang te krijgen. Zie hieronder voor het schema:

Wat ik al geprobeerd heb:

- U101 is vervangen. Deze was letterlijk uit elkaar geblazen. Uitgangsspanning blijft 0 na vervanging.

- de Anode van D106A losgemaakt om te kijken of een van de diodes stuk is. Volgens voorbeeldschema uit de datasheet van de LNK362 hoeft dit er niet per se tussen dus heb ik ervoor gezorgd dat onderdelen ZD101, C119, R113 en D106A even niet meedoen. Geen verandering.

- T101 losgesoldeerd en doorgemeten. Geen verbinding tussen windingen en alle windingen hebben ongeveer 1 ohm weerstand (loop denk ik tegen het meetbereik van de multimeter aan). Onderdeel lijkt dus nog oke. Weer terug gesoldeerd.

- PC101 losgesoldeerd (er zaten 4 stuks op de print, allemaal losgesoldeerd) en op een breadbordje gezet. Spanning op de LED zorgt ervoor dat fototransistor ‘dicht’ gaat. Alle 4 optocouplers reageren hetzelfde. Weer terug gesoldeerd. Lijken ook goed te werken.

- Spanning op BP-pin van U101 is 5,8 volt, conform de datasheet.

Ik zal vanmiddag even met de scoop kijken. Heeft iemand nog tips waar het probleem kan zitten in deze vrij simpele schakelende voeding?

Alvast bedankt voor jullie reactie,
Groeten Hendrik

maartenbakker

Special Member

D301 al gecontroleerd?

Nou ga ik daarmee even voorbij aan de blikseminslag, maar secundaire gelijkrichting en elco's controleren is een van de eerste dingen in het algemeen bij opgeblazen voedingen zelfs als de vermoedelijke oorzaak van de schade (hoe duidelijk zijn de sporen?) daar niet onmiddelijk bij aansluit.

Degenen die SPH4690/SPH4692 nog wat zegt, weten precies bij welke voedingen ik dit principe door schade en schande geleerd heb (diode zat niet in de officiële reparatiekit).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 7 april 2020 14:07:55 (22%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Klopt het modelnummer wel, ik kan niets vinden over een 40PFL5056H/12...

Het zal een 40PFL5606 zijn, chassis L11M2.1.

Groeten, Ron.

Op 7 april 2020 15:04:53 schreef Rontronix:
Het zal een 40PFL5606 zijn, chassis L11M2.1.

Groeten, Ron.

Sorry het is idd de 40PFL5606.

Groeten Hendrik

Hallo allemaal,

Ik heb weer even gemeten, nu met een oscilloscoop.

Ik zag dat de LNK362 elke halve seconde probeert op te starten. Ik heb daarna D301 verwijderd en rechtstreeks op de secundaire kant van de spoel gemeten, en de pulsjes die de LNK op de primaire kant zet komen niet door op de secundaire kant. Ik ben bang dat het transformatortje toch kapot is...

Zijn jullie het eens met deze observatie / conclusie?

Zijn deze tranformatortjes los te krijgen?

Wederom bedankt,
groeten Hendrik

vergeten

Golden Member

Heb je alle weerstanden nagemeten, met name de hoogohmige zoals R123 (56k)?

Zijn deze tranformatortjes los te krijgen?

Dat zal moeilijk worden.
Het is niet veel meer dan koperdraad en isolatie, ze gaan zelden stuk.

- Spanning op BP-pin van U101 is 5,8 volt, conform de datasheet.

Daar zit een zener van 7,5 volt dat zou dan lijkt mij 7,5v ±10% moeten zijn en is 5,8v wel aan de lage kant.

Als je D301 verwijderd schakel je ook de feedback uit die achter de diode (vanuit de trafo gezien) wordt opgepikt.
Dan kan het gedrag van de LNK362 wel eens heel anders worden.

De bypass condensator (C107) nog in orde? speelt een belangrijke rol!
Verder zou er ±132 kHz te meten moeten zijn, de oscillator frequentie.

Verder lijkt de LNK (zoals je beschrijft) in Auto-restart status te geraken dat zou 800mS moeten zijn, jij meet 500mS wat kan door een meet/aflees fout.
Die status kan 3 oorzaken hebben zie het geel in bijlage.

