[BE] Een 3 fase vertrek 1 fasig afzekeren

Allen,

klein vraagje:

Een installatie is van trafo veranderd en heeft na de herberekening een grotere kortsluitstroom gekregen. De onderverdeling in deze kast is 3-fasig, waarna in een andere kast er enkel verbruikers zijn die 1-fase nodig hebben.

We houden dus rekening met een 3-fase kortsluiting (uiterst onwaarschijnlijk lijkt me) wanneer er enkel 1-fasig belast wordt. Is het dan toegestaan om de 3fase+N kabel per fase af te zekeren? Dus een enkelpolige breaker per fase en de neuter via een doorverbindblok aan te sluiten?

Zo ja, kunnen we dan rekening houden met een 1- fase kortsluistroom?

*De kabel ligt trouwens in een afgeschermde goot, dus we krijgen in principe het zelfde effect als hadden we ipv een 3F+N kabel, een 2F+N getrokken.

**Een kunstmatig nulpunt kan ook niet voorvallen.

Je moet er nog even bijzeggen waar je woont. Ik gok BE, gezien het taalgebruik, maar jij weet het zeker...
(Je vraag gaat over regels, waarschijnlijk in een ander land dan de mijne: daar heb ik niet veel verstand van).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Natuurlijk mag je per fase beveiligen. Dat deed je vroeger met ouderwetse zekeringen, en thans bij grotere stromen nog steeds met meszekeringen.

Als er 1 fase weg gaat dan kun je ook geen kortsluiting tussen 2 fasen krijgen en mag je rekenen. met een spanning van 210 Volt voor de berekekening van de max. kortsluitstroom.
Ga je met 2 of 3 fasen weg dan moet je met 360 Volt rekenen.

Een Nul beveilig je nooit, tenzij je bij het aanspreken van deze beveiliging ook alle fasen afschakel.
Dus een 4 Polige automaat (met beveiliging in de Nul) mag.
4 losse (mes)zekeringen mag niet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ben inderdaad ven BE.

Bedankt voor jullie reacties!

Op 8 april 2020 15:01:05 schreef Toeternietoe:

Een Nul beveilig je nooit, tenzij je bij het aanspreken van deze beveiliging ook alle fasen afschakelt.
Dus een 4 Polige automaat (met beveiliging in de Nul) mag.
4 losse (mes)zekeringen mag niet.

Bedoel je dat je slechts de fasen mag afzekeren, maar niet de nul?
4-polige automaten ben ik trouwens nog nooit tegengekomen in een catalogus van schakelmateriaal.
Ooit ben ik in een 3-fase heater apparaat een FAZ met hulpcontact tegengekomen in de nul. Als er een van de drie verwarmingselementen kapot zou gaan loopt er stroom in de nul en die de tript de FAZ. Via het hulpkontakt werden toeters en bellen geactiveert (en het element afgeschakeld). Leek me wel slim en binnen de regels.

toelichting: FAZ is een type 'automaat' net als een 'Stotz'... een overstroombeveiliging dus.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Op 9 april 2020 03:43:01 schreef soldeersmurf:
[...]

Bedoel je dat je slechts de fasen mag afzekeren, maar niet de nul?
4-polige automaten ben ik trouwens nog nooit tegengekomen in een catalogus van schakelmateriaal.
Ooit ben ik in een 3-fase heater apparaat een FAZ met hulpcontact tegengekomen in de nul. Als er een van de drie verwarmingselementen kapot zou gaan loopt er stroom in de nul en die de tript de FAZ. Via het hulpkontakt werden toeters en bellen geactiveert (en het element afgeschakeld). Leek me wel slim en binnen de regels.

toelichting: FAZ is een type 'automaat' net als een 'Stotz'... een overstroombeveiliging dus.

4 polige automaten kom je nu steeds meer tegen. fabrikant kan dan simpel 4 dezelfde modulen aan elkaar plakken om een kracht automaat te maken. ook maakt de plek van de nul niet uit dan, iets wat bij merin gerin weleens anders zat als nul rechts. tevens ondervangt men dan de harmonischen op de nul die overstroom veroorzaken maar waar niet op afgeschakeld word. kasten met mespatronen in de nul ook weleens gezien, daar kwam een blindstrip in, je wilt niet dat na een harde sluiting de nul ineens zweeft..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Nul mag nooit worden afgezekerd..Zie Testman.. Afschakelen is trouwens WEL verplicht,3 fasen EN nul moeten afgeschakeld worden..(Is iets anders dan afgezekerd.)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nul mag wel worden afgezekerd. Maar zoals Toet ook al zei, dan moet de fase mee uitschakelen.

dat is dan geen zekering, maar een automaat, de koppeling moet mechanisch zijn. een strip alleen over de hendel gezet voldoet niet, die hendel kan blijven hangen als de automaat tript. bij een complete automaat geen punt overigens, daar zit ook een interne koppeling in.

de nul zou eigenlijk voor moeten ijlen bij een hoofdschakelaar van vermogen. het omschakelen onder last kan al toestellen nekken omdat de nul te laat omschakelt tov de fasen. in de generatoren wereld schakelt men de nul dan ook niet, veel ellende als dat fout gaat. pas ook een kast gehangen met generator omschakeling, nul zat gekoppeld, geen relais ertussen..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 9 april 2020 19:30:27 (40%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is het dan toegestaan om de 3fase+N kabel per fase af te zekeren? Dus een enkelpolige breaker per fase en de neuter via een doorverbindblok aan te sluiten?

