Kan een moderne trappenhuisautomaat werken met 2x135V spanning?

Dag allen,

Ik probeerde dit weekend een nieuwe trappenhuisschakelaar te installeren.
De oude was een klassieke elektromechanische timer. De nieuwe is een digitale timer (Pulsar SC1-15 van GE: 1x drukken is lichten aan voor bepaalde tijd, 5s drukken is een uur licht tenzij je nog eens drukt. Heel fijn materiaal).
Echter, ik krijg de nieuwe automaat niet aan het werken. Het is een 3-dradig circuit en alles is correct aangesloten, uitgemeten en goed gecontroleerd.
De automaat geeft ook aan dat ie aan staat maar het relais schakelen als ik op een knop druk doet hij niet.
Bij het drukken op een knop wordt de nuldraad kortgesloten dus heb ik voor de zekerheid de nuldraad eens rechtstreeks doorverbonden met de poort voor de schakeldraad. De automaat moet dan zeker de lichtkringsluiten maar helaas... geen succes (ook het relais-indicatielampje brandt niet).
Ik kan maar 2 dingen verzinnen:
- de automaat werkt niet (redelijk duur dus niet gemakkelijk om snel even een 2e te kopen)
- de automaat kan niet werken met een halve spanning op de nuldraad.
In het gebouw is het oude systeem omgevormd tot een 2x135V systeem (met 120 fasehoek)
Mijn vraag: kan dit laatste interfereren met de werking van de automaat én kan dit een effect hebben op andere mogelijke componenten? Volgens mij mag dit geen probleem zijn maar ik vraag het hier toch even want oude systemen zijn niet mijn specialiteit.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Karel

2x135V? waar is dit? in BE toevallig? ook daar is 230V, maar dan wel tussen de fasen in. als je 1 fase en de aarde van een oud krachtnet neemt heb je 130V, maar dat zou niet zo mogen. daar zal de timer idd wel last van hebben ja.

hoe schakelt het systeem? pulsdrukkers tussen fase, naar de timer toe? timer krijgt , lichtknopdraad, fase, nul en lampdraad? zo ja kun je ook een afvalvertraagd tijdrelais nemen, die zijn universeel tegenwoordig, gaan van 8-240v.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

- de automaat werkt niet (redelijk duur dus niet gemakkelijk om snel even een 2e te kopen)

Effe testen met een proefopstelling op de hobbytafel :)

- de automaat kan niet werken met een halve spanning op de nuldraad.
In het gebouw is het oude systeem omgevormd tot een 2x135V systeem (met 120 fasehoek)

Die snap ik niet :)

Het is een 3-dradig circuit en alles is correct aangesloten, uitgemeten en goed gecontroleerd.

Verdenk toch dat hier wat fout zit :)

Op 26 april 2020 18:31:08 schreef testman:
2x135V? waar is dit? in BE toevallig? ook daar is 230V, maar dan wel tussen de fasen in. als je 1 fase en de aarde van een oud krachtnet neemt heb je 130V, maar dat zou niet zo mogen. daar zal de timer idd wel last van hebben ja.

hoe schakelt het systeem? pulsdrukkers tussen fase, naar de timer toe? timer krijgt , lichtknopdraad, fase, nul en lampdraad? zo ja kun je ook een afvalvertraagd tijdrelais nemen, die zijn universeel tegenwoordig, gaan van 8-240v.

Dit is idd in België. Dit was vroeger een 400V systeem maar is dan omgevormd naar 2x130V met een faseverschil van 120 graden.
We werken hier met pulsdrukkers die de N onderbreken naar timer toe. In dit geval staat op N dus een halve fase.
Schema heb ik hier toegevoegd.
Heb 3 en 4 dus onderling gekoppeld omdat de relais dan zeker zou moeten aanschieten maar helaas pindakaas :/
Ik heb geen idee hoe de automaat vanbinnen werkt. Vergelijkt deze gewoon of er op 3 en op 4 hetzelfde signaal staat of vergelijkt hij de spanning met L? Geen idee...
Bedankt ook voor de tip voor een afvalvertraagde tijdsrelais. Ik bekijk het zeker :)

Op 26 april 2020 18:39:27 schreef anoniem015:
[...]Effe testen met een proefopstelling op de hobbytafel :)

Moeilijk want ik heb geen aparte stroombron en uit het contact komt hier dus al 130V op N en 130V op L. Dus ik kan niet testen of dat het probleem is.
Zou bij iemand anders thuis kunnen gaan maar met Corona....