Ik heb de servicemanual gedownload, daar staan 2 schema's in die lijken op jouw schema maar niet helemaal gelijk zijn, ze zijn uitgebreider.
Heb je e.e.a. weg-ge-edit in jouw schema?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Special Member

D301 verwijderen is een slecht plan. Schakelende voedingen kunnen dan 'opstijgen'. Heb je D301 en achterliggend ook gewoon op kortsluiting gecontroleerd?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 8 april 2020 01:45:09 (79%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 april 2020 22:22:01 schreef vergeten:
Heb je alle weerstanden nagemeten, met name de hoogohmige zoals R123 (56k)?

[...] Dat zal moeilijk worden.
Het is niet veel meer dan koperdraad en isolatie, ze gaan zelden stuk.

[...] Daar zit een zener van 7,5 volt dat zou dan lijkt mij 7,5v ±10% moeten zijn en is 5,8v wel aan de lage kant.

Als je D301 verwijderd schakel je ook de feedback uit die achter de diode (vanuit de trafo gezien) wordt opgepikt.
Dan kan het gedrag van de LNK362 wel eens heel anders worden.

De bypass condensator (C107) nog in orde? speelt een belangrijke rol!
Verder zou er ±132 kHz te meten moeten zijn, de oscillator frequentie.

Verder lijkt de LNK (zoals je beschrijft) in Auto-restart status te geraken dat zou 800mS moeten zijn, jij meet 500mS wat kan door een meet/aflees fout.
Die status kan 3 oorzaken hebben zie het geel in bijlage.

Ik heb de servicemanual gedownload, daar staan 2 schema's in die lijken op jouw schema maar niet helemaal gelijk zijn, ze zijn uitgebreider.
Heb je e.e.a. weg-ge-edit in jouw schema?

Top, bedankt voor jullie uitgebreide commentaar!
Hieronder de reactie daarop:

Deze transformator heeft misschien ook een serieuze klap gehad (blikseminslag) dus ik kijk er niet van op dat hij stuk is. Omdat ze slecht verkrijgbaar zijn hoop ik toch met jullie mee dat hij toch nog in goede staat is.

Het verwijderen van D301 zorgt er voor dat het transformatortje secundair geen belasting meer heeft. Mijn idee hierachter was dat als je een pulsje op de primaire kant zet, dat deze dan ook op de secundaire kant te zien moet zijn. Dit is dus niet zo, dus vandaar mijn conclusie dat het transformatortje defect zou moeten zijn. Ik begin een beetje te twijfelen of ik - terwijl D301 los was - de primaire kant ook nog gemeten heb op het bestaan van de pulsjes.

Er gebeurt echt niets op de secundaire kant. Geen opbouw van spanning, geen pulsjes, dus daarom dacht ik dat het ook geen kwaad kon om D301 even te verwijderen --> er is sowieso toch geen terugkoppeling naar de primaire kant.

Ik zal vanavond nog even dubbelchecken hoe de pulsen van de LNK eruit zien. Ik meende te zien dat het een groepje van 4 pulsen is en dat ze elke halve seconde opnieuw optreden, en dan ziet het er als volgt uit:

In de LNK zit een interne voeding van 5,8V (volgens datasheet), en deze wordt naar buiten gebracht op de BP-pin. Dit heb ik nagemeten en deze spanning in inderdaad aanwezig.

Ik heb de bypass condensator nog niet vervangen. Dit is een SMD condensator. Ik zal eens kijken of ik een vervanger kan vinden, dan vervang ik deze ook.

Ik heb trouwens ook C301 en C306 vervangen --> geen resultaat.

Ik heb alleen een service manual van het mainboard van deze tv. De voeding wordt niet besproken maar ik heb een schema op internet gevonden van de voedingsprint PLDE-P017A, en ook een Powerpoint training van Philips voor het foutzoeken in deze voedingen. Ik heb inderdaad alleen het stukje schema hierboven laten zien waar het probleem zou moeten zitten, en heb inderdaad delen weggeknipt. In de bijlage stuur ik het complete schema mee.

Wederom alvast bedankt voor jullie reactie.
Groeten Hendrik.

De laatste versie (3122 785 19154) van de chassis manual (zoek eens op L11M2.1E) bevat ook het schema van de voeding. Overigens staat het hele schema van de voeding ook in jouw PDF.

Ik vermoed dat het transformatortje niet stuk is, maar dat het probleem eerder in de componenten rondom het IC of het IC zelf zit.

