18650 accupak voor persmachine

Ik heb in mijn accupak 8x samsung INR18650-15M batterijen zitten.
Deze heb ik vervangen voor sony US18650VTC4. Deze zijn meer mAh en hebben een hogere ontlaadstroom.

Toch doet mijn persmachine het niet. Zodra ik de accu erop zet en op de knop druk zakt het voltage naar 0v.
Rechtstreeks een voeding aansluiten op de persmachine doet het wel.

specs
https://voltaplex.com/sony-vtc4-18650-battery-us18650vtc4
https://voltaplex.com/samsung-15m-18650-battery-inr18650-15m

Zou de hogere ontlaadstroom of mAh ervoor kunnen zorgen dat het niets doet?

vergeten

Golden Member

Is elke cel in orde?
Het lijkt me dat er een of meer slechte tussen zitten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

Zou de hogere ontlaadstroom of mAh ervoor kunnen zorgen dat het niets doet?

Nee dat heeft hier niets mee te maken de ontlaadstroom is eigenlijk de lekstroom in de cel zelf en deze zorgt ervoor dan na een aantal maanden of jaar de accu geheel ontladen is. Dus je moet altijd voor die tijd opladen.
De mAh zegt alleen iets over de maximum lading die erin kan.

Naast de zelfontlading heeft een accucel ook een maximum stroom die het kan leveren als de persmachine meer stroom trekt dan deze accu aankan dan zal het snel gedaan zijn met de accu. Maar dan nog zou het moeten werken maar dan met een korte levensduur. Dus als het bij de eerste keer al niet werkt zie ik 3 mogelijkheden

  1. een defect cel
  2. Een omgedraaide cel
  3. De accu is niet volledig opgeladen.

Wat is de klemspanning van je accu? 8x 3,7V zou 29.6V zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

alle batterijen zijn volledig opgeladen.
Het is een 14.4v accupak en ik meet 16.5v.

Die spanning verdwijnt zodra ik de power knop indruk.

Op 11 april 2020 23:07:05 schreef benleentje:
[...]De ontlaadstroom is eigenlijk de lekstroom in de cel zelf en deze zorgt ervoor dan na een aantal maanden of jaar de accu geheel ontladen is. Dus je moet altijd voor die tijd opladen.

Dat zou de zelfontlading zijn. Die is meestal niet belangrijk genoeg om te noemen (tenzij je in datasheets duikt).

De ontlaadstroom bij dit soort spul is de maximale stroom die je er (continu en/of piek) uit mag trekken.
In dit geval 23A bij de Samsung en 30A bij de Sony.

Maar dit maakt inderdaad niks uit voor jouw probleem.

Hoe heb je de cellen aan elkaar verbonden? (een foto kan helpen)
Meet anders eens op dezelfde manier de cellen individueel. Is er misschien 1 die instort? Of doen ze het allemaal?

Ik heb het eigenlijk afgekeken van het orginele pak.
Ik zal er eens een foto van proberen te maken en uploaden.

Zit er nog een BMS tussen? Zijn de cellen soms "protected"?

Het lijkt me alsof er een BMS tussen zit die "kortsluiting" detecteert en daarom de boel afschakelt.

Worst-case heb je "fake" US18650VTC4 cellen die bij lange na de geclaimde 30A niet kunnen leveren en dus naar 0V zakken als je 10A vraagt. Waar zijn de nieuwe cellen gekocht?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EgbertG

Golden Member

Meest snelle en simpele test: pak een auto halogeenlamp ( 12v 55w ) en loop vanaf de - zijde naar de + zijde en controleer iedere parallel geschakelde cel.

Er zit inderdaad een BMS tussen.
De cellen zijn gekocht op nkon.nl

OK. Geen chinese troep dus.

Zat dat BMS ook bij de originele?

Ja? Dan is waarschijnlijk de stroompiek bij het opstarten door de betere accus zoveel hoger dat het BMS nu WEL afschakelt op "overstroom"(kortsluiting).

Nee? Dan is dit BMS niet in geschikt voor de opstartstroom van je persmachine.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew, de BMS zit toch in het accupack? Ik kan me niet voorstellen dat de accu zelf afschakeld, dan zou daar een forse fet in moeten zitten oid.

Wat ik wel kan voorstellen is een extra stuursignaal op het pack wat de machine uitschakeld bij undervoltage / overcurrent / overheat. De machine schakelt dan zelf uit.

Waar heb je gemeten waar de spanning naar 0V daalt, direct op de cellen of op de contacten van het pack?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Henri,

veel accupacks, zelfs die van de LIDL of GAMMA huismerk hebben een BMS aanboord. Denk aan zoiets. Kijk eens of je de "forse fet" kan vinden. :-)

Edit: Het schijnt dat een accupack vuurgevaarlijk kan worden als ie eenmaal te diep ontladen is geweest. Dus een ACCUPACK is gevaarlijk als ie te diep is ontladen. Dus om het ACCUPACK veilig te kunnen gebruiken, MOET er intern gewoon een beveiliging op zitten. Je kan ze zwaarder dan de genoemde link krijgen, maar ook lichter. Zeker als je "GAMMA" heet, dan bestel je ze gewoon met een door jou opgegeven stroom-limiet. Als hobbyist moet je het doen met een paar standaardwaarden of een waarde die wat hoger is dan wat je realistisch nodig hebt.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 12 april 2020 13:20:53 (56%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het is de orginele BMS

0v meet ik dan op het gehele pack. Dus op de contactpunten naar de persmachine toe. (Geen GAMMA maar rothenberger :) )

Kan ik daar een willekeurig nieuwe BMS tussen zetten of begint dan de acculader te zeuren dat het niet kan.

Shiptronic

Overleden

De bandkabel is gescheurd, ik vind het dan niet vreemd als er iets niet meer werkt !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 12 april 2020 13:37:11 schreef dentinox:
. (Geen GAMMA maar rothenberger :) )

"Gamma" had ik genoemd als voorbeeld van "minder kwaliteit" spul. Rothenberger klinkt duits-en-degelijk. Beter-dan-gamma. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat is geen bandkabel maar een glasvezel achtige tape

Op 12 april 2020 14:04:15 schreef rew:
[...]"Gamma" had ik genoemd als voorbeeld van "minder kwaliteit" spul. Rothenberger klinkt duits-en-degelijk. Beter-dan-gamma. :-)

Als het van de gamma was kost de accu geen 300 euro :)

Accu pakket gemeten op de polen voor de BMS
16.8v

Accu pakket gemeten na BMS
15.7v

Accu gemeten op de polen voor BMS bij aansluiten persmachine
16.8v

Accu gemeten op de polen na de BMS bij aansluiten persmachine
0,01v

Meet eens de spanning met een lamp of zware weerstand zoals hierboven al is geopperd.

LDmicro user.

Op 12 april 2020 14:04:15 schreef rew:
[...]... klinkt duits-en-degelijk...

Ja, dat weten ze in China ook. Kocht ooit een paar pantoffels voor weinig. De doos stond vol met verwijzingen naar Duits en Duitsland en Duits ontwerp, tot en met een plaatje van zo'n 19e eeuwse fabriek met rokende fabrieksschoorsteen op de deksel. Gewoon hartstikke Chinees, inclusief originele Chinese levensduur. Maar dat terzijde.

gemeten met een T10 5w 12v lampje

Op het accupack 16.8v
op het lampje 9.98v

Dan is er iets fout met de BMS.

LDmicro user.

Kan ik daar gewoon een andere voor nemen of moet dat exact dezelfde zijn.

Ik kan die BMS namelijk nergens vinden.

Dat weet ik niet, misschien doet de (snel)lader moeilijk, gezien die bandkabel denk ik dat het niet zal werken, tenzij je dan ook een andere lader koopt die niet naar de BMS kijkt.

Werkt het toestel als je de BMS weglaat, dus enkel de batterijen in het toestel?

LDmicro user.

Dan moet ik de bms even omzeilen.

P.S Het is geen bandkabel. Het is versterkte tape
http://www.tacon.nl/t-382-medium-tensile-mono-directional-glass-yarns-…