Philips vissenoog 22ah561 hoofdzekering knalt eruit

Hoi allen,
Vandaag is een trieste dag, de vissenoog versterker die ik van mijn opa heb geërfd heeft de ziel gegeven.

Terwijl er geen muziek speelde is de hoofdzekering (6.3A) gesmolten, suf dat ik ben heb ik er een 10A zekering in gedaan. Deze vloog er ook direct uit bij het indrukken van de power knop.

Het vreemde in mijn ogen is dat de weerstand van het gehele circuit, vanaf de plek waar waar de zekering stuk is zo'n 4Mohm is.

Ik zie ook nergens verbrande plekken, en alle elcos heb ik zo'n 5 jaar geleden vervangen met Nichicon gold varianten.

Ik ben ontiegelijk gehecht aan dit apparaat dus alle tips zijn welkom!

Indien jullie meer metingen willen doe ik die direct :)

Groetjes en alvast bedankt,
Inse

Anoniem

Hier vind je de service manual
https://elektrotanya.com/philips_22ah561-tr.pdf/download.html#dl
Een gloeilamp in serie met de amp bespaart je zekeringen bij het zoeken ;)

RAAF12

Golden Member

Op 9 april 2020 22:20:49 schreef Insevh:

Indien jullie meer metingen willen doe ik die direct :)

De acht diodes na de zekering even testen?

Hoi allen,
Bedankt voor de geweldige tips! Die lamp in série is echt ingenieus!

Gisterenavond had ik al gevonden dat (een filter cap??) C714 los zat. Dat heeft de ik van een aantal jaar terug vast slecht gesoldeerd ;)

Nu komt hij, net sluit ik de versterker in série met een 100w gloeilamp, en guess what, hij werkt gewoon. De lamp gloeit heel lichtjes. Ik heb zelfs wat muziek af kunnen spelen.

In mijn ogen kan dit meerdere dingen betekenen:

* Ik heb te weinig verstand van ICB'S maar het lijkt mij onmogelijk dat de gevolgen van een losse elco een zekering kunnen doorbranden?

* Er is geen kortsluiting meer, want anders zou de gloeilamp fel moeten branden?

* Ik heb bij het uit elkaar schroeven toevallig een beschadigde draad zo gehangen dat er geen sluiting meer is?

* Er is nog altijd sluiting, maar niet in het amp gedeelte, want die werkt?

Al in al, ik ben heel gelukkig dat er weer geluid uit m'n versterker kwam, hopelijk betekent dit dat het niet al te ernstig is.

Alvast bedankt en groetjes,
Inse

Het moet toch een harde sluiting geweest zijn , aangezien de 10A er meteen uitvloog. En die sluiting zat duidelijk dicht bij de voeding, anders was er meer kapot..

Altijd serielamp gebruiken tijdens herstelling zulke beestjes. voorkomt veel schade als je wat fout doet.

Op 10 april 2020 03:06:06 schreef RAAF12:
[...]
De acht diodes na de zekering even testen?

Hmmm, nu wordt het heel vreemd. Die 8 diodes meet ik in beide richtingen ±3.38Mohm. Dit kan ik niet verklaren.

Helaas heb ik geen multimeter met diode test functie.

meetspanning van je Ohmmeter te laag. Ohmaanduiding op diode heeft niet veel zin dan. welke meter ist?

Op 10 april 2020 10:18:31 schreef kris van damme:
meetspanning van je Ohmmeter te laag. Ohmaanduiding op diode heeft niet veel zin dan. welke meter ist?

Ohhh OK, heel logisch nu je het zegt, bedankt daarvoor. We kunnen er dus wel uit concluderen dat ze niet failed closed zijn?

https://eshop.wuerth.de/Product-categories/Digital-multimeter-Mini/140…

Dit kleine flut ding. Ik ga eens op marktplaats kijken of ik iets fatsoenlijks op de kop kan tikken!

[Bericht gewijzigd door Insevh op vrijdag 10 april 2020 10:28:05 (13%)

Tiens, ding heeft nochtans een "diodestand"?

Op 10 april 2020 10:35:12 schreef kris van damme:
Tiens, ding heeft nochtans een "diodestand"?

Wauw ja idd, ik ben suf.

Anode => cathode geeft bij alle 8 stuks 0.454v
Cathode => anode klimt richting de 0.63v. Maar dat is in circuit. Moet ik ze loshalen?

Ja, loshalen zal een heel ander meetresultaat geven.

Maar waarom, ze zijn zeker goed...

Misschien heb je ooit een mechanische montagefout gemaakt, waardoor je een voedingsrail kortsloot.

Print langzaam zo ver doorgezakt dat een schroef tegen een printbaan kwam, of een pootje van een eindtor tegen de behuizing ofzo.

Meestal gaat dat wel met een tik en een schroeiplekje gepaard. Maar dit is het enige dat ik me voor kan stellen wat een 10a zekering er moeiteloos uitblaast.

Je zult heel goed moeten gaan kijken naar per ongeluk kortgesloten dingen. Kijken naar te lange schroeven, gevallen schroefjes, uit-stekende of te ver omgebogen pootjes van de elco's die je vervangen hebt.

Als dat echt niets oplevert, dan kan je gaan tikken op allerhande onderdelen om doelbewust de kortsluiting op te wekken.

Als er dan nog niets te vinden is, kan je 'm alleen maar voorzien van de juiste zekering en 'm weer in gebruik nemen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Ik zou geen componenten gaan loshalen voor metingen als het nu werkt
Er is immers geen sluiting meer en je gaat dus toch niks vinden
Als er wat broeit komt het zeker terug boven water
Je lamp niet te ver wegleggen

Op 10 april 2020 11:49:16 schreef anoniem015:

Je lamp niet te ver wegleggen

:-)

Ja, je kan die lamp er niet eeuwig tussen laten en ook niet onbewaakt achterlaten. (als die gaat branden wordt heel warm en als die op tafel licht of niet in een aangepaste lampvoet zit moet je opletten)

Heb voor langdurende testen van oud spul eens een elektronische, instelbare zekering /current monitor gemaakt. Als het apparaat onder test dan meer gaat trekken dan ingesteld, valt die zonder spanning (en de elektronische zekering ook, hij kan dus zichzelf niet meer aanzetten)

heb in ene dergelijke versterker ook al eens een rotte diode gehad. zitten nog 1A dioden in parallel gezet meen ik. er kan ook een elco overleden zijn die door de piekstroom onderbroken is en nu dus niks meer doet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

1A? was het de BY127? die had last van vroege veroudering, verjongingskuur kwam met de BY227, maar nu allemaal oud.

benleentje

Golden Member

Het is blijkbaar een oud apparaat en nog gemaakt voor 220V. Als de transformator zeer krap bemeten is gaat de transformator een hoge nullast stroom geven en met inschakelen met nog lege condensators kan dat een hoge piekstroom geven. Maar dan is het wel raar dat hij dat nu ineens doet.

vanaf de plek waar waar de zekering stuk is zo'n 4Mohm is.

Daar begrijp ik niets van dan zou je schakelaar op uit moeten staan. de transformator verwacht ik ergens tussen 200 en 2000Ω afhankelijk van het vermogen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Op 10 april 2020 23:15:57 schreef benleentje:
Het is blijkbaar een oud apparaat en nog gemaakt voor 220V. Als de transformator zeer krap bemeten is gaat de transformator een hoge nullast stroom geven en met inschakelen met nog lege condensators kan dat een hoge piekstroom geven. Maar dan is het wel raar dat hij dat nu ineens doet.

Dus is wat anders de oorzaak(geweest)!
Dat verschil van 10 volt primair kan dit nooit veroorzaken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

Vergeten te schrijven wat als dat verschil nu vandaag de dag in de situatie van TS groter is. Als er veel zonnepanelen actief zijn kan de spanning stijgen tot 253V.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Op 10 april 2020 10:08:47 schreef Insevh:
Hoi allen,
Bedankt voor de geweldige tips! Die lamp in série is echt ingenieus!

Gisterenavond had ik al gevonden dat (een filter cap??) C714 los zat. Dat heeft de ik van een aantal jaar terug vast slecht gesoldeerd ;)

Als er daar sluiting is geweest kan dat niet die secundaire 6,3A (of 10A) zekering doen smelten want hij zit achter een 100Ω weerstand gezien vanaf de + gelijkrichtdiodes.
Wat de inschakelstroom van de elco's betreft er zit maar 4700µF als bufferelco in, dat is ook weer niet gigantisch. Er moet wat anders aan de hand zijn(geweest)
Er zit ook een "netspanningscarrousel" op deze versterker zet die beter op 240v!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 10 april 2020 23:15:57 schreef benleentje:
Het is blijkbaar een oud apparaat en nog gemaakt voor 220V. Als de transformator zeer krap bemeten is gaat de transformator een hoge nullast stroom geven en met inschakelen met nog lege condensators kan dat een hoge piekstroom geven.

deze versterker heeft dacht ik een C-core trafo en die zat hoedanook niet dicht tegen verzadiging. (alles word zowat warm in deze versterker behalve de trafo..)

Jongens, ik ben jullie eeuwig dankbaar!

Ik heb een stel beschadigde kabels geshrinkwrapt en beter vastgezet, van sommigen miste de tie wrap waardoor ze tegen scherpe onderdelen schuurden.
Ondanks dat ik geen directe kortsluiting heb kunnen vinden doet hij het de hele dag al geweldig!

De spannings setting staat idd op 240v, dat had ik een hele tijd terug ook gedaan toen er plots 248v op de stoppen zat.

Dit soort versterkers gaan niet van zelf ineens goed werken. Meestal staat na 45 jaar een voeding op instorten of de eindtrap komt aan zijn einde want bij deze serie staat de ruststroom hoog ingesteld (bijna klasse A) en die extra warmte gaat uiteindelijk zijn tol eisen.
Kwa opbouw zijn het wel goed klinkende versterkers ondanks dat ze een uitgangs elco hebben. Dat gaat ook je luidsprekers redden igv. een kortsluiting in de eindtrap.

maartenbakker

Golden Member

Zie het laatste bericht van de TS voor een waarschijnlijke (en opgeloste) oorzaak.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."