Losse vmvl bekabeling boven het systeemplafond


Op 8 april 2020 09:41:14 schreef Toeternietoe:
@T-sec:
waar kan ik in de NEN1010 vinden dat zaken die niets met de elektrische installatie te maken hebben, en gemaak van geleidend materiaal, geaard moeten worden?

Hoe aard ik een marmeren aanrechtblad?

Let wel, we hebben het hier over normale installaties, dus geen (stof) explosief, of natte ruimten, medische ruimten etc.
Noot in de bovenstaande ruimten worden deze zaken ook niet geaard, maar voorzien van (aanvullende) potentiaalvereffening.

Ik heb de NEN1010 niet voor mij liggen maar aardingsvoorschriften vind je veelal in onderwerpen als natte ruimten en het onderwerp aarding an zich.
Echter, er zijn altijd veel vragen en veel verschillende opvattingen rondom juiste aarding geweest. Zoals het Installatiejournaal omschrijft:
“Er zijn drie soorten leidingen waar in de praktijk onbegrip over bestaat: aardleidingen, beschermingsleidingen en vereffeningsleidingen. De NEN 1010 heeft deze keurig in aparte rubrieken ondergebracht. Echter, het is zodanig ambtelijk beschreven dat inhoud noch structuur duidelijk wordt voor elektrotechnici. Bovendien staat er ook een aantal fouten in de NEN 1010, die niet aan de oppervlakte komen, juist door de ingewikkelde taal die wordt gebruikt.”
Het is met die reden dat o.a. Techniek Nederland (voorheen Uneto-VNI) met enige regelmaat opfris- en bijspijkercursussen organiseerd waarin bepaalde aarding en vereffening wordt besproken. Wat hierin juiste installaties zijn conform de NEN, aanvullingen op de NEN, of de NTA.

Een marmeren aanrechtblad aarden is zo ver ik weer niet mogelijk en ook geen onderwerp in dit topic. Wij hadden het over een vol metalen RVS blad. Wat is daardom de reden dat je dit vraagt?

Op 8 april 2020 10:21:29 schreef evelo:
Als er kabels in de buurt van metalen delen zijn dan moeten die metalen delen geaard worden.

Vals plafond is natuurlijk weer een moeilijk geval. Als je eens een tegel openlegt en er je hoofd in steekt zie je soms meters enkelvoudige vob draad, open aftakdozen, verbindingen zonder aftakdozen,...

Ik weet ook niet hoe men hierin omgaat met VmVl omdat dit sec genomen dubbel geisoleerde kabels zijn, net zoals Ymvk. Kabels welke in principe zonder leidingbuis of kabelgoot/koker aangelegd mogen worden.

Ik vraag waar dit staat in de NEN1010. Welk artikel (artukelen)
Dis waar staat dat je geleidende delen die niets met de E installatie te maken hebben moet aarden.
En dan voor gewone ruimten, niet over natte ruimten etc.

@evelo: Wat jij aangeeft is (gelukkig) onzin.
Dan zou ik mijn fiets (die zet ik tegen de muur aan in mijn schuurtje waar ook de kabel naar de tuinverlichting gaat) ook moeten aarden.

@T-sec: ik heb het niet over de verschillende benamingen van aardingen etc. Die materie vind ik ook lastig.

En, een marmeren aanrechtblad, vraag ik omdat het in de NEN1010 nergens over metalen ..... gaat maar over geleidende en niet geleidende materialen. Marmer is nu echt geen niet-geleidend materiaal.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
evelo

Golden Member

Een fiets is geen onderdeel van de vaste elektrische installatie.

Bijvoorbeeld: een zichtbare metalen poutrel in je huis/garage waar er buizen met kabels in op bevestigd zijn = te aarden.

Ook bijvoorbeeld metalen kabelgoten boven en onder een zekeringkast(komt wel eens voor in België) = te aarden.

Bijvoorbeeld een metalen trap of trapleuning hoeft niet geaard te zijn.

Toeternietoe, je uit gevaarlijke praat.

Zelfs los van de plaatselijke regelgeving lijkt het me niet correct om een metalen aanrecht of spoelbak niet te aarden.

