Hulp gevraagd bij aanleg wisselspanningnetwerk

mvdk

Golden Member

Wat ik op 10:26 geschreven heb, zijn de basisdingen.
Maak geen ondergrondse verbindingen,dat gaat geheid moeilijkheden geven.
Netbeheerders hebben daar dagelijks werk aan, het opsporen en herstellen, soms al enkele weken na oplevering. Documenteer nauwkeurig waar je kabels liggen. Het valt nooit te voorspellen wie om welke reden ooit in jouw grond wil graven. En als ze niet weten waar iets ligt, dan gaat t meestal kapot, en meestal ook nog ongemerkt. Dan moet je gaan meten.
Ik weet waar ik t over heb, helaas. Het opsporen van dit soort narigheid was jarenlang mijn bezigheid.

@mvdk

In principe is 6mm2 al genoeg voor een basis voorziening in de huisjes, zelfs onder vollast 25A is spanningsverlies ~ 3%

100 meter naar een bovengrondse verdeler, eventueel doorlussen naar de volgende. Afgaande automaten op 6A houden, hij vroeg om een basis voorziening.

bprosman

Golden Member

Even als reactie op : "in principe omdat dit in de Nederlandse winter echt een uitdaging is".
Winter en stroom als combinatie klinkt voor mij nu juist als grootgebruikers. En niet een lampje van 5 Watt wat eerder op de dag brand. In Italie waar ik kampeer hebben we 3A , daar kom ik met mijn compressor koelkastje , wat verlichting en wat opladers aardig mee uit de voeten maar een koffiezetapparaat (Senseo) moet al omgebouwd worden.
6A word al iets aantrekkelijker.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
evelo

Golden Member

Maar hoe werkt het nu dan met die overgedimensioneerde pv-installaties?

Heeft ieder huisje een accu'tje?

Zijn die Tiny huisjes verplaatsbaar? Misschien kunnen ze om te beginnen al wat efficiënter geplaatst worden, dichter bij de nutsvoorziening?

En dan een dikke rubberen verlengkabel en een beurtrolsysteem om elk om beurt de accu's bij te laden.
Mits de nodige afspraken en een beetje fysieke inspanning moet dit lukken.

Het moet toch een beetje alternatief blijven :)

Ik denk dat TS maar eens met Arend moet overleggen en gezien zijn achtergrond hierin wellicht niet gratis (maar kennis en ervaring is nu eenmaal wat waard).

Zijn er ook niet allerlei regels over het delen van een aansluiting (als in: mag niet als er onderling voor betaald wordt)? En zal hetzelfde niet gelden voor de teruglevering?

Zie ook evelo hierboven: hoe zijn de zonnepanelen nu aangesloten? Zijn het allemaal stand-alone-systemen met inverters voor intern gebruik?

Zie ook evelo hierboven: hoe zijn de zonnepanelen nu aangesloten? Zijn het allemaal stand-alone-systemen met inverters voor intern gebruik?

Als alle huisjes nu off grid zijn en geen gebruik maken van een net aansluiting. Die 3x35A aansluiting wordt dus eigenlijk nooit gebruikt behalve in noodgevallen en dan moet men dus met verlengsnoeren enzo aan de gang.

In dit geval kan het niet anders dan een aacusysteem met een inverter/lader zijn die ook de zelf de 230 volt voor het gebruik maakt. Ik neem tenminste aan dat men wel van 230 volt apparaten gebruik kan maken. Terug leveren aan het net kan hiermee dus niet zomaar. Er is dan een ander inverter/omvormer systeem nodig. En dat zal ook een investering zijn. Net als een vaste aansluiting op elk huisje trouwens.

Als in winterse omstandigheden je batterijen helemaal leeg zijn kun je dat verhelpen met de huidige aansluiting met verlengsnoeren en zwerfkasten. Dan kun je in elke geval de kleine elektrische dingen als telefoons en een laptop enzo blijven gebruiken.

Verwarmen en verlichten kun je met olie/kolen/gas. Om te koelen moet je je spullen buiten zetten, voor afwassen waterkoken met de hand, koffiezetten idem en 's avonds vroeg onder de wol. Eigenlijk net als oma&opa vroeger deden. Ik dacht eigenlijk ook dat dat de bedoeling was van een tiny house. Zo zuinig en koolstofdioxide arm leven als maar mogelijk is.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 12 april 2020 17:10:47 (28%)

mvdk

Golden Member

Op 12 april 2020 17:02:47 schreef Ex-fietser:
(...)
Die 3x35A aansluiting
(...)

3x25 hé.
Das echt dunnetjes als daar 11 huisjes op moeten.

E distributie is geen rocket science. Bij de e-bedrijven zijn die projectleiders en werkvoorbereiders de meeste tijd kwijt met het verkrijgen van vergunningen. Het werk zelf is geen high tech.
Maak een plan wie er mee wil doen, kijk dan hoe dik de kabel moet wezen.
Zoals ik al eerder gezegd heb: maak geen ondergrondse aftakkingen, laat de kabel(s) van kast naar kast lopen, en tak telkens uit de kast naar één of meer huisjes af. Doe ook de meters buiten in de kasten, is makkelijker met opname. Documenteer goed, en leg de kabel op voldoende diepte. 15cm is absoluut onvoldoende.
Zorg ook voor meerdere aardpennen. Alleen die ene bij de aansluiting is wat dunnetjes..

evelo

Golden Member

Tiny huizen zijn leuk voor in de zomer, dan heb je als mens weinig nodig.

Ik denk eigenlijk niet dat het wettelijk mag: zelf 1 vaste aansluiting verdelen over meerdere woningen die vast bewoond zijn.

Een monteur of meteropnemer die langs rijdt zal dit waarschijnlijk wel rapporteren.

mvdk

Golden Member

Een monteur of meteropnemer die langs rijdt zal dit waarschijnlijk wel rapporteren.

Welnee. Zolang er betaald word, is 't ok.
Denk trouwens aan een volkstuincomplex.

Op 12 april 2020 18:05:05 schreef evelo:
Ik denk eigenlijk niet dat het wettelijk mag: zelf 1 vaste aansluiting verdelen over meerdere woningen die vast bewoond zijn.

Hoezo mag dat niet? De verhuurder van mijn flatgebouw heeft dat ook gedaan. In de kelder de hoofdaansluiting en vanaf daar is het niet meer van de netbeheerder

Spanning staat en stroom gaat!
evelo

Golden Member

Ik woon in een straat met rijwoningen. Stel dat mijn 2 buren en ikzelf nogal zuinig zijn en een goede verstandhouding hebben.

Dan zouden we 1 teller mogen delen en een kabeltje mogen leggen naar de 2 andere huizen?

mvdk

Golden Member

Nee, dat gaat niet goed. Want dan moet je de bestaande aansluiting opzeggen.
Maar hier gaat 't, als m'n vermoeden klopt, om volkstuinhuisjes. Die hebben geen adres. En dan kan er wat meer. Het moet wel veilig zijn.

Op 12 april 2020 19:10:11 schreef meander:
[...]
Hoezo mag dat niet? De verhuurder van mijn flatgebouw heeft dat ook gedaan. In de kelder de hoofdaansluiting en vanaf daar is het niet meer van de netbeheerder

Met of zonder tussenmeters? Die behoren in de meterpool, en dan moet er een beheersbedrijf tussen zitten. Je mag als verhuurder niet zomaar tussenmeters plaatsen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 12 april 2020 19:35:17 (50%)

Precies, je mag geen elektriciteit doorverkopen via een meter die niet onder toezicht staat van een officieel meetbedrijf.
Vroeger zag je op campings soms hele rijen meters zitten. Onduidelijk waar ze die vandaan hadden. Nu zie je dat bijna niet meer. Kampeerders krijgen een aansluiting met beperkte capaciteit en betalen een vast bedrag per dag/nacht. Dat mag wel. Of ze daar goedkoper mee uit zijn is een andere vraag.

evelo

Golden Member

Als je er permanent woont dan zal je er toch een officieel adres moeten hebben.

Best goed op voorhand informeren voor je begint gleuven te graven.

nou, ik ken een pand waar een dikke 200 meters zitten die niet onder toezicht staan van een bedrijf. dingen zijn een dikke 20 jaar oud en niet eens afgezegeld, er wordt evengoed wel mee verrekend vanuit een 3x500A hoofdaansluiting.

ik lees, die huisjes hebben een off grid installatie. dan hebben ze een eiland bedrijf PV omvormer. die kan dus niet op het net wrs, daar is het nooit op gemaakt. zo ruim is die PV installatie dus niet, als er dan niet genoeg vermogen beschikbaar is om de boel warm te houden en verlicht. als dat probleem altijd al was, accu's en panelen te krap berekend, later pas gekomen dan accu's al een eindje versleten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 april 2020 21:15:57 schreef testman:
nou, ik ken een pand waar een dikke 200 meters zitten die niet onder toezicht staan van een bedrijf. dingen zijn een dikke 20 jaar oud en niet eens afgezegeld, er wordt evengoed wel mee verrekend vanuit een 3x500A hoofdaansluiting.

Het feit dat het gebeurt wil nog niet zeggen dat het mag.

evelo

Golden Member

Op 12 april 2020 21:15:57 schreef testman:
nou, ik ken een pand waar een dikke 200 meters zitten die niet onder toezicht staan van een bedrijf. dingen zijn een dikke 20 jaar oud en niet eens afgezegeld, er wordt evengoed wel mee verrekend vanuit een 3x500A hoofdaansluiting.

ik lees, die huisjes hebben een off grid installatie. dan hebben ze een eiland bedrijf PV omvormer. die kan dus niet op het net wrs, daar is het nooit op gemaakt. zo ruim is die PV installatie dus niet, als er dan niet genoeg vermogen beschikbaar is om de boel warm te houden en verlicht. als dat probleem altijd al was, accu's en panelen te krap berekend, later pas gekomen dan accu's al een eindje versleten.

3x500A zal wel een eigen HS-cabine zijn zeker?

meerdere van die velden op 1 trafo zelfs, de huisjes hebben geen gas aansluiting daar, dus voor 14 huizen op 1 kabel zit er 3x 125A voorgezekerd, dat is nogal ruim, gezien CV en warm water centraal zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 april 2020 20:52:57 schreef KlaasZ:
Precies, je mag geen elektriciteit doorverkopen via een meter die niet onder toezicht staat van een officieel meetbedrijf.
Vroeger zag je op campings soms hele rijen meters zitten. Onduidelijk waar ze die vandaan hadden. Nu zie je dat bijna niet meer. Kampeerders krijgen een aansluiting met beperkte capaciteit en betalen een vast bedrag per dag/nacht. Dat mag wel. Of ze daar goedkoper mee uit zijn is een andere vraag.

flauwekul, meeste campings met vaste staanplaatsen verrekenen gewoon de stroom via meters. Ik heb ooit 60 cent/kwh moeten betalen. Op eigen terrein mag dit.

Op 12 april 2020 20:52:57 schreef KlaasZ:
Precies, je mag geen elektriciteit doorverkopen via een meter die niet onder toezicht staat van een officieel meetbedrijf.
Vroeger zag je op campings soms hele rijen meters zitten. Onduidelijk waar ze die vandaan hadden. Nu zie je dat bijna niet meer. Kampeerders krijgen een aansluiting met beperkte capaciteit en betalen een vast bedrag per dag/nacht. Dat mag wel. Of ze daar goedkoper mee uit zijn is een andere vraag.

flauwekul, meeste campings met vaste staanplaatsen verrekenen gewoon de stroom via meters. Ik heb ooit 60 cent/kwh moeten betalen. Op eigen terrein mag dit. Vraag is of de tinyhouses op 1 terrein staan en 1 adres bezitten.

als er maar 1 netaansluiting is, ligt 1 adres voor de hand. hoewel post van 11 huisjes in 1 brievenbus me ook wel apart lijkt. kan ook een intern A-tm Z systeem zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 april 2020 22:41:22 schreef Peter112:
flauwekul, meeste campings met vaste staanplaatsen verrekenen gewoon de stroom via meters. Ik heb ooit 60 cent/kwh moeten betalen. Op eigen terrein mag dit.

