Aansluiten ventilator met condensator

Hmmm. Ik zag vergeten z'n net-iets-mooiere tekeningetje niet toen ik begon te tekenen.... 't werkt alletwee alhoewel ik er voor gekozen heb om de bruine van de motor ook "een beetje" op de bruin van de stekker aan te sluiten. En blauw van het net op blauw van de motor.

Als je "voortijdig" wilt testen, dan kan dat door de condensator weg te laten of een kleinere die je toevallig hebt te gebruiken. Maar voor het mooie moet je wel gewoon een 25uF ding gaan kopen (ook al zou je misschien een 10uF uit je wasmachine kunnen "lenen" en dat het lijkt te werken. Dat hoeft niet betrouwbaar te zijn.

Zonder condensator is de verwachting dat ie gaat brommen en pas gaat draaien (kijk uit voor je vingers) als je hem een zetje geeft. Kennelijk heeft deze motor op zich al neiging om toch uit zichzelf te gaan draaien. Dat is "raar".... :-)

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 18 april 2020 23:09:22 (97%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pamwikkeling

Special Member

Hoe weten jullie dat de temperatuur beveiliger geschikt is om de motorstroom te onderbreken ?
De temperatuur beveiliger kan toch ook gewoon een PTC voeler zijn.
Mag je hierdoor de motorstroom laten lopen ?

Voor de veiligheid even de weerstand van de temperatuur beveiliging opmeten.
bimetaal : weerstand tussen nul en 3 ohm
PTC voeler : weerstand 80 tot 300 ohm (bij kamertemperatuur)

vergeten

Golden Member

Er tikte/klikte iets bij testen, dat doet een PTC niet maar wel zinvol om op te meten natuurlijk. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Hoe weten jullie dat de temperatuur beveiliger geschikt is om de motorstroom te onderbreken ?
De temperatuur beveiliger kan toch ook gewoon een PTC voeler zijn.

Het symbool is van een verbreekkontakt?

@Rew: Niet dat 't veel uitmaakt, maar je hebt fase en nul extern omgedraaid... (blauw is fase)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 19 april 2020 00:17:37 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 april 2020 00:08:09 schreef pamwikkeling:
Hoe weten jullie dat de temperatuur beveiliger geschikt is om de motorstroom te onderbreken ?
De temperatuur beveiliger kan toch ook gewoon een PTC voeler zijn.
Mag je hierdoor de motorstroom laten lopen ?

Die geschiktheid vroeg ik mij ook af maar de datasheet van deze motor laat zien dat dit inderdaad kan. En dat het geen PTC voeler is ligt voor de hand omdat er een gesloten contact is getekend, dat opent onder invloed van temperatuur stijging. Maar bij twijfel testen doe je altijd goed aan.

Op 19 april 2020 00:15:47 schreef Arco:
@Rew: Niet dat 't veel uitmaakt, maar je hebt fase en nul extern omgedraaid... (blauw is fase)

Je hebt gelijk.

Ik heb nagedacht over eea en besloten dat ik liever de common van de twee spoelen aan de N heb dan aan de L. En anderzijds komt zo de blauwe van de motor aan de blauwe van het net. Dan moet ik de L en N markering van de fabrikant negeren. Grrr.. 't is ook nooit goed. :-)

Ook: Ik heb er voor gekozen om de fase te onderbreken als het te warm wordt. Als je dat handhaaft en wel naar de L/N markeringen van dde fabrikant luistert krijg je wat vergeten heeft getekend.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

't Wordt ook al niet veel duidelijker doordat TS wit en lichtblauw als (230v) aanvoerdraden heeft... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Waarom dat geëmmer over fase en nul, voor de werking maakt het geen moer uit. Zo verwar je Miller97 die een beginner is.

Miller, Als je je absolute beginnersniveau wil overstijgen, dan moet je nalaten om als je iets op de kop getikt hebt het gauw gauw te proberen.
Zo maak je dingen stuk waar je later nog lang spijt van hebt.
En dit is een mooie krachtige ventilator.

Als beginner moet je volgende weten: Een inductiemotor op 1 fase heeft om te starten een statorhulpwikkeling . Omdat het magnetisch veld daarvan in de tijd moet verschoven zijn tov het hoofdveld gebruikt men doorgaans een seriecondensator.
Meestal wordt die hulpwikkeling met condensator automatisch afgeschakeld als de motor op toeren is door een centrifugaalschakelaar.

Op het schema staat er geen, dus het is mogelijk dat de hulpwikkeling tijdens bedrijf gewoon ingeschakeld blijft.
Het is evenwel mogelijk dat die er gewoon niet op getekend staat maar wel aanwezig is, omdat het voor het aansluiten van de motor niet van belang is, omdat die voor de gebruiker niet bereikbaar is.

In elk geval moet je de correcte condensator aanschaffen.
Dus 24µF 400VDB. Liefst zelfs 450V.
De aanduiding DB slaat op de Duitse term DauerBetrieb wat erop duidt dat de condensator moet geschikt zijn voor continue gebruik. Niet elke startcondensator is dat.

Op 19 april 2020 17:09:04 schreef grotedikken:
...centrifugaalschakelaar...Op het schema staat er geen, dus het is mogelijk dat de hulpwikkeling tijdens bedrijf gewoon ingeschakeld blijft.
De aanduiding DB slaat op de Duitse term DauerBetrieb wat erop duidt dat de condensator moet geschikt zijn voor continue gebruik. Niet elke startcondensator is dat.

Ik denk dat het antwoord daarop al zit 'verpakt' in de specificatie van de condensator. Niet alleen "VDB" maar ook de "P2" bescherming. (inwendig gezekerd)

Niet te lang onbelast laten draaien. Zo gaat die ook stuk !

Mvg Oswald

Bedankt allen voor jullie reacties, iedereen zit toch binnen met dit weer. Coronaproof! _/-\o_ !

Geen zorgen, ik heb de motor max 10 seconden laten draaien zonder condensator.
Ik heb inmiddels aardig wat 25 uF 450V condensatoren kunnen vinden het Dauerbetrieb (DB) zie ik alleen nergens bij staan.
Zou de onderstaande condensator voldoen?

https://www.kabelshop.nl/Fixapart-Condensator-Aanloop-25-0-F-Max-450V-…

Nog een kleine toevoeging. De ventilator komt te hangen in een ex-broeikas. De temperaturen kunnen zomer's oplopen tot wel 45 a 50 celcius. Kunnen de condensatoren dit gewoon hebben?

Anoniem

Op 19 april 2020 18:01:17 schreef herbert116:
[...]
Ik denk dat het antwoord daarop al zit 'verpakt' in de specificatie van de condensator. Niet alleen "VDB" maar ook de "P2" bescherming. (inwendig gezekerd)

Tuurlijk, het was om de TS erop te wijzen dat er behalve 400V en 25µF nog aan enkele voorwaarden moet voldaan zijn.
Veel startcondensatoren die aangeboden worden hebben een beperkte levensduur. Staat er vaak in uur op.
Als het voor toepassingen is waar de ventilator veel uren draait zoals hier in een serre, en de hulpwikkeling in bedrijf blijft, dan kan het er op aankomen. Voor een badkamerventilatortje zou ik me er geen zorgen over maken.

benleentje

Golden Member

De condensator die je hebt gevonden staat duidelijk bij aanloopcondensator. Andere naam voor de condensator die je nodig hebt is bedrijfscondensator.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 19 april 2020 19:35:09 schreef benleentje:
De condensator die je hebt gevonden staat duidelijk bij aanloopcondensator. Andere naam voor de condensator die je nodig hebt is bedrijfscondensator.

Zoals ik al zei heb kan ik nergens condensatoren vinden met Dauerbetrieb, VDB, bedrijfs, run, etc.
Ik vindt wel condensatoren waarbij staat dat ze geschikt zijn voor beide doeleinden. Dat kan dus blijkbaar ook?

Anoniem

Als het voor BE is zijn er filialen in het hele land waar je ook als particulier terecht kan
https://eshop.cebeo.be/html/Products/artdetailnw.htm?taal=1&arid=3…

Op 19 april 2020 20:03:54 schreef anoniem015:
Als het voor BE is zijn er filialen in het hele land waar je ook als particulier terecht kan
https://eshop.cebeo.be/html/Products/artdetailnw.htm?taal=1&arid=3…

Bedankt, helaas woon ik in NL
Weet iemand toevallig Nederlandse websites of winkels in omgeving Alkmaar?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 april 2020 18:34:02 schreef Miller-97:
Nog een kleine toevoeging. De ventilator komt te hangen in een ex-broeikas. De temperaturen kunnen zomer's oplopen tot wel 45 a 50 celcius. Kunnen de condensatoren dit gewoon hebben?

Nee, dat kunnen die condensatoren niet "gewoon" hebben, tenzij je iets kunt vinden met een dergelijke specificatie. De ventilator is geschikt om te werken in max. 30 gr. C omgevingstemperatuur. Dit is niet erg veel en dat maakt het ding op voorhand al ongeschikt voor toepassing in een broeikas. Tenzij je hem buiten de kas gaat installeren en dan gaat werken met luchtkanalen. Maar dan nog, met de laatste zomer nog in gedachten, ben je beperkt.

Nouja, de eerste uit Arco's lijstje waar een temp bij stond was 85 graden. De fabrikant geeft op dat bij die temp (omgeving+ zelfopwarming!) hij 2000 uur meegaat. Dat is belachelijk kort. Maar daarnaast is het zo dat je dit maal-2 mag doen voor iedere 10 graden dat het koeler is.

Als je op die manier je 85 graden condensator bij 25 graden gebruikt dan mag je de levensduur dus 6x verdubbelen: 128000 uur! Veel schappelijker. Daar snoep je dus een behoorlijk deel vanaf als je omgevingstemperatuur regelmatig 20 graden warmer is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb online nog wat afgespeurd en wat grotere handelaren (o.a. technische unie) gecontact om te kijken of zij een dergelijke condensator verkopen.

Dit blijkt toch wel erg lastig te zijn. Alleen bij de eerste optie uit Arco's lijstje staat dat het daadwerkelijk een bedrijfscondensator is. Helaas is het verzenden bij deze verkoper bijna duurder dan de condensator zelf. Verder zie ik er nergens Bedrijfscondensator bijstaan. Ook geen 'run' of 'VDB'. Ook technische unie verkoopt ze niet...

Iemand nog tips?

Nog even voor de zekerheid, het gaat dus om een 25uF 450VDB (of 400VDB) P2 bedrijfscondensator.

Lambiek

Special Member

Op 21 april 2020 08:33:30 schreef Shiptronic:
https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1914_Aanloop___Running-_C…

Kun je die voor zowel aanloop als bedrijfs condensator gebruiken schip? Meestal wordt dat apart aangegeven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 april 2020 09:03:42 schreef Lambiek:
[...]
Kun je die voor zowel aanloop als bedrijfs condensator gebruiken schip? Meestal wordt dat apart aangegeven.

Precies, als ik afga op wat de heren hiervoor allemaal verteld hebben, klinkt dat apart.

benleentje

Golden Member

Het antwoord staat er gewoon vermeld.

De onderstaande condensators zijn AANLOOP (startup) en BEDRIJFS (running) Condensatoren.
Lees wel even het onderstaande.....

Als een condensator alleen voor aanloop condensator geschikt is, dan wordt dit specifiek door ons vermeld.
Deze condensatoren hebben ook een lagere werkspanning (250-350 Volt).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Veel elcos staat op "2000h". Dat is belachelijk, weinig, maar als je hem kwa temperatuur niet op het maximum gebruikt dan kan je de levensduur behoorlijk verlengen.

Een aanloopcondensator is een ding die het op de gegeven omstandigheden wel een paar uurtjes gaat volhouden. Als je 10x op een dag 5 sec aanstaat, dan is dat 50sec op een dag. ongeveer 200 minuten in een werk-jaar. Dus met zeg 10 uur doet hij het drie jaar.

Zou je dat voor een bedrijfscondensator als levensduur hebben dan gaat ie de tweede werkdag kapot.

Een bedrijfscondensator als aanloopcondensator gebruiken is "overkill" in dat je een veel langere levensduur krijgt dan wat je nodig hebt. Dus hij is duurder. Voor elektronicashop betekent het dat ze minder verschillende producten op voorraad hoeven te hebben. Ze hopen dat hun duidelijke uitleg klanten die een echte aanloopcondensator zoeken over de streep helpt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/