Simpele krimppinnetjes gezocht met max 0.5mm doormeter.


buckfast_beekeeper

Golden Member

Even zoeken op 'deutsch' connector. De pinnen er van kunnen passen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Golden Member

Op 21 april 2020 08:28:30 schreef Brainbox:
EOO levert deze testoogjes nog steeds (of is net nu weer ?):
https://www.eoo-bv.nl/121-printpennen-bussen

quote van de site :

Wegens omstandigheden kunnen
er geen bestellingen gedaan worden

21-4-2020

link: https://www.eoo-bv.nl/

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een paar maanden geleden nog wat besteld, de webshop werkt niet meer maar je kunt wel per mail een bestelling opgeven.
Zie hier de discussie:https://www.circuitsonline.net/forum/view/147273#highlight=eoo

Die printpennen met bijbehorende schuifjes zijn een zeer goed alternatief voor wat ik nodig heb. Gebruikte die vroeger ook maar wist niet meer onder welk benoeming, woord ik ze zoeken moest.

Heb ik altijd wel wat problemen mee : je weet wat je wilt, of toch ongeveer, en hoe het er eventueel eruitziet, maar je weet (verdo...) niet op welk woord of zoekterm je zoeken moet.
En de meeste webshops(winkels) gebruiken dan zelf er nog meerdere verschillende benamingen ervoor. Dat maakt het soms zo hopeloos om te vinden wat je zoekt.

Dus die hele 0.5mm diameter vereiste was dus nergens voor nodig? Had wel wat zoekwerk bespaard als dat eerder bekend was. :(

Als je een ding van ruim een mm (die pennen zijn 1.05mm diagonaal) in kan proppen zijn de gaten in je print dus ook zeker 1mm.

bprosman

Golden Member

Weet iemand wat de Engelse (Ali) zoekterm is voor die printpennetjes ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Geen idee, ik heb er even naar lopen te zoeken, maar vond niets (ook niet bij Farnell). Ik heb ze er ook nog nooit gezien, ik heb ze altijd in Nederland gekocht. Eerst bij EOO, maar ze zijn ook te krijgen bij Baco voor een overzichtelijk bedrag: Printmontage materiaal.

Pcb 'wire lugs' / 'crimp lugs'?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat hij de printpennetjes in de laatste post van Danny G bedoelde. Dat zijn geen krimp pennen.

@ o.a. Kruimel : Oh Oh, die 1mm, dat had ik even over het hoofd gezien :S ! !

Ik ben er echter vrijwel zeker van dat ik die pinnetjes vroeger ooit ook eens gebruikt heb bij printgaatjes. Vandaar mijn plots enthousiasme dat we eruit waren wat mijn, pardon, onze zoektocht betreft.

Ik zal het eens uitzoeken hoeveel die diameter echt juist is. Als ik zo direct hier zelf naar mijn eigen foto's van de printen kijk en de gaatjes zie zou dat dus wel kunnen lukken. De doormeter van een weerstand draad is zowat een 0.5 a 0.6mm en de gaatjes zijn toch wel groter, dus : er is hoop !

Het is echter wel zowieso een goed alternatief als mogelijke vervanger van mijn eerste idee (crimp versie).

Ai, dus we zijn terug bij af... Da's jammer, maar er zijn wel een paar suggesties gedaan die misschien komen te helpen.

Als het de foto in de openingspost betreft is er nog hoop om twee redenen: deze print is gemaakt van pertinax, en is dus relatief zwak en niet doorgemetalliseerd, dus 'brute force' kan je helpen (kom daar niet om bij doorgemetalliseerd FR-4). Verder is hij gemaakt door ponsen, waardoor de gaten waarschijnlijk groter zijn dan strict noodzakelijk omdat het makkelijker ponsen is met grotere gaten.

In elk geval lijkt het me sterk dat de gaten kleiner zijn dan 0.8mm, niemand specificeert gaten die op minder dan 0.1mm van de bedoelde einddiameter zitten, want dan wordt je gek bij het monteren.

De rechter schuifjes ben ik niet zo kapot van. Die dingen buigen vrij makkelijk open, waardoor de verbinding geen/(slecht) contact meer maakt.
De pennen zijn behoorlijk dik passen niet in een "normaal" gat in de print, die moet erop gemaakt zijn.
Ik deed er vroeger ook wel een dunne krimpkous overheen en krimpen, dat was al een stuk beter.
Ook oxideren die dingen na verloop van tijd, althans de verzilverde die ik had, en zagen er niet meer uit.

Misschien dat die linker met een krimpkousje het beter doen, die zijn tenslotte mooi rond, ik heb met die geen ervarng.

Maar ik weet wat je bedoelt, ik heb die pennetjes vaak in japanse spullen gezien, heb je al bij JST gekeken?

-edit- JST SIN connector heet het.
Maar ook die zijn wat te dik, hebben een gat van 1 mm nodig.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Op 21 april 2020 15:00:04 schreef bprosman:
Weet iemand wat de Engelse (Ali) zoekterm is voor die printpennetjes ?

"dupont male" levert de juiste resultaten op. De (flat)kabeltjes waar ze aan zitten worden om de een-of-andere reden "dupont cables" genoemd op ali, en de losse connectortjes / pinnetjes zijn zo dus ook te vinden.

Reichelt en europese collega' s zullen ze eerder als "krimpcontact" kennen.
(Bij reichelt onder Bouwelementen ? Bouwelementen, mechanisch ? Connector ? Printplaataansluiting ? multiple connector zijn verschillende maten te vinden.)

Sorry, dat is voor de crimp pinnetjes uit de startpost, niet voor printpennen.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Op Sin terminal gezocht maar dat bracht spijtig genoeg niks op.

Heb ondertussen wel dit gevonden :

https://benl.rs-online.com/web/p/pcb-connector-contacts/1238285/?relev…

Een molex crimp terminal contact. Dit zou kunnen dienen. Alléén vraag ik me af of ik het pinnetje solderen kan. Mogelijk pakt soldeertin er niet op.

bprosman

Golden Member

Volgens mij zijn dat de zelfde als de "Dupont contacts" waar ik eerder naar verwees. Die zijn overigens goed te solderen (deed ik voor ik een krimptang had). Kan me niet voorstellen dat een printgat kleiner is dan 0.7mm, heb je dat al gemeten ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op 22 april 2020 13:55:27 (22%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

Bijna dezelfde, maar net niet helemaal: de rastermaat van deze connectorreeks is 2mm (en dus zijn de pennen dunner).

Ze zijn 'gecoat' met tin, dus solderen zal geen probleem zijn.
De oortjes in doorsnede Z kun je beter afknippen als je dat doet, trouwens (dan past een krimpkousje beter).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Deze pennen zijn inderdaad kleiner, dat had ik in eerste instantie gemist. Goede optie zo te zien.

Op 21 april 2020 18:31:44 schreef henri62:
De rechter schuifjes ben ik niet zo kapot van. Die dingen buigen vrij makkelijk open, waardoor de verbinding geen/(slecht) contact meer maakt. [...]

Ik had dat eerst ook, en ik ontdekte dat fluxverontreiniging de oorzaak was. Als je draad soldeert dan komt er flux uit je soldeertin vrij en vloeit af en toe de ruimte van de connector in. Dat is een beetje willekeurig proces, soms komt het niet ver maar veelal is het best een grote hoeveelheid en past het schuifje slecht en buigt het soms ook open. Ik heb wel geprobeerd om het solderen "ondersteboven" te doen zodat de flux de andere kant op loopt en dat werkt deels, maar het kruipt van zichzelf nogal (daar is het voor ontworpen) en dat werkt in je nadeel. Snel solderen met de opening naar boven en reigingen met IPA of iets dergelijks heeft mij geholpen om deze dingen betrouwbaarder te doen zijn en ik heb er niet veel problemen mee. Wellicht heb jij dit (ongemerkt) ook gehad?

Op 22 april 2020 13:43:16 schreef Danny G:
Heb ondertussen wel dit gevonden :

https://benl.rs-online.com/web/p/pcb-connector-contacts/1238285/?relev…

Een molex crimp terminal contact. Dit zou kunnen dienen. Alléén vraag ik me af of ik het pinnetje solderen kan. Mogelijk pakt soldeertin er niet op.

Tja, voor 2,8 cent is een experiment niet heel duur. Daarentegen denk ik dat je eerst gewoon even moet kijken hoe groot de gaten in je print zijn voor je ons verder aan het werk zet. Check even of de pin van een standaard pin header er in past. Als er een 0,64x0,64mm pinnetje in past is het een 1mm gat en is verder zoekwerk overbodig.

Wat ook nog wel mogelijk is om een draad te solderen in die (deelbare) gedraaide SIL headers, maar dat is het makkelijkst met draad dat al een vaste kern heeft of vertind is. Je kon ze bij EOO krijgen en hebben pinnen van ongeveer 0.55mm diameter, en lijken identiek te zijn aan die van Reichelt:
https://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/C130/SPL_20.png
(Klikbaar)

De zoekterm om deze dingen te vinden is "turned pin socket", en beschikbaarheid bij Ali is groot (maar natuurlijk geen tekeningen/specificaties). Het zijn dezelfde pinnen die je krijgt in de betere IC voetjes en zijn ergens rond de 0,5mm in doorsnede. Je vindt ze soms ook met de zoekterm "female SIL header", maar daar krijg je ook veel resultaten mee die voor vierkante pinnen bedoeld zijn.

20200426 edit: Bij TME heet de categorie met de gedraaide SIL headers "Precision sockets", daar kan je de losse dingetjes kopen of hele strips ervan (en de IC voetjes zelf).

bprosman

Golden Member

Die contactjes kun je ook los kopen.
Heb er nog een hele zwik liggen "van vroeger" (AMP).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Golden Member

Als je gaat krimpen en solderen, krijg je dus een vaste verbinding, wat is het bezwaar om de draden gewoon direct in de print te solderen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik hoop toch wel dat je de draad eerst aan het contact krimpt. Daarna het pinnetje in de print soldeert. En niet zoals fatbeard verondersteld om ze ook aan de crimp kant te solderen want dat geeft een verbinding die snel afbreekt.

@Kruimel: Nee was geen flux probleem, ze passen prima maar zijn mechanisch gewoon labiel en breken na jaren gewoon spontaan doormidden op de gevouwen naad.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 23 april 2020 08:10:42 (26%)]

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Die Sil headers zijn ook een goed idee. Zo had ik er nog wat liggen. En die passen erin !

Ik denk echter dat ik me ga houden bij het aangebrachte idee van de printpennetjes met de bijbehorende schuifjes. De draad kan dan ook altijd losgekoppeld worden indien gewenst.

Waarom ik niet gewoon de draden in de print soldeer ? Wel, het is soepele draad die natuurlijk bestaat uit meerdere kleinere draadjes en er moet maar één van die friemeldraadjes er neven zitten en tegen een andere component komen en het is pats !! De gaatjes zitten soms maar een goeie mm naast de andere componenten.
Het is namelijk zeer moeilijk te zien, de printen zitten neven elkaar dus ik kan alléén van boven kijken maar niet opzij of langs onder. Wanneer ik dus eerst de draad crimp aan een crimpcontact, of aan bijvoorbeeld zo een schuifje soldeer kan ik dit goed controleren en nadien het betreffende pennetje in het gaatje solderen. Dat minimaliseert de kans op kortsluitingen aanzienlijk.

Die contactjes van Molex die je zelf al gevonden hebt lijken met het prima te doen. De verdikking waar de draad in moet is ook niet overdreven want als het pennetje een klein beetje schuin erin gesoldeerd wordt mag het natuurlijk ook geen sluiting maken.

Kosten ook geen drol. Gewoon een zakje bestellen en proberen zou ik zeggen.

Enige nadeel is dat je een fatsoenlijke tang nodig hebt om ze te kunnen krimpen.

Solderen van een draadje aan weer een ander contactje daar zie ik niet zo'n heil in, erg afbraak gevoelig. En meer werk.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Die molexen of de printpennetjes zullen het worden. Eventueel eerst wat uittesten.

Met dank aan alleen voor de goede tips, info en zoekhulp bij deze onderneming.