RF choke versus axiale spoel

Dag. In een schema waar ik mee bezig ben worden RF chokes gebruikt op toroids gewikkeld.Kan ik in plaats z.g. axiale spoeltjes gebruiken of gaat dat niet werken?

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Ha hansjo,

Zijn je axiale spoeltjes ook RF chokes dan geen probleem.
Welke frequentie wil je smoren ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Geen idee! Er staat alleen in het schema 47 mH , en zit in het midden van een gestabiliseerde voeding van 15 V.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Bij een axiale kern heb je veel meer windingen nodig om dezelfde inductie te verkrijgen.
De weerstand van het draad zal hierdoor een stuk hoger worden.
Hierdoor wordt de Q factor van de spoel lager.
Door de hoge fluxdichtheid raakt een toroid echter sneler in verzadiging.

De vraag is dus: welke functie hebben die spoeltjes?

[Bericht gewijzigd door Brainbox op vrijdag 17 april 2020 08:45:07 (13%)

Ha hansjo,

Duidelijk 47 mH is geen rf choke die waarde is veel te hoog door de zelf resonantie frequentie is het gebied waarin de spoel werkzaam is te laag.
Ik zie dat de spoel in een voeding gebruikt wordt dan kan je ook een axiale toepassen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

47 mH, par. met een condensator van de juiste waarde, resoneert wel degelijk op 36 MHz.Zie maar het schema van de beroemde MUS-zender.
Die gebruikt zelfs gekoppelde kringen .

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Ik heb toch moeite om met een spoel van 47 mH een condensator te vinden die op 36 MHz resoneert :?
Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat PA0MUS (RIP) een zo'n grote spoel op 36 MHz gebruikt!!
Heel veel waardering voor deze silent key ik ben eens bij Kees thuis geweest een echte technicus in hart en ziel niet alleen voor het radio amateurisme maar ook als professional bij Philips.
Ik gebruikte 22 mH voor mijn telex converter maar dat is audio.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hierbij het schema. Het gaat om de spoeltjes L8 en L9. Volgens de beschrijving zijn dit:

RF Choke 47 mH 29 Turns of No. 22 Wire on a FT-50-61 Core

Hansjo

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Ha hansjo,

Helder voor L8 en L9 kan je jou smoorspoel gebruiken is niet kritisch is dan ook een RFI filter.
Maar ik heb even op het ontwerp schema gekeken en voor L7 moet je even voorzichtig zijn i.v.m. parasitaire eigenschappen zelf resonantie maar ik denk dat ook daar jou smoorspoel gewoon werkt.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 17 april 2020 10:05:07 schreef hansjo:
Hierbij het schema. Het gaat om de spoeltjes L8 en L9. Volgens de beschrijving zijn dit:

RF Choke 47 mH 29 Turns of No. 22 Wire on a FT-50-61 Core

Hansjo

29 windingen op een FT-50-61 zou ca. 59 uH opleveren, geen 47 mH
Daarvoor zou je 825 windingen nodig hebben, dat gaat je op een ringetje van 12 mm nooit lukken.

Omdat er in het schema alleen de waarde 47 staat wordt er meestal uH bedoeld.
Waarschijnlijk is het in de tekst verkeerd genoteerd.

Ha Brainbox,

Goed dat je even gerekend heb en dan valt het kwartje dat is wel een RF choke :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

29 windingen op een FT-50-61 zou ca. 59 uH opleveren, geen 47 mH

Daarbij is de tolerantie op de AL-waarde ook nog 25%, dus bij de ontwerper kan het, met zijn kerntjes, best inderdaad 47 µH geweest zijn.
--

Op 17 april 2020 08:55:18 schreef mel:
47 mH, par. met een condensator van de juiste waarde, resoneert wel degelijk op 36 MHz.Zie maar het schema van de beroemde MUS-zender.
Die gebruikt zelfs gekoppelde kringen .

Jij maakt hem!
Dat waren van die standaard spoeltjes die er als weerstand uitzien. In de 36MHz-kringen zat geen 47 mH, zelfs geen 47 µH, maar 470 nH.
Op het schema was dat, ietwat onhandig, genoteerd als .47 µH.
Bij het veelvuldig kopiëren viel die punt natuurlijk weg, maar die micro was toch duidelijk. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fatbeard

Honourable Member

In het gegeven schema is de functie alleen het RF-ontkoppelen van de voeding, de daarvoor benodigde waarde is niet kritisch.
De spoeltjes moeten alleen de opgegeven stroom kunnen behappen én nog steeds een spoel zijn op de hoogste frequentie waarop de schakeling werkt, dwz de eigenresonantie van de spoel moet minstens drie keer die frequentie zijn.

