halfgeleider relais/optocoupler oid

Hallo,

Ik wil graag een galvansiche scheiding hebben voor een potentiaalvrij schakelcontact.

Nu kan ik en ouderwetse relais nemen spoelspaning erop (12VDC in mijn geval)en dan heb ik een potentiaal vrij contact.

Ik zat meer te denken in de richting van een hafgeleider relais of een optocoupler of mischien wel een CD4066 IC

Zijn deze wel geschikt?

Een optocoupler heeft dacht ik een Pull up nodig om de transistor in geleiding te brengen geldt dit ook voor de overige opties?

Wat is een goed alternatief?

Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Een CD4066 is totaal ongeschikt: niet potentiaalvrij en kan maar een paar mA schakelen hooguit. (is bedoeld voor audio signalen)
Een opto of (dc)SSR kan, het ligt aan de stroom die je wilt schakelen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 19 april 2020 10:47:38 schreef Activate:
Ik zat meer te denken in de richting van een hafgeleider relais of een optocoupler of mischien wel een CD4066 IC

Wat wil je er mee gaan schakelen? Dat is niet onbelangrijk om te weten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

Bedenk wel dat bij een SSR een reststroompje blijft lopen wat groter is dan dat bij een 'echt' relaiskontakt.
Het hangt van de exacte toepassing af of dat erg is...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ha Activate,

Wat is het vermogen wat je zou willen schakelen?
Ik heb even snel wat geknutseld ;) de weerstand en condensator is een transiënt onderdrukking (snubber)netwerkje.

Dit is een SPDT het knoop punt tussen de twee opto triac's is je schakel commando hoog/laag of zwevend.
Als je alleen aan/uit wil gebruiken dan is een gedeelte voldoende en is al dan niet spanning op de opto triac voldoende.
Let wel op de opmerking van @fatbeard in de praktijk is dit zelden een probleem tenzij je een hele kleine belasting schakelt of als er een open klem ontstaat (belasting verwijderd).

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dank je!

Het moet echt een potentiaal vrij maak contact zijn.

Er word een and poortje mee geschakeld (spanningsloos).
Als deze geschakeld is moet hij dus gewoon gesloten zijn.

[Bericht gewijzigd door Activate op zondag 19 april 2020 15:05:38 (21%)

Ha Activate,

Voor een poortje _/-\o_ dan heb je aan een opto coupler met ditale uitgang genoeg dan heb je ook het poortje niet meer nodig ;)
Weet je iets van optische componenten af om een isolator te fabrieken ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

Een reed relais is ook een optie.

Opnieuw bedankt.

Reed relais heeft niet mijn voorkeur liefst halfgeleider.
Ik heb niet al teveel kennis van optische componeten.

Maar een PC847X met een 1K ervoor dan zou het moeten werken op 12v?

Ha Activate,

Ja goed gevonden :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dank je!!

Zal dan een PC817 worden ben maar 1 kanaal nodig.

Groeten,

Erik.

Vandaag aan het spelen geweest om een pulsgever aan de optocoupler te koppelen (ook op dankzij advies van dit forum) en even aan het spelen geweest met Sprint layout.

Dit is het geworden :

https://i.imgur.com/gVaiQ1N.jpg

Eerst maar eens met een experimenteerbordje spelen of het werkt en dan eens twee laten maken.

Iedereen bedankt voor de hulp!