Blijkbaar leest hier iedereen overheen maar ik begrijp deze vraag niet goed. Ik zie dan 2 antwoorden.

Als de beveiliging voor de 3fase + N kabel zit dan moet je deze zekering met enkelfase of 3 fase liefst met meeschakelende nul.e mag deze kabel niet 3 keer afzonderlijk zekeren. Een kabel mag ooit bestaan uit afzonderlijk gescheiden groepen.

Als de beveiliging na deze kabel zit dan is dat een onderverdeler en dan mag je er ook enkelfase groepen van maken.

We houden dus rekening met een 3-fase kortsluiting (uiterst onwaarschijnlijk lijkt me) wanneer er enkel 1-fasig belast wordt.

Kortsluitstroom bepaal je per verdeler kast en dan op de meest ongunstige situatie plaats. De meest ongunstige plaats is een sluiting direct achter je zekering of automaat en een automaat moet dan ook deze kortsluitstroom aankunnen hoe onwaarschijnlijk dat ook mag lijken.

Als de huidige automaten de kortsluitstroom niet aankunnen dan zijn er globaal 2 opties

  1. alle automaten verzwaren
  2. Voorbeveiliging met messpatronen of zekeringen per x aantal groepen

Smeltveiligheden zorgen voor kortsluitstroom begrenzing en kunnen zo de kortsluitstroom onder maximale waarde begrenzen van de huidige automaten.

In een verdeler verderop zal de kortsluitstroom lager uitvallen omdat je wel de lengte kabel mag meerekenen.

Maar kortsluitstroom berekening geld eigenlijk allen voor automaten en zeer gering voor zekeringen. Bij zekeringen voor zo ver ik weet alleen als je kortsluitstromen boven de 25kA verwacht. Bij die kortsluitstromen zal je toch ook moeilijk automaten vinden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

@belbeentje.
Sinds wanneer mag je een 3 fase kabel niet met 3 afzonderlijke zekeringen beveiligen?
Dat mag al sinds jaar en dag.
De 3 zekeringen zijn samen 1 groep!
Zekeringen, en zeker mespatronen komen nog veelvuldig voor in de wat grotere installaties.
Dat gebeurt met e losse zekeringen resp. mespatronen. Ik zou niet weten hoe dat anders moet/kan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 9 april 2020 19:26:35 schreef testman:
dat is dan geen zekering, maar een automaat,

O, een automaat is geen zekering?

ik doelde meer op het feit dat je met een zekering in de nul niet de fasen af kunt schakelen als de nul ineens zweeft omdat de zekering eruit ligt. een automaat kan dit wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 april 2020 22:31:22 schreef KlaasZ:
[...]O, een automaat is geen zekering?

Het is alvast vragen om problemen.

Een zekering bestaat al heel lang en het centrale deel is een smeltdraad.

Later kwamen er Automatische zekeringen. Die gebruiken geen smeltdraad, maar electromagneten, bimetalen etc. veel afgekort tot automaat, maar het zijn geen zekeringen..

dus, In dit topic wordt hierboven met zekering geen automaat bedoeld.. das duidelijk.

Nul mag je niet afzekeren, uiteraard wel met een automatische zekering die meteen alles uitschakelt.

toch niet zo moeilijk binnen één taalgebied?

Taal hoeft niet moeilijk te zijn. Maar als je alleen een smeltveiligheid als zekering ziet, dan wordt het inderdaad lastig. Een zekering is alles wat een ongewenst hoge stroom afschakelt. Kan dus ook een automaat zijn. En er bestaan ook 2-polige automaten die in beide polen beveiligd zijn. Worden o.a. toegepast in gebieden waar ze nog 230V tussen de fasen hebben.
Maar je zou ze ook kunnen toepassen in netten met 230V tussen fase en nul. Hoewel me dat weer overbodig lijkt.

@belbeentje.
Sinds wanneer mag je een 3 fase kabel niet met 3 afzonderlijke zekeringen beveiligen?
Dat mag al sinds jaar en dag.
De 3 zekeringen zijn samen 1 groep!

IK bedoel dan eigenlijk letterlijk 3 losse zekeringen van bv 1 fase of van 3 losse zekering die fysiek niet als groep bij elkaar zitten

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.