Praatje Soldeerbout spul

rob007

Yarr, Matey!

Ik heb altijd soldeerboutjes van Weller gehad,
nooit echt professioneel spul, ik ben te gierig voor mijzelf wat dat betreft.
Ik koop liever rommel, ik weet ook niet waarvoor ik dat doe maar tis nu eenmaal zo.
Heb hier een stapel Wellers van licht tot zwaar.
Maar een flinke tijd geleden zag ik allerlei soldeer rommeltjes voor goedkoop op ebay en daar trap ik dan weer wel in!
Onderdelen voor Hakko, hoog waarschijnlijk nepspul maar ik vind dat gewoonweg leuk!
Dus heel langzaam zo’n zelfbouw soldeerbout gekocht en toen weer zo’n regelprintje daarna zag ik weer een andere soort bout en weer een regelprintje enz……
En ja wat dat betreft ben ik niet goed bij mijn hoofd, we kunnen het niet anders noemen!
Dit is nu het laatste wat binnen kwam:
https://www.ebay.nl/itm/Controller-Panel-Board-for-HAKKO-936-Soldering…
en:
https://www.ebay.nl/itm/5-Hole-936-Soldering-Iron-Handle-For-AT936b-AT…
en ook:
https://www.ebay.nl/itm/Digital-Soldering-Iron-Station-T12-Temperature…
en dit, alleen dit is geloof ik deels een misser want ik had hier de dubbele voeding van moeten hebben:
https://www.ebay.nl/itm/AC-85-265V-to-DC-24V-4A-6A-100W-Switching-Powe…
voor deze:
https://www.ebay.nl/itm/T12-Soldering-Iron-Station-OLED-Temperature-Co…
en heb er gloof ergens nog eentje.
Was het trouwens HEEL toevallig dat ik zag dat deze:
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fimg.yunqudao.com%2F…
op AC gezet moest worden?
En met dom geluk heb ik net een transformatortje gekregen die hoog waarschijnlijk goed er voor is.
Ik ben gek op allerlei frutseltjes, rommel dus!
.
Maar nu wat ik eigenlijk wou vragen? wat ik mij af vroeg is dit zijn eigenlijk…… twee verschillende soorten van soldeerboutjes?
De ene die je er in steekt (die lange) en de andere die je met een hoes en een ring vast draait.
Hoe zijn de ervaringen er mee? Is de een of de ander of alle twee de moeite waard?
Jullie ervaring?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Henk H.

Golden Member

Dat is Rob ;)

Rob vraagt denk ik naar de ervaringen met bouten waar het verwarmingselement in de tip zit en bouten waar het element in het "handvat" zit?

Ik heb alleen ervaring met het laatste, Weller LR21 (50 watt). Voldoet voor mij, maar ik heb nooit grote massavlakken. Mijn volgende bout (zal wel duren met betrouwbaarheid van Weller en mijn gebruik) wordt sowieso eentje met element in de tip. Ik denk nu aan een Pace ADS200 maar als het zover is maar weer eens kijken. Goedkoper dan Weller en de stiften zijn ook goed te betalen.

Voordeel van element in de tip is een veel constantere temperatuur als je veel massa warm moet stoken.

Lang verhaal, ik heb het ook niet gelezen.
Koop gewoon een goede Weller bout daar doe je tientallen jaren mee.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Het voordeel van Weller, is dat je de onderdelen gewoon los kan krijgen.
Ik heb al jaren van Weller een TCP-S soldeerstation, en heb pas reservestiften aangeschaft.
Ik zou niet anders meer willen.
En, @ Rob, Als je zoveel dingen typt op dit forum, heb je dan nog tijd om uberhaubt te solderen? Jij met al je projecten. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

hihi ik ken Rob hij wel
ik weet het idd niet rob ik heb wel eens zon 24 volt weller gehad van de ptt maar om nu een soldeer station te gaan bouwen?
ik heb er nu 2 zowel jbc als weller en owja nog zon velleman ding die is wel handig alles is los tekoop.
ik denk ook dat het kijken naar een leuke bout toch ook ligt aan hoe ligt ie in de hand en is het draad niet te stug ect

[Bericht gewijzigd door Rel op zaterdag 25 april 2020 16:24:11 (19%)

Kruimel

Golden Member

Rob, check dit topic eens. Daar komt zo een KSGER soldeerstation met T12 punten aan bod dat me reuze is bevallen. In dit geval betreft het een werkend systeem waar je alleen een voeding hoeft aan te sluiten. Ze zijn er ook met voeding, maar ik weet het nooit zo met die parallele import en netspanning, dus dat raad ik af. Een oude 19V laptopvoeding is voldoende. De punten gaan bij mij vrij aardig mee, ik heb er nog geen problemen mee gehad.

Ik heb ook weleens zo een 936 kloon soldeerstation gehad, maar die zijn niet super, en ook niet heel betrouwbaar. Ik heb er wel een stuk gehad die niet stopte met verwarmen en daarmee veel te heet werd. Rew had laatst iets vergelijkbaars: Wounded in Action, dus daar zou ik niet te veel van verwachten. Vervangingsonderdelen zijn praktisch gratis, maar voor de rest zou ik ze niet aanraden.

Als je geld hebt kan je natuurlijk een merkding kopen hier in NL, dan heb je wat meer garanties en dat is handig als je je geld moet verdienen met het kunnen solderen. Dan moet je niet besparen, want dan loop je geld mis doordat je op een onhandig moment met een onverwacht probleem zit. Weller en Hakko zijn nu niet bepaald innovatief meer, maar de bestaande producten werken wel betrouwbaar.

gelijk mee eens hoe vaak koop je nu een soldeerbout? koop dan een goede
die overschuif tips zijn wel tof heeft mn jbc snel warm leuk voor klein spul en niet voor zeg dakgoten
nadeel van die schroef punten is dat als bout warm word en afkoelt steeds die tip los komt en dat dat schroefje ook niet meer doet wat ie moet doen
ps rob ik heb nog wel wat bouten nieuw liggen dus als je wil experimenteren geef maar een gil

[Bericht gewijzigd door Rel op zaterdag 25 april 2020 16:38:49 (13%)

rob007

Yarr, Matey!

Jaaa het klopt allemaal wel dat onduidelijk
Die basis Wellers heb ik, maar wou ook met andere experimenteren,
En dat doe ik nu ook wel ik heb er nu eentje direct op 230~ dat is ongeveer deze:
https://i.ebayimg.com/images/g/SI0AAOSw9MRdpXs7/s-l1600.jpg
waar het mij om ging was of iemand deze:
https://i.ebayimg.com/images/g/8bQAAOSwz-ldCuab/s-l1600.jpg
of deze:
https://i.ebayimg.com/images/g/59AAAOSwmUhdOAL3/s-l1600.jpg
al heeft geprobeerd en hoe die bevalt?
de soldeerbout helemaal boven stort in als je op een groter koper vlak gaat solderen.
Die andere twee ( als ik het goed begrijp ) zouden dan automatisch zich gaan aanpassen,
Als ik het goed heb begrepen? ( zal het zelf even gaan testen )
Natuurlijk ik ga een(1) strakjes even proberen wat ie doet, dat is deze:
https://i.ebayimg.com/images/g/8bQAAOSwz-ldCuab/s-l1600.jpg
in de hoop dat strakjes het magische rook er niet van af komt.

maar ik heb nooit grote massavlakken

Ja dat bedoelde ik ook Henk H.

Het voordeel van Weller, is dat je de onderdelen gewoon los kan krijgen.

HMMMMmmmm laatste keer kon ik bijna de stift van de kleinste Weller soldeerbout niet krijgen,
Met alle geluk in een winkeltje oude voorraad!

Bedankt voor de TIP Kruimel!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Kruimel

Golden Member

Op 25 april 2020 16:42:17 schreef rob007:
[...]
waar het mij om ging was of iemand deze:
https://i.ebayimg.com/images/g/8bQAAOSwz-ldCuab/s-l1600.jpg

Ja, dat is de 936 kloon die ik benoemde. Zou ik niet voor gaan tenzij je geen grote ambities hebt. Er is inmiddels beter spul te krijgen.

of deze:
https://i.ebayimg.com/images/g/59AAAOSwmUhdOAL3/s-l1600.jpg
al heeft geprobeerd en hoe die bevalt?

Dit zijn die T12 punten die (onder andere) in mijn KSGER gaan. Daar heb ik goede ervaringen mee, maar er zijn vrij veel verschillende basisstations en houders die deze punten accepteren. Check even dat andere topic waar ik naar linkte, daar staan links en foto's met uitleg. Ik heb goede ervaringen met het KSGER station op 20V met de BC2 en BC3 punten.

Ik vind weller onder de prof boutjes vallen. Dertig jaar geleden mijn eerste weller magnastat gekocht en die gebruik nog dagelijks. Misschien tien keer voorzien van een nieuwe punt. Inmiddels heeft die eerste weller er twee broertjes bij gekregen, Een met een hele fijne punt en met een hele dikke punt. Ik soldeer er ook alles mee. Van smd t/m het SHF loodgieters werk.

Op het werk hebben we een modern soldeerstation van weller. Dat bestaat uit zo'n fohn-tje, een boutje en tinzuiger. Ook dat werkt heel erg goed. Het kost alleen wel een paar centen. Ik meen iets van 2500 euro ofzo.

Maar voor thuis zweer ik bij de oude vertrouwde lichtblauwe magnastats van weller. Ik ga niet lopen knoeien door andere boutjes te gaan lopen testen ofzo. En ga het zeker niet zelf lopen knutselen. Mijn tijd gebruik ik dan liever om andere dingen te gaan bouwen waarbij mijn oude vertrouwde weller boutje gewoon een stukje gereedschap is.

Ik heb zelf altijd Weller gebruikt, ben opgegroeid met Magnastat en gebruik dat nog thuis, ook veel met WS81's gewerkt. Op werk hebben we nu een paar Metcal stations welke het 'andere' systeem gebruiken, met een ongedeelde punt / verwaringselement.

Die zijn misschien iets beter qua warmte, maar het handvat is wat erg minimalistisch en een wereld van verschil ervaar ik bij elektronicagebruik niet. De SMD soldeerpincet is wel enorm handig.

De Chineese boutjes die ik in handen heb gehad waren niets. Maar dat is een beperkte ervaring, één werkgever had er een aantal.

rob007

Yarr, Matey!

Bedankt Kruimel!
KSGER station
Ik heb als het goed is daar de DIY doe het zelf KIT daarvan zeg maar!
https://www.youtube.com/watch?v=08pc9JsFR-E
moet ik ook ff naar kijken nog!
En Gatvers jullie blijven hameren op Weller
Wat denken jullie van deze:
Weller WE 1010 Soldeerstation Regelbaar 100 - 450 Gr 70 watt
Deze staat op Marktplaats ( ziet er ook mooi uit! ) omhoog afgrond 200€
.
MAAR nee mensen ik ga eerst nog naar mijn geknutsel kijken wat het doet.
Ik vertrouw Marktplaats voor zo’n bedrag ook niet, dan ga liever naar een winkel!
(komt waarschijnlijk ook nog wel! )
Zelfs deze: https://i.ebayimg.com/images/g/SI0AAOSw9MRdpXs7/s-l1600.jpg
Is best goed alleen deze stort in op grote vlaken.
Ga zo ff die andere proberen!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Shiptronic

Overleden

Als dat Weller station rood is, er met een grote boog omheen lopen, daar had nooit Weller op mogen staan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Shiptronic de link hier onder is hem:
https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…
.
Heb net even geprobeerd getest, de trafo is 24V en 1,5A dus achteraf eigenlijk te klein!
Op de soldeerbout zat standaard een heel klein puntig puntje,
Ik uitgetest (zie foto) maar dit was geen succes het soldeer werd door de printplaat niet vloeibaar.
Ik heb in de dolle aankoop bui ook andere puntjes dus ik er een andere punt op gezet,
En JAHAAAAaaa dit ging HEEL erg goed!(zie foto)Het puntje ging er ook wat strakker op!
Ik ben nog niet klaar en dit was natuurlijk wel met een TE zwakke transformator!
Tot zo ver heel eventjes weer.
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Je zou bij je Hakko 936/937 kloon eens kunnen controleren of de tip veel speling heeft ten opzichte van het element. Bij de echte Hakko tips past dit erg nauw, bij de imitatie exemplaren zit er vaak veel speling op. Dit kun je oplossen door een strookje aluminiumfolie vlak te strijken en heel strak om het element te rollen zodat de punt er strakker omheen zit. De punt wordt dan ineens een stuk warmer!

De WE1010 station's zijn een nieuwe goedkope lijn van Weller, de bouwkwaliteit is niet zoals die van oudere weller stations. Dan kun je beter naar een gebruikte Weller WS50 / 51 of WS80 of iets dergelijks kijken, dat is meer waar voor je geld. Die eerste is prima voor algemeen gebruik maar kan soms wat moeite hebben met grote groundplanes. Met de 80 watt versie heb ik daar nog nooit problemen mee gehad. Een enkele keer moet je heel iets langer "stoken" maar nooit zo extreem dat er printsporen of andere zaken sneuvelen.

Ik heb het geluk gehad een keer voor een heel vriendelijk prijsje tegen een Weller WSD161 station aan te lopen. Dat is een dubbel station waar twee WS80 bouten bij zaten, in de ene bout heb ik een kleine puntje zitten (LT-K) en in de andere een wat grotere stompe beitelpunt (LT-B). Ideaal omdat je de bout niet hoeft te laten afkoelen om de punt te wisselen. En als je snel SMD weerstanden of condensatoren wil verwijderen gebruik je de beide boutjes tegelijk. Ze zijn volledig onafhankelijk aan en uit te zetten en te regelen.

De punten van Weller gaan een eeuwigheid mee zolang je ze netjes vertint na gebruik. Mocht de warmte opbrengst van een WS bout wat minder zijn dan is het verstandig om even te controleren of de kopse-kant van het verwarmingselement is geoxideerd. Als dat het geval is heeft de punt een veel kleiner contactvlak met het element en is de warmte overdracht erg slecht. Even opschuren met een fijn schuurpapiertje en het werkt weer als vanouds.

Op de verschillende radiobeurzen worden regelmatig nieuwe 230 volt 60 watt magnastat bouten aangeboden voor € 25,00 of € 30,00. Deze werken hetzelfde als de magnastat stations maar dan rechtstreeks op de netspanning. Volgens mij worden ze verkocht ten bate van de repeater Amsterdam en worden ze ook wel eens op marktplaats aangeboden. Je kunt de heren en dames ook een mail proberen te sturen: https://asdrep.nl/

rob007

Yarr, Matey!

Zo das toevallig Ruben!
En je schrijft of de duivel er mee speelt over de losse punt,
En ik schreef net dat de laatste punt er strakker overheen ging!
En klopt van dat aluminiumfolie dat trucje heb ik ook gezien!

ik lees jou verhaal nog even af want was nog niet klaar!

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op zaterdag 25 april 2020 19:32:34 (12%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Kruimel

Golden Member

Op 25 april 2020 19:21:59 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Je zou bij je Hakko 936/937 kloon eens kunnen controleren of de tip veel speling heeft ten opzichte van het element. Bij de echte Hakko tips past dit erg nauw, bij de imitatie exemplaren zit er vaak veel speling op. Dit kun je oplossen door een strookje aluminiumfolie vlak te strijken en heel strak om het element te rollen zodat de punt er strakker omheen zit. De punt wordt dan ineens een stuk warmer!

Ja dat zeg je, maar ik heb daar wel een keer mee geëxperimenteerd door een busje van koper te maken en dat deed minder dan ik wilde, ik moest nog steeds de temperatuur verhogen om te compenseren voor afkoeling, wat ik raar vond. Naderhand heb ik het verwarmingselement beschadigd om te ontdekken dat het niet gevuld was met thermisch cement, er zat dus een ruimte tussen de omhulling en de weerstandsdraad (die om de sensor was gewonden). Gewoonlijk wordt het geheel gevuld met een soort cement, maar hier was dit dus niet (goed) gedaan. Dan schakelt het element af omdat de sensor een voldoende hoge temperatuur voelt, maar je punt totaal nog niet op temperatuur is.

https://farm5.staticflickr.com/4236/34748407694_c3d021f951_z.jpg

Daarna heb ik weleens zo een punt open gezaagd omdat ik vond dat hij slecht werkte (dit betrof zo een potloodpunt die je altijd krijgt maar nergens voor nodig hebt), en die bleek door en door van staal te zijn. Die had helemaal geen koperen kern zoals ze die meestal (en wat mij betreft horen te) hebben... Er zijn daar dus duidelijk hier en daar goedkopere versies van gemaakt.

Vervolgens had ik een keer dat er iets stuk ging in mijn station en dat hij 'aan' bleef hangen en de soldeerbout heel heet werd (beetje als rew hier: Wounded in Action, ik merkte het alleen sneller). Waarschijnlijk was het regelmechanisme niet storingsvrij, je kon ook horen dat hij niet besluitvaardig in- en uitschakelde maar een beetje "flikkerde" rond het omschakelpunt. Dit zal een combinatie zijn van het toepassen van te weinig hysterese en het gebruik van een LM358, die waarschijnlijk al meer offset heeft dan zo een thermokoppel aan spanning levert. Niet alle 'control units' doen dit, maar je kunt het volgens mij niet echt van tevoren weten. De mijne was daarna defect (paar weerstanden opgebrand).

Toen was ik wel een beetje uitgekeken op die 936 klonen. Je kunt geluk hebben en de bovenstaande problemen allemaal niet hebben, maar blijkbaar zijn er op deze drie vlakken al onvoorzienbare problemen. Eerlijk is eerlijk, in de tussentijd heb ik best een aantal uren met deze bout gesoldeerd, maar als het je enige is dan wordt het wel vervelend om telkens een maand op een nieuw onderdeel te wachten voor je je hobbyprintje af kan maken.

rob007

Yarr, Matey!

Wat ik nu heb met die andere soldeerpunt, ik was nog even aan het testen
Ik maakte hem schoon en per direct komt er een donkere…..tja wat is het… een laagje???
Maar dat maakt dat het soldeer niet meer aan de punt wil kleven ,….oxidatie?
Dit is dan wat ik met mijn oudere Weller deed,
ik deed hem op gegeven moment gewoon opschuren hoe fout dat ook is/was ik kon altijd solderen.
Dat mooie chroom achtige laagje ik hou dat niet heel/goed dat lukt mij niet.

Ruben ik zal daar eens op letten/naar uitkijken, bedankt voor de TIP!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Jinny

Golden Member

Ik heb altijd soldeerboutjes van Weller gehad,
nooit echt professioneel spul,

Als je lichtblauwe Wellers hebt heb je profi spul.

Ikzelf heb een losse Weller magnastat gekocht juist vanwege de eenvoud en betrouwbaarheid.
24V en 2A is voldoende.
Een lichtgewicht Siemens dinrailvoeding (die kwam uit een bak) eraan en desnoods kan ik op een 24V rail in de kast waar ik bezig ben aftakken.
Of ergens aan een accuset.

Lichtgewicht is voor mij belangrijk ivm vliegen, dan wil je niet een dure zware originele Weller trafoknol in je koffers hebben.
Betrouwbaar omdat ik onsite moet kunnen solderen.
Eenvoud omdat als het ding in de bilge flikkert ik het ding er weer uit moet kunnen vissen en verder solderen na een lapje eroverheen gehaald te hebben.
Mocht ik het ding vergeten moet ik het geval de andere ochtend (of nacht) vinden en weer gebruiken.

Magnastat it is.
Alle andere fancy boutjes zijn niet aan mij besteed.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
rob007

Yarr, Matey!

Ja kijk daar ga ik ook wel in mee met Jinny!
.
Want zoals ik nu weer zie hoe dat puntje van die soldeerbout reageert,
Zal zo nog eens even kijken maar die punt maakte ik schoon met het sponsje en hij werd zwart!?
Nu krijg ik hem gloof ik niet meer fatsoenlijk vertint?
Is dat vanwege het goedkope materiaal mensen? Of…..?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Arco

Special Member

Een spons moet je sowieso in de kliko gooien... ;)
Neem zo'n groffe metalen pannenspons, dat werkt prima. En schaf een potje tipcleaner aan.

Als licht gewicht belangrijk is: Weller is er ook in 60W/230v (dus geen trafo's)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Het zal niet door het sponsje komen, ik gebruik die afwisselend met zo'n koperen (!) krullenspons en dat lever geen zwarte punten op. Welke temperatuur had je hem op? Wat er meestal gebeurt als je de buitenlaag van je punt wegschuurt is dat je op koper komt, en dat lost langzaam op in soldeertin waardoor je punt van vorm verandert. Je kunt van Weller 'tip reactivator' kopen, dat werkt ook voor niet-Weller punten en schijnt vrij effectief te zijn (zoek even in dat andere topic, fred101 noemt het daar). Als je meer wil weten over je soldeerpunt schoonmaken moet je dit filmpje eens bekijken: How to clean Solder Tip. Het toont een beetje hoe erg het kan worden en hoe je het op elegante wijze kan oplossen.

Op welke temperatuur draait je soldeerbout? Welke soldeerbout gaat het over? Is het die ongeregelde? Dan wordt die waarschijnlijk flink heet en dan heb je dat. Je kunt de temperatuur dan niet regelen en de bout wordt zo heet als het vermogen toelaat. Als je dan veel soldeert koelt hij wat af en is het probleem minder, maar als je hem laat staan dan warmt hij op tot soms wel over de 400°C en dan corrodeert de punt zeer snel. Als je een soldeerthermometer hebt kan je checken op welke temperatuur je komt en hem eventueel op een dimmer aansluiten om het vermogen te verminderen. Corrosie gebeurt in verschillende snelheden vanaf een graad of 300. Koop dan zo een krullenspons (dit is waar Arco naar verwees, voor alledaags gebruik zou ik geen staalwol gebruiken):
https://imgaz3.staticbg.com/thumb/large/oaupload/banggood/images/D5/07/12e97a56-d3be-435f-99b8-7a0527640554.JPG.webp
(link naar Banggood)

Jinny

Golden Member

Op 26 april 2020 14:56:04 schreef Arco:

Als licht gewicht belangrijk is: Weller is er ook in 60W/230v (dus geen trafo's)

Daarom 24V, ik heb niet altijd 230 in de buurt en 24V vrijwel altijd wel.
Desnoods even een dikkere zekering in de betreffende lijn en gaaaaaannnnnn.... :+
En die dinrail geschakelde 50W 24V voeding weegt echt niks...

[Bericht gewijzigd door Jinny op zondag 26 april 2020 15:57:14 (15%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shiptronic

Overleden

Sponsje wel vochtig gemaakt?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.