Groeten, Ron.

vergeten

Golden Member

Op 8 april 2020 08:36:36 schreef Hendrik:
[...]
Er gebeurt echt niets op de secundaire kant. Geen opbouw van spanning, geen pulsjes, dus daarom dacht ik dat het ook geen kwaad kon om D301 even te verwijderen --> er is sowieso toch geen terugkoppeling naar de primaire kant..

Dat zie je toch echt verkeerd :) Zie de gele lijnen in bijlage naar de FB (feedback) van het IC.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Special Member

Dat van die terugkoppeling is een goed punt, als er geen spanning is wordt PC101 ook niet aangestuurd. Aan de andere kant loop je wel het risico dat de voeding opstijgt als hij per ongeluk opeens aanslaat zonder die diode. Vandaar dat ik de secundaire kant eigenlijk standaard eerst bij uitgeschakeld toestel op sluitingen en onderbrekingen (en eventueel componentwaardes) meet en eventueel daarna met de feedback aangesloten de spanningen nameet.

EDIT: vergeten en ik tegelijk bezig met geven van feedback ;) Ik ging ervan uit dat de TS bedoelt dat er wel feedback voorzien is maar dat die toch niets doet op het moment.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 8 april 2020 12:42:43 (17%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 april 2020 12:41:50 schreef maartenbakker:
EDIT: vergeten en ik tegelijk bezig met geven van feedback ;) Ik ging ervan uit dat de TS bedoelt dat er wel feedback voorzien is maar dat die toch niets doet op het moment.

Precies dit. ik weet dat die terugkoppellus er wel in zit, maar op de secundaire kant gebeurt niks, dus koppelt de optocoupler ook niks terug.

Beide bedankt voor het meedenken.

Ik zal nog even meten of er kortsluiting in de secundaire kant zit, maar zijn jullie het met mij eens dat als je een puls op de primaire kant van de trafo zet, dat dit ook te zien moet zijn op de secundaire kant (zonder dat er iets op de secundaire kant aangesloten zit)? Ik ben niet zo thuis in die flyback trafo's dus ik behandel ze als een normale trafo (puls in = puls uit), maar ik weet niet of dat terecht is...

Wederom bedankt voor de reacties!
Groeten Hendrik

maartenbakker

Special Member

Het is niet echt een heel grote puls, maar ik zou verwachten dat er wel iets te zien zou moeten zijn (maar misschien wel een stuk minder dan je zou verwachten).

De meest gebruikte testmethodes voor dit soort trafo's zijn een inductiemeting (maar dan moet je de inductie kennen), of een uitslingertest (ringing test). Bij die laatste sla je de trafo aan met een sinus, en kijk je of deze netjes uitsterft. Als hij vrijwel meteen weg is, zit er sluiting in de trafo.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beste allemaal,

Hieronder de plaatjes van de oscilloscoop, gemeten tussen de drain en de source van de LNK362 met probe 1:10:

Zoals te zien is start de LNK steeds op met het geven van 4 pulsen. Het frappante is echter dat deze pulsen niet te zien zijn op beide primaire aansluitingen van de transformator. Printbanen lijken ok te zijn.
Kan het zijn dat er een keiharde kortsluiting in de trafo zit, waardoor het spanningsverschil tussen beide primaire aansluitingen 0 blijft...?
Dit zou ook verklaren waarom de LNK niet doorstart --> kortsluitdetectie. Ik meet op alle windingen ongeveer 1 ohm. Is dit een gangbare waarde?

Ik zal hier nog wat dieper induiken. Blijft vreemd.
Ik wil nog proberen om een weerstand in serie met de trafo te zetten om de stroom te meten met een scoop.

Nog een vraagje over het schema:

Op 4 plaatsen wordt gesproken over Vcc. Hoe hoog zou deze spanning waarschijnlijk zijn? Wat is gangbaar bij deze tv's? 5V, 12V, iets anders?

Wederom hartelijk dank!
Groeten Hendrik.

vergeten

Golden Member

De VCC wordt hier gemaakt uit de spanning STVCC die vervolgens komt van de trafo T101 via D107.
Zal ergens tussen de 15volt (ZD102) en de 16 volt liggen.
Die STVCC spanning is er natuurlijk niet als U101 de LNK362 niet start.

Zou inderdaad wel handig zijn als er een tabelletje was. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Meestal is het de LNK ic die roet in het eten gooit...