Jij vindt het flauwekul, maar ik weet dat het gewoon verboden is. Die meters moeten onder toezicht staan, net zoals de weegschaal in een winkel regelmatig door het Meetinstituut gecontroleerd moet worden.
Nogmaals, het feit dat het gebeurt wil niet zeggen dat het mag.

Volgens mij was het zo dat je indien je wilde verrekenen dat dan alle afnemers achter een zelfde type meter kwamen (als in wel of niet geijkt / calibreerd) en dat je in verhouding afrekent.
En niet dat je als hoofdverbruiker betaald op basis van een meter van de netwerkbeheerder en dat je int van de onderverbruikers op basis van de meters van de onderverbruikers, maar dat je zelf niet achter z'n meter zit.

Maar het ging hier in den beginne om de PV.
Wat is het gezamelijke vermogen aan PV op de huisjes? en geeft een opwek situatie waarbij iedereen max opwekt en geen verbruik heeft zoveel vermogen dat de 3x25 er uit ploft?
Zo niet? geen probleem.
Alleen moet je kabels trekken en deze netjes afzekeren naar lengte en dikte.

Er zijn systemen waarbij de je de stroom door de meter heen meet, en zodra de terug geleerde stroom groter word dan je het ingesteld (hoofdzekering) dat ie dan de boel gaat knijpen. SMA heeft dit o.a. smartmeter en homemanager.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op maandag 13 april 2020 00:44:37 (14%)

zit sinds 2009 in de PV.

niet alle huisjes willen dat, je hebt ook de kosten van het aanleggen, die zal men ook moeten betalen als ze op die aansluiting erbij willen. als je van een systeem uitgaat zoals de netbeheerder doet, 1 dikke kabel leggen en daarvan aftakken kun je altijd nog huisjes erbij zetten, je legt de kabel dan aan op het totale vermogen beschikbaar met 11 huisjes erop. zou het 1e huisje al 60mtr van de hoofdaansluiting zitten en het laatste huisje 118mtr, dan kun je wel uitgaan van dikkere kabel als 6mm2. de kabel dikker houden, en als men later erbij komt, dan een deel van de originele aanleg van de voeding meenemen in de prijs voor het aansluiten van dat ene huisje. zorg liever dat men nu al ja zegt, want dat scheelt kosten later. je zit echter met die 3x 25A. dat is voor 11 huisjes niet veel, bereken goed wat je ermee wil gaan voedden per huisje, je hebt ook gelijktijdigheid dus het kan nog best een tijd goedgaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 april 2020 10:49:05 schreef Kabel1612:
Dat het een uitdaging is staat vast, zo ver was ik. Dat ik wil conformeren aan wet en regelgeving ook. Daarom heb ik een plan opgesteld wat ik graag inhoudelijk zou willen bespreken met een persoon met kennis van zaken. Het is overigens niet de bedoeling om alle huisjes vast aan te sluiten voor levering em teruglevereing. Dat kan natuurlijk niet op 3x25A. En wat er allemaal lastig is en dat een gewoon huis "makkelijker" is, tja..

Mocht je iemand kennen of zelf denken: ik kan van waarde zijn, dan hoor ik het graag!

Je zoekt dus een elektrotechnisch adviesbureau.

Of je legt hier je hele plan voor met duidelijke schetsen van de huidige situatie en de gewenste eindsituatie samen met gerichte vragen waar een antwoord op te geven is.

Er zijn al verschillende aannames de revue gepasseerd en hoe interessant ik dat leesvoer ook vindt -ik leer er altijd heel veel van- schiet het verder niet zo op.
Er is hier ontzettend veel kennis beschikbaar (niet bij mij...) maar je moet er wel op de juiste manier gebruik van maken.

Begin met antwoord te gegeven op gestelde vragen of onduidelijkheden weg te nemen. Dan kan dit nog een heel leerzaam topic worden.
Voor mij in elk geval wel. :-)

Vervangen DOOR.