Chopper voor verwarmingselement

blackdog

Golden Member

Hi,

Deze link heeft alles wat de topic starter nodig heeft, kan hij varieren tussen verschillende vermogens.

https://forum.allaboutcircuits.com/threads/555-timer-set-duty-cycle.74…

Ga een stukje naar beneden op die pagina en daar vind je een NE555 schakeling die een MOSFet aanstuurd, door "THE_RB" gepost op 11-2-2008.
Als het goed is werkt de NE555 ook op 5V, anders een LMC555 kopen, die werkt vanaf 1,5V.
De 0.001uF condensator zou ik voor deze toepassing 0.1uF maken.

De IRFD024 kan vervangen worden door een FQP13N06L, FQP30N06L, RFP12N10L, dit zijn allen Logic Mosfets.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Hoi blackdog je link die werkt niet krijg een 404 page not found.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi benleentje,

Dank!

Gerepareerd...

Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Shiptronic

Overleden

Die is regelbaar , dus wil je een keer 7W of 15W is dat ook geen probleem.

En met 555 ! Als TS zegt weinig ervaring te hebben, dan is dit aansluiten mischien al wel een uitdaging. Maar doet wal hij wil, en jullie voorstellen :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 17 april 2020 20:38:17 (45%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Beste benleentje, jij wordt er moe van, maar wat denk jij dat TS voelt, die zegt een elektronica leek te zijn, als hij onmiddellijk aan de microprocessors gezet wordt?

Volgens mij is hij nu al òf gevlucht, òf gestorven....

Ship heeft dat tenminste wèl door :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wohw, veel reacties, ik was een tijdje zonder internet. Ik zo morgen eens alles lezen. Ik zie wel dat ik nog iets moet verduidelijken, want waar is aangaf 18W vermogen, dit komt uit twee heatpads van 9W die parallel gekoppeld zijn. En zo was ook de 12W bedoeld als 2 x 6W. De schakeling/printplaat zou wel heel "plat", misschien 3.5-4mm dikte. Ik zal morgen eens foto of schetsje plaatsen.

benleentje

Golden Member

Je hebt nu toch ook ergens een 5V voeding? Kan je daar niet de elektronica bijzetten? Als je voeding zou hebben met 5V en 4V zou je er ook zijn. Deze 2 elementen aangesloten op 4V geeft ca 12W

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Ben benieuwd wat je er mee gaat doen. Met (2x)9W kun je niet echt veel beginnen, laat staan met 2x6W... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb eens een elect. schema proberen te maken hoe ik me een en ander voorstel. Ik heb echter een voorbeeld product bekeken en daar is telkens maar één gekleurd ledje actief bij de actieve standen.
De vraag gaat dus over het geheel binnen de streepjeslijnen.

Hier enkele foto's van zo'n schakelaar en een idee voor de afmetingen. Het getoonde voorbeeld heeft géén diodes tussen voeding en schakeling, omdat daar een batterij met één uitgang wordt gebruikt. In mijn schema gebruik een powerbank met 2 stuks 5V uitgang die parallel worden samengevoegd. De diodes moeten voorkomen dat de batterij-aansluiting onderling gaan "uitwisselen".

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 17 april 2020 20:44:23 schreef Tidak Ada:
Beste benleentje, jij wordt er moe van, maar wat denk jij dat TS voelt, die zegt een elektronica leek te zijn, als hij onmiddellijk aan de microprocessors gezet wordt?

Volgens mij is hij nu al òf gevlucht, òf gestorven....

Ship heeft dat tenminste wèl door :)

Voor deze keer niet helemaal akkoord met u: het had best gekund dat voor de T/S een soldeerbout een veel vreemder ding is dan een processortje. Zijn latere reacties wijzen eerder op het omgekeerde, maar dat kon @benleentje toen niet weten.
M.i. is het aan ons om mogelijke antwoorden aan te reiken; niet om met de T/S mee te denken. Wie groot genoeg is om een vraag te posten, die kan ook de antwoorden evalueren. En anders zijn bijkomende vragen welkom.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 18 april 2020 12:37:50 schreef Gommansky:
Ik heb eens een elect. schema proberen te maken hoe ik me een en ander voorstel. Ik heb echter een voorbeeld product bekeken en daar is telkens maar één gekleurd ledje actief bij de actieve standen.
De vraag gaat dus over het geheel binnen de streepjeslijnen.

Zoals het getekend is staan de beide verwarmingselementen parallel, en het is niet mogelijk om het een te doen "branden" zonder het andere eveneens te activeren. Er is dus nog wat werk buiten de stippellijn :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Met een lamp in serie zal er niet veel vermogen overblijven?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 17 april 2020 11:44:30 schreef Gommansky:
Als elektronicaleek doe ik via dit forum een poging om een beschrijving te vinden voor een aan-uit schakelaar en tevens chopper waarmee ik een DC 5V - 18W verwarmingselementje kan in- en uitschakelen en als derde stand kan dimmen tot 12W. De 18W stand zou ik met twee ledjes willen aanduiden en 12W met één ledje. Wie kan mij helpen a.u.b.?

Volgens mij kun je dit daarvoor gebruiken.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Halve kracht is het eenvoudigst: diode in serie... ;)
Oeps: is DC zie ik...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 18 april 2020 14:21:13 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nou ja, met 2 diodes zit je goed in de richting.

Op 18 april 2020 13:41:43 schreef big_fat_mama:
[...]

Zoals het getekend is staan de beide verwarmingselementen parallel, en het is niet mogelijk om het een te doen "branden" zonder het andere eveneens te activeren. Er is dus nog wat werk buiten de stippellijn :)

Ja klopt, de bedoeling is beide elementen te activeren.

Op 18 april 2020 14:11:57 schreef Lambiek:
[...]
Volgens mij kun je dit daarvoor gebruiken.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Een regeling of afstelling is niet nodig. 0 - 100% of 66% als vast waarde ingebouwd.

Op 18 april 2020 00:12:48 schreef Arco:
Ben benieuwd wat je er mee gaat doen. Met (2x)9W kun je niet echt veel beginnen, laat staan met 2x6W... ;)

Een verwarmingsdekje om op te zitten, een padje voor de rug en een voor de bips. Of voor de hond !

Op 17 april 2020 19:42:47 schreef buzzy:
[...]
Ho ho, de interface zal voor beide projecten hetzelfde zijn. Ik heb niet anders beweerd.
Als TS schrijft een leek te zijn op electronica , daar houd ik rekening mee.

Op Wikipedia Chopper vond ik;
Een chopper of hakker zet een constante elektrische spanning om naar een lagere spanning, door de stroom cyclisch te onderbreken.
Wil men bijvoorbeeld een lamp kunnen dimmen, dan moet het effectieve vermogen van de lamp verminderd worden. Dat kan op verschillende manieren.
1.Men kan een weerstand in serieschakeling met de lamp zetten, maar die weerstand verbruikt zelf ook energie en kan zeer heet worden.
2.Men kan een aantal lampen in serie zetten; die lampen moeten dan echter wel beschikbaar zijn.
3.Men kan met een regeltransformator de spanning verminderen; een transformator is echter groot en vrij kostbaar, en werkt alleen bij wisselspanning.
4.Men kan de spanning heel snel aan- en uitschakelen en de aan/uit-tijd variëren, waardoor het effectief vermogen afneemt. Deze techniek is mogelijk met moderne elektronica en het centrale onderdeel is de thyristor, triac of MOSFET. De hele schakeling wordt chopper genoemd.

De oplossing 4. zou ik moeten kunnen uitwerken met eenvoudige middelen. De gedimde stand van ca. 66% is een vast, in de hardware ingebouwde waarde. Zoals bij de stoelverwarming in de auto, vol of één standje minder, dat is voldoende. Is dat te doen?

benleentje

Golden Member

Op 18 april 2020 14:52:23 schreef Zonnepaneeltje:
Nou ja, met 2 diodes zit je goed in de richting.

1 diode is genoeg. Als er ca 3A door een diode gaat dan zal de spanningsval al meer dan 0,7V zijn. Als je een beetje goed zoekt kan je een diode vinden die bij 3A 1V spanningsval heeft. Er valt dan echter al 3 watt over de diode. Het word dan al snel een diode op koelplaat.

Is het mogelijk om op de powerbank een aftakking direct van de accu aansluitingen te maken daar heb je tussen de 3,5 en 4,2V afhankelijk van de lading van de accu. Gedurende lange tijd heb je 4V wat precies goed is om op 2x6W uit te komen. Je kan dan ook een schakelaar in de powerbank inbouwen samen met de leds.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

3W , dat word wel een hotspot!

Maar wat is er mis met de € 0,89 oplossing? die kan je ook op 1 vaste stand zetten, en geen overtollige hitte.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

kan twee schakelaartjes misschien, elke powerbank zijn eigen schakelaartje en zijn eigen verwarmingselement?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat lijkt me ook voor de hand te liggen, maar T/S zit nogal vast aan het aanvankelijke idee blijkbaar.
Kan zelfs als eenknopsbediening, dan wel een dubbelpolige tumbler nodig met middenstand.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

Maar wat is er mis met de € 0,89 oplossing? die kan je ook op 1 vaste stand zetten,

TS heeft aangegeven dat

De schakeling/printplaat zou wel heel "plat", misschien 3.5-4mm dikte.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.