48V motor in 1 richting laten draaien, hoe?

Hallo,

Ik heb een oude gokkast uit elkaar gehaald en deze had een 48v ac motor, wanneer ik gewoon 2 fases aansluit op de transfo draait deze in een bepaalde richting, wanneer ik deze verbinding verbreek en terug aansluit draait hij in de andere richting?

Hoe kan ik er voor zorgen dat hij altijd in een en dezelfde richting draait?

Alvast bedankt

Sine

Moderator

Als dit een motor met drie draden en een condensator is dan sluit je hem waarschijnlijk verkeerd aan.

benleentje

Golden Member

op het label staat cond=2,7uF. En deze motor moet dus met condensator opgestart worden. Deze zorgt ervoor dat de draairichting altijd dezelfde is.
Condensator moet dan zijn 2,7uF 400V of liever 450V. moet en bedrijfscondensator zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 21 april 2020 15:12:16 (23%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 21 april 2020 15:10:39 schreef benleentje:
Condensator moet dan zijn 2,7uF 400V of liever 450V. moet en bedrijfscondensator zijn.

Dit is een 48V motor, dus de werkspanning kan aanzienlijk lager zijn. Ik zou voor een 100V type gaan (zeker > 80V).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

"Good spotting!" Ik zat ook vrolijk ja mee eens te knikken toen er 400, liever 450 stond... :-) Makkelijk om in te trappen.

Geinig: dat ding aan een 230V FO hangen en dan zeggen dat het een 240Hz motor is... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 21 april 2020 16:48:21 schreef rew: Geinig: dat ding aan een 230V FO hangen en dan zeggen dat het een 240Hz motor is... :-)

Dat zou wat zijn. Ik ben alleen bang dat er ruime kans is dat die motor dan toch gaat roken.

Nah! gewoon aan de max-stroom houden. En mogelijk niet de volle 240Hz doen omdat ie dat mechanisch niet aankan. Maar... zie ik 7.5sec staan? Zou dat de dutycycle zijn, waarna ie 10 min moet afkoelen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Dit is een 48V motor,

Dan heb je nog meer marge haha. Maar wel gezien die 48V maar even niets mee gedaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 21 april 2020 18:18:25 schreef rew:
Nah! gewoon aan de max-stroom houden.

Ik weet niet of de isolatie wel tegen die hoge spanningspieken kan.

Op 21 april 2020 18:18:25 schreef rew: Zou dat de dutycycle zijn, waarna ie 10 min moet afkoelen?

Ja het ding mag maar kort aan staan, dan een tijdje afkoelen. Hoelang, geen idee. Zoek het datasheet op via het type nummer en missschien staat het erin.
Voor continue gebruik totaal onbruikbaar.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik dacht dat het blauwe gedeelte een vertraging met tandwielen was, dat hij er 7,5s over doet om een volledige omwenteling te doen.

En de motor zelf is verbonden met 4 draden.

benleentje

Golden Member

IK denk ook dat het 1 omwenteling per 7,5S is. Anders had er eerder 7,5% gestaan

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Sommige van die motortjes hebben dubbele wikkelingen, zodat 'ie op bijv. 24v en 48v bruikbaar is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarom post je de complete foto niet eerder, lekker onhandig. Zo is het weer een gokplaatje, zei je niet dat het ding uit een gokkast komt? Mischien hoort het wel zo dat die elke keer maar wat doet. ;-)

Inderdaad zo te zien is het een synchroon motortje, het zou kunnen dat het 1 omw/7.5 sec is. Die dingen zag je vroeger ook in allerlei mechanisch tijdklokjes (wasmachines vooral).

Misschien is het ding voor 220V met serie condensator bedoeld? Alhoewel die 2.7 u wel erg groot is dan. Anders 48V + serie condensator.

Het type nummer is nergens te vinden trouwens.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 21 april 2020 22:53:56 schreef henri62:
….zei je niet dat het ding uit een gokkast komt? Mischien hoort het wel zo dat die elke keer maar wat doet. ;-)

Er zijn inderdaad synchroonmotortjes die de ene keer rechtsom en de andere keer linksom draaien. Een voorbeeld wat velen in huis hebben is het draaiplateau in een magnetron. Maar zo'n motor heeft geen condensator nodig, dus dit gokkastmotortje zal toch iets anders zijn.

wij gebruiken een gelijkwaardige motor met vertragingsbakje (2,5 omw/min) op 42 V ac. In ons geval kan de motor links-en rechtsom draaien. Zie bijgaande tekening

Word op een voeding aangesloten van 50V ac,
En moest voor zijn originele werking ook in een en dezelfde richting draaien.

En hoe kan ik het juiste voltage en microfarad krijgen? Ik zie er bijna alleen maar met totaal andere waardes.
Als ik het goed begrijp moet ik dus 2,7uF en 100V hebben.
Maar 2,7uF is bijna nergens te vinden?

Kan ik deze serie of parallel zetten en zo een hogere spanning of uF te krijgen?

Arco

Special Member

Neem 2.2 of 3.3uF o.i.d., steekt niet zo nauw. Spanning mag ook hoger zijn uiteraard.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik keek even op: https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1124_aanloopcondensator.h…
en zag daar 2.5uF. "Close enough". ALs je liever "iets meer" hebt kan je ook makkelijk 3.0uF" kiezen.

In theorie is een 100V condensator ongeveer 20x goedkoper dan een 450V exemplaar. Voor 3.95 moet je even niet moeilijk doen, lijkt me.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/