Op 26 april 2020 18:39:27 schreef anoniem015:
[...]Die snap ik niet :)

Oud omgevormd systeem om van 400V terug naar 230V (in totaal) te brengen -> 130V tussen aarde en L en 130V tussen aarde en N. Faseverschil van 120 et voila... 230V totaal. Ik ben hier geen fan van maar we zitten er nu mee :(

Op 26 april 2020 18:39:27 schreef anoniem015:
[...] Verdenk toch dat hier wat fout zit :)

Have faith :). L en lichtdraad kortgesloten en de lampen blijven branden dus die zitten juist, er is maar 1 N draad dus zit ook goed (anders zou de automaat ook niet aangaan) en als laatste hebben we de zwarte T dus die zit ook goed.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:46:15 (2%)

Anoniem

... en uit het contact komt hier dus al 130V op N en 130V op L.

130V op N ten opzichte van? 130V op L ten opzichte van?
Soit ik ben echt niet mee met dat omgevormd systeem... maar als je niet in de VS zit zul je wel 220V tussen F en N hebben >:)
Volgens datasheet moet voedingsspanning op 1-3 tussen 195V en 250V liggen

Er zit ook een antivandalisme beveiliging op,
het kan dus zijn dat de stroom door de drukknopverlichting zo hoog (>50mA) is dat dit wordt aanzien als een geblokkeerde drukknop.
Dus draad 4 los en dan 3-4 eens bruggen

Hij hoeft dus zelfs niet uit de kast om te testen ;)

Thevel

Golden Member

Op 26 april 2020 18:59:23 schreef Karelkehaes:
Oud omgevormd systeem om van 400V terug naar 230V (in totaal) te brengen -> 130V tussen aarde en L en 130V tussen aarde en N. Faseverschil van 120 et voila... 230V totaal.

Ik kom aan 212V!

Sine

Moderator

130 x √3 = 225V

Normaal zet je in zo'n geval de verlichting (en dus ook de relais) tussen twee fases, je hebt daar vast geen 110V lampen zitten.

Thevel

Golden Member

Maak ik ergens een rekenfoutje..

mvdk

Golden Member

Op 26 april 2020 18:53:37 schreef Karelkehaes:
[...]
In dit geval staat op N dus een halve fase.
(...)

In zo'n installatie is de Neuter niet beschikbaar. Die draad waar die halve fase opstaat, dat kan de aarddraad zijn. Die is niet bedoeld om in de installatie op deze manier te worden gebruikt.

benleentje

Golden Member

Is het de onderstaande? Deze kan echt maar vanaf 208V werken
208V is gespecificeerd en zal best wel nog een stukje lager kunnen en dan denk aan bv 180V maar 135V dat gaat hem niet worden

https://eshop.cebeo.be/html/Products/artdetailnw.htm?taal=1&arid=5…

Ik heb geen idee hoe de automaat vanbinnen werkt. Vergelijkt deze gewoon of er op 3 en op 4 hetzelfde signaal staat of vergelijkt hij de spanning met L? Geen idee...

Als je het niet weet ga dan terug naar de leverancier of de fabrikant.
Als aansluiting nr4 aan de nul word verbonden dan schakelt het relais in voor de ingestelde tijd.

Als je dit soort dingen besteld en je weet dat je een afwijkende spanning hebt lees dan ook eerst de specificaties of vraag je leverancier om de specificaties.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

als het ding nergens aan de aarde hangt, moet het gewoon werken

indien de aarde wel van invloed is, is er ergens een grove aardfout gemakt...

maar in jouw schema zie ik nergens een aarde... dus zou gewoon werken, want tussen L en N heb je gewoon 230 V.

hoe dat zit met de potentiaal vanaf aarde, zal die schakeling een biet zijn...