In vochtige ruimtes moeten alle metalen tegelijk aanraakbare delen met elkaar doorverbonden worden en met de aarde. Zo kunnen er geen gevaarlijke potentiaalverschillen ontstaan.

je kunt nu een hele discussie voeren of een keuken een natte ruimte is, maar het lijkt me alvast dat het deel waar een inox spoelbak ,kraan, dampkap dicht bij elkaar staan aan de criteria daarvoor voldoet. Je hebt aan de spoelbak immers ook nog vaak natte handen.

Ik heb een inox dampkap, idem spoelbak annex aanrecht, en een inox mengkraan. De kraan is zowiezo geaard via de verplichte hoofd equipotentiale verbinding.

Ik vond het de meest veilig oplossing om meteen ook het aanrecht, de kraan en de dampkap met elkaar door te verbinden. Zo kan nooit een spanningsverschil ontstaan bij een defect.

De inox fronten van de koelkast, afwasmachine, oven, oven, microgolf zijn niet met deze bijkomende equipotentiale verbindening doorverbonden, maar zijn geaard via de respectievelijke stopcontacten.

Ik weet niet wat de precieze criterai zijn om een keuken al of niet als natte ruimte te beschouwen, maar dit lijkt me de meest veilige weg.
Je argument van het marmeren aanrecht is complete onzin.
Droog gepolijst marmer heeft gemeten met een ohmmeter een oneindige weerstand met meetpinnen. Bij grotere aanraakoppervlakken zoals de handen is dit nog enkele honderden kOhms.
Bij vochtig of nat oppervlak is dat natuurlijk veel minder net zoals elk nat oppervlak.
Maar omdat het water in een gepolijst oppervlak nauwelijks indringt, is ook dit niet te vergelijken met de naar nul neigende weerstand van een metalen aanrecht.
Bovendien is het doorverbinden daarvan erg simpel terwijl dit voor betegelde of natuurstenen oppervlak onmogelijk is.

Het niet aarden van een metalen aanrecht met als reden omdat een stenen aanrecht ook niet kan geaard worden is bijgevolg een gevaarlijke conclusie en strijdig met goed vakmanschap.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.
evelo

Golden Member

Inox fronten van koelkasten zijn in mijn ervaring meestal niet geaard. Zelfde met sommige dampkappen, handvaten van ovens,...

Ik controleer de aardaansluiting van een toestel klasse 1 regelmatig met mijn multimeter als ik niet bij het stopcontact kan. Dit tussen de aardpin van een stopcontact in de buurt en het metalen gestel van het toestel.
Bijna altijd moet ik dit doen aan de scharnieren van de deur van de koelkast, oven,... andere metalen delen geven niet door.

Al dan niet aarden is zo typisch iets waar geen duidelijke lijn in te trekken valt. Het is te beoordelen op de plaats zelf volgens de geldende regels en gezond verstand.

Op 8 april 2020 13:34:20 schreef Toeternietoe:
Ik vraag waar dit staat in de NEN1010. Welk artikel (artukelen)
Dis waar staat dat je geleidende delen die niets met de E installatie te maken hebben moet aarden.
En dan voor gewone ruimten, niet over natte ruimten etc.

En, een marmeren aanrechtblad, vraag ik omdat het in de NEN1010 nergens over metalen ..... gaat maar over geleidende en niet geleidende materialen. Marmer is nu echt geen niet-geleidend materiaal.

In niet-natte en normale ruimten moeten alleen de wandcontactdozen van randaarde zijn voorzien. Dit geldt voor nieuwbouw, of voor publieke ruimtes waar wandcontactdozen voor een 'leek' bereikbaar zijn.

Geleidende delen die vast aan de bouwconstuctie zitten hoeven in droge ruimten niet direct geaard te zijn, tenzij de installatievoorschriften van de delen dit eisen. Zoals bijvoorbeeld stalen kabelgoten, serverkasten, of bepaalde telecomaparatuur.
Waar dit in de NEN1010 staat? Dat staat niet op 1 bladzijde maar wordt in meerdere hoofdstukken aangehaad waar dit toepasbaar is, of het staat vanzelfsprekend in de installatiehandleiding van een bepaald product.

Jij valt mogelijk over het woord "metaal" maar inderdaad, het gaat over geleidende materialen in het algemeen en dat is bijzonder vaak metaal.
Dus jouw marmeren aanrechtblad wat niet gelijdend is hoef je niet te aarden.

Mijn opmerkingen en vragen gaan over dat aarden lang niet altijd hoeft, vaak een zaak die het ONVEILIGER maakt.
Zaken die niets met een elektrische installatie te maken hebben aard je niet.
Aard je die wel dan wordt het onveiliger!
Iedere techneut weet dat je een dubbel geisoleerd toestel niet mag aarden, maar vele van hen weten dan weer niet waarom.

Natuurlijk haal ik onzinnige voorbeelden aan, dat slaat een beetje op de antwoorden hier.
Marmer geleid bijna net zo goed als beton, wordt door mij alleen maar aangehaald om je wakker te maken.

Maar mijn vraag blijft onbeantwoord, als je iets aarden moet dan moet dat in de NEN1010 staan.
Dan wil ik graag het juiste artikelnummer uit die NEN.

Als toevoeging: We hebben het over normale ruimten.
In natte ruimten, medische ruimten en ruimte met ontploffingsgevaar gelden aanvullende eisen (staan ook deels in de NEN1010).

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 8 april 2020 15:18:03 schreef Toeternietoe:
Mijn opmerkingen en vragen gaan over dat aarden lang niet altijd hoeft, vaak een zaak die het ONVEILIGER maakt.
Zaken die niets met een elektrische installatie te maken hebben aard je niet.
Aard je die wel dan wordt het onveiliger!
Iedere techneut weet dat je een dubbel geisoleerd toestel niet mag aarden, maar vele van hen weten dan weer niet waarom.

Natuurlijk haal ik onzinnige voorbeelden aan, dat slaat een beetje op de antwoorden hier.
Marmer geleid bijna net zo goed als beton, wordt door mij alleen maar aangehaald om je wakker te maken.

Maar mijn vraag blijft onbeantwoord, als je iets aarden moet dan moet dat in de NEN1010 staan.
Dan wil ik graag het juiste artikelnummer uit die NEN.

Als toevoeging: We hebben het over normale ruimten.
In natte ruimten, medische ruimten en ruimte met ontploffingsgevaar gelden aanvullende eisen (staan ook deels in de NEN1010).

Ik snap je redenering dat niet alles wat geleidt ook automatisch geaard hoeft te worden maar niet alles wat direct niets met elektra van doen heeft kan altijd zonder aarding geinstalleerd.
Zoals het RVS werkblad, een inkomende water- of gasleiding, geen van allen hebben direct iets van doen met elektra maar moeten toch geaard zijn.
En als je dit onderbouwd wilt hebben met hoofdstukken en pargrafen uit de NEN1010 dan denk ik inmiddels dat je dit zelf vast veel beter kunt.

Het is je goed recht om mensen op de feiten te wijzen, of om de feiten te vragen maar het is ook de toon die de muziek maakt. Als het op afkeuren, of zelfs kleineren gaat lijken dan wordt het een minder gezellig topic.

Op 8 april 2020 14:57:26 schreef evelo:
Inox fronten van koelkasten zijn in mijn ervaring meestal niet geaard. Zelfde met sommige dampkappen, handvaten van ovens,...

Ik controleer de aardaansluiting van een toestel klasse 1 regelmatig met mijn multimeter als ik niet bij het stopcontact kan. Dit tussen de aardpin van een stopcontact in de buurt en het metalen gestel van het toestel.
Bijna altijd moet ik dit doen aan de scharnieren van de deur van de koelkast, oven,... andere metalen delen geven niet door.

Al dan niet aarden is zo typisch iets waar geen duidelijke lijn in te trekken valt. Het is te beoordelen op de plaats zelf volgens de geldende regels en gezond verstand.

Je hebt volkomen gelijk.
Ik heb een grote vrijstaande Liebherr koelkast die volledig in inox is. Ik ging ervan uit dat daarom de ganse kast geaard was via het stopcontact. Ik heb het net even nagemeten. De omkasting is wel degelijk met het chassis verbonden en geaard via het stopcontact.
De metalen deur staat echter elektrisch los van de rest van de kast.
Op zich lijkt me dat geen gevaar in te houden, in de deur zijn geen elektrische zaken aanwezig, ook geen controlelampje of zo.
Dat zet een mens aan het denken. Zaken die je lange tijd als vanzelfsprekend hebt aangenomen blijken niet te kloppen.

Maar de driehoek, afwasbak-aanrecht,dampkap, kraan zou ik toch doorverbinden, al was het maar om me zeker te voelen.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Maar mijn vraag blijft onbeantwoord, als je iets aarden moet dan moet dat in de NEN1010 staan.

Waar dit in de NEN1010 staat? Dat staat niet op 1 bladzijde maar wordt in meerdere hoofdstukken aangehaad waar dit toepasbaar is, of het staat vanzelfsprekend in de installatiehandleiding van een bepaald product.

Veel duidelijker kan ik het niet maken. In de NEN1010 staan kaders voor situatie waarin je moet aarden en staat geen complete opsomming van alle denkbare mogelijkheden en matterialen.

Marmer geleid bijna net zo goed als beton,

Alleen als dat marmer vol staat met water. En daar is niet het marmer zelf maar eerder het wateroppervlak voor verantwoordelijk. Maar dat is een beetje hetzelfde als je complete huis onderwater zetten en dan gaan zeggen me houten panelen moet geaard worden.

Maar wat houd je tegen om in je marmer een gaatje te boren daar een messing plug met M4 of M5 Schroefdraad erin. En daar dan je aarde draad aan te bevestigen. Heeft het in ieder geval een verbinding naar aarde maar om dat te zegen het is geaard?

In de praktijk kun je vaak losse tafelcontactdozen boven het verlaagde plafond tegenkomen, NEN3140 absoluut niet.

Lijkt me heel erg sterk. Of ik nu in mijn woonkamer een tafelcontactdoos gebruik of boven het plafond is zie geen enkel verschil. Dan zou het beide niet mogen. En zoals omschreven lust wieland wel door op de armaturen en daarin zie dan geen verschil met een tafelcontactdoos die je doorlust.

Aan de armaturen mag dacht ik max. 1.5-2.5 meter aansluitnsoer zitten

Ook dat staat nergens in de NEN1010 zo beschreven. Enkel dat je aansluit leiding voldoende lage weerstand moet hebben icm met de toegepaste zekering en de te verwachten stroom. Vrijwel elke lengte is dan ook toegestaan mits kabel dik genoeg.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 8 april 2020 17:22:58 (26%)]

evelo

Golden Member

Bij de uitwendige invloedsfactoren (AREI art 19) wordt er bij contact met het aardpotentiaal een onderscheid gemaakt tussen houten en stenen vloeren.

Stenen vloeren worden als meer geleidend beschouwd.

Bij een aanrecht: als die marmer plaat op een houten sokkel ligt dan is het weer anders.

Dampkappen zijn in veel gevallen klasse 2 toestellen, toch in huishoudens. Maar niet altijd.

Water en gasleidingen komen wel in de buurt van elektrische geleiders via een boiler, cv-ketel en dergelijke. Daarom ook de equipotentiale verbinding.

Je kan over veel zaken discussiëren. Wat bijvoorbeeld met houten kastjes met Inox laminaat, waar een stopcontact in verwerkt zit? (Met kunststof hollewanddoos)

bij rvs keukenbladen is aarding wel opgenomen in de nen, heb dat ook al eens gemaakt in een bedrijfs kantine keuken. zo'n wcd met die galvanische pen aarde welke je ook in ziekenhuizen ziet. daar een stekker in met 6mm2 eraan welke je aan het werkblad schroeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

sommige reacties gaan meer over het aarden van een rvs aanrechtblad dan mijn vraag. ondanks dat is mijn vraag wel beantwoord.

Schijnbaar mag je dus gewoon losse vmvl kabels leggen boven het plafond. ik dacht dat dit niet meer mocht! maar schijnbaar heb ik het niet goed.

Ik las ook dat aan armaturen slechts 1.5 - 2.5mtr aansluitsnoer mag zitten maar in de praktijk kom ik regelmatig snoeren tegen van 3 tot 5 meter.

Bedankt in ieder geval voor de antwoorden.

Ik las ook dat aan armaturen slechts 1.5 - 2.5mtr aansluitsnoer mag zitten

Ik had daarop al antwoord gegeven er is geen maximale lengte aansluitleiding voor een armatuur. De aansluitleiding moet enkel voldoende lage weerstand hebben. Dus een langere word dan ook automatisch dikker.
Maar een aansluitleiding kost geld en een te lange is niet handig dus vandaar dat je niet aan elke lamp 20 meter kabel gaat zetten als je aan 1 meter al genoeg hebt dat kost alleen maar extra geld in materiaal maar ook in tijd omdat je die extra lengte wel elke keer in je handen hebt. Dus uit praktische en financiële overwegingen is het tussen 1,5 en 3 meter meest gangbaar.

met wieland aangesloten verlichting kom je wel vaker tegen dat een kantoor met 25 armaturen doorgelust is vanuit 1 aansluiting, steeds een t splitter op elke bak. dat mag ook, maar ben ik geen fan van.

losse kabels op plafonds hoor je bij 3140 meestal niks over, tenzij het kroonstenen ed losse frut op het plafond is, dan is het een puntje.. stekkerdozen overal valt daar ook onder, moet ook opgeruimd worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Omdat het mij niet lekker zat over die 1.5-2.5 meter aansluitsnoer op een TL-armatuur heb ik dit uitgezocht. En wat blijkt, dit bleek een (vreemde) eis van een klus uit het verleden: max. 3 meter 3x0,75mm2 op 2x58W of 4x18W. Dus inderdaad niet toepasbaar op de NEN1010. Mijn excuus voor deze ongewilde verwarring!

Het stekkerend installeren met Wieland snoeren ofwel GST koppelingen mag inderdaad los over het verlaagde plafond liggen. Meestal wordt hier 3x2.5mm2 dubbel geisoleerd VmVl Wieland koppelsnoer voor gebruikt waardoor langere lengtes mogelijk zijn. En inderdaad, hier wordt dankbaar gebruik van gemaakt want je komt soms hele netwerken van Wielandsnoeren boven een verlaagd plafond tegen. Met name de plaffoneurs die vaak de handel van inlegarmaturen wegkapen van de installateurs, die klikken vrolijk armatuur op armatuur, zonder enige kennis, of inzicht.

Wat betreft losse snoeren en verlaagde plafonds kwam ik nog een opmerkelijk stukje tegen van Isolectra, over Wieland installaties en de NEN voorschriften.
Op pagina 5 staat dat volgens de NEN1010 holle ruimten in een gebouw als kabelkoker gezien mogen worden en daarin mogen dus losse snoeren gelegd.
Onder holle ruimten vallen ook verhoogde vloeren, holle wanden en verlaagde plafonds. Klaarblijkelijk allemaal NEN1010 technisch kabelkokers.

Sine

Moderator

Op 8 april 2020 15:18:03 schreef Toeternietoe:
Mijn opmerkingen en vragen gaan over dat aarden lang niet altijd hoeft, vaak een zaak die het ONVEILIGER maakt.
Zaken die niets met een elektrische installatie te maken hebben aard je niet.

In Belgie denkt men daar anders over, daar zal een deel van de discussie vandaan komen vermoed ik.

Ook een reden om het rasterwerk niet te aarden is omdat het buiten handbereik is vroeger +2,50 meter nu+2,25 meter.
Het aarden rvs bladen stond wel in de nen 1010 van 1963 maar is volgens mij vervallen voor keukens en bijkeukens.
Wat marmer betreft, dit werd bij de eerste schakelborden en groepen kasten ook gebruikt

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
evelo

Golden Member

Op 8 april 2020 16:47:06 schreef grotedikken:
[...]

Je hebt volkomen gelijk.
Ik heb een grote vrijstaande Liebherr koelkast die volledig in inox is. Ik ging ervan uit dat daarom de ganse kast geaard was via het stopcontact. Ik heb het net even nagemeten. De omkasting is wel degelijk met het chassis verbonden en geaard via het stopcontact.
De metalen deur staat echter elektrisch los van de rest van de kast.
Op zich lijkt me dat geen gevaar in te houden, in de deur zijn geen elektrische zaken aanwezig, ook geen controlelampje of zo.
Dat zet een mens aan het denken. Zaken die je lange tijd als vanzelfsprekend hebt aangenomen blijken niet te kloppen.

Maar de driehoek, afwasbak-aanrecht,dampkap, kraan zou ik toch doorverbinden, al was het maar om me zeker te voelen.

Als ik er nog wat over nadenk.

In de industrie is dit ook zo, een deur van een metalen verdeelbord(rittal en co) hoeft eigenlijk niet geaard te worden als er geen knoppen, lampjes en dergelijke er op gemonteerd zijn.

