tristar split unit koelt niet meer

het koudemiddel is pas opnieuw gevuld,het oude eruit afgeperst en nieuw koudemiddel. dat zou goed moeten zijn.

Op 27 april 2020 19:44:02 schreef maus1970:
het koudemiddel is pas opnieuw gevuld,het oude eruit afgeperst en nieuw koudemiddel. dat zou goed moeten zijn.

Hé? afgeperst dmv interne compressor? normaal moet dat nooit gebeuren... vraag me af wat het idee daarachter is...

Op 27 april 2020 19:03:03 schreef smd:
Vreemd, ik verwacht voor frequentie regeling een minimaal tweedraads communicatie naar buitenunit en niet 1 draads. Dus er zal wel iets met 230V moeten wezen?? of word over 1 draad alle communicatie gedaan TOV de nul??

communicatie kan heen en weer over één draad, das al lang gebruikelijk bij airco.

print stuk komt vaker voor, echter is 2018 wel erg jong nog voor dergelijke ellende. zit er geen 2 jaar garantie op dat ding,? die nog een paar maanden loopt miss?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
hobby-ist

Honourable Member

Volgens mij zit er gewoon nog garantie op!!
Dit is nl geen broodrooster die u voor 29,95 bij de Blokker heeft gekocht.
Laat u niet afschepen, en probeer garantie af te dwingen, of neem direct kontakt op met de consumentenbond of iemand die rechtskennis heeft.
Het zelf beginnen te sleutelen aan een apparaat waar mogelijk (in dit geval nagenoeg zeker!) nog garantie op zit is een doodzonde.
Hierbij vervalt de garantie nl, als ze het zien.... Terecht ook.

Er is lang geleden een wet aangenomen om de consument te beschermen.
Komt erop neer dat een aangeschaft ""iets" voor een bepaald bedrag minimaal X-jaren mee moet gaan.
Zo staat u bijvoorbeeld zeer sterk als uw nieuwe Audi van 80.000 euro na 4 jaar compleet de geest geeft. Verwacht mag worden dat deze audi minimaal 10 jaar meegaat voor dat bedrag.

Verder zijn de solderingen in de buurt van C751 waardeloos......

If you want to keep peace, prepare for war

hij is al meer dan 2j oud,en ik heb er geen bon meer van helaas..

maar dat verhaal van jouw hobby-ist, is zeker geen dom idee om daar eens verder wat mee te gaan doen,in dit geval dat het apparaat al de geest geeft na pakbeet iets meer dan 2 jaar..

ik ga er eens induiken,het rechtsgebeuren.

groet

maurice

ik heb een verse print binnen van Tristar. deze erin gezet en de airco draait weer gelukkig. kostte mij wel 90 euries.maar daar heb je geen nieuwe airco voor.

allemaal erg bedankt voor het meedenken!

groet
maurice

Shiptronic

Golden Member

Dan heb je nu referentie materiaal om de oude print te fixen, Alleen binnen zon'n korte periode zo'n belangrijk onderdeel stuk, verwachte levens duur is langer, wettelijk heb je al recht op 2 jaar garantie.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 9 mei 2020 12:05:30 schreef maus1970:
ik heb een verse print binnen van Tristar. deze erin gezet en de airco draait weer gelukkig. kostte mij wel 90 euries.maar daar heb je geen nieuwe airco voor.

allemaal erg bedankt voor het meedenken!

groet
maurice

90€ valt erg mee, als je een merk BLDC motor print stuk hebt kom je in de 250+ regionen uit.

hobby-ist

Honourable Member

Tja.
90 euro onder coulance? Normaal kost zoiets 200 euro oid.

Ik zou de defecte print ZEKER niet weggooien (lees inleveren elektra-afval).
Iemand die goed thuis is in printplaat-herstel (TIG man op dit forum) kunnen deze print voor je herstellen.
Of houd hem gewoon achter de hand ergens op zolder.

Maar het is wel een dure airco als je nu om de 2 jaar een nieuwe print erin moet zetten. Afwachten, maar wel goed de vinger aan de pols houden.

If you want to keep peace, prepare for war

Gelukkig dat machientje weer koelt, mooi prijsje! Ik vermoed dat BLDC sturing defect is, iDD print laten repareren door een ervaren persoon hier..

Op 27 april 2020 19:44:02 schreef maus1970:

als dat binnen 2 jaar ook al moet dan is er iets niet goed.
bij een lekvrij systeem hoeft dat niet opnieuw te worden gevuld.

Hallo,

Deze discussie gevonden naar aanleiding van de storingcode P7 op onze Tristar AC-5406.

Vanmiddag nog contact gehad met chigo en kreeg te te horen dat de print niet meer leverbaar zou zijn.

Als ik geen nieuwe print kan vinden zal ik zelf opzoek moeten gaan naar fout onderdeel.
Zijn er tov de oude print nog verschillen te zien wat op problemen kan wijzen?

Groet Edwin

Hallo, ook hier terecht gekomen via google. Ook een AC-5406 eigenaar.

Als ik het goed begrijp Maurice, is de print in de buitenunit vervangen ??

Vr gr Frans

Ik had een email gestuurd naar Chigo in Roden, de buitenunit heeft een led die achter elkaar het volgende doet:

3 seconden branden, 8 keer knipperen, 3 seconden branden, 8 keer knipperen etc.....

De binnen unit geeft geen enkele storing, geeft alleen de ingestelde temperatuur.

Krijg net mail terug dat print in buiten unit vervangen moet worden.....

Had gevraagd of ze een lijst met errorcodes hadden..... helaas...

We wachten af.

Groeten Frans

u707 lijkt een pit te hebben, maar kan ook lak zijn.. de igbt compressordriver gaat wel vaker kapot, kwestie van meten of de UVW aansluitingen doormeten naar plus of min van de voeding, moet hoge weerstand zijn, iets van paar honderd Kohm en vrijwel gelijk onderling meten.

[Bericht gewijzigd door testman op 4 juni 2020 19:55:58 (68%)]

Zal de print morgen even weer van dichtbij bekijken.

bedankt voor de tips, Frans

Dan lijkt het op een voedings issue, want fan moet wel gaan draaien

Hallo forumleden.
Wij hebben een soortgelijk probleem met onze Maiko airco.
We hebben hem 2 jaar niet gebruikt ( op 1x na om te testen na blikseminslag ??)
en als ik hem nu aanzet blaast de binnenunit, tikt en zoemt de buitenunit en na 6-10 seconden slaat de aardlek eruit. Geen stroom meer.
Zit er dan iets vast bv de compressor waardoor er sluiting optreed?
Of heeft iemand een ander idee?
Hij heeft altijd perfect gewerkt.
Alvast dank voor reacties.

Shiptronic

Golden Member

Er word ergens iets ingeschakeld wat een lek naar aarde heeft, een vast zittende compressor kan wel veel stroom trekken ,maar dan zou de zekering (stop) moeten springen, niet de aardlek!

Meest voor de hand liggende is is vocht in de Condensorfan van de buiten unit?

Maar open even een eigen topic, je kaapt nu die van een ander !!

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 11 juni 2020 23:47:10 (12%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Goed, het heeft even geduurd dus de hoogste tijd voor een kleine update.

De airco draait weer (nieuwe print in de buitenunit).

Print van Chigo uit Roden, 115 euro en nogwat incl opsturen.

Omdat het even duurde voordat de nieuwe print er was, had ik bij Farnell inmiddels een igbt module aangeschaft van 11 euro ,deze erin gesoldeerd maar probleem bleef, dus zit niet aan de IGBT kant.

Defecte print eerst in de stapel "ooit nog 's verder zoeken" gedaan :-) Zou best kunnen dat er een voedingsprobleem in zit ,de print zo los op de werkbank aan de 220 volt geeft geen teken van leven

Voor nu weer een werkende airco.

Hartelijk dank voor het meedenken !

Groeten Frans

Ik vermoed ook dat het kleine sub voedinkje is..