Op 15 april 2020 16:36:55 schreef EgbertG:
Inmiddels is de fout gevonden.... als je op de scope beelden kijkt zie je dat de aanloop puls ( opladen energie bobine ) op het 2e beeld langer is. Nu heb ik wel een vonk!
Lijkt me niet. Er zit kennelijk een voorschakelweerstand in de primaire aansturing, met ongeveer dezelfde weerstand al die van de primaire wikkeling. De L/R tijd is al veruit overschreden op het moment van vonken. Zie het hakkelgedeelte van 0 V naar ongeveer 6 V. M.a.w. de bobinestroom is allang praktisch op volle sterkte. (Zou ook een mooie boel worden als het op starttoerental al mis ging!)
Op de testopstelling werkte het direct met alle reserve onderdelen. Het enige verschil met de auto is ...
. Op de werkbank heb je misschien geen voorschakelweerstand gebruikt? Dus de volle 12 V?
Mij niet duidelijk waarom dit zo'n effect op de timing kan hebben, maar .. het werkt!
Mij lijkt dus dat de timing er ok niets mee te maken heeft.
Het kan toch eenvoudig zo zijn dat de oude unit doorslaat bij het oplopen van de primaire spanning? Dat interessante deel van de primaire spanning moet je met jouw scoop best veel informatiever kunnen registreren. Maar dan moet je bijv. 1 ms/div nemen of nog sneller.