P1 monitor schema

Hallo,

Ben wat aan het testen met het programma P1 monitor van ZTATZ.
In de bijlage heb een schema toegevoegd, willen jullie even kijken of ik nog wat fout heb gedaan?
Even een korte uitleg:
De 4009 heb ik gebruikt als level shifter (VCC aan de 3V3), heb hier geen ervaring mee.
SV1 is voor de de GPIO die in P1 monitor gebruikt wordt voor aansturing.
De aansluiting voor de P1 poort wordt "nog" niet ondersteund door P1 monitor.
De 3 leds geven de status weer.
Ik hoor graag wat van jullie.
Daarna komt de PCB.

Met vriendelijke groet Knutsel10

Sine

Moderator

De 4009 is geen level shifter, erg blij gaat het ding niet zijn als je hem 5V op een ingang gaat voeren terwijl hij 3V3 voeding krijgt.
-edit- wel dus ... dOh.

Waarom niet gewoon een torretje of een mosfet?

Ik weet niet wat voor een sensor je voor de watermeter wilt gebruiken ( ik gok een inductieve proximiter ) maar die hebben een pull up of down nodig afhankelijk van je type sensor (NPN / PNP)

Sine als je in de data sheet kijkt van de CD4009 is VCC alleen voor de uitgang.
Als je op op de VCC 3V3 aansluit komt op de uitgang ook 3V3.
VDD is de voeding voor de ingangen.
Volgens mij is hij zo te misbruiken als level shifter.
De pull up of down heb ik bewust weg gelaten deze kan zo op printkroonsteen worden aangesloten.

hierbij knipsel van de datasheet

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 27 april 2020 11:34:22 (0%)

Sine

Moderator

Klopt, ik zat in de datasheet van de 40098 te kijken, die gaat zeker niet werken ;)

Is die 4009 nog courant? Het is in ieder geval niet een beest wat je dagelijks tegenkwam.


@Aart,
Het kan (weer eens) dat motorola afwijkt van wat de rest van de wereld van een 4009 verwacht.
Dan moet je dus ook HEEL zeker weten dat je een CD4009 te pakken krijgt, anders geeft het ellende.

Sine

Moderator

Ja, waarom eigenlijk Aart? :?
Ik was zelf al genoeg verwarring aan het zaaien. :)

VDD is voor de ingang, en je komt niet boven VDD

Mijn excuses, ik had de verkeerde invertertjes voor mij.
Ik zal mijn teksten verwijderen en dit topic verlaten, ik weet te weinig van dit soort dingen. Sorry ! :)

Sine

Moderator

@Aart,
Heh, ik had letterlijk de verkeerde datasheet voor me, vergelijkbare problematiek.

Blijft dat die 4009 een beetje een obscuur ding is, dus dat je die niet van buiten kent kan niemand je kwalijk nemen volgens mij. Het is geen alledaagse 4069.
Dan voel ik mezelf meteen ook weer beter ... ;)

@knutsel10,
Het zou moeten werken, en de diverse leveranciers lijken ze gewoon nog op voorraad te hebben. Dus waarom niet.

Zelf heb ik het al met een fetje en een torretje opgelost, dingen die ik standaard in een bakje heb liggen zeg maar ;)

Sine bedankt voor het antwoord.
Het prototype heb ik reeds werkend met een BC547, mijn bakje met Fet's was leeg.
Het probleem bij jouw schakeling is de ingangs impedantie +/- 10K.
De printjes van onze Chinese vrienden is ook hoogohmig hierdoor krijg ik veel spanningsval.

Maar goed ga de schakeling eerst eens op een experimenteerboard maken, en als het werkt komt de print op deze site te staan.

Bedankt allen

Sine

Moderator

De printjes van onze Chinese vrienden is ook hoogohmig hierdoor krijg ik veel spanningsval.

Dan ben ik ERG benieuwd wat voor een printje je bedoeld ...

TCRT5000 Infrarood Reflecterende Sensor Ir Optische Switch

dit is hem Sine :)

Op 27 april 2020 10:44:39 schreef knutsel10:
De pull up of down heb ik bewust weg gelaten deze kan zo op printkroonsteen worden aangesloten.

Niet zo handig. Een CMOS device mag geen zwevende ingang hebben. Als je nu effe je input loshaalt heb je het risico dat je je 4009 opblaast.

Dus altijd een pullup (naar de zelfde voedingsplane als je 4009) of pulldown eraan hangen, al is het maar 100k of zo.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

zoals beloofd
de tekeningen in eagle
100K toegevoegd ;)

[Bericht gewijzigd door knutsel10 op dinsdag 28 april 2020 19:18:17 (21%)