accu beveiligen tegen te diep ontladen

De primaires van de trafo staan in anti-serie, en de secondaires in anti-parallel :) Het is duidelijk wat er bedoeld wordt, maar het is ook wel zo netjes en handig om te tekenen wat bedoeld wordt...

Wat doet die LM4040? Sorry ik ben effe te lui om het zelf uit te vogelen. Soortement superzener, wellicht?

Wat gebeurt er met de uitgangen van de comparators? Ze gaan naar een connector J5 maar wat er daarachter gebeurt blijft vaag...

De nul van de PB137 is met een Si-diode 0,7 V omhoog getrokken - waarom?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 1 augustus 2020 13:17:06 schreef big_fat_mama:
De primaires van de trafo staan in anti-serie, en de secondaires in anti-parallel :) Het is duidelijk wat er bedoeld wordt, maar het is ook wel zo netjes en handig om te tekenen wat bedoeld wordt...

Wat doet die LM4040? Sorry ik ben effe te lui om het zelf uit te vogelen. Soortement superzener, wellicht?

Wat gebeurt er met de uitgangen van de comparators? Ze gaan naar een connector J5 maar wat er daarachter gebeurt blijft vaag...

De nul van de PB137 is met een Si-diode 0,7 V omhoog getrokken - waarom?

Bedankt voor de snelle reactie. Enkele antwoorden.

De transfo is zo geschakeld omdat het nodig was voor print ontwerp. Zou idd wel iets duidelijker kunnen in schema als ik de pinnen anders map op footprint.

LM4040 is een 5V voltage reference. Heb die genomen icm 1% weerstanden, omdat ik liever geen manuele regeling heb dmv potentiometer. De meeste zener diodes hebben tolerantie van 5%.

Uitgangen van comparators trekken indicatie LEDs op frontpaneel naar massa afhankelijk van de huidige laadspanning.

Diode bij de PB137 is ter compensatie voor de diodes in serie met iedere accu. Zodat deze nog steeds met 13.7V geladen worden ipv 13V.

tuxie

Golden Member

Is die 1n4148 niet wat licht.
Ik zou er een wat zwaardere voor nemen

Van onderzoeken wordt men wijzer ;-)

Welnee, de belastingsstroom gaat er toch niet door? Alleen het interne verbruik van de PB137. En dat zijn hooguit milliamperes. Ik zou bijna omgekeerd geneigd zijn om een weerstandje toe te voegen vanaf de uitgang van de PB137, om de stroom door de diode te verhogen, voor stabieler gedrag.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 1 augustus 2020 17:03:51 (51%)]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik was zelfs van plan om die diode in eerste instantie niet te plaatsen. Is placeholder op PCB voor als het niet zou werken. De accu's kunnen neem ik aan ook gewoon float chargen op 13.1V? Ze zijn dan wel niet 100% vol, maar dat kan in deze toepassing geen kwaad.

Waar ik momenteel het meest mee inzit is het grote vermogensverlies bij 15V transfo. 12V is wss net te weinig, al scheelt het bijna niks..