Hoogvermogenweerstand op 230VAC

2 fase-spanning?

Nee een 2Fase spanning is enkel als je van een 3 fase systeem 2 fasen gebruikt ipv alle 3. Maar in een 3 fase systeem werk je met √3.

Als je van wisselspanning een gelijkspanning maakt dan komt √2 om de hoek kijken. De topspanning van een wisselspanning is namelijk √2 x Ueff. Maar we zijn hier niet met gelijkspanning bezig maar met wisselspanning.

De relatie tussen wisselspanning en gelijkspanning is dat om de beurt aangesloten op een zuiver ohmse weerstand ze allebei exact evenveel vermogen verstoken in die weerstand en krijg je Ueff x Ieff = Udc x Idc = U x I
De berekening voor vermogen in een zuiver ohmse weerstand is daarmee voor wisselspanning als voor gelijkspanning exact hetzelfde en geld ook voor de wet van ohm.

Dus 230V 50Hz aangesloten op een weerstand van 1kΩ geeft een stroom van 230mA 50Hz en een vermogen van 52,6W.
En 230V DC aangesloten op een weerstand van 1kΩ geeft een stroom van 230mA DC en een vermogen van 52,6W.

Merk op dat vermogen in Watt het niet gaat om AC of DC maar dat het met Vermogen in Watt altijd het vermogen is dat overeenkomt met een zuiver ohmse weerstand

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Welke wax/was dient er gesmolten of zacht gemaakt. Bij de ene heb je 60°C nodig bij andere heel wat minder. 5kg wax ga je ook niet redden met de getoonde weerstand.

Een elstein lamp komt al dichter in de buurt van verwarmen.

Ik verwarm mijn was in een elektrische 'weck' ketel. Werkt perfect.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Pfiew, echt al jaren geleden dat ik nog echt op fora actief ben geweest, was even vergeten dat het er hectisch aan toe gaat. Ik ga proberen overal zowat op te antwoorden, en mezelf wat te verduidelijken.

Eerst het doel:

(I'm just a big bearded man)

De bedoeling is om snor/baardwax wat zachter te maken (aangezien ik een 'grote' snor omhoog probeer te houden heb ik dus stevige en harde was nodig). Nu doe ik dat met een haardroger, ik zou simpelweg een warmte-element in het stopcontact willen steken.
Ik heb echter geen ervaring met warmte genereren, ik probeer net in mijn circuits te voorkomen dat niks te warm wordt, dus heb maar simpel een gok gedaan.
Initieel zat ik dan toch juist met de berekening, want het was de bedoeling om aan 50W uit te komen (had toen een weerstand 1.1k van 50W). Maar aangezien deze uit elkaar zijn gespat bij het testen (blijkbaar door de warmte, niet het vermogen), begon ik aan mezelf te twijfelen en heb ik √2 er tegenaan gegooid...

Op 8 april 2020 19:37:43 schreef anoniem015:
In free-air is je weerstand slechts 3W!
100W bij een flange temp van 25°C
Dus die hoort aan een serieuze koeling te zitten
[bijlage]

Dus heatsink toevoegen (ik heb nog wel ergens een paar verschillende liggen)
Maar hoe weet ik welke afmetingen ik nodig heb, zonder trial-&-error? :P
Ik heb namelijk geen idee hoeveel warmte die weerstand zal dissiperen (heb al een aantal keer een soort calculator online gezocht, maar niet gevonden of fout gezocht)
Als ik op de derating grafiek kijk (ja, nu pas, had geen idee dat ik daar naar moest kijken) zie ik wel dat ik net op tijd ben gestopt, op 50% is ongeveer 100°C :D

Op 8 april 2020 19:50:04 schreef maartenbakker:
Hoe warm wil je die was hebben? Mogelijk zijn er beter geschikte weerstanden of andere handige truukjes (transistor, transistor + weerstand, 78xx spanningsregelaar als regelement, andere wilde ideeen).

Temperatuur weet ik niet, moet niet lopend zijn, dus echt natte vingerwerk. Gewoon op korte tijd smeuïg maken.
Als er verbetervoorstellen zijn t.o.v. de weerstanden die ik zou gebruiken, shoot!
Mijn kennis van elektronica circuits is redelijk beperkt. Eerder het maken van schakelingen gekoppeld met een microcontroller (lees: inp.=schakelaar/sensor/transistor/analoog; outp.=transistor als schakelaar) of eens een 555-timer of iets dergelijks.

