DC servodrive vervangen (of repareren zinvol)?

Als het modern is gaat het meestal naar de leverancier/dealer. :)

Het maakt vaak niet zo veel uit wat je er aan hangt, als er maar een reactie is. Als de motor niet draait kan de electronica die de motorstroom levert defect zijn. Of er is wat aan de resolver/encoder/tacho etc mis, of iets mis is aan de input kant (waar bv sensors of potmeters binnenkomen. waardoor de motorsturing niet wordt aangezet.

Door wat dingen te emuleren kan ik reacties uitlokken. Meestal is er (functioneel) maar 1 ding kapot. Als er bv een H brugdriver IC zit dan kun je de ingang daarvan aansturen en dan kijken of dat op de uitgang wat doet. (dat doe ik soms gewoon met een logic pulser) Als de halfgeleiders daarna heel zijn en er waty op de gate aankomt zit de fout nog voor dat IC. Als ik dan bv een signaal zet op de ingang waar een encoder binnen komt dan kan ik kijken hoe dat door de schakeling loopt. Dat het zo in werkelijkheid niet werkt hoeft niet erg te zijn.

Als het bv een 4066 binnengaat maar er niet uitkomt kijk ik of er wat op de stuurlijnen gebeurd, zoja gaat de 4066 eruit, op de IC tester en als die defect is en ik zie met een nieuwe wel wat op de uitgang en bv ook op de H brug drijver dan is de kans groot dat de boel weer werkt. Dat die H brug nu alleen maar de motor voor/achter probeert te bewegen op manieren die in het echt nergens op slaan is niet zo'n ramp. Tot nu toe heb ik zo nog alle servodrivers kunnen repareren. (maar dat was altijd oud met hooguit wat gluelogic en een (bejaarde) processor met eprom) Als ik maar een defect vind. Je moet bij dit soort dingen niet zomaar dingen vervangen want dan weet je niet of je echt wat hebt gerepareerd. Als ik nu een defect vind en dat heeft ook nog een relatie met de fout dan is dat stap 1. Daarna kijk ik waar de defecte pin aan vast zit. Is dat goed dan is de kans groot dat het weer werkt.

Dat ik de motor zou willen simuleren is gewoon handiger als er aan de power electronica kant wat fout zit. Liever wat lampen die aangaan dan een motor die gelijk de verse IGBTs oprookt. Ik zou wel wat motors willen hebben liggen als een soort laatste test maar dat heeft alleen zin als ik dan ook de rest erbij heb want dan maakt het wel wat uit wat je op de encoder/etc binnen stuurt.

Het is niet altijd zwart/wit Als er bv een opamp in het pad zit kun je vaak ervoor een signaal injecteren en dan kijken of de uitgang doet wat hij moet doen. (natuurlijk niet zomaar wat insturen, je moet wel even uittekenen hoe het zit en vaak met de datasheet erbij. soms moet ik ook even wat onderdelen weghalen Als dat lastig is haal ik het IC eruit en test ik het los, bv op een breadboard of op een van mijn IC testers. Ik voedt ook wel eens delen van een circuit apart met een labvoeding, dat voorkomt rook.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Je heb helaas niet 1 universele motor voor alle motorregelaars/ servo controllers. Voor een DC motor kan je ook een motor uit een accutol gebruiken. Zo motor kan als het heel zwaar is toch al ruim 30A tot 50A trekken en dat zal meer zijn dan wat een gemiddelde drive kan leveren. Een drive zal denk ik wel stroom begrenzing hebben en dat kan je dus mooi testen. Ik heb laats nog een hele partij oude accu boormachine naar het oudijzer gebracht. Maar makkelijks om te testen is om de accuboormachine intact te laten met 2 draden eruit.
Om de motor te simuleren moet er afhankelijk van de configuratie ook nog wel een tacho, encoder of resovler meedraaien en soms alle 3 tegelijk
Zo kwam ik er ook achter dan mijn 12V metabo op een 60A voeding net onder de 50A bleeft. Ik denk nog iets hoger bij echt blokkeren maar mijn hand was niet sterk genoeg. Is toch even 600W voor zo een kleine motor.
Toch maak ik als onderhouds monteur zelden een defecte motor regelaar mee. Frequentie regelaars gaan wat vaker kapot. Van een DC servosysteem zijn de motor eerder versleten dan de regelaar en heb die wel met enige regelmaat vervangen vaak kon dat met inruil van de oude die dan werd gereviseerd.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 29 juni 2020 16:19:53 (14%)]

Op 29 juni 2020 08:45:05 schreef GJ_:
[...]ehh, nee. Ik gebruik alleen dure systemen, vanaf 2000 euro per as of zo.

Dat is mij toch wat te gortig ;)

Op 29 juni 2020 12:01:40 schreef fred101:
Het lastige bij dit soort dingen vind ik het testen. Ik krijg meestal de kale boards en bij die oude gevallen is het een kwestie van alle onderdelen los testen, (ik krijg voornamelijk oude gevallen die niemand meer ondersteund)

Maar om het op de bench te testen blijft lastig. Ik mist altijd de motor (die sturen ze nooit mee) en de resolver.

In mijn geval zaten die er wel bij :)

Zodra ik meer tijd heb ga ik het ding eens wat langer testen Ik heb goede hoop dat de gammele noodstop het probleem was.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek