Audi 100 1986 met onverklaarbaar niet vonkende bobine ....

Op 15 april 2020 16:36:55 schreef EgbertG:
Inmiddels is de fout gevonden.... als je op de scope beelden kijkt zie je dat de aanloop puls ( opladen energie bobine ) op het 2e beeld langer is. Nu heb ik wel een vonk!

Lijkt me niet. Er zit kennelijk een voorschakelweerstand in de primaire aansturing, met ongeveer dezelfde weerstand al die van de primaire wikkeling. De L/R tijd is al veruit overschreden op het moment van vonken. Zie het hakkelgedeelte van 0 V naar ongeveer 6 V. M.a.w. de bobinestroom is allang praktisch op volle sterkte. (Zou ook een mooie boel worden als het op starttoerental al mis ging!)

Op de testopstelling werkte het direct met alle reserve onderdelen. Het enige verschil met de auto is ...

. Op de werkbank heb je misschien geen voorschakelweerstand gebruikt? Dus de volle 12 V?

Mij niet duidelijk waarom dit zo'n effect op de timing kan hebben, maar .. het werkt!

Mij lijkt dus dat de timing er ok niets mee te maken heeft.
Het kan toch eenvoudig zo zijn dat de oude unit doorslaat bij het oplopen van de primaire spanning? Dat interessante deel van de primaire spanning moet je met jouw scoop best veel informatiever kunnen registreren. Maar dan moet je bijv. 1 ms/div nemen of nog sneller.

EgbertG

Golden Member

Het verhaal is ook nog niet helemaal klaar ... helaas ... de auto weigert over te schakelen op LPG.

Alle koelwaterslangen worden warm dus de evt. sensor die daar zit zal ook warm worden, maar LPG led blijft knipperen in afwachting van????

Shiptronic

Overleden

Welk Lpg systeem zit erin, wat heb je met de -1 draad gedaan? welke kleur heeft de -1 draad van de LPG installatie?

post evt een foto van de schakelaar. Wat is de motor code ? (NF?? )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

De auto heeft een raar verleden. Los van het probleem van de ontsteking had iemand een complete kabelboom doorgezaagd. Ik ben 4 dagen bezig geweest met het Haynes manual deze weer te herstellen.

De betreffende draad van de LPG betreft een rode voedingsdraad met zekering die op de MIN zat van de bobine en nu op de PLUS ( + accu ) van de bobine. De sense draad is wit en zit nu op de MIN.

Ik hoor allerlei relais schakelen en er zit leven in de omschakelknop benzine/lpg. Leven in de zin van het andere LED-je gaat branden. De LPG led ( oranje ) blijft knipperen. En ik ben op temperatuur en ik ben boven de 3000 toeren geweest.

Bij deze de foto's

Shiptronic

Overleden

het lectron relais houd bij draaiende kotor de LPG kleppen open, waar op de tekening een puls staat, die draad hoort op -1 (om de bobinekabel wikkelen kan maar blijft een pruts oplossing.) De stop K-J module zorgt ervoor dat op LPG geen Benzine meer geinjecteerd word (forceert de K-jetronic in decelleratie fuel-cut-off)

Welk nr staat op de LPG schakelaar? waarschijnlijk een AEB product.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Je kent de installatie!

Inderdaad een AEB nummer.Zie foto.

Ok, maar de -1 draad ( wit ) zit nu op de MIN van de bobine. Is dat dus niet de bedoeling en moet ik dat inductief oppakken op de HSP bobine?

Welke condities zorgen ervoor dat ie omschakelt?

Zie ik het goed? ligt daar een Radio Shack/ Tandy VOHm meter met range doubler in originele doos uit 1980 links van de motor ?

Shiptronic

Overleden

De handleiding:

AEB722_Gasstart_schakelaar.pdf

Er is blijk baar al meer mee geprutst, er zitten 2 systemen door elkaar. Simpelste manier was gewoon de voeding van de brandstofpomp afhalen, zit in de zekeringskast vlak bij je voeten, uit het hoofd groen/gele draad.

Voeding van de bobine afhalen is altijd een slecht idee, maar makkelijk voor luie inbouwers, ik was nog luier, ik hoef geen draad van buiten naar binne te trekken , fuelpomp relais bedrading kan je makkelijk bij links onder bij de voeten :)

[edit] handleiding K-J stop :

AEB377_K-jet_stop.pdf

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Hier hebben ze in de zekering/relais ruimte fuse 13 onderbroken ( fuel pump ) en daar een relais geplaatst die eea doet.

Ik moet nu even gaan nadenken wat de eerstvolgende aktie is die ik moet ondernemen....

Bij het zien van de documentatie van die schakelaar besef ik me ook dat ik ook geen indicatie zie van de vulling van de tank .... dat zit op dezelfde schakelaar?

( Die multimeter? Geen idee: micronta 22-203c ... ooit gekregen bij een zendamateur meeting vorig jaar toen we nog gezellig naar marktjes konden .... )

Shiptronic

Overleden

Brandstof pomp onderbreken bij dit type motor (NF?) is niet gewenst, de K-jetroninc wil je onder "druk" houden.

Maar het hele systeem is een bij elkaar geraapt zooitje (sorry) Wees met dit systeem ook voorbereid op Backfires, inkl de schade aan de K-jetronic (ik heb er heel wat in het verleden weer recht geslagen :)

Ja de schakelaar kan ook de LPG-tank inhoud weer geven.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 15 april 2020 20:57:39 (23%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Ok... ben gewaarschuwd.

Maar waarom wil ie niet over op LPG? Witte draad pakt niks op omdat ie niet op de MIN bobine moet?

Of is het wat anders?

Is dit een systeem dat altijd start op benzine en dan zelf overschakelt of is dit lekker ouderwets: starten op LPG?

[Bericht gewijzigd door EgbertG op woensdag 15 april 2020 21:26:58 (28%)

Shiptronic

Overleden

Dit is eigenlijk een schakelaar bedoeld voor een carburateur auto !!

Om de schakelaar te laten werken moet de bruine draad op -1

succes

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

dankje!

Ik zal met de schema's die ik nu heb alles eens nalopen. Ik begrijp waarom je het een minder ideale installatie vindt trouwens!

Ik laat t weten hoe ik vorder. Dank voor je reacties. Erg mee geholpen!

[Bericht gewijzigd door EgbertG op woensdag 15 april 2020 21:52:25 (11%)

Shiptronic

Overleden

Deze constructie start altijd op gas.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Na paar uur erop gebroed te hebben... die lektron zit er eigenlijk overbodig te wezen.. dubbel op!

Enige fout hier was dat de SENSE wire van de schakelaar-unit op de MIN van de bobine zat en niet via een spoeltje op de bougiekabel.

Omgelegd en voila! LPG up and running!

Dank allen en vooral Shiptronic

Shiptronic

Overleden

Mooi dat het werkt!

Maar dit is wel de hobby bob oplossing ;) Het draadje zou ook gewoon zonder problemen op de -1 van de bobine aangesloten moeten kunnen worden. Immers zo heeft het blijkbaar in het verleden ook gewerkt? Maar er is hier meer geknutseld.

De voedingsdraad van de brandstofpomp heeft al de juiste functie. Daar aftakken en een ON/OFF schakelaar voor LPG is voldoende.

Klein voordeeltje van deze schakelaar: de tankindicatie ziet er bij in gebouwd.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Zitten er in dit soort oudere LPG installaties/gastanken nou ook een interne gaspomp in de lpg tank?

Shiptronic

Overleden

nope, de standaard 5 bar is genoeg om het gas naar voren te krijgen zonder pomp.

Een pomp is alleen nodig als je lpg vloeibaar injecteert, je hebt dan ook geen verdamper meer nodig.

De enige juiste installatie voor deze motoren is een NECAM dampgas injectie. Maar die zal je niet makkelijk meer vinden, hoewel er vroeger veel zijn ingebouwd, een Audi 100 is al zeldzaam.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 16 april 2020 19:10:17 (34%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Zodra je gaat werken met LPG injectoren zeg maar ....?

EgbertG

Golden Member

Necam ... dat had mn vader idd vroeger er in zitten. Was duur merk. Vialle was prut .. werd mij toen verteld

Shiptronic

Overleden

Necam was toen zijn tijd ver vooruit, ze zijn alleen te lang blijven hangen.

Injectoren heb je in 2 smaken, damp =geen pomp nodig, vloeibaar lpg , wel een pomp nodig.

Kijk maar eens goed naar je Mengstuk, dan kan je zelf zien hoeveel lucht er nog door kan tov de Gaskleppen, minder lucht = mider vermogen. Bij injectoren zit er niets in de weg.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Hoe ouderwetser hoe beter, vind ik!

Ik moest vorig jaar bij mn GOLF VR6 de injectoren vervangen. Helse klus en 350 euro kwijt aan meteriaal!

High met Henk

Special Member

Tja en ik zweer weer bij injectie.
Zeker voor lpg...

Heb mijn verdampers op 1 na allemaal vervangen door injectie..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Je weet ook dat dat nu net bij een K-jetronic iets lastiger ligt :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Hoezo?
1 arduino doet het prima...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???