accu beveiligen tegen te diep ontladen

Even vanaf de andere kant bekeken:
Irrigatie doet doorgaans iets per 24-48u. Klep omzetten of iets.

Als ik dat vergelijk met mijn accuboor, 14V Li-Ion. Dat ding doet het altijd, ook na maanden in de koude schuur. Boort gaten, schroeft schroeven. Zo'n klein 2A accu moet toch honderden keren een klepje kunnen openen en sluiten?

Een klokje dat een systeem een paar keer inschakelt per dag: zoals een klokthermostaat van drie tientjes draait jaren op 2 AA.

Ik zou zeggen: terug naar de tekentafel, kan die arduino niet lekker uit 99% van de dag en kan die klep zichzelf niet openhouden tijdens sproeien? Zijn er geen actuator gedreven kleppen?
Volgens mij heb je dan helemaal geen panelen of meerdere accu's nodig.
Als je de boel kan neerzetten met 8 alkaline D cellen kan je ook een heel seizoen draaien.

Het systeem lijkt nu gewoon lekker heel de dag te 'spelen'. Ja dan moet je echt aan de bak om het van energie te voorzien.

Edit: niet lullig bedoelt maar kan je het hele systeem niet vervangen door zo'n programeerbare thermostaatknop? Die draait ook zeker een jaar diverse malen per dag een waterleiding open op een paar batterijen.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op 18 juli 2020 10:50:56 (10%)]

K7Jz: Ik denk dat je reageert op een oudere posting. Het topic is door de TS nieuw leven in geblazen met een vervolgvraag over accus laden.

@Memorex: Lithium accus zijn nogal "eigenwijs". Als de ladingstoestand X % is, dan wil ie ook echt Y spanning hebben.

Loodaccus zijn wat makkelijker: Vol is ie iets van 12.6V, maar om te laden moet er al 1.2V meer opgezet worden.

Dus: Als je zorgt dat ze bijvoorbeeld allemaal geladen zijn voorat je ze aan het centrale laad-systeem hangt dan kan de druppellader gewoon z'n werk doen en gaat er nauwelijks vereffenings stroom lopen ook als de ladingstoestand niet precies gelijk is. (in tegenstelling tot bij lithium gebaseerd spul waarbij wel vrijwel ieder verschil direct grote stromen tot gevolg heeft).

Dat gezegd zijnde: Met een weerstandje in serie kan je helemaal niets meer gebeuren. IK zou overwegen om zeg 1 ohm weerstanden te nemen. Sine stelt iets meer voor. Met 1 Ohm kan je bij 1V spanningsverschil 1W in de weerstand krijgen. Tja, als je dat een factor 4 wil verminderen, neem je 2 ohm. Alles bij mekaar: D'r is niet 1 juiste waarde.

[Bericht gewijzigd door rew op 18 juli 2020 11:24:12 (78%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 juli 2020 11:04:36 schreef rew:
Loodaccus zijn wat makkelijker: Vol is ie iets van 12.6V, maar om te laden moet er al 1.2V meer opgezet worden.

Zit wat in, de 0,1V verschil van mij was wellicht wat erg voorzichtig.

Op 18 juli 2020 11:04:36 schreef rew:
IK zou overwegen om zeg 1 ohm weerstanden te nemen. Sine stelt iets meer voor. Met 1 Ohm kan je bij 1V spanningsverschil 1W in de weerstand krijgen. Tja, als je dat een factor 4 wil verminderen, neem je 2 ohm. Alles bij mekaar: D'r is niet 1 juiste waarde.

Ik had in mijn camper een sigaretten-plug naar een sigaretten-plug kabel. Die sloot ik aan tussen huishoudaccu en startaccu (Beiden altijd verbonden met hun respectievelijke sigaretten-aansteker-stopcontact). Maar alleen wanneer hij een tijdje niet gebruikt werd. Zo laadde het 80W zonnepaneel beide 100Ah accu's. Volgens mij had ik daar een 0,1 ohm 5W weerstand in een van de pluggen zitten. Maar dan ging ik er ook van uit dat ze gelijk geladen waren wanneer ik dit aansloot. (Ik had dan net gereden en tijdens rijden worden ze parallel gezet door een flink relais).

Het systeem moet natuurlijk wel veilig zijn. Als er iets misloopt met een van de (lood) accu's wil je niet dat de weerstand of iets anders in de fik vliegt. Denk dat het veiliger gaat zijn om snel een printje te maken met Arduino en 20 relais die de accu's 1 voor 1 aan de lader hangt.
Voor de lader zelf gebruiken we ook liefst iets uit de handel. Deze bevatten soms speciale algoritmes waardoor de accu's slimmer geladen worden. Tenzij er een eenvoudig (maar veilig) schema is dat we makkelijk op zelfde print krijgen?

Het systeem moet natuurlijk wel veilig zijn.

Daarvoor bestaan er zekeringen.

Deze bevatten soms speciale algoritmes

Zo'n (zogezegd) slimme lader kun je goed gek maken door hem periodiek aan een andere batterij te hangen.

Ga ervan uit dat je batterijen altijd opgeladen blijven (en zorg daar dan ook voor!), dan heb je enkel onderhoudsladen nodig. Met een druppellader of met een stel PB137's of wat dan ook.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Op 19 juli 2020 09:10:22 schreef Memorex:
Het systeem moet natuurlijk wel veilig zijn. Als er iets misloopt met een van de (lood) accu's wil je niet dat de weerstand of iets anders in de fik vliegt.

Kwestie van die weerstand vooral niet te krap te nemen (in vermogen) vandaar ook mijn voorstel voor de diodes, dan kan er al nooit stroom van de ene installatie naar de andere.

Die PB137 kende ik niet, maar is wel goeie tip. Daarmee kan ik in principe wel alle accu's in parallel hangen, met diode per accu. Dan krijgt iedere accu in principe constant voltage van 13.1V. Iets te laag maar zal voldoende zijn om ze te doen overleven.
Bedankt allemaal voor de nuttige info tot nu toe.

[Bericht gewijzigd door Memorex op 19 juli 2020 10:29:18 (20%)]

Op 19 juli 2020 10:09:15 schreef Memorex:
Die PB137 kende ik niet, maar is wel goeie tip.

Ik dacht de eerste keer dat het een typfoutje was en dat hij een variant van de 317 bedoelde ;) (Ook 1,5A en vaak gebruikt voor simpele ladertjes, o.a. een kant-en-klare druppellader liggen met zo'n ding erin).

Wordt deze PB137 ook gebruikt met bv. een diode in de massa om (tijdelijk) de uitgangsspanning wat te verhogen? Want 13,7V lijkt me echt een druppel-lader-spanning, niet een echte lader die met wat tempo een accu vol krijgt.

Als ik het goed begrepen heb dan is die PB137 (waarbij de PB staat voor Lood, "PlumBum", en de 137 voor de nominale spanning van 13,7V=) vooral bedoeld voor in noodverlichting e.d.; ook daar is de loodbatterij normaliter permanent op spanning. Het is dus eigenlijk een druppellader, maar kan, als er dan toch eens een onderbreking is geweest, laden met 1,5 amp.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Daarmee kan ik in principe wel alle accu's in parallel hangen, met diode per accu. Dan krijgt iedere accu in principe constant voltage van 13.1V. Iets te laag maar zal voldoende zijn om ze te doen overleven.

Het lijkt me simpeler, en amper duurder, om elke accu een eigen PB137 te geven.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dan heb je wel al een serieus zware voeding nodig. En is het ook veel moeilijker in te schatten hoeveel de totale stroom gaat zijn.

Ik ben van de simpele oplossingen... (Want ik snap de ingewikkeldere niet).
10A 12V trafo, gelijkrichten en via een 0,1 ohm weerstand op een 10.000mF (edit: uF uiteraard) elco zetten. Dan krijg je zo'n 16V op de elco, onbelast. Bij 5A belasting zakt dit een halve volt, bij 10A zakt dit 1V en zul je ook nog wat extra verlies op je gelijkrichter krijgen, dus zit je al onder de ingangsspanning voor de goede werking van de PB137.

Ervan uitgaand dat een PB137 zich gelijk een 7805 gedraagt zal de uitgang altijd 1 a 2 volt lager zijn dan de ingang, ook onder de 12V ingang.

Zo kun je volgens mij vrolijk 20 of 30 van die accu's op die enkele voeding aansluiten. Zolang je zelfontlading (en eigenverbruik van één PB137 per accu) maar niet in de buurt komt van de maximale stroom van de trafo, kun je er accu's aan blijven hangen.

Als het gaat om honderden accu's heb ik nog wel een 14V 50A trafo voor je te ruil ;)

Als 20 accu's potentieel 1A vragen gaat de trafo dat niet leuk vinden.
Bij één PB137 weet je zeker dat er max 1.5A vloeit, wat ook meer dan genoeg is voor druppelladen van heel wat accu's. Lijkt mij iets eenvoudiger..
Maar eigenlijk kan ik beter lader uit de handel nemen waarschijnlijk. De vraag is als deze dan die diodes zal leuk vinden, aangezien de spanning niet gemeten kan worden door de lader.

[Bericht gewijzigd door Memorex op 19 juli 2020 17:18:05 (30%)]

Reeds eerder heb ik aangegeven dat het perfect mogelijk is om elke batterij, behalve haar eigen hoogstindividuele PB137, ook nog een "aan/uit" te geven bv. met een P-channel MosFet. Die komt dan tussen de bufferelco van de gelijkrichting en de PB137.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik snap het niet helemaal vrees ik. Dus toch de batterijen 1 voor 1 schakelen dmv Arduino ofzo, ipv allemaal parallel? Waarom dan niet één PB137 voor die schakel MOSFETs?

1/ omdat die pb137 niet meer dan 1,5 amp levert, om 1 accu op peil te houden is dat zat, maar om er een heel huishouden mee in conditie te houden, ook na bv. een stroomuitval van enkele uren - wat toch wel kan voorkomen, in sommige contreien - wellicht al te mager.

2/ omdat er ook over mosfets ná de pb137 spanning gaat vallen, minder dan over een diode weliswaar, maar toch. En die 13,7 V= wil je echt wel hebben, om de accu's in conditie te houden.

Overigens is het (alweer) geen wit/zwart verhaal: het lijkt me best haalbaar om de accu's (het waren er toch een flink aantal, dacht ik?) in groepjes van 2 of 3 of 4 parallel te zetten, en dan die groepjes om beurt bij te laden via mosfet+pb137.

Het is aan uzelf om de specificaties te verfijnen, dan kan er een formule worden uitgedokterd die daar het best aan voldoet, met de kleinst mogelijke trafo (want de trafo wordt sowieso de duurste component in het hele verhaal).

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 19 juli 2020 21:02:15 (35%)]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het is wel zo dat de accu's maanden gestockeerd worden zonder dat er verbruikers aan hangen. De snelheid van opladen maakt dus eigenlijk niet uit, ze hebben tijd genoeg om te laden.
Ze hoeven ook niet helemaal volgeladen te worden. De bedoeling is enkel dat ze overleven tot ze terug buiten geplaatst worden en de zonnepanelen terug overnemen. Zou 13.1V (13.7-diode) niet voldoende zijn daarvoor?
Momenteel had ik volgende opstelling voor ogen:

Als je accu's vol zijn werkt jouw oplossing volgens mij prima zolang de zelfontlading van alle accu's samen lager is dan de stroom die door je voeding geleverd kan worden. Met wat Schottky diodes kun je die spanningsval over de diodes nog wat lager maken.

Op 19 juli 2020 17:17:01 schreef Memorex:
Als 20 accu's potentieel 1A vragen gaat de trafo dat niet leuk vinden.

Mijn (wellicht wel erg simpele) oplossing zorgde ervoor dat de hele voedingsspanning na de trafo zo ver (gecontroleerd) in elkaar dondert, dat de trafo nooit meer dan 10A hoeft te leveren. Tenzij je inderdaad 20 lege accu's tegelijk eraan hangt. En dan vliegt je 10A zekering er gewoon uit.

Overigens ga ik morgen eens proberen hoeveel stroom er vloeit als ik een volle accu (~12,8V) aan een lege accu (12,0V) hang. Ik zal het met een 10A zekering proberen. Als die eruit vliegt, weet ik dat ik er goed aan heb gedaan niet mijn multimeter er tussen te hangen (met hele dure, snelle 20A zekering in het stroommeet circuit...).

[Bericht gewijzigd door r-p op 19 juli 2020 22:37:46 (14%)]

In welke grote orde ligt de druppel laad stroom van één 12V 5Ah loodzuur accu eigenlijk?

Op 19 juli 2020 22:32:22 schreef r-p:
Overigens ga ik morgen eens proberen hoeveel stroom er vloeit als ik een volle accu (~12,8V) aan een lege accu (12,0V) hang. Ik zal het met een 10A zekering proberen. Als die eruit vliegt, weet ik dat ik er goed aan heb gedaan niet mijn multimeter er tussen te hangen (met hele dure, snelle 20A zekering in het stroommeet circuit...).

10A zekering bleef heel. Ik mat ~5A en dat liep zichtbaar omlaag.

Edit: dit was een 40Ah die een kwartiertje van de lader af was en een 200Ah die redelijk leeg (12,0V spanning, dus zo goed als leeg) eraan gehangen werd.

[Bericht gewijzigd door r-p op 20 juli 2020 23:11:37 (14%)]

Is toch al een ferme stroom. Zeker als er 10 accu's aan elkaar zouden hangen.
Welke trafo is er eigenlijk nodig voor 1 PB137? Volgens datasheet gaat hij tot ongeveer 2A. Klopt het dat er dan een trafo van 12V 24VA nodig is? Of kan het ook kleiner?

12V * 1.4 (top sinus) - 1.4V (diodebrug val) is niet zo heel veel meer dan 12V. Overweg iets meer.

Bovendien: Overweeg een weerstand in de voeding van de PB137 op te nemen, zodat daar 0.6V over valt bij 1A. Dan een PNP torretje die met een extra basis weerstand opengetrokken wordt als er meer dan die 1A loopt.... Collector-weerstand-led en je hebt een: "Hij kan het niet aan" indicatie. Als na een dag (week?) op de "standby lader" het ledje nog steeds aan is, dan moet je op onderzoek uit.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

15V trafo zou idd beter zijn. Wel een 5 tal extra watts om de dissiperen.
Goed idee om indicatie toe te voegen.
Zal ook eens moeten beginnen denken aan behuizing die toch een beetje stofdicht is.

@rew: zoiets dan? Hoe bepaal je de waarde van weerstand R4?

[Bericht gewijzigd door Memorex op 21 juli 2020 13:46:16 (17%)]

sorry, verkeerd gelezen.

@mods, aub verwijderen

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 21 juli 2020 20:33:44 (89%)]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dit is het schema dat ik tot nu toe heb. Alle mogelijke verbeteringen zijn welkom.
Zelf vind ik dat er zeer veel vermogen verloren gaat in bruggelijkrichter en PB137. Zou het schema ook niet kunnen werken met een 12V transformator? Sowieso gaat de spanning bij lage belasting nog wat hoger (x1.14 volgens datasheet van transfo).

01-08-2020.pdf