Accupakket uit de slaapstand halen.


Shiptronic

Golden Member

Op 17 april 2020 18:06:34 schreef ronny530:
kortstondig een laadspanning aansluit

Dat is de manier om ze definitief te slopen!

Beter met heeel weining stroom , langzaam en lang op laten laden tot je ruim boven leeg niveau en onder vol zit, maar ze moeten wel allemaal gelijk zijn! Dan kan een gewone lader het over nemen.

Wat jij wil is de lader zo foppen, dat hij gelijk volop kan laden, das nu net waar ze niet tegen kunnen, soms met brand als gevolg!

Eigenlijk geld: onder niveau XX zijn ze niet betrouwbaar meer=afvoeren.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De cellen een boost geven door met een hoge stroom laden is uiteraard geen optie. Maar stel ik gebruik twee batterijen van 1,5 volt dan blijf ik onder die 3,6 volt van die cel en als ik er een ampère meter bij gebruik kan ik zien of de cel geladen wordt en als het ampèrage teug loopt de volgende cel laden. Als er een cel defect is moet dat meetbaar zijn want het ampèrage is nul bij onderbreking van de cel en maximaal bij sluiting in die cel. Ik heb me er eerder nooit mee bezig gehouden totdat een vriendin mij vroeg of zo'n accu nog te herstellen was want een gereviseerde deed een kleine 300 Euro en toen vroeg ik me af waarom en heb de vraag hier gesteld.

Shiptronic

Golden Member

Tussen onderbroken en sluiting zit een groot gebied, waarvan bij een LIOn maar een heel klein stukje bruikbaar is, daar buiten kunnen ze heftig reageren. En je stromen meten, wat ga je dan meten, wat is goed, wat is fout ? heb je daar een curve van? vergis je niet in de stroom die een batterij kan leveren ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Er zijn twee soorten BMS-en. De ene kijkt alleen naar de actuele situatie. 1 Cel te ver ontladen? Als jij zorgt dat die weer binnen de range is, dan is het goed. De andere noteert ergens: Het is fout geweest, dus ik vertrouw de boel niet meer. Permanent uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Met 2 1,5V cellen gaan laden is ook geen optie omdat de stroom daarvan niet regelbaar is. Als een cel al leger dan 3V is dan moet die gecontroleerd opgeladen worden tot zijn normale niveau waarbij je hem regulier kan laden. Daarbij is 3V te laag om hem op een goed niveau te krijgen waarbij de normale lader hem kan overnemen dat moet wel minimaal 3,5V zijn.

Als je cellen wilt gaan herstellen heb je een goede regelbare voeding nodig waarbij ook de stroom regelbaar is als maximaal stroom.
Het kan ook met en vaste 5V voeding en een wat weerstanden. De weerstand zorgt dan voor een begrensde maximale stroom maar dat werk niet ideaal maar is beter als met 2x 1,5V batterij.

Als vaste spanning heb je dan 4.0V nodig omdat je niet een te hoge spanning op de cel wil krijgen. 3 x 1,5V met batterijen is alweer te hoog. Als stroom denk ik dat 100mA veilig is dan krijg je een weerstand van 33Ω en 1W.

Ik zeer blij met de reacties want alle input om accu pakketten zelf te kunnen herstellen voegt wel iets toe want als bedrijven het wel kunnen en er dik aan verdienen kunnen wij als techneuten dat ook. De elektronica bepaald de staat van de accu en als die einde oefening is gaat een fiets in dit geval in waarde naar nul want tja accu defect ouder model maar inruil is bespreekbaar dus wat dat betreft een verdien model.

Op 17 april 2020 20:45:16 schreef ronny530:
...want als bedrijven het wel kunnen en er dik aan verdienen kunnen wij als techneuten dat ook...

Het zal niet beteren nu je het weet. :p
Ik zal er toch geen meer herstellen, heb er 2 geprobeerd en dat is erg tegengevallen en gebruik die cellen nu om kleine apparatuur te herstellen.

Je bent goedkoper en beter af als je een nieuwe koopt.

LDmicro user.
#jeffrey#

Special Member

Ik heb ook hier 3 speciale fiets accus(36v). Het laden hielp niet. Voltage was 35,3 ofzo. Met een regelbarevoeding 36v erop gezet en vanaf 35,7v werkte de lader weer.

Je denkt eigenlijk dat de accu defect is maar de voltage was onder het minimum geraakt. Had eigenlijk de accu's gekocht voor de 18650 cellen die erin zitten, maar ik ga toch die accu's zo behouden.

Je denkt eigenlijk dat de accu defect is maar de voltage was onder het minimum geraakt.

Dat is een keer geluk hebben dat het werk maar cellen die te diep ontladen zijn ook al dat door stilstand en dan leeg geraakt dan zijn die cellen toch gewoon niet meer goed.
Je kan die cellen dan best nog wel gebruiken voor apparaten die niet veel stroom nodig hebben zoals MGP ook al aangeeft. Maar voor het zware werk zijn ze gewoon niet meer geschikt.

Misschien merk en type doorgeven. Er zijn hier leden die ervaring met diverse accu packs hebben.

Het betreft een Qwic LIon accu type B0026 36 volt, 15,6 Ah, 562 watt uur.

Die is mij compleet onbekend.

[Bericht gewijzigd door BenI2C op 18 april 2020 10:36:03 (32%)]

Fietsaccu Qwic 2 Premium RDS9 BA00026 36V 20.4 Ah li-ion komt in de buurt maar de accu waarvan ik de gegevens heb kan een verouderd type zijn want de fiets is tweedehands aangeschaft.

Ik heb mijn locale fiets-reviseur een berichtje gestuurd. Als je je Email op "openbaar" zet, dan maakt de website een plaatje wat alleen aan ingelogde leden getoond kan worden. Update: Hij zegt: "kan ik reviseren: EUR 367 voor vrijwel dezelfde capaciteit als eerst".

[Bericht gewijzigd door rew op 18 april 2020 13:41:44 (20%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb de accu inmiddels thuis en het ziet er toch complexer uit dan ik dacht. Vanaf de lader ingang gaat de min draad het cellen pakket in en de plus draad is middels een zekering direct op de uitgaande plus van de cellen aangesloten. Als ik de min draad van de lader op de uitgaande min draad van de cellen aansluit loopt er even een stroom maar is daarna ook einde oefening. De steker van de BMS is wel los te koppelen dus die zou ik bij het extern laden buitenspel kunnen zetten. Voor zover ik nu weet gaat het met de bijbehorende lader niet lukken want die lijkt me elektronisch geschakeld en schakelt pas in als er stroom wordt gevraagd. Het is nog even wachten totdat de nieuwe regelbare voeding arriveert en ook ik acht de kans klein dat ik de accu een nieuw leven in kan blazen. Maar het kan er bij niet in dat een volledig geladen accu na 3 maanden volledig ontladen is en vervangen/gereviseerd dienen te worden.

Een gezonde accu kan nooit na 3 maanden leeg zijn. Maar ik denk dat de accu toch een verborgen gebrek had wat bij regelmatig laden geen probleem opleverde maar wel bij 3 maanden stilstand. Er kan een cel inzitten met een grotere lekstroom.

Van de week een accupack op kantoor: Blijkt dat de cel-groep die onder het BMS zit gelekt te hebben. Die was hartstikke leeg. Had inderdaad lang stilgestaan en langer dan die drie maanden. Maar de celletjes onder het BMS zijn dus vaker warm geweest en hebben in tegenstelling tot de rest een zelfontlading gekregen. Als je je aan "iedere maand opladen" houdt, dan is er niets aan de hand... Maar laat je hem drie of zoals in dit geval 12 maanden stilstaan dan is het uit met de pret.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi, het is al weer even geleden maar de voeding moest waarschijnlijk met de stoomboot vervoerd worden. Als eerste heb ik de cel uitgangen direct op de voeding aangesloten totdat het voltage op liep en de stroom af nam. Daarna op de aansluitingen van de lader aangesloten en het proces herhaald. Na een minuut of vijf de voeding afgekoppeld en de lader aangesloten. Zonder al te veel verwachtingen begon het laden vrijwel direct en meet nu al dat de accu spanning richting de 36 volt uitgang spanning gaat. Alle cellen worden m.i. geladen en de accu geeft 1,5 volt voor de led achterverlichting. Ik moet er wel bij vertellen dat deze accu niet de accu is die een aantal maanden niet geladen is maar door de fiets handelaar ter beschikking is gesteld.

Helaas was deze accu einde oefening want de 36 voltspanning was binnen no time tot nul gereduceerd. Ik heb met een accu waarvan de historie bekend is en voor het in slaapstand gaan nog wel in goede staat was hetzelfde trucje gedaan en deze accu houdt de 36 volt spanning wel vast. Dat wil nog niet zeggen dat de batterijcapaciteit voldoende is maar is wel te testen. Ik heb een 36 volt 400 watt lamp aangesloten en die ging direct op vol vermogen aan en bleef ook aan. In theorie levert de accu nu meer dan 10 ampère aan stroom en zou acceptabel kunnen zijn. De accu lader gaat pas aan de gang gaat als het voltage onder de 41,5 volt komt en na belasting met die lamp bleek dat de lader ook weer ging laden. Eerst een rode toen oranje en later groen signaal lampje. De praktijk zal het uit moeten wijzen maar tot zover hou ik de hoop dat ik de accu van recycling gered heb.

ga eens celspanningen meten.

jij kan dan wel 36V op de uitgang hebben gehad, maar als die cellen bv

3,7V - 3,7V - 3,7V - 3,7V - 3,7V - 3,7V - 3,7V - 3,7V - 3,7V - 2.7V zijn, is het totaal ook 36V en zal de BMS vrijwel onmiddelijk afschakelen.
ik geef het nu extreem.
kan ook zoiets zijn
3,8V - 3,6V - 3,7V - 3,7V - 3,7V - 3,7V - 3,5V - 3,5V - 3,5V - 3,3V.

en dan schakelt de BMS ook af

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De eerste accu was einde oefening en werd door de lader ook niet volledig geladen. De lader geeft 41,5 volt laadspanning af en schakelt zodra de accu 41,5 volt afgeeft af en die 41,5 volt werd bij de eerste accu nooit gehaald. De tweede accu blijft na de eerste keer laden op woensdag jl en daarna meermaals belasten qua ampère en voltage, nu zondag tussen de 41,4 en 41,5 afgeven. Die 0,1 volt kan zelfontlading zijn en zou normaal kunnen zijn. Let wel deze accu was oké maar is door het niet op tijd bijladen in slaapstand gegaan.

Even een update, de tweede accu heb ik vandaag in de fiets kunnen testen en de trapondersteuning werkt weer tot en met het volle vermogen. Er zijn een paar proefrondjes mee gemaakt en de accucapaciteit nam niet af dus misschien kan de accu nog even mee. Nu is het een kwestie van de fiets gebruiken en de resultaten afwachten.
Iedereen bedankt voor het meedenken en zodra de resultaten bekend zijn laat ik het weten.

Groet,
Ronald.

Ter afsluiting, met de fiets is nu een kleine 50 kilometer gereden en de accu gaat niet sneller leeg dan voorheen. Een accu uit de slaapstand halen kan dus wel maar enkel als die voorheen wel goed was en geen maanden lang volledig ontladen is geweest. Ik ga nu bezig met een Gazelle accu in de hoop die ook weer werkend te krijgen.

hangt dus idd van situatie tot situatie af.

een accu met 10 gelijke cellen die naar 27,5V is leeggelopen, gaat ook in veiligheid maar recuprereert.

een accu waar 9 cellen op 3,2V terecht komen en 1 op 2,0V, is einde oefening.
zelf al krijg je die weer opgeladen, als je tijdens rijden die ene cell op 3.0V krijgt, schakelt het pack normaal weer uit (of gaat heel snel in spanning zakken).
als de rest dan nog op 3.5V zit, schakelt je pak dus al uit bij 38V.

en dan heb je dus van 42V naar 38V en valt de fiets uit terwijl je zogezegd nog maar 30% energie uit de accu hebt gehaald

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@Fcapri, de eerste accu was een proefproject en die accu is voor zover ik weet al gerecycled. Deze accu is een geheel andere accu die inmiddels 5 dagen in gebruik is en na een kleine 50 kilometer nog niet aan de lader gehangen hoeft te worden. De actieradius was in het gunstigste geval 120 kilometer en al zou die 80 kilometer worden dan valt er mee te leven. Theorieën er op loslaten wil nog niet zeggen dat de praktijk anders kan zijn. Er was een wezenlijk verschil tussen de eerste en de tweede accu qua laadproces want van de eerste accu werden aantal cellen warm en hadden na twaalf uur laden na meten nog steeds 36 volt uitgangsspanning en niet die 41,5 volt die de lader levert. Toen had ik al kunnen weten dat die accu einde oefening was want de volgende dag was de accu spanning tot nul gereduceerd maar ik dacht dat de BMS ingegrepen had. De tweede accu gaf een heel ander ladingsbeeld het laden begon op een lage spanning en liep steeds verder op tot aan de laadspanning van de lader en toen die laadspanning bereikt was ging de groene lamp op de lader aan. De accu voor een aantal dagen terzijde gelegd en toen weer eens de accuspanning gemeten en die meting kwam uit op 0,1 volt verlies per dag. Gezien de inwendige ontlading van de cellen lijkt mij dat acceptabel. Gezien het gebruik in de praktijk is er iemand blij gemaakt en daar gaat het om toch!.