In praktijk wordt dit veelal wel gedaan.

lichtgroepen hoef je ook niet achter aardlek te zetten als de wcd's in het plafond zitten en alleen voor licht zijn. in de utiliteit standaard, echter zit bij een nieuwe kast standaard alles achter aardlek behalve distributie groepen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 april 2020 15:18:03 schreef Toeternietoe:
Mijn opmerkingen en vragen gaan over dat aarden lang niet altijd hoeft, vaak een zaak die het ONVEILIGER maakt.
Zaken die niets met een elektrische installatie te maken hebben aard je niet.

Ik ken een situatie waarbij men een schok kreeg van een kraan achter een keukenboiler. De aanvoer naar de boiler was van kunststof, dus de boiler moest dus wel het probleem zijn. Niet dus. Wat bleek: ergens op de groep was de aardedraad losgeschoten in een lasdoos. De waterkoker was de veroorzaker, maar doordat alle geaarde delen in die groep wel met elkaar doorverbonden waren maar niet met de aarde zelf kwam alles onder spanning te staan.

Spanning staat en stroom gaat!

@meander.
Jij snapt het inmiddels.
Als in jou geval ook het RVS aanrechtblad met de (losse) aarde zou zijn verbonden dan stond het hele aanrechtblad onder spanning. Het probleem bleef dus niet bij de defecte waterkoeker, maar manifesteerde zich op veel meer plaatsen in huis. Het laat je denken wat de gevolgen konden zijn.

@evenlo
NEN61439 gaat hier explisiet over.
Zitten er in de deurvan een schakelkast geen komponenten met een spanning hoger dan 50 Volt dan hoeft de deur niet geaard te worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Om antistatisch veilig te werken, kan je zo'n polsbandje kopen.

Wat gebeurt er met de elektrotechneut die met een vinger perongeluk een spanningsvoerende draad aanraakt? Meestal weinig. Totdat je hem met zo'n polsbandje hard aan aarde hangt. Dan gaat ie ineens dood van dat simpele foutje.

Vandaar dat die polsbandjes een serieweerstand van 100k tot 1M moeten hebben.

Dit maakt duidelijk waarom het goed-aarden van bepaalde dingen niet altijd gunstig is. Meander heeft het andere geval genoemd: Als een zwik dingen samen geaard zijn maar hun centrale aarddraad raakt onderbroken staan ineens juist alle aanraakbare delen onder stroom.

Anderzijds, is aarden natuurlijk vaak ook WEL veilig.

Dus er zijn twee standpunten mogelijk: Wel aarden/niet aarden. Dit uit zich in dat als een instanties die regels maakt vaker het op de ene of op de andere manier heeft zien foutgaan, dan dus het andere of het ene voorschrijft als "dat moet".

Deze situatie die IS er nu eenmaal. Dus ik zou proberen EEN regel te vinden die op jou van toepassing is, en je daaraan proberen te houden.

Mogelijk is het minder werk om ALLE regels te vinden die op jou van toepassing zijn en dan degene te kiezen die je in de praktijk het minste werk op levert. (bijvoorbeeld niet aarden als dat de huidige situatie is). Als er dan iemand naar vraagt moet je zeggen dat je denkt dat die ene van toepassing is die je dan ook gevolgd hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 april 2020 07:48:27 schreef Toeternietoe:
@meander.
Jij snapt het inmiddels.
Als in jou geval ook het RVS aanrechtblad met de (losse) aarde zou zijn verbonden dan stond het hele aanrechtblad onder spanning. Het probleem bleef dus niet bij de defecte waterkoeker, maar manifesteerde zich op veel meer plaatsen in huis. Het laat je denken wat de gevolgen konden zijn.

.

dat heb ik dus ook meegemaakt, men klaagde over een opdonder van de koffiezetter steeds. tussen andere groep aarde en aarde van koffiezet wcd, stond 130V. rvs aanrecht hing via kraan aan aarde. bleek 4 centraaldozen verder een aarde uit de lasdop geduwd te zijn, dozen zaten strak onder plafond geduwd.

evengoed, je gaat bij dergelijke aarding van rvs bladen niet uit van een falend aardnet. er is ook nog de 30mA aardlek welke op elke groep hoort te zitten bij dat rvs keukenblad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer