Accupakket uit de slaapstand halen.

ga eens celspanningen meten.

jij kan dan wel 36V op de uitgang hebben gehad, maar als die cellen bv

3,7V - 3,7V - 3,7V - 3,7V - 3,7V - 3,7V - 3,7V - 3,7V - 3,7V - 2.7V zijn, is het totaal ook 36V en zal de BMS vrijwel onmiddelijk afschakelen.
ik geef het nu extreem.
kan ook zoiets zijn
3,8V - 3,6V - 3,7V - 3,7V - 3,7V - 3,7V - 3,5V - 3,5V - 3,5V - 3,3V.

en dan schakelt de BMS ook af

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De eerste accu was einde oefening en werd door de lader ook niet volledig geladen. De lader geeft 41,5 volt laadspanning af en schakelt zodra de accu 41,5 volt afgeeft af en die 41,5 volt werd bij de eerste accu nooit gehaald. De tweede accu blijft na de eerste keer laden op woensdag jl en daarna meermaals belasten qua ampère en voltage, nu zondag tussen de 41,4 en 41,5 afgeven. Die 0,1 volt kan zelfontlading zijn en zou normaal kunnen zijn. Let wel deze accu was oké maar is door het niet op tijd bijladen in slaapstand gegaan.

Even een update, de tweede accu heb ik vandaag in de fiets kunnen testen en de trapondersteuning werkt weer tot en met het volle vermogen. Er zijn een paar proefrondjes mee gemaakt en de accucapaciteit nam niet af dus misschien kan de accu nog even mee. Nu is het een kwestie van de fiets gebruiken en de resultaten afwachten.
Iedereen bedankt voor het meedenken en zodra de resultaten bekend zijn laat ik het weten.

Groet,
Ronald.

Ter afsluiting, met de fiets is nu een kleine 50 kilometer gereden en de accu gaat niet sneller leeg dan voorheen. Een accu uit de slaapstand halen kan dus wel maar enkel als die voorheen wel goed was en geen maanden lang volledig ontladen is geweest. Ik ga nu bezig met een Gazelle accu in de hoop die ook weer werkend te krijgen.

hangt dus idd van situatie tot situatie af.

een accu met 10 gelijke cellen die naar 27,5V is leeggelopen, gaat ook in veiligheid maar recuprereert.

een accu waar 9 cellen op 3,2V terecht komen en 1 op 2,0V, is einde oefening.
zelf al krijg je die weer opgeladen, als je tijdens rijden die ene cell op 3.0V krijgt, schakelt het pack normaal weer uit (of gaat heel snel in spanning zakken).
als de rest dan nog op 3.5V zit, schakelt je pak dus al uit bij 38V.

en dan heb je dus van 42V naar 38V en valt de fiets uit terwijl je zogezegd nog maar 30% energie uit de accu hebt gehaald

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@Fcapri, de eerste accu was een proefproject en die accu is voor zover ik weet al gerecycled. Deze accu is een geheel andere accu die inmiddels 5 dagen in gebruik is en na een kleine 50 kilometer nog niet aan de lader gehangen hoeft te worden. De actieradius was in het gunstigste geval 120 kilometer en al zou die 80 kilometer worden dan valt er mee te leven. Theorieën er op loslaten wil nog niet zeggen dat de praktijk anders kan zijn. Er was een wezenlijk verschil tussen de eerste en de tweede accu qua laadproces want van de eerste accu werden aantal cellen warm en hadden na twaalf uur laden na meten nog steeds 36 volt uitgangsspanning en niet die 41,5 volt die de lader levert. Toen had ik al kunnen weten dat die accu einde oefening was want de volgende dag was de accu spanning tot nul gereduceerd maar ik dacht dat de BMS ingegrepen had. De tweede accu gaf een heel ander ladingsbeeld het laden begon op een lage spanning en liep steeds verder op tot aan de laadspanning van de lader en toen die laadspanning bereikt was ging de groene lamp op de lader aan. De accu voor een aantal dagen terzijde gelegd en toen weer eens de accuspanning gemeten en die meting kwam uit op 0,1 volt verlies per dag. Gezien de inwendige ontlading van de cellen lijkt mij dat acceptabel. Gezien het gebruik in de praktijk is er iemand blij gemaakt en daar gaat het om toch!.