Edit, maar ik vindt het schema wel ERG vreemd....
heb weinig ervaring met trapautmaten, maar schakelaar met serie in lamp en dan ergens op een module? beetje vaag
kun je het type van je trappenhuis automaat opgeven?

volgens mij is het nl niet meer dan een tijdrelais en dan moet e.e.a. echt anders geschakeld worden...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 26 april 2020 20:50:08 (32%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Pulsar SC1-15 van GE

De eerste hit op google blz 14

benleentje

Golden Member

In het gebouw is het oude systeem omgevormd tot een 2x135V systeem (met 120 fasehoek)

Vergeet dit even welke spanning heb je nu tussen L en N van het schema wat je hier gegeven hebt.

2 x 135V bestaat niet als afgeleide van een 3 fase systeem.

Als je een 3 fase syteem hebt met 230V tussen de fasen dan heb je daarin ca 127V tussen een fase en de nul. Niet elk drie fase systeem heeft ook daadwerkelijk een nul en dan heb je 127V tussen een fase en de aarde.

Pak je van dit 3 fase systeem nu willekeurig 2 fasen dan kan je niet zeggen ik heb 2x 127V. De fase spanning tussen de 2 fasen is 230V.

Alleen als je als 3 de fasen pakt dan word de fase hoe pas belangrijk. Of eigenlijk beter gezegd de fase volgorde.

Je kan met een transformator wel een 2x 135V systeem maken maar dan heb je daarin geen fase hoek van 120° er is dan wel een fasehoek van 180° mogelijk maar dat is dan een omgedraaide wikkeling. In dit systeem van 2x 135V heb je de spanningen 135V en 270V

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 26 april 2020 21:03:13 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik vind het ook raar dat men van een modern 400V krachtnet terug de steentijd in gaat en naar 3x230V kracht zou gaan, heb je die keuze eigenlijk wel als klant? netbeheerder bepaalt het net bij kleine aansluitingen zou ik denken.

ik denk dat men creatief is geweest met de algemene verlichting, en dat deze zeker onofficieel is afgetakt van het een of ander. of men heeft idd een krachtnet van 400V geruild voor een 3x230V net en is de voeding geheel niet veranderd, de nul zit er nog, en zit wrs in de hoofdkast aan aarde welke nu dus 130V tov fase heeft gekregen..

dan vraag ik me af, is de oude mechanische timer dan wel stuk?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 april 2020 18:59:23 schreef Karelkehaes:
[...]
Moeilijk want ik heb geen aparte stroombron en uit het contact komt hier dus al 130V op N en 130V op L. Dus ik kan niet testen of dat het probleem is.
Zou bij iemand anders thuis kunnen gaan maar met Corona....

Niet moeilijker maken dan het is . Tussen L en N staat 230V~ AC.

tussen jouw twee draden toch ook? Die automaat(en de lampen) weet heus het verschil niet tussen L,N en twee keer 135 V tov de aarde. resultaat is in beide gevallen 230V met 180° graden verschil tussen beide draden..

Sine

Moderator

Op 26 april 2020 20:37:47 schreef mvdk:
[...]
In zo'n installatie is de Neuter niet beschikbaar. Die draad waar die halve fase opstaat, dat kan de aarddraad zijn. Die is niet bedoeld om in de installatie op deze manier te worden gebruikt.

Klopt, de N gebruik je niet, maar er zijn wel degelijk netten waar deze toch beschikbaar is.

High met Henk

Special Member

Op 26 april 2020 20:58:07 schreef anoniem015:
[...]
De eerste hit op google blz 14

TNX ff gemist

maar dan is het schema toch zo?

code:



L -------------+------------|
               |            | Q1
        puls   /            /
      drukker /            /
               |            | Q2
               |            |
               | A1         |
             |---|        LAMP
               | A2         |
               |            |
N -------------+------------|

en bij meerder lampen of schakelaars zet je die parallel. Wat TS dan staat te klooien is mij onbekend, maar ik snap geen pindakaas van dat schema!!!

