Welk relais?

En zo volgen er tientallen reacties binnen no time, en zo volgt er niets.
Maar, misschien ligt het aan mij.
Alvast dank in ieder geval.

Gaat die Victron Quattro 5000 niet eerst zijn uitgang in fase brengen met de generator? Ik kan mij voorstellen dat hier instelbare parameters voor zijn, zoals bijvoorbeeld:

  • Synchroniseren door de uitgang tijdelijk een lagere, of juist een hogere frequentie te geven;
  • Het tijdbestek (nu kennelijk 5 seconden) waarbinnen de uitgang synchroon moet lopen.

Kun je hierover iets terugvinden in de documentatie? Ik heb hier niet naar gezocht, dus mogelijk zit ik er helemaal naast.

Dank, dank!

Ik denk het niet als je bedoelt dat dan de walspanning EN de generatorspanning worden samengevoegd.
Dat is nimmer het geval.
Of walstroom krijgt een ingang toegewezen of de generator, nooit beide tegelijk.

Situatie zonder walstroom en op accubedrijf:
Direct als de generator loopt EN toegang krijgt tot de Quattro (via een extern relais, zie mijn eedere verhaal), dan levert de AC uitgang op de Quattro de spanning en frequentie gelijk aan de generator.
De stroom komt dan nog steeds uit de accu's!!!
De generator loopt dan even onbelast (meer spanning en hoger hertzgetal).

Pas als en na 5 seconden het INTERNE relais in de Quattro overgaat, dan trekt deze de stroom vanuit de generator en niet meer uit de accu's.
Door toerentaldaling vanwege de belasting dalen de spanning en frequentie.
Levering vanuit de accu's is vanaf dat moment nul.

Dit is wat ik al jaren zie.
Ik kan de Quattro manual wel dromen en wat daarin staat komt overeen met de praktijk (m.n. dat interne relais).

Ik had het over de omschakeling van accubedrijf naar generatorbedrijf.

In accubedrijf wordt de frequentie op de uitgang elektronisch door de Victron gemaakt.

Vraag is: hoe werkt die omschakeling naar generatorbedrijf intern? Ik kan mij voorstellen dat de Victron de frequentie (nog altijd gevoed vanuit de accu's) eerst synchroniseert aan de generator en dan pas omschakelt.

Als de generator onbelast een te hoge frequentie heeft, dan zal je tijdens die synchronisatie inderdaad ook een te hoge frequentie op de uitgang hebben. Het toerental van de generator zakt tijdens de synchronisatie nog niet in, omdat de voeding nog altijd uit de accu komt.

Als je het voor elkaar krijgt om die synchronisatie uit te schakelen, dan ben je mogelijk van het probleem af.

Ahhh, we zitten toch op hetzelfde spoor.

'Ik kan mij voorstellen dat de Victron de frequentie (nog altijd gevoed vanuit de accu's) eerst synchroniseert aan de generator en dan pas omschakelt.'

Right, dit is een plausibele verklaring en ik denk dat het ook zo werkt.
Wat ik zeker weet is dat je hierop niet kan ingrijpen maar ik kan altijd een poging wagen richting Victron.
En om alles te omzeilen had ik de idee om een frequentieregelaar tussen AC-out Quattro en airco te plaatsen die de hertzen drukt.
Is dit een oplossing?

Dat zou wel een oplossing kunnen zijn. Enkelfasige frequentieregelaars zijn alleen niet zo courant geloof ik.

Het idee van GJ_, om eerst de generator te belasten, is mogelijk eenvoudiger. Misschien kun je hem wel met de airco zelf belasten.

Generator warmgedraaid EN Victron niet in generatorbedrijf -> Airco direct voeden vanuit de generator
Victron niet in generatorbedrijf OF (Generator warmgedraaid EN Victron in generatorbedrijf) -> Airco voeden vanuit Victron

Ik denk hierbij aan schakeling met twee magneetschakelaars. Aandachtspunt is natuurlijk dat ze nooit tegelijk schakelen, omdat je dan de generator op de Victron uitgang zet. Dus spoelen voeden over elkaars verbreekcontact.

Dank je!
Ik denk dat dit mogelijke oplossingen zijn.
Eerst wil ik Victron eens vragen wat wel of niet mogelijk is.
Daarna maak ik de keuze tussen regelaar of schakeling.
Nogmaals dank!!

An expert meldt het volgende:

The Quattro must synchronise with the incoming AC Voltage. The Frequency AND Phase must match before the internal bypass relay will close. A lot of current could flow, probably short circuit, if the internal bypass relay simply closes if even one of the above parameters is not the same as the incoming AC waveform.
So, what you have observed is normal. The Quattro will frequency shift to match the phase angle and frequency of the incoming AC waveform. With the internal bypass relay still open, the Quattro will track the AC waveform of the incoming AC for a while.
At this stage it is not passing the incoming AC through, it is still powering the load with the batteries to get the best match to the incoming AC until it is satisfied that it is safe to close the bypass relay and then allow the incoming AC through. This synchronisation process is most necessary and cannot be prevented.
On some occasions the Quattro cannot lock to the incoming AC because it is out range or it cannot track it and then it presents an error.
The increase in frequency is going to have more of an effect on the RPM of the air conditioner motor than the Voltage.

Helder.

Duidelijk inderdaad. Zoals ik al vermoedde brengt het apparaat de uitgang eerst in fase met de generator. En dus ook op gelijke frequentie.

Nog een aanvulling op de voorgestelde oplossing om de generator tijdens het omschakelproces te belasten met de airco. Door het schakelen zal de airco kortstondig geen voeding krijgen. Als dit problemen oplevert, dan kun je de generator tijdens het omschakelen misschien beter belasten met een dummy-belasting. Bijvoorbeeld een elektrisch kacheltje o.i.d.

Thanks, je had het bij het goede eind!
Het is in ieder geval helder.

Nee, des nachts is zoveel mogelijk uit.
In het algemeen is hier een contunue streven naar energieverbruik drukken.
Ook iets van autonomie, ondanks het bezit van een generator.

Ik ga er nog eens stevig over nadenken.
En de multimeter is binnen, kan ik de hertzen nog eens goed meten :)

[Bericht gewijzigd door Jazeker op woensdag 16 december 2020 15:18:34 (17%)

Op 16 december 2020 15:17:38 schreef Jazeker:Nee, des nachts is zoveel mogelijk uit.
In het algemeen is hier een contunue streven naar energieverbruik drukken.

Je bedoelt dit toch niet als tegenargument voor de dummy-belasting hoop ik? Want die dummy-belasting hoeft maar 5 seconde (gedurende de transitie van accu- naar generatorbedrijf) actief te zijn!

In elk geval succes met je afweging en verdere uitwerking!

Nee, nee, nee, zover gaat het hier niet.
De lastigste verbruikers zijn juist die meerdere kleine stroomvreters die 24 uur/dag aan staan.
Nogmaals dank!

Gedachte:

Het externe relais (NO) wordt na warmdraaien van het aggregaat vanuit de stuurkast bekrachtigd opdat er spanning kan vloeien naar de Quattro.
Met behulp van dit signaal zou ik een relais/timer (NC) kunnen aansturen welke de voeding naar de airco onderbreekt.
Na bv. 10 seconden valt dit relais af en start de airco weer.

Bestaat zoiets (relais, geschikt voor een max. 2 kW 1-fase motor, met tijdschakelaar) ineen?
Of iets wat op de DIN rail kan?
En is het wijsheid om alleen de compressor te onderbreken of de gehele aircounit incl. stuurkast?

Dank!

GJ_

Moderator

Een goedkope 230Vac timer van Comat kost een euro of 25. (Comat is één van de betere merken).
Een relais er naast en klaar.

Thanks GJ.
Valt er nog wat te zeggen over mijn vraag:

'En is het wijsheid om alleen de compressor te onderbreken of de gehele aircounit incl. stuurkast?'

Thanks!!!

[Bericht gewijzigd door Jazeker op vrijdag 18 december 2020 19:50:57 (48%)

Nou, dan geef ik zelf het antwoord maar.

Ik ga de bedrading tussen stuurkast airco en compressor onderbreken met een timer en relais (reeds besteld). Dan heb ik dezelfde situatie als dat de compressor afgeschakeld wordt bij het bereiken van de minimum temperatuur van het koelmiddel.

Een idee zonder stevig relais:

De aircomotor moet afschakelen.
Dat kan via het geschetste flinke relais.
Maar Eureka, waarom niet de airco de idee geven dat het koelmiddel inmiddels erg koud is.
Ofwel, de timer mag rechtstreeks de temperatuursensor onderbreken en voila.
Mocht de airco stuurkast dit als een storing zien (hetgeen ik vermoed van niet maar toch), dan kan ik een weerstand opnemen in serie met de sensor welke normaal kortgesloten is maar door het relais geactiveerd kan worden.

Wanneer ben ik amateur af? :)

Job done.

Eerst heb ik een temperatuursensor onderbroken (of kortgesloten maar dat weet ik even niet meer) om de airco de idee te geven dat het koelmiddel koud genoeg is en de compressor kan afslaan.
Gevolg: Dit werd door de stuurkast als een failure gezien.
Dit was dus geen oplossing.

Maar Eureka (alweer?): Nu m.b.v. het relais na warmdraaien gewoon de aan/uit knop van de airco onderbroken voor 10 seconden.
Generator synchroniseert met Quattro en begint te leveren.
Na een 3-tal minuten komt de airco er weer in.
Werkt perfect.

GJ_

Moderator

Bedankt voor de update.

Sine

Moderator

DAt is een nette oplossing, zo zal de airco sturing ook zelf bewaken dat de compressor niet te snel weer in komt.

Dank.
Klopt, het viel me op dat, na uitschakelen en direct weer inschakelen, het 3 a 4 minuten duurt alvorens de gehele aircounit met appendages weer aanslaat. En, niet onprettig, ik kon volstaan met slechts een timer (zonder relais) daar de te schakelen stroom zeer beperkt is. Met de schakelaar (en dus ook het relais) wordt slechts een signaaltje naar de print gestuurd dat de zaak aan of uit kan.

normaal bij een airco, de compressor die een 3min nodig heeft om te kunnen starten na een uitval ivm de systeemdruk die nog te hoog is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank je!
Mooi dat ook hier het plaatje klopt.
Nu eerst ergens een nachtje met airco en zonder walstroom draaien.
Maar dat gaat de komende maanden veelvuldig gebeuren.
Thanks.