Die stroom is alleen wat curieus opgegeven: 80 Mega-iets-wat-met-een-a-begint; waarschijnlijk wordt 80mA bedoeld :+ ...

Omdat de spoelen in de DC-voeding zitten is het echter handiger om een zgn common-mode spoel te gebruiken, dan raakt de kern niet verzadigd.
Zo'n spoel kun je zelf ook maken door bifilair te wikkelen.

Last but not least: 22AWG is met ongeveer 0.65mm diameter zware overkill voor een spoel waar maar 80mA doorheen gaat...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mel

Golden Member

F.E.T heeft weer eens gelijk....Stom, Stom,Stom... |:( (ik ben stom, dus..) :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 17 april 2020 10:05:07 schreef hansjo:
Hierbij het schema. Het gaat om de spoeltjes L8 en L9. Volgens de beschrijving zijn dit:

RF Choke 47 mH 29 Turns of No. 22 Wire on a FT-50-61 CoreHansjo

Deze GlobeSpan ontvanger staat beschreven op "The GlobeSpan World Band Receiver".

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Hubie

Special Member

Op 17 april 2020 09:26:21 schreef electron920:
Ha mel,

Ik heb toch moeite om met een spoel van 47 mH een condensator te vinden die op 36 MHz resoneert :?
Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat PA0MUS (RIP) een zo'n grote spoel op 36 MHz gebruikt!!
Heel veel waardering voor deze silent key ik ben eens bij Kees thuis geweest een echte technicus in hart en ziel niet alleen voor het radio amateurisme maar ook als professional bij Philips.
Ik gebruikte 22 mH voor mijn telex converter maar dat is audio.

Groet,
Henk.

Idd,47 mH en 36 MHz kan nooit kloppen.
Ver voor het computer tijdperk stonden er nomogrammen in radio tijdschriften/boeken met tabellen C,L en Fres.Men had slechts een liniaal nodig om in ' the ballpark' te komen.
Kan ff geen plaatje vinden van zo'n nomogram.

Edit\ In het boek van F.A.S. Sterrenburg staat er 1
Hieronder\ @Raaf12 juist ja. ;-)

RAAF12

Golden Member

Hier staat een nomogram, het is wel een oude, pF wordt hier nog als µµF geschreven. (micro micro Farads)
https://www.qsl.net/m3msm/gdo/gdo.htm

Hubie

Special Member

Over een liniaal gesproken....
Muiderkring museumstuk ;-)

Edit\Een paar jaar geleden gekocht,gewoon voor de 'heb' ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 3 mei 2020 10:11:42 (30%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja...! Die heb ik ook nog. Maar mijn hoesje is weg.

Het is (net als bij een nomogram) weleens gemakkelijk als je alle grootte-orden in één oogopslag naast elkaar ziet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Iedereen die serieus met radio bezig was had dat boek. Rinus Jansen(Kent Electronics) noemde het 'De Radio Bijbel' ;-)

RAAF12

Golden Member

De schrijver van het boek heeft mij ooit aan een straaldeflectiebuis 7360 geholpen, beschreven op pagina 140 van de pdf, in de link hierboven. Ik heb het boek nieuw gekocht in 1970, die heeft een rode i.p.v een groene omslag (of kaft).
De importeur van Toko noemde het boek ook in een advertentie in Radio Bulletin. Ze hadden toen mechanische MF filters te koop. Iets wat in 1977 alleen de professionele KG ontvangers te vinden was.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/121523/last#highlight=raaf12…

edit: dat was deze firma die het filter verkocht. -klik-

rob007

Yarr, Matey!

Het is te hopen dat hansjo dit strakjes nog leest!
En zeker dat stukje wat FET schrijft, tis nogal niet een verschil zeg.
Ik deed per ongeluk in Mini Ring Core Calculator die gegevens in tikken,
Omdat ik altijd maar alles half lees kreeg ik een frequentie van 7MHz er uit –
En toevallig kijk ik nog eens naar het stukje schema waar staat 36MHz.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 17 april 2020 10:35:30 schreef Brainbox:
Waarschijnlijk is het in de tekst verkeerd genoteerd.

Dat begint ook al in de buuft van L8 en L9: 15VDC 80Ma.... Doordat er 2 fouten in zitten, kan je net niet zeggen dat het er ECHT verkeerd staat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/