Siemens combimagnetron stopt na 23 seconden

Ik heb met een stofzuiger stof verwijderd. De buis meet correcte waarden en ziet er ook onberispelijk uit. Vervolgens de inverter aangesloten en de buis niet (dwz de twee witte draden naar de connector niet). Aardlek vliegt er direct uit. Ik zie en ruik niks verdachts.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

230V losgekoppeld van de inverter, dan gaat de aardlek er niet uit. Nogmaals, de buis heeft goede meetwaarden.

Meetwaarden vd buis zijn vrij waardeloos. Enkel een testopstelling heeft enige betrouwbaarheid. Je kan een op hoogspanning functionerend onderdeel met een op een paar volt werkend multimetertje niet testen. De inverter is volgens de test al zeker naar de hemel. Mss wat testen doen op de print om te kijken of er nog wat te redden valt? Verliesstromen zijn niet zo gangbaar. Kortsluitingen zijn eerder voorkomend.

Ik verdenk ook de inverter, maar welk onderdeel is hiervan de meest voor de hand liggende oorzaak? De diode?

Bij Inverters zijn vele oorzaken, maar aardlek is een beetje vreemd, want zit totaal niet met aarde direct verbonden. TENZIJ de trafo op inverter bord doorgeslagen is. Ik kan het allemaal voor je testen, want er zijn meerdere oorzaken hiervan. Aansturing, buis, totaal kosten bij origineel vervangen zit je op een 3-400 Euro.

Ik heb de inverters laten doormeten en het verschil was dat van de nieuwe de transistoren defect waren (50N322 en GT35J321). Ik heb vervolgens de oude inverter teruggeplaatst en deze blijkt het waarachtig toch nog te doen. Ik had zowel de magnetronbuis als inverter vervangen, aangezien menigeen aangeeft dat de inverter defect raakt door een defecte magnetronbuis, maar ik bleek geluk te hebben. Ik heb de magnetron nog niet weer helemaal ingebouwd, omdat ik toch wat argwanend ben geworden. Was inderdaad stof de oorzaak van het defect raken van de (nieuwe) inverter of heeft dit toch een andere reden? Misschien dat iemand op basis van deze info het antwoord/vermoeden heeft?

Inverters gaan meestal ( 80%) defect door de buis, maar soms door slechte koeling sneuvelen inverters vanzelf. Maar vreemd verhaal van diegene die het doorgemeten heeft: Als de IGBTs defect zijn ligt de zekering er altijd uit, maar bij jou niet dus ik geloof niet dat de IGBTs defect zijn..

Jawel, dat klopt ook.
Ik had in eerste instantie zowel de buis als de inverter vervangen (omdat gesteld werd dat een defecte buis doorgaans ook de inverter om zeep helpt). Toen begon de magnetron vreemd te ruiken en vloog de zekering eruit. Daarmee was de nieuwe inverter om zeep (de IGBTs). De originele inverter gaf wel goede waarden, dus heb ik die teruggeplaatst en functioneert de magnetron weer prima.

Ik heb een Siemens HB84K552N combi-magnetron. De magnetron stopt ook na 23 seconden. De oven doet het goed. Monteur gehad en die zegt inverter en buis defect. Reparatie-kosten € 400. Heb ik niet gedaan, dus alleen voorrijkosten betaald. Ik lees ook dat sommigen alles hebben vervangen en dat hij daarna nog stopt op 23 seconden. Kunnen er nog meer oorzaken zijn?

Dat is zelden en de meesten hebben tijdens hun herstelling iets "mispeuterd". Als je de normale procedure volgt is de kans zeer klein dat je voor verassingen komt. En wederom opgelet met ijzer in de oven.

1: komt er 230v op de inverter? Soms gewoon de zekering stuk.
2: als je de magnetron los legt komt er dan een 2000 tal dcv uit de inverter? Uiteraard met de nodige daarvoor voorziene apparatuur te meten en met de nodige voorzorgsmaatregelen. Be safe. Maar een condoom gaat je hier niet helpen.

