inbouw gitaar-koptelefoonversterker 5 V

Hola,

Ik speel gitaar en dat vind niet iedereen in mijn huis altijd even tof ;-). Op instructables kwam ik een zelfbouw in je gitaar in te bouwen koptelefoonversterkertje tegen op basis van de "Little Gem", een zelfbouw mini gitaar versterker op basis van de LM386 op-amp. Die heb ik nagebouwd en het werkt perfect. Toon en volume aan te passen met de toon- en volumeregelaar van de gitaar zelf en er komt echt een mooi geluid uit. Huisgenoten tevreden, maar ik wil natuurlijk meer.

Ten eerste wil ik af van de 9 volt blokbatterij en liefst een oude mobiele telefoonbatterij gebruiken, die ik via usb kan opladen en ten tweede wil ik eigenlijk bluetooth oortjes gebruiken. Dat betekent in elk geval een modernere op-amp en waarschijnlijk smt, maar ik heb geen idee welke en heb nergens een schema kunnen vinden. Ik snap nog niet veel van elektronica, maar kan wel een simpel schema nabouwen.

Kan iemand mij in de richting wijzen?
thnx

Jeroen

Moderator

In principe werkt de LM386 ook nog wel op 5 V. Maar een accu van een mobiele telefoon zit rond 4 V en dat wordt erg krap.

Bij een lagere voedingsspanning krijg je ook een lager uitgangsvermogen. Wat je zou kunnen doen is een klasse-D versterker gebruiken. In China zijn daar kant-en-klare modules voor te koop. Wellicht dat daar wel nog een preamp voor moet.

Thnx Jeroen. Ik heb er een paar besteld. Daar ga ik mee rommelen, maar ik ga ze ook helemaal zelf proberen te maken. Heb ook een setje TDA7052 gescoord en daar ga ik ook mee aan de gang.

Hubie

Special Member

Het is natuurlijk een oplossing maar ik knutsel zo min mogelijk in mijn gitaren.

Ik gebruik een Roland Micro Cube,een klein handzaam versterkertje met ook een koptelefoon aansluiting en effecten.
Draait 22 uur op 6 AA batterijen.2e hands doen ze een paar tientjes.

https://www.roland.com/global/products/micro_cube/specifications/

Enne,nee,geen aandelen. ;-)

Hubie, dank voor je antwoord. Die MicroCube heb ik ook en ik ben er heeeel blij mee, maar een koptelefoon rechtstreeks uit je gitaar is toch iets anders.
Ik sloop mijn gitaren ook niet zo maar, heb alleen een goedkope Fazley Headless rechtshandig gekocht en omgebouwd naar linkshandig als reisgitaar. Die is tevens knutselgitaar en daar de koptelefoonaansluiting ingebouwd. En vorige week een linkshandige Les Paul kloon, die ik voor € 50 op een veiling had gekocht verwend met een LM386. Dat kon heel simpel omdat de koptelefoonaansluiting en het printplaatje in de uitsparing voor de 3-wegschakelaar passen en de batterij in een uitsparing voor de potmeters. 1 klein gaatje voor de microfoonaansluiting, dat was alles.

Mijn Burn Brian May ga ik er echt niet voor slopen en zelfs mijn goedkope Ibanez niet (denk ik).

Arco

Special Member

De LM4865 is ook een leuk versterkertje, heeft zelfs volumeregeling...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

1W is genoeg, zelfs met een speaker. Ik heb een 1W fly. Dat ding speelt een backing track in stereo en zet je gitaar in het midden.

Ik had in de 80's een soort gitaar-walkman. Een kastje wat je aan je riem klipt met koptelefoon uitgang. Zoiets is nog een tussen oplossing. Een klein kastje wat je aan de draagband van je gitaar vastmaakt (zoals voor wireless sets) Dit ivm de buren die niet echt blij waren met mijn 130W Fender twin reverb (die ik nog steeds heb maar nooit gebruik)

Ik heb een MusicMan met ingebouwde 10dB versterker, eens proberen of dat werkt met een koptelefoon ingeplugd.

Ik heb een bluetooth koptelefoon voor de computer gehad maar het klonk niet geweldig, de bandbreedte daarvan was volgens mij te laag. (nooit opgezocht)

Ik heb een Burny lespaul goldtop die ook ligt gemod is. (3 elementen, 12 schakelaars en een draaischakelaar met vari-tone (of hoe het dan ook mag heten, het zit in sommige ES335 standaard) Het is verrassend goeveel ruimte je met een beitel kunt maken :-) Maar dat is dan ook mijn enige gitaar waar ik iets serieus in gemod heb.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs