12v kortsluiting


Op 10 april 2020 12:40:58 schreef go_higher:
Ik vind gewoon niet echt een 12v zekering

Er bestaan ook weinig zekeringen voor 12V. Het gaat bij een zekering om de stroom. De spanning die er op staat is de maximale spanning die hij mag afschakelen. Dus een zekering voor 250V kun je gebruiken voor 12V.
En anders neem je een autozekering. Die zijn bedoeld voor 12V installaties.

12v zekeringen vind je natuurlijk in auto's. Bij de automaterialen handel vind je ook zekeringhouders, met stukje draad eraan, kan er zo tussen.

De omvormer zou niet afschakelen als je weerstand in je draad te hoog is. Als je hele dunne draad gebruikt en de sluiting is niet hoog genoeg, kan het zijn dat hij niet afschakelt maar slechts vol vermogen gaat leveren. Ik had m'n tuinverlichting bedraad met speakersnoer 0.75mm en die kon ik na 10 meter ook kortsluiten aan een 5A voeding.

Op 10 april 2020 12:40:58 schreef go_higher:
Grapjas... dat weet ik nu ook wel. Ik vind gewoon niet echt een 12v zekering . Het moet iets zijn die direct verbreekt bij het kleinste probleem.

Vind ik ook een beetje een flauw antwoord om eerlijk te zijn. Waarom had een zekering hier niet gewerkt? Ik zie geen enkele reden waarom zelfs een trage (auto) zekering niet had gewerkt.

In dit geval lijkt het er op dat de weerstand van je draad vrij hoog is waardoor een zware zekering niet zou smelten, zorg er dus voor dat je 10W lichtjes afgezekerd zijn met 1A zekeringen of zo. Controleer meteen ook of de bedrading een voldoende lage weerstand heeft.

Wat je ook kan gebruiken is een elektronische variant daarvan zoals de IR3315. Een modernere variant zou de BTS443P zijn, maar beide zijn nog te krijgen.

edit: Net te laat, maus zegt hetzelfde.

edit2: Misschien is een IPS1052 handiger voor kleine belastingen, maar ze zijn wel 'low side switches' (wat in deze applicatie volgens mij niets uitmaakt).

[Bericht gewijzigd door Kruimel op 10 april 2020 13:18:12 (12%)]

Op 10 april 2020 13:02:52 schreef Kruimel:
[...]Vind ik ook een beetje een flauw antwoord om eerlijk te zijn. Waarom had een zekering hier niet gewerkt?

Als je niet weet dat de spanning voor een zekering niet uit maakt, snap ik het wel. Ik wist het ook niet een aantal jaar terug..

Standaard autozekeringen zijn volgens mij meestal tot 32V (wel zo handig dat ze ook in 24V vrachtwagens kunnen).

Ik weet niet hoe een en ander precies geschakeld is, maar het veiligst ben je denk ik met één zekering per lampje.

Zoiets of zoiets zou dan werken, maar volgens mij zijn 3A zekeringen de laagste waarde bij de standaard zekeringen. En let op wat voor soort 'blade fuse' ze gebruiken want er zijn zeker 4 gangbare uitvoeringen (grote, tot wel 100A, normale die je in de meeste auto's vindt van (denk ik) 3 tot 40A en hele kleine, zoals in mijn Prius, waar je normale en 'low profile' uitvoeringen van hebt (het dekseltje paste niet meer over de zekeringhouder omdat ik niet de 'low profile' had gekocht...).

In principe moet, als je veilig wilt werken, ELKE draad zo dicht mogelijk bij de bron een zekering bevatten die de betreffende draad beschermd. Dwz dat de zekering ALTIJD eerder stuk gaat dan dat de draad dusdanig heet kan worden dat er schade kan ontstaan. Als je dit met een ENKELE zekering kunt bereiken voor alle 10 draadjes, is dit ook goed. In theorie hebt je volgens mij maar een 1A (of 1,25A of zo) zekering nodig voor je hele installatie, MITS de dikte van elke afzonderlijke draad voldoende is.

Onderstaande heeft GEEN strip voor de massa, sommige hebben dit wel.
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1UuokXODxK1RjSsphq6zHrpXa2/WUPP-12-Way-Circuit-Auto-Zekeringkast-Waterdichte-32-v-Terminal-Fuse-Box-Block-Auto-Auto-Zekering.jpg

Op 10 april 2020 12:49:23 schreef KlaasZ:
[...]Er bestaan ook weinig zekeringen voor 12V. Het gaat bij een zekering om de stroom. De spanning die er op staat is de maximale spanning die hij mag afschakelen. Dus een zekering voor 250V kun je gebruiken voor 12V.
En anders neem je een autozekering. Die zijn bedoeld voor 12V installaties.

Dit wist ik dus niet. Dit had mijn zoektocht makkelijker gemaakt.

Op 10 april 2020 13:02:45 schreef maus0611:
12v zekeringen vind je natuurlijk in auto's. Bij de automaterialen handel vind je ook zekeringhouders, met stukje draad eraan, kan er zo tussen.

De omvormer zou niet afschakelen als je weerstand in je draad te hoog is. Als je hele dunne draad gebruikt en de sluiting is niet hoog genoeg, kan het zijn dat hij niet afschakelt maar slechts vol vermogen gaat leveren. Ik had m'n tuinverlichting bedraad met speakersnoer 0.75mm en die kon ik na 10 meter ook kortsluiten aan een 5A voeding.

Draad die ik gebruik is 1.5mm , dus zou wel kunnen kloppen.

Op 10 april 2020 13:18:17 schreef maus0611:
[...]

Als je niet weet dat de spanning voor een zekering niet uit maakt, snap ik het wel. Ik wist het ook niet een aantal jaar terug..

Dat was dus bij mij het geval

Op 10 april 2020 14:17:20 schreef r-p:
Standaard autozekeringen zijn volgens mij meestal tot 32V (wel zo handig dat ze ook in 24V vrachtwagens kunnen).

Ik weet niet hoe een en ander precies geschakeld is, maar het veiligst ben je denk ik met één zekering per lampje.

Zoiets of zoiets zou dan werken, maar volgens mij zijn 3A zekeringen de laagste waarde bij de standaard zekeringen. En let op wat voor soort 'blade fuse' ze gebruiken want er zijn zeker 4 gangbare uitvoeringen (grote, tot wel 100A, normale die je in de meeste auto's vindt van (denk ik) 3 tot 40A en hele kleine, zoals in mijn Prius, waar je normale en 'low profile' uitvoeringen van hebt (het dekseltje paste niet meer over de zekeringhouder omdat ik niet de 'low profile' had gekocht...).

In principe moet, als je veilig wilt werken, ELKE draad zo dicht mogelijk bij de bron een zekering bevatten die de betreffende draad beschermd. Dwz dat de zekering ALTIJD eerder stuk gaat dan dat de draad dusdanig heet kan worden dat er schade kan ontstaan. Als je dit met een ENKELE zekering kunt bereiken voor alle 10 draadjes, is dit ook goed. In theorie hebt je volgens mij maar een 1A (of 1,25A of zo) zekering nodig voor je hele installatie, MITS de dikte van elke afzonderlijke draad voldoende is.

Onderstaande heeft GEEN strip voor de massa, sommige hebben dit wel.
[afbeelding]

Probleem is dat van mijn omvormer naar de eerste spot ga en van die spot naar de volgende enz. Dus kan ik deze oplossing niet echt gebruiken . Maar zo van die auto zekeringen is zeker geen slecht idee.

Ik had deze trouwens besteld voor ik mijn vraag hier gesteld had maar ze zijn nog onderweg en weet dus ook niet of dit goed is voor mijn installatie.

https://www.dewitschijndel.nl/velleman-automatische-zekering..._wQAvD_BwE

In "grote" installaties, zoals de krachtstroom in een fabriek, daar wordt gerekend met kortsluitstroom: Als op het meest vervelende punt in de installatie een kortsluiting ontstaat, vliegt dan wel de zekering er (snel) uit?

Dat is een berekeningetje die jij ook moet doen: Enerzijds, wat is de maximale stroom die het normale gebruik teweeg brengt? De zekering waarde moet HOGER zijn dan dat. En wat is de minimale stroom die bij een kortsluiting gaat optreden, de zekering moet dan snel uitfloepen.

Hou er rekening mee dat ze zekeringen nooit zo kunnen maken dat ze bij 3.99A aanblijven en bij 4.01A uitfloepen. Als er 4A op staat is het wel handig als ie bij 4.00 nog niet uitfloept. Dus ergens bij 4.5-6A dan gaat ie er eens over denken om uit te floepen. Pas bij 8A of nog meer gaat dat redelijk vlot.

Als jij een gesmolten draad hebt gevonden dan zal het wel meer dan 8A geweest zijn. Als met 4A jou spullen prima kunnen draaien dan is die zekering van velleman een geschikt ding. Het kan zijn dat je hierboven ergens de gegevens hebt aangeleverd waarmee ik dat kan controleren, maar nu even geen zin om alles door te spitten om dat te checken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 april 2020 12:37:17 schreef go_higher:
.... Want er was 1 spotje die kortsluiting gaf en de draad was gewoon aan het opwarmen achter de omvormer.Normaal zou er in de omvormer een kostsluiting beveiliging moeten zitten maar deze werkt dus blijkbaar niet....

Het is mogelijk dat de bedrading voor die 1 W lampjes zo dun is dat bij een kortsluiting in het lampje zelf, de stroom dusdanig wordt begrenst dat de kortsluitbeveiliging van de omvormer (nog) niet aanspreekt.
Gewoon een 1 A zekeringetje heel dicht bij de omvormer plaatsen.

Normaal zou er in de omvormer een kostsluiting beveiliging moeten zitten maar deze werkt dus blijkbaar niet.

Die werkt prima maar dan enkel voor het stukje draad wat tussen de omvormer en de accu zit. Dat zekering van de omvormer achter de accu niet werk is logisch omdat de accu zijn eigen stroom levert en daarvoor niet afhankelijk is om de omvormer nu wel of niet aangesloten is.

In "grote" installaties, zoals de krachtstroom in een fabriek, daar wordt gerekend met kortsluitstroom: Als op het meest vervelende punt in de installatie een kortsluiting ontstaat, vliegt dan wel de zekering er (snel) uit?

Voor berekening van de waarde van een beveiliging gebruik je de nominaal stroom van de aangesloten apparatuur. De kortsluitstroom is enkel interessant als je installatieautomaten gaat gebruiken. Deze dingen zijn niet stroom begrenzend en schakelen pas af als het magnetisch gedeelte word aangesproken. Het maximale kortsluitvermogen word dan ook op elke installatieautomaat vermeld. De berekeing van kortsluitstroom doe je inderdaad wel op de meest ongustige plaats en dat is als je een draadbrug in je installatieautomaat zou doen. Dan het je een circuit met de laagst mogelijk impedantie. Voor berekening van de waarde van een beveiliging gebruik je eigenlijk de hoogst mogelijke impedantie vandaar de dat lengte van de kabel zo belangrijk is.

Een zekering heeft hoofdzakelijk het doel om de bekabeling te beschermen de belangrijkste parameters daarvoor zijn de lengte en dikte, kabelsoort aanlegwijze en omgevingstemperatuur. Omdat je van spot naar spot gaat moet je voor lengte de lengte tot aan je laatste spot rekenen dit levert de maximale waarde van de zekering op.
Als jouw aangesloten belasting lager is dan mag je uiteraard ook een kleine zekering gebruiken. Is de waarde van de zekering niet toereikend voor het vermogen dan moet de kabel dikker worden.

IK bedoel kabel hier in de ruimste zin en voor losse aders geld min of meer hetzelfde.

Op 10 april 2020 23:32:36 schreef benleentje:
... De kortsluitstroom is enkel interessant als je installatieautomaten gaat gebruiken. Deze dingen zijn niet stroom begrenzend en schakelen pas af als het magnetisch gedeelte word aangesproken.

Installatieautomaten zijn in zoverre 'stroombegrenzend' dat het thermisch gedeelte een stroom van 1,45 nominaal, binnen een uur uitschakelt.

Ik geloof dat hij bedoelt dat automaten weinig impliciete interne weerstand hebben. Een draadzekering schijnt een kortsluitstroombeperkende eigen weerstand te hebben die in sommige omstandigheden de grootte van de energie die gedumpt wordt beperkt. Dit is echter niet een overweging die bij een accu en een enkele zonnecel een rol speelt, we hebben het hier over de soorten vermogens van een schakelstation waar het uitmaakt of alleen de zekering explodeert of de muur er ook uit ligt.

Op 10 april 2020 13:18:17 schreef maus0611:
Als je niet weet dat de spanning voor een zekering niet uit maakt, snap ik het wel. Ik wist het ook niet een aantal jaar terug..

Kan ik me voorstellen, misschien had ik het iets genuanceerder moeten zeggen. In dit geval is een autozekering in elk geval voldoende. Voor 1,5mm2 draad zou een 5A zekering waarschijnlijk wel voldoen, maar gegeven een 10W belasting zou je aan een (wat moeilijker te vinden) 1A zekering voldoende hebben. Een gepaste zekeringhouder zou bijvoorbeeld deze zijn:
https://www.baco-army-goods.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/j/e/jef538a.jpg
Baco zekeringhouder

De glaszekeringen zoals K7Jz die suggereert kunnen ook makkelijk gebruikt worden, in dit geval is het nauwelijks kritisch.

Dus eigenlijk iets zoals dit zou ook goed zijn voor mijn installatie?

#Aliexpress € 0,32 8%OFF | 1PCS Reset Fuse Circuit Breaker MR1 2A 3A 4A 5A 6A 7A 8A 10A 15A 20A Thermal Switch Overload Protector Push Button Black WP-01
https://a.aliexpress.com/_dXa1joK

[Bericht gewijzigd door Sine op 11 april 2020 10:52:23 (0%)]

Ja, precies zo'n ding als dat je bij Conrad(?) aan het bestellen was. Ik ben zojuist je "specs" tegengekomen: 10*1W op 12V = ongeveer 1A. Dus een 2A zekering is voldoende(*) wat je al besteld had is 4A, dat vind ik wat veel.

(*) Ik zou 1.2A of 1.5A kiezen als ik de keus had. Nominale stroom is 0.83A.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 april 2020 09:45:06 schreef Kruimel:
Ik geloof dat hij bedoelt dat automaten weinig impliciete interne weerstand hebben. Een draadzekering schijnt een kortsluitstroombeperkende eigen weerstand te hebben die in sommige omstandigheden de grootte van de energie die gedumpt wordt beperken.

Dat realiseer ik me, ervan uitgaande dat je doelt op zgn. current limiting fuses. Vandaar dat ik 'stroombegrenzing' tussen aanhalingstekens had gezet omdat kortsluitstroombegrenzing niet van toepassing is op een 1 W spotje.

Ik geloof dat hij bedoelt dat automaten weinig impliciete interne weerstand hebben.

Nee dat niet eens. Smeltveiligheid zal gedurende een overbelasting of kortsluiting niet in een keer verdampen maar het is eerder een proces waarbij steeds eerst de buitenste laag verdampt. De smeltdraad krijgt dan gedurende dat proces een steeds hogere weerstand zodat gedurende het proces de kortsluitstroom eerst nog wat afneemt. Fabrikanten zijn in staat om de draad heel precies samen te stellen zodat je inderdaad ook nog speciale extra stroom begrenzende smeltveiligheden hebt.

Een installatie automaat heeft gewoon continu dezelfde weerstand en zal bij kortsluiting of overbelasting rigoureus afschakelen

Niet in het bijzonder, ik begreep dat dit in sterkstroominstallaties een ding is, ik heb er nul ervaring mee en weinig kennis over. In elk geval kunnen we stellen dat deze overweging in het geval van een 12V accu geen rol speelt. We hebben gewoon een zekering nodig die sneller smelt dan 1.5mm2 draad. Dat kan eigenlijk nauwelijks mis gaan.

Mocht je er over nadenken zou ik trouwens van harte afraden deze zekering te gebruiken voor netspanning, al staat er op dat het mogelijk is. Ik zou überhaupt afraden om veiligheidsgerelateerde zaken bij AliExpress te kopen: met directe import heb je geen enkele consumentenbescherming waardoor zij geen risico lopen om troep te verkopen en de verzekering een reden heeft om niets uit te keren als het mis gaat.

PS Hebben jullie dat ook? Tik je een post, check je hem drie keer voor je submit, maar alleen zodra iemand hem quote zie je dat er een spelfout in staat. 8)7

We hebben gewoon een zekering nodig die sneller smelt dan 1.5mm2 draad.

IK heb nog liever dat de zekering zo snel smelt dat de draad niet te warm word ;).

[[ off-topic ]]

Hebben jullie dat ook? Tik je een post, check je hem drie keer voor je submit, maar alleen zodra iemand hem quote zie je dat er een spelfout in staat.

Ja hoor, dat overkomt me de hele tijd, en ik heb dan nog wel een apart zintuig voor spelfouten. Weliswaar werkt dat beter bij anderen dan bij mezelf... Gelukkig hebben we hier een editeerfunctie, zodat het vlot en snel kan worden rechtgezet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 11 april 2020 18:09:59 schreef big_fat_mama:
[...] Weliswaar werkt dat beter bij anderen dan bij mezelf...

Same here! O-)

PS Je vergat te closen, laat me je helpen:
[[ /off-topic ]] :P