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:46:28 (1%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

maar ik snap geen pindakaas van dat schema!!!

Zo dan :)

Een elektronisch relais met afvalvertraging heeft na het loslaten van de drukknop voeding nodig om te kunnen "aftellen",
vandaar nog de N op 3

Op 26 april 2020 18:53:37 schreef Karelkehaes:
[...]

We werken hier met pulsdrukkers die de N onderbreken naar timer toe. In dit geval staat op N dus een halve fase.
Schema heb ik hier toegevoegd.
Heb 3 en 4 dus onderling gekoppeld omdat de relais dan zeker zou moeten aanschieten maar helaas pindakaas :/
I

Het is een pulsdrukker. als je ze doorverbind gebeurt er waarschijnlijk niets. overigens begrijp ik goed uit bovenstaande dat je onderbrekende drukcontacten gebruikt? moet maakcontact zijn, volgen schema.

High met Henk

Special Member

Dank u anoniem015.

Dat helpt. Feitelijk zelfde schema, maar ik schakel in fase, blijkt in werkelijkheid in nul te zijn.

Schema van TS is erg verwarrend voor mij iig. Bovenste deel van boven naar beneden en onderste deel van beneden naar boven lezen. Lekker makkelijk |:(

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:46:40 (3%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Waauw, zoveel respons! dank allen :)

Even voor de duidelijkheid: wij zitten hier niet met een 3 fasensysteem.
Met wat zoekwerk vond ik dat dit systeem monofasig 230V is vanuit een 3x230V(+N) net. Je krijgt 2 lijnen binnen. 230V tussen de 2 lijnen en ongeveer 130V tussen elke lijn en de PE. Dat is ook precies wat ik meet.
De trappenhuisautomaat is ook niet aangesloten op de aarde.
Ik heb 3 en 4 al eens doorverbonden maar dat leverde niets op (althans geen licht ;) ).
De automaat gaat wel aan (indicatorlampje brand) want tussen N en L zit er 230V.
De lampen (net als al onze apparaten) werken gewoon op 230V om dezelfde reden.

Misschien helpt het volgende: de vorge trappenhuisautomaat was deze en die deed het prima (tot vorige week. Het knopje om het licht permanent te doen brande schakelde niet meer af en mijn buren beginnen te klagen dat die lampen te veel verbruiken. Maar LED's kopen, ho maar, ze hadden nog een hele voorraad oude peertjes die op moesten dus ja, nu kost dat geld ja.). Ze wordt ook op dezelfde manier aangekoppeld. Nu weet ik dus niet of ze intern anders ineen zitten waardoor dit probleem kan ontstaan.

Schema van anoniem015 klopt

We gebruiken hier ook idd pulsdrukkers maar de automaat kan dat aan want hij registreert ook langere pulsen (hij kan na een drukperiode van 5s of langer omschakelen naar het laten branden van de lichten voor een uur. Je moet daarvoor dus geen knopje omzetten op de automaat. Heel cool allemaal als het werkt ;)!

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:46:51 (0%)

zolang je geen knop induwt moet klem 4 op een zekere spanning staan tov klem 3 vd automaat. wat meet je daar tussen?

Anoniem

Het gaat dan alsnog een nieuwe trappenhuis zijn die defect is. :'(
Die moet dus ingeruild worden voor een werkend exemplaar

benleentje

Golden Member

Schema van TS is erg verwarrend voor mij iig.

Is geen schema van TS zelf is gewoon het algemene schema voor gebruik bij een trappenhuis automaat. Ik heb ze al vaker gezien.

Dat het bij TS niet werk ik heb geen idee waarom.

Het kan zijn dat je 3 niet permanent aan 4 mag door verbinden.

Sluit eens een losse lamp aan op de uitgang en geef een puls op 4.
De lampjes in de schakelaar kunnen niet branden als 4 gesloten blijft want 4 stuurt in open toestand de lampjes in de schakelaar aan die per schakelaar max 50mA neon mogen zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.