Audi 100 1986 met onverklaarbaar niet vonkende bobine ....

EgbertG

Golden Member

Ik ben echt ten einde raad:

Eindelijk wat tijd om eens verder te gaan met deze youngtimer. Is ooit opeens gestopt met te willen starten.

Electronische ontsteking met HALL sensor. Losse bobine en losse aansturing van de bobine.

De HALL sensor geeft tijdens starten pulsjes -- CHECK
Bobine primair pulsjes van 2ms bij 12v -- CHECK

Geen vonk secundair. Bobine ohms gemeten en klopt met de specs.
Uitgebouwd en op werkbank 12v primair aangebracht en geen vonk!
Opgelost dacht ik. Bobine defect! Bij de sloop een kunnen vinden
en met vol vertrouwen in de auto gebouwd: GEEN VONK!

He? Ok... terug met beide bobines op de werkbank en op beide een
vonk als ik maar een condensator primair erbij gebruikte. Logisch.
Dus bobine is t probleem niet.

Wat is hier aan de hand? Ja, ik heb ook al de aansturing van de bobine vervangen, maar ook deze gaf deze pulsen door.

Ik zit vast

Je weet dat hij vonkt als je de 12V weer weghaalt? Een bobine op testbank heeft dan absoluut die condensator nodig, die geeft de benodigde opslingering.

Reguliere transistorontsteking:
Primair verwacht is dat er 12V op de spoel gezet wordt. Bij het weghalen van die spanning krijg je de vonk. Dus op het moment dat die pulsjes 0V worden.

CDI (verwacht ik niet maar kan wel):
Deze zet pulsen van een hogere spanning op de primaire waardoor hij secundair vonkt. Deze gaan dus aan op het moment van vonken en zijn heel kort.

Hoe zie je dat er geen vonk is? Je legt de bougie op het blok zodat de massa contact maakt en dan kijk je bij het starten?

Het kan zijn dat je accuspanning teveel in mekaar zakt waardoor de ontsteking het niet doet. Dit heb ik al eens eerder gezien (door een startmotor met kortgesloten wikkeling waardoor de stroom te hoog werd).

Test eens met een andere accu?

Verder natuurlijk bekabeling. Kijk in het donker of je ergens een vonk ziet overspringen?

Heb je een verdelerkap in die auto? Open halen en de afstand tussen de rotor en puntje bekijken. Is het koper niet teveel ingebrand? Of het koolstiftje in het midden, zit dat niet vast? Een verdelerkap en rotor kosten weinig en zijn goed te vervangen.

EgbertG

Golden Member

De bobine heb ik met een enkele bougiekabel aangesloten op geaarde bougie. Dat vonkt met de handmatige opstelling met condensator en ik controleer het ook nog eens met een stroboscoop lamp.

En inderdaad... ik dacht ook aan een te lage spanning tijdens het starten en heb een 2e accu parallel gezet.

Hij heeft ergens anders last van ....

Je bedoelt dat als je start met dezelfde opstelling in de auto hij het niet doet? Dus bougie recht op bobine zonder verdelerkap en bekabeling?

Dan denk ik toch dat er een probleem in je elektronica zit. Maar het kan ook in je massa-aansluiting zitten, van bobine, ontsteking etc. Er moet primair best wel een flinke stroom lopen om de spoel te laden voor de vonk. Een 1 tot 2 Ampère zou ik wel verwachten, ik heb je specificaties niet.

Wel leuk, in mijn studietijd werkte ik ook aan mijn eigen brommers en auto's. Zelfs nog met contactpuntjes.

EgbertG

Golden Member

Verveelt nooit .... auto's ... heb vorig jaar zomer een DAF 55 gerestaureerd.

Maar goed .. ik meet direct op de primaire aansluitingen van de bobine. Dus als ik daar bijna 12v meet dan zal er stroom genoeg lopen!

Als ik de electronica loskoppel en dan even zelf de spanning aanbreng en loslaat via een condensator dan vonkt ie in de testopstelling.

Zal het met de duur van de puls te maken hebben? Wat zou die moeten zijn ....

Hangt af van het toerental, aantal cilinders etc maar in de buurt van 20 à 40msec .

EgbertG

Golden Member

Hierbij het scope beeld gemeten op de primaire van de bobine:

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden ... geef ik zo mijn
bescheiden mening

Jinny

Golden Member

Egbert, probeer eens met een goede massa tussen electronica, bobine, accu en blok.
Je zal de eerste niet zijn die lek gaat op een rotte massa.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 15 april 2020 14:39:45 schreef EgbertG:
Hierbij het scope beeld gemeten op de primaire van de bobine:

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden ... geef ik zo mijn
bescheiden mening

Ik zie een flinke tijd aansturing. Dan onderbreking daarvan waarbij de spanning omkeert. Allemaal wat ik zou verwachten, alhoewel ik zelf nog nooit een scoopplaatje daarvan heb gemaakt. Het is dus geen CDI maar een transitorontsteking.

Hier vond ik een mooi plaatje: https://autoditex.com/page/secondary-ignition-33-1.html
Het komt voor het begindeel aardig overeen met wat jij meet. Maar ik zie helemaal niet wat ze in die link de burn time noemen? Ik zie ook geen ringing. Maar je scope is natuurlijk wel erg beperkt in bandbreedte.

EgbertG

Golden Member

Die lange tijd dat de spoel stroom trekt viel me ook op - dacht even dat is niet ok - maar het lijkt wel goed te zijn. Lijkt namelijk inderdaad wel erg op de foto van de site die je stuurde.

Ik heb net van de sloop een andere set HALL sensor gehaald. Kijken of dat hetzelfde is, maar nu kan ik ook de hele opstelling op de werkbank creeeren.

:) ... ja die scope is puur voor in de garage. Zal vanaf de werkbank betere metingen kunnen doen.

Maar vooralsnog heb ik echt geen idee wat het is.....

GJ_

Moderator

Is die elektronische ontsteking origineel of waren het eerst puntjes? Vroeger gaf ombouw naar electronisch nogal eens problemen omdat er zomaar 1,5 V weg was. Daar waren speciale bobines voor, speciaal voor die lagere primaire spanning.

EgbertG

Golden Member

Ok .... zoek de verschillen ;-) Zie scope beeld

Die modules worden ook gebruikt in veel VW golfjes. Misschien kun je er een omwisselen met een oude golfje type 2. Je kunt je licht eens op steken op www.volksforum.com

Jacques van Montfort
EgbertG

Golden Member

Nou dat is inderdaad precies het type auto waar ik het vanaf heb gesloopt vandaag!

Heb nu alles dubbel, dus ik zou mn DAF kunnen voorzien van een modernere ontsteking ;-)

Inmiddels is de fout gevonden.... als je op de scope beelden kijkt zie je dat de aanloop puls ( opladen energie bobine ) op het 2e beeld langer is. Nu heb ik wel een vonk!

Wat was nou het probleem? Op de testopstelling werkte het direct met alle reserve onderdelen. Het enige verschil met de auto is een sense draad die de gasinstallatie gebruikt om als de motor niet draait de gas toevoer dicht te zetten. Die draad verwijderd en ik heb een iets langere aanlooptijd en vonk. De draad zit op de MIN kant van de bobine.

Mij niet duidelijk waarom dit zo'n effect op de timing kan hebben, maar .. het werkt!

Mooi dat het opgelost is. (Ik heb zelf een golf 1 en 2 gehad)

Jacques van Montfort

Ik had vroeger ook een LPG installatie maar die draad zat gewoon om de primaire bobine kabel gewikkeld (die naar de verdelerkap loopt). Dus nergens aan vast, gewoon een stuk of 10 wikkelingen en vast getaped. Die pikte het signaal capacitief op en stuurde daar de klep mee aan (via een speciaal timer relais hiervoor bedoeld).

Hoort dat bij jou ook niet zo te zijn?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 15 april 2020 16:36:55 schreef EgbertG:
Inmiddels is de fout gevonden.... als je op de scope beelden kijkt zie je dat de aanloop puls ( opladen energie bobine ) op het 2e beeld langer is. Nu heb ik wel een vonk!

Lijkt me niet. Er zit kennelijk een voorschakelweerstand in de primaire aansturing, met ongeveer dezelfde weerstand al die van de primaire wikkeling. De L/R tijd is al veruit overschreden op het moment van vonken. Zie het hakkelgedeelte van 0 V naar ongeveer 6 V. M.a.w. de bobinestroom is allang praktisch op volle sterkte. (Zou ook een mooie boel worden als het op starttoerental al mis ging!)

Op de testopstelling werkte het direct met alle reserve onderdelen. Het enige verschil met de auto is ...

. Op de werkbank heb je misschien geen voorschakelweerstand gebruikt? Dus de volle 12 V?

Mij niet duidelijk waarom dit zo'n effect op de timing kan hebben, maar .. het werkt!

Mij lijkt dus dat de timing er ok niets mee te maken heeft.
Het kan toch eenvoudig zo zijn dat de oude unit doorslaat bij het oplopen van de primaire spanning? Dat interessante deel van de primaire spanning moet je met jouw scoop best veel informatiever kunnen registreren. Maar dan moet je bijv. 1 ms/div nemen of nog sneller.

EgbertG

Golden Member

Het verhaal is ook nog niet helemaal klaar ... helaas ... de auto weigert over te schakelen op LPG.

Alle koelwaterslangen worden warm dus de evt. sensor die daar zit zal ook warm worden, maar LPG led blijft knipperen in afwachting van????

Shiptronic

Overleden

Welk Lpg systeem zit erin, wat heb je met de -1 draad gedaan? welke kleur heeft de -1 draad van de LPG installatie?

post evt een foto van de schakelaar. Wat is de motor code ? (NF?? )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

De auto heeft een raar verleden. Los van het probleem van de ontsteking had iemand een complete kabelboom doorgezaagd. Ik ben 4 dagen bezig geweest met het Haynes manual deze weer te herstellen.

De betreffende draad van de LPG betreft een rode voedingsdraad met zekering die op de MIN zat van de bobine en nu op de PLUS ( + accu ) van de bobine. De sense draad is wit en zit nu op de MIN.

Ik hoor allerlei relais schakelen en er zit leven in de omschakelknop benzine/lpg. Leven in de zin van het andere LED-je gaat branden. De LPG led ( oranje ) blijft knipperen. En ik ben op temperatuur en ik ben boven de 3000 toeren geweest.

Bij deze de foto's

Shiptronic

Overleden

het lectron relais houd bij draaiende kotor de LPG kleppen open, waar op de tekening een puls staat, die draad hoort op -1 (om de bobinekabel wikkelen kan maar blijft een pruts oplossing.) De stop K-J module zorgt ervoor dat op LPG geen Benzine meer geinjecteerd word (forceert de K-jetronic in decelleratie fuel-cut-off)

Welk nr staat op de LPG schakelaar? waarschijnlijk een AEB product.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Je kent de installatie!

Inderdaad een AEB nummer.Zie foto.

Ok, maar de -1 draad ( wit ) zit nu op de MIN van de bobine. Is dat dus niet de bedoeling en moet ik dat inductief oppakken op de HSP bobine?

Welke condities zorgen ervoor dat ie omschakelt?

Zie ik het goed? ligt daar een Radio Shack/ Tandy VOHm meter met range doubler in originele doos uit 1980 links van de motor ?

Shiptronic

Overleden

De handleiding:

AEB722_Gasstart_schakelaar.pdf

Er is blijk baar al meer mee geprutst, er zitten 2 systemen door elkaar. Simpelste manier was gewoon de voeding van de brandstofpomp afhalen, zit in de zekeringskast vlak bij je voeten, uit het hoofd groen/gele draad.

Voeding van de bobine afhalen is altijd een slecht idee, maar makkelijk voor luie inbouwers, ik was nog luier, ik hoef geen draad van buiten naar binne te trekken , fuelpomp relais bedrading kan je makkelijk bij links onder bij de voeten :)

[edit] handleiding K-J stop :

AEB377_K-jet_stop.pdf

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.