Het beste is als je de inverter en buis opstuurt kan ik deze testen, weet je wat er stuk is en kan evt inverter herstellen..

Hi, ik heb precies hetzelfde probleem met mijn combi microwave. is deze van jou gemaakt en zo ja, hoe en wat is er vervangen? Hoor het graag. Vriendelijke groet, Joost

Op vrijdag 24 februari 2023 14:04:01 schreef T21:
Hier ook eenzelfde probleem (vermoed ik). Mijn combimagnetron Siemens CM633GBS1/82, natuurlijk net 2 jaar + 4 weken oud. Valt na exact 30 seconden in de magnetronstand uit. In die 30 seconden verwarmt hij niet. Het liefst besteed ik de reparatie uit.

Kan inverter EN/ OF buis zijn!! beste is uit laten testen.. Ga je voor 100% als je geen hulp wilt dan moet je buis EN inverter tegelijk vervangen.. Buis kost rond 115 Euro en 182 Euro voor de inverter.. Met de dobbelsteen kom je een heel eind, blijft een gok bij de 23 Sec issue..

Hi SMD, dank voor je reactie. Ik ga deze beide te vervangen!!

Geld genoeg dus! Ik had voorgesteld, stuur op en ik test het, weet je wat er stuk is. Inverters herstel ik vaak gewoon indien mogelijk..

Ik heb nu ook dat mijn Siemens magnetron en na 23 seconden mee stopt.
Ik heb de achterwand er even afgehaald om de zekeringen te controleren en deze zijn nog goed. Magnetron eens aangezet en zag er flinke vonken uit komen. Weet niet of dit zo hoort?

Voor tijdens de kerstdagen wel sfeervol maar als magnetron niet direct wenselijk. Ik zou sowieso de magnetron vervangen maar houd in het achterhoofd dat de inverter mss ook stuk is. In dit geval eerder niet maar de kans blijft.

Wel ook kijken naar oorzaken toe. Stralingstunnel, antenne,....

Dikwijls gewoon het gebruik vh rooster tijdens microgolven.

Einde buis, inverter werkt nog prima zo te zien!! maar IDD golfgeleider controleren..

Net wat EricN zegt: komt door gebruik van rooster in magnetron, dat is buis opblaas succes!!

We gebruiken nooit het rooster in de magnetron dus daar zal dat niet van komen.
We denken eraan om een nieuwe te kopen en deze niet meer te laten maken. Het is nog maar de vraag of die het weer doet na vervangen van de buis

Als de tunnel en antenne ok zijn is de kans zeer groot dat het daarmee opgelost is.
Een magnetron zit wel al snel richting 100€. Mss dat een 2de hands model een optie is?

Volgens mij is dit een model met glazen bodem. Klopt dat? Ben je tevreden over de manier van opwarmen (werking)?

Moet die code onder 2M236-M42 ook op het vervangend onderdeel staan?
Mijn vrouw wil toch kijken om deze evt te repareren

[Bericht gewijzigd door Boldy op maandag 11 november 2024 19:58:22 (24%)

Op maandag 11 november 2024 19:50:27 schreef EricN:
Als de tunnel en antenne ok zijn is de kans zeer groot dat het daarmee opgelost is.
Een magnetron zit wel al snel richting 100€. Mss dat een 2de hands model een optie is?

Volgens mij is dit een model met glazen bodem. Klopt dat? Ben je tevreden over de manier van opwarmen (werking)?

Is trouwens ook een oven. Werkte naar tevredenheid, tot vanmorgen dan.
Een nieuwe kost al gauw €700+

De glazen bodem kan er redelijk eenvoudig uit. Daaronder zit de antenne. Er mag niets van vuil of zwart (vonkoverslagschade) te bespeuren zijn.

De volle Nr is idd zeker nodig 2M236 M42

Mss dat hier iemand nog een model liggen heeft?

2009. 15j.