Triac regeling heater

Hallo beste mensen,

Thuis heb ik een kapotte heater liggen met een triac regeling. Deze werkt met een afstandsbediening(ir) en heeft 3 standen (low med, high). De heater reageert niet meer op de standen en blijft continu uit. Op de printplaat zijn 2 led indicatoren: aan en uit. Als er stroom op de printplaat staat, maar de heater uit staat geeft het lampje blauw aan(uit). En wanneer op 1 van de standen is gedrukt gaat het indicatielampje naar rood(actief).

Ik heb de printplaat bekeken en een triac wordt aangestuurd door een 8pins piccontroller. Deze krijgt zijn voeding door een spanningsdeler en stuurt een moc3063 aan (analoge optocoupler). Deze stuurt dan weer de gate van de triac aan. De triac werkt met faseafsnijding dus de piccontroller krijgt van de sinus een feedback doormiddel van een optocoupler en een 2n3904.
Ook de infrarood verbinding wordt geregeld door de piccontroller.

Nu heb ik het vermoeden dat de analoge optocoupler stuk is, maar wanneer ik meet over de gnd van de piccontroller, en de + van de led van de optocoupler, meet ik niks, en dan springt opeens het lampje van rood(actief), naar blauw(uit). (Ik had met de afstandsbediening even de stand high aangedrukt zodat de analoge optocoupler werd aangestuurd).

De heater werkt dus niet, de indicators van de printplaat wel. Wat ik dus niet snap is dat wanneer ik meet over de gnd van de piccontroller en over de + van de analoge optocoupler, dat de stand opeens naar de uit stand verspringt. Hoe kan ik de indicator aansturing beïnvloeden, terwijl ik aan een output van de piccontroller meet??)

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Met vriendelijke groeten,

Sven

Lambiek

Special Member

Heb je al gekeken of je afstandbediening nog een signaal geeft? Kun je controleren met de camera van je telefoon.

Misschien heb je hier nog iets aan, moet ongeveer een vergelijkbare besturing zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Dit ding kon best wel eens aan een gevalletje 'senseo syndroom' lijden.

De dikke gele X2 condensator rechts onder is dan zo hoog opgelopen in waarde dat de voeding in kakt op het moment dat hij stroom moet kunnen leveren.

Wat een vreemd knutsel weer, een galvanische scheiding die niets scheidt.

Een serievoeding kan maar erg weinig stroom leveren, dus de optodiac zal met korte pulsjes gestuurd worden. Die zijn mogelijk niet te zien.

Het MOC'je kan inderdaad stuk, maar de suggestie van Sine lijkt eenvoudig te controleren.

Het is overigens geen normale optocoupler maar een optodiac. Deze zijn niet analoog te gebruiken.
Deze versie ook niet voor fase-aansnijding, het is er een met extra elektronica welke schakelt op de nuldoorgang. Er wordt dus geregeld met gehele perioden.

Als de triac kapot gaat gaat deze naar mijn ervaring meestal in geleiding (als hij nog terug te vinden is ;)

Lambiek

Special Member

Op 19 april 2020 10:54:11 schreef Sine:
Dit ding kon best wel eens aan een gevalletje 'senseo syndroom' lijden.

Dat zou zo maar kunnen. :)

Op 19 april 2020 10:41:12 schreef SvenTech:
Thuis heb ik een kapotte heater liggen met een triac regeling. Deze werkt met een afstandsbediening(ir) en heeft 3 standen (low med, high).

En dit vind ik dan weer een beetje vreemd. Je zegt dat er een MOC3063 in zit, dat is een type met nuldetectie. Daar kun je dus alleen de triac mee aan of uit zetten, dus de schakeling werkt dan met een X tijd aan en een X tijd uit voor de verschillende standen. Het is dus geen fase aansnijding.
Dan geld mijn schema dus niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het gaat om een heater, dat soort systemen kan in verhouding tot de netfrequentie relatief traag zijn.

Als men gaat fase-aansnijden zijn vaak ook allerlei dure maatregelen tegen interferentie nodig. Voor hobby kan men dat allicht een keer weglaten, in een product niet. Dit is een gebruikelijke en elegante oplossing.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De afstandsbediening functioneert goed, deze heb ik getest met mijn camera.

Op de condensator staat : 400V 104J. Ik meet daar 100 nf.
Wt het rare is: wanneer ik hem instel op high, dus het lampje rood wordt(actief), en wanneer ik dan met 1 meetpunt van mijn multimeter op pootje 2 van de piccontroller ga staan(aansturing moc), dat dan gelijk de indicatieled naar blauw gaat(uit).

Wat is hiervan de oorzaak en hoe los ik het op? Is de waarde van de condensator goed?

Arco

Special Member

Duidt waarschijnlijk erop dat de microcontroller niet werkt. (de i/o pinnen bijven inputs/hoogohmig en MOC3063 reageert daardoor op aanraking)

Meet de voedingsspanning van de microcontroller.
Ik zou ook de boel doorsolderen, sommige solderingen zien er niet erg fris meer uit...
Optocoupler gaat zelden tot nooit kapot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De voeding van de piccontroller is op pin 1 (vcc) 4,2 V.
Ik maak hem voor een vriend van me, en wanneer ik dingen ga doorsolderen werkt de afstandsbediening niet meer en hebben de indicators geen nut meer.

Maar als ik dus de pin van de input van de optocoupler moc3063 aanraak, gaat de indicator van actief naar uit. Maar de moc3063 wordt toch aangestuurd door een uitput van de piccontroller? Hoe kan het dan dat de piccontroller reageert op mijn aanraking? Het kan toch geen input zijn?

Lambiek

Special Member

Op 19 april 2020 11:39:49 schreef SvenTech:
Ik maak hem voor een vriend van me, en wanneer ik dingen ga doorsolderen werkt de afstandsbediening niet meer en hebben de indicators geen nut meer.

Met doorsolderen bedoeld Arco, alle solderingen nalopen en opnieuw solderen.

Maar de moc3063 wordt toch aangestuurd door een uitput van de piccontroller?

Ja.

Hoe kan het dan dat de piccontroller reageert op mijn aanraking? Het kan toch geen input zijn?

Je kunt toch de ingang van de controller aanraken waardoor de uitgang reageert. Kan ook zijn dat de uitgang zweeft waardoor het reageert.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Sturing lijkt veel op die uit dit topic
https://www.circuitsonline.net/forum/view/148479/last
Misschien hetzelfde probleem

De nuldoorgangs-detectie werkte niet.
Een van de 47k-Ohm weerstanden in serie met de led van de optocoupler PC817 lag open.
Verder sommige soldeerverbindingen bijgewerkt.
De 680nF X2 condensator van de voeding was nog 560nF.
Een andere 220nF X2 condensator ook even nagemeten. Deze was nog maar enkele tientallen nF.

De lamp doet het weer nu.
Best een mooi product eigenlijk. Mooie afgewerkt en goed veilig opgebouwd.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 19 april 2020 11:57:20 (64%)

Aha, ik zal eens de solderingen nalopen en alles even doormeten met de multimeter. Ik houd jullie op de hoogte.

Lambiek

Special Member

Op 19 april 2020 11:53:00 schreef SvenTech:
Aha, ik zal eens de solderingen nalopen en alles even doormeten met de multimeter. Ik houd jullie op de hoogte.

Kijk ook even naar de link van anoniem015.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 20:00:55 (3%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zal ook even de scoop hangen op de output van de piccontroller naar de moc3063 om zo de ontsteekpuls van de triac te kunnen waarnemen.

Waarvoor dient condensator x2 eigenlijk? De weerstand die in serie staat met de condensator is om de tautijd te bepalen lijkt me,

Gr sven

[Bericht gewijzigd door SvenTech op zondag 19 april 2020 12:13:19 (19%)

Arco

Special Member

Let op!:

Doe dit alleen als je een scheidingstrafo of galvanisch gescheiden probes hebt.
Anders kan het 't einde van je scoop betekenen. (alles staat onder netspanning!)

(als het een USB scoop is meestal ook meteen het einde van de aangesloten PC...)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 19 april 2020 12:53:29 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

De ene condensator in combinatie met een weerstand is voor de voeding "in plaats van bijv. een trafo"

En de andere condensator met de weerstand van 100E "onder op de print" doet dienst als een filter die over de triac staat. Zie schema.

En let inderdaad op met meten!!!!!!

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heb alle solderingen visueel gecheckt en sommige solderingen opnieuw gedaan: ledindicators, ir ontvanger, en een gelijkrichterdiode.

De 2 gele condensatoren hebben goede waardes. Nu heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Wanneer ik pootje 2 van de piccontroller aanraak, veranderd de stand(nu op med, actief) naar uit.
Pootje 2 gaat naar de ingang van de moc6031. Het lijkt me niet dat pootje 2 zweeft want deze gaat met een 470 ohm weerstand naar de moc6031(heb dat doorgemeten).
Zie fotos.

[Bericht gewijzigd door SvenTech op zondag 19 april 2020 12:58:58 (13%)

Arco

Special Member

Als je de moc aanraakt en er gebeurt 'iets', dan zweeft het pootje (of de 470 ohm weerstand is kapot). De moc lijkt dan in ieder geval nog heel.
Als de processor niet werkt is het normaal dat alle outputs hoogohmig zijn / zweven.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wanneer ik op de moc tik, gebeurt er niets. De indicators doen het goed dus het lijkt me niet dat de pic defect is.

Pin 2 van de piccontroller naar pin 1 van de moc is 472 ohm. Pin 2 van de moc zit aan de gnd.
Toch springt de indicator weer naar blauw wanneer ik 1 meetprobe tegen pin 2 van de pic aanraak.

De schakeling zeeft met een beetje pech tegen 230V AC, dus veel extra capaciteit op zo een pin zou best eens onverwachte dingen kunnen doen. Ik zou het niet herhalen.

Is de voedingsspanning idle en in werking al gemeten ?

Gewoon de F en N meten? Of bedoel je de voeding van de pic

Shiptronic

Overleden

Op 19 april 2020 12:57:15 schreef SvenTech:

Wanneer ik pootje 2 van de piccontroller aanraak,

Jij durft , of gebruik je een scheidings trafo?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zie het filmpje:

Wanneer ik met een meetprobe de vcc aanraak, flikkert het uit lampje (blauw) de hele tijd. Hoe kan mijn aanraking met de vcc zo het lampje beïnvloeden? Zou de voeding van 4,15V te weinig zijn voor de piccontroller?

Op de printplaat staat trouwens 235 V

Shiptronic

Overleden

Ik zou zelf zonder eest te meten die gele X2 condensator van de serie voeding vervangen, die dingen geven vaker onverklaarbare gedrag.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.