RAAF12

Golden Member

Ik vrees dat de was gaat smelten en te vloeibaar wordt voor de toepassing als het blik van onderen verwarmd wordt. Misschien dat het oude idee door de grootste kou eraf te halen zodat de substantie iets smeuïger wordt door een föhn te gebruiken nog zo gek niet is.

Op 8 april 2020 21:22:45 schreef RAAF12:
Ik vrees dat de was gaat smelten en te vloeibaar wordt voor de toepassing als het blik van onderen verwarmd wordt. Misschien dat het oude idee door de de grootste kou eraf te halen zodat de substantie iets smeuïger wordt door een föhn te gebruiken nog zo gek niet is.
[bijlage]

Dat spat te veel, dan krijg ik ruzie met mn vrouw :9~

Eventueel kan ik wel proberen om langs boven warmte toe te voegen, maar geen goed idee hoe ik dat voor elkaar krijg zonder ventilator...

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ideaal zou zijn dat je wax op een constante temperatuur wordt bewaard waardoor deze altijd 'smeerbaar' blijft. A la minute opwarmen gaat niet zo eenvoudig zijn. Langs onder verwarmen zorgt er voor dat het onderste bruikbaar is maar het bovenste nog niet. Wat is de ideale temperatuur? Ik zou ook niet op 230V gaan werken. Ik zou een lagere spanning kiezen. Met wax zeker een goede overtemperatuurbeveiliging inbouwen.

Een 100W 3Ω3 weerstand kan zonder koellichaam 50W hebben. Bij 12V krijg je dan 3,63A en 43W. Dit kan teveel zijn maar ook te weinig.

Langs boven verwarmen gaat het beste met infrarood zou ik denken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Op 8 april 2020 21:49:39 schreef buckfast_beekeeper:
Langs onder verwarmen zorgt er voor dat het onderste bruikbaar is maar het bovenste nog niet.

Dan zou je de deksel erop kunnen doen en het doosje omkeren en op de koelplaat met de weerstand zetten. Eerst ff testen zonder was hoe heet het ding wordt, 53W is al aardig wat vermogen.
Eenvoudig gloeilampje is natuurlijk veel makkelijker en ev. makkelijk te dimmen (snoerdimmer bijv.).

Don't Panic!
Arco

Special Member

Als je in serie met zo'n 50W IR lamp een diode zet met schakelaar erover, dan heb je al 2 standen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/4/3/5/1/9200000124401534.jpg

Niemand hier aan gedacht? Heb er hier nog één in de la liggen.

Veilige spanning, wordt niet te heet, goedkoop.

Zelfs in stijlvolle houten afwerking, wel iets duurder:
https://www.that-is-it.nl/product/usb-mok-verwarmer-hoge-kwaliteit-bur…

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op woensdag 8 april 2020 22:16:57 (28%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 april 2020 22:01:08 schreef Hensz:
[...]
Dan zou je de deksel erop kunnen doen en het doosje omkeren en op de koelplaat met de weerstand zetten. Eerst ff testen zonder was hoe heet het ding wordt, 53W is al aardig wat vermogen.
Eenvoudig gloeilampje is natuurlijk veel makkelijker en ev. makkelijk te dimmen (snoerdimmer bijv.).

Dan krijg je na korte tijd een luchtlaag tussen deksel en wax. Dat komt de warmte overdracht zeker niet ten goede.

Met een 555 is de weerstand ook probleemloos te dimmen. Anders testen bij 9V of lager.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Waarom moet toch alles tegenwoordig de USB bus misbruiken?... :)
Ik denk trouwens dat je met die 2.5W niet erg ver komt. En ook lastig: verwarming is van onderaf. (de hele boel smelt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Op 8 april 2020 22:24:21 schreef buckfast_beekeeper:
Dan krijg je na korte tijd een luchtlaag tussen deksel en wax. Dat komt de warmte overdracht zeker niet ten goede.

Wordt die was niet zacht genoeg dat ie makkelijk naar beneden, dus op de deksel, zakt?

Don't Panic!
maartenbakker

Golden Member

Ik ken die was niet, maar uit de losse pols zou ik op een graadje of 40 gokken. Sowieso omdat je je anders brandt bij het aanbrengen.

Als je daar meer dan een paar watt in pompt, wat wel zo handig is (verkijk je niet op de thermische massa van de was), heb je een thermostaat nodig.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 8 april 2020 23:35:47 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 april 2020 22:52:04 schreef Hensz:
[...]
Wordt die was niet zacht genoeg dat ie makkelijk naar beneden, dus op de deksel, zakt?

Wil je elke dag het deksel gaan proper maken?

Op 8 april 2020 23:35:22 schreef maartenbakker:
Ik ken die was niet, maar uit de losse pols zou ik op een graadje of 40 gokken. Sowieso omdat je je anders brandt bij het aanbrengen.

Als je daar meer dan een paar watt in pompt, wat wel zo handig is (verkijk je niet op de thermische massa van de was), heb je een thermostaat nodig.

Een 35°C clixon zal al kort in de buurt komen. Ik gok op ± lichaamstemperatuur om de wax zacht te maken. Of je jezelf gaat verbranden is niet alleen temperatuur afhankelijk. Een sauna is ook vlot >80°C. Bij het suikertrekken kook je de suiker eerst tot 142°C. Wat afkoelen op een marmer en bij ongeveer 100°C ga je satineren. Voor de watjes met handschoenen de rest doet het met blote handen. De mate van koken kan je trouwens ook met je blote handen controleren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Als het "doosje" niet van metaal is zou het misschien met een aantal tellen in de magnetron kunnen.

nog even over de TO247 weerstand: ik heb voor een mosfet een TJA van vijf gevonden. Met 50 W wordt de weerstand dan ongeveer 270 graden. Mwah.. moet ie kunnen hebben....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

@buckfast: ik ben ook gewoon om met allerlei temperaturen om te gaan waaraan ik me niet brand. Hangt af van de thermische massa en de thermische weerstand tussen heet voorwerp en huid, denk ik. Toch zou ik m'n vingers liever niet in was van 90 graden stoppen. 35 in plaats van 40 graden zou inderdaad ook best realistisch kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Vochtigheid, kleven, niet kleven, geleidbaarheid (een elektrische isolator is meestal ook een goede thermische isolatie), .....

In was van 60°C steek ik mijn vinger. Bijenwas is volledig vloeibaar bij 60à65°C. Begint zacht te worden vanaf ongeveer 35°C.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 april 2020 12:27:20 schreef buckfast_beekeeper:
[...] (een elektrische isolator is meestal ook een goede thermische isolatie)

Daar zeg je wat. Ik geloof dat BeO (berylliumoxide), en ook diamant, elektrische isolatoren zijn die goed warmte geleiden, maar verder ken ik er inderdaad geen.
Verder lees ik weer geïnteresseerd mee.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 8 april 2020 22:40:20 schreef Arco:
Waarom moet toch alles tegenwoordig de USB bus misbruiken?... :)
Ik denk trouwens dat je met die 2.5W niet erg ver komt. En ook lastig: verwarming is van onderaf. (de hele boel smelt)

Ok, in de USB magnetron dan:

https://www.gadgetreview.com/wp-content/uploads/2009/06/beanzawave-portable-microwave.jpg

Is een usb boormachine wel goed dan?
http://www.logousbstickwereld.nl/wp-content/uploads/2016/07/Logo-USB-stick-Boormachine-2-250x2501.jpg

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Waarschijnlijk is een IR lamp opstelling het meest gebruiksvriendelijke zonder de genoemde nadelen van een weerstand

http://www.moustachewax.co/heaters_combs.html

Op 9 april 2020 21:24:31 schreef anoniem015:
Waarschijnlijk is een IR lamp opstelling het meest gebruiksvriendelijke zonder de genoemde nadelen van een weerstand

http://www.moustachewax.co/heaters_combs.html

oké, geen goede research gedaan door mezelf precies, first hit in google :P

Het lijkt me ook een betere oplossing om een lamp/spot/IR-lamp te gebruiken.
Wel weer wat wijzer geworden, om niet zomaar de getalletjes te volgen en misschien toch die saaie grafieken ook te bekijken. Nog nooit stil gestaan bij derating van een weerstand :o

Thx voor de input (en voor de foto van een USB-magnetron & -boormachine 8)7 )

Tidak Ada

Golden Member

Al eens aan het principe van een ‘bain marie’ gedacht? Dat is een water- of oliebad dat met een thermostaat op de juiste temperatuur gehouden wordt. Het komt uit de keuken, maar wordt sinds heugenis ook in de techniek toegepast.
Ben ooit eens een bain-marietje tegen gekomen voor het verwarmen van ontharingswas. Misschien ingang voor een verdere speurtocht?
Ali en Banggood zouden wel eens wat kunnen opleveren.......

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †