Opkomstvertraging voor flipper

Hallo allemaal,

Don is mijn naam en ik ben een flipperkast aan het bouwen. Veel obstakels heb ik al gehad en overwonnen. Echter zit ik nu vast, waarschijnlijk iets simpels. Op internet etc al veel gezocht, gekeken naar 555 timers enzo maar tot nu toe nog niet echt gevonden wat ik zoek.

Dit is het geval:
de bal rolt in een gat
Schakelt een bladcontact
Deze schakelt via een transistor een spoel
En de spoel kickt de bal uit het gat.

Echter ligt de bal niet direct stil en komt daardoor niet uit het gat.
Als ie stil ligt, zonder probleem.

Dus ik wil een opkomst vertraging maken. Zodra het contact gemaakt is 2 of 3 seconden wachten en dan de spoel activeren.

Tot nu toe heb ik alles nog zelf uitgevogeld en gemaakt, maar ik zie nu even door de bomen het bos niet meer..

Dus als iemand een idee heeft of een hint wil geven.. dan is dat welkom :)

Alvast bedankt..

Don.

benleentje

Golden Member

Je kan aan de basis van je transistor een condensator naar massa zetten. Deze condensator laad dan langzaam op en vertraagd dan zo het het schakelmoment van de transistor. Hoe groot deze condensator moet zijn hangt af van de weerstand die je voor de basis van je transistor hebt.

De formule voor het opladen van een condensator is vrij eenvoudig. Een condensator is voor 99% opgeladen in 5 x R x C. R x C noemt een RC tijd in seconden de weerstand R weet je al dus C kan je eenvoudig uitrekenen. Echter zal het hier in deze schakeling anders werken omdat de transistor stroom onttrekt aan de condensator en je condensator moet dus een stuk groter. Het is dan ook een kwestie van experimenteren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedankt voor de snelle reactie..

Dus als ik het goed begrijp..
5xRxC = tijd

3 seconde = 5 x 2200 ohm x C
C = 0.0002727 Coulomb
Oftewel
C = 272,7 uF

Dat ga ik proberen!

Dank u wel

benleentje

Golden Member

Pak dan een 330µF en je zal ongeveer 3 seconde hebben

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Korte vraag nog als het mag..
De condensator voor de weerstand of erna.. of maakt dat niet uit?

Maak een LM555 astabiele relais schakeling met de gewenste tijden en schakel de voedingsspanning van de lm555 met dat bladcontact (niet de spoel!)

Als de bal er niet de eerste keer uitgaat dan zal die bij de volgende impuls er wel uitgaan.

LDmicro user.
benleentje

Golden Member

Als je direct 5V op een condensator zet dan deze condensator vrijwel direct opgeladen zijn omdat er direct een grote stroom kan lopen. Het is de stroom door een condensator die ervoor zorgt dat deze oplaad of ontlaad. Zet je nu via een weerstand 5V op de condensator dan begrenst die weerstand de maximale stroom die er kan lopen en daardoor zal de condensator trager opladen.

Ik bedenk me nu ineens dat het nadat de transistor is geschakeld heel even zal duren voordat de condensator is ontladen en de transistor uitschakelt. Weet niet of dat een probleem voor de spoel is.
Je bladschakelaar is dat met een wisselcontact? dan zou je het andere contact via een 100Ω weerstand aan massa kunnen leggen zodat als de schakelaar open gaat het de condensator kortsluit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Misschien kun je deze schakeling gebruiken?
Zie verderop in de tekxt 2x 555. Tijden zijn instelbaar.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/125530

High met Henk

Special Member

@don: mijn pa is sinds lang gek van flipperkasten.

Met name mechanische.
Hij heeft er sinds kort een aantal staan (2 x een Bally, 1x Williams en een Recel)

en nu ben ik benieuwd wat je gebouwd hebt: kun je wat foto's posten en wat features droppen??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dank u allen voor de antwoorden..

Ik ga het proberen met een tweede contact om de condensator te ontladen.

Mocht het niet aar mijn zin werken dan kan ik kijken naar de twee 555's. Ook een mooi idee..

Hier een paar foto's... kast is nog niet af..maar ik hobby er lekker mee..

buckfast_beekeeper

Golden Member

nog mooier is een random vertraging. Maar dan kom je waarschijnlijk bij een kleine µC terecht.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Hensz

Golden Member

Deze schakeling van CO doet alles wat jij wilt. https://www.circuitsonline.net/schakelingen/68/diversen/relaisvertragi…
Je laat R2, R3 en P2 weg. In plaats van het relais (en de contacten dus) plaats je de spoel. Die zal al gauw te veel stroom trekken voor een BC547. Een darlington zoals een TIP127 zou het wel moeten doen. Koeling zou niet nodig moeten zijn.
De condensator ontlaadt zichzelf (grotendeels) via de spoel. Hoef je niets voor te doen.
Vervang de diode door iets zwaarders, al is het maar een 1N4001.

Don't Panic!
benleentje

Golden Member

Schakeling is gelijk aan wat ik voorstelde. Het gebruik van een wisselcontact maakt het uitschakelen sneller.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fatbeard

Honourable Member

Het grote(?) nadeel van elke schakeling die 'alleen' een grote condensator aan de basis van een transistor heeft zitten is dat het 'schakelmoment' niet nauwkeurig is: de transistor gaat langzaam in geleiding.
Bij een kicker wil je dat liever niet, het doet de kracht afnemen.

Beter is een schmitt-trigger schakeling, zodat de spoel de volle kracht kan ontwikkelen.
Bijvoorbeeld deze schakeling kan met wat kleine wijzigingen gebruikt worden.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Eens met fatbeard:De condensatoraanpak geeft misschien een langzaam openende transistor en dan is de kick niet hard genoeg. Met een mosfet zal het wel lukken denk ik.

"Single shot" of "one shot multivibrator" googlen, dan vind je wel iets schmittriggerachtigs.

Arco

Special Member

Met één 40106 kun je drie schakelingen daarvoor bouwen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Even voor de goede orde: De diodes en weerstanden zitten er in om het mogelijk te maken om de vertraging-tot-op anders dan de vertraging-tot-neer te maken. Maak R3 nul en hij gaat vrijwel direct aan en vertraagt (ongeveer 1s) uit. Maak je R4 nul, gaat ie vrijwel direct uit, maar vertraagd aan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Mag je R3 wel 0 maken ivm te grote stroom door de uitgang van de voorgaande trap? Ik denk dat 1kΩ wel het kleinste is wat je kan hanteren. Hetzelfde geld voor R4.

@Arco compliment voor mooie schakeling

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

De 'puristen' kunnen nog een 470 Ohm weerstand in serie zetten tussen uitgang van de 40106 en de diodes, maar nodig is het niet.
De elco is maar klein, en de stroom is al begrensd doordat de output fets vrij hoogohmig zijn. Daarbij wordt een 470k insteller waarschijnlijk nooit 0 ohm...

(we hebben dergelijke schakelingen in het verleden heel erg veel gebruikt en nog nooit iets kapot teruggehad)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

>:) O-)
Zien jullie nou wel dat het niet altijd met een microcontroller hoeft?
:)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thevel

Golden Member

Wat is een microcontroller? :) :) :)

fatbeard

Honourable Member

"the problem to the answer"...
(heel) losjes vertaald als: zonder een wapenvergunning met een kanon op een mug schieten, die een fruitvliegje blijkt te zijn...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Nouja, je hebt hier per-kanaal dus 5 onderdelen nodig. Plus per drie kanalen 1 chipje. Als je op een 20 pins microcontroller 10 GPIOs kan vinden, dan kan je 5 kanalen aan met 2 externe componenten (ontkoppel C-tjes).

Mij hebben ze 35 jaar geleden geleerd: Voor ieder component moet je ongeveer een gulden rekenen. Dan kan die weerstand voor 0.1 cent in de catalogus staan, voordat ie op je printje zit ben je alles bij mekaar die gulden kwijt. Nu zal dat vast minder erg geworden zijn in de moderne tijd. Een bedrijf hoeft niet meer een eigen productielijn voor de PCBs te hebben. Dat besteed je uit. Zodra je serie meer dan 100 stuks is gaat een extra onderdeeltje echt geen halve of hele euro meer kosten.

Maar goed. Voor het leren is het natuurlijk heel instructief om het eens met relatief discrete onderdelen te maken.

Anderzijds moet je je realiseren dat je niet altijd precies krijgt wat je wilt met zo'n schakeling. Als je het afvallen wil vertragen, dan ga je er van uit dat de boel is opgeladen tot zeg 5V. Zeg de hysterese is 1V, dan ga je er van uit dat je de condensator van 5V naar 2V moet ontladen voordat de uitgang afvalt. Maar als je pulsje nu zodanig kort is dat de condensator maar opgeladen is tot 3.1V voordat ie weer laag gaat.... Dan heb je dus een bijna 3x kortere hold-tijd dan je had gewild.....
(Ik doe even voor het gemak alsof de boel in het midden positieve logica is, ik weet dat ie in werkelijkheid geinverteerd is).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Als je alle kosten rekent, moet je bij een microcontroller ook de programmeertijd meerekenen... ;)
Je zult een tijdje met de timing moeten tweaken in de software, en daar kan ook wel wat tijd in gaan zitten. (instellertjes stel je vrij snel af.)
De actie blijft altijd hetzelfde, dus hoever de condensator precies wordt ont/geladen is niet echt relevant, het resultaat is altijd gelijk.

Als je op een 20 pins microcontroller 10 GPIOs kan vinden, dan kan je 5 kanalen aan met 2 externe componenten (ontkoppel C-tjes).

Je vergeet voor het gemak dan de aanpassingen om de zaak op 12v te laten werken (regulator e.d....)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 14 april 2020 23:08:38 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 14 april 2020 23:47:28 (100%)