Nu is het wel zo, dat, in de oudste oudheid al, groen in het algemeen als geruststellend werd ervaren (gras, bomen) en rood als onrustbarend (vuur, bloed).
Het is interessant te zien hoe doorheen de geschiedenis de kleuronderscheiding zich ontwikkelde. 'In den beginne' werden zwart en rood onderscheiden (die mensen zagen natuurlijk alle andere kleuren ook, maar ze benoemden ze alleen nog niet apart). Later kwamen daar dan blauw en groen bij; dan een hele tijd niets, dan de rest. Een leuke tak van antropologie.
--
Maar goed, AM dus. Daar is ook nog genoeg interessants aan te beleven.
Ik merk dat één belangrijk aspect van AM nog onderbelicht is gebleven, en dat is het werken met offset-zenders. Dat gaat heel goed met AM, en bijna niet met FM.
Waar een bepaalde service over een groot gebied met dezelfde frequentie wordt 'bediend' (134.375 voor Noord-Nederland bijvoorbeeld), worden er diverse ontvangers, verspreid over dat gebied, gebruikt. In de radiocentrale wordt het signaal met de beste kwaliteit doorgeschakeld naar de operator. Zo wordt het vliegtuig gehoord, waar het zich in dat gebied ook bevindt.
In dat gebied zijn er dus ook diverse zenders. Maar die worden allemaal tegelijk ingeschakeld als de operator van het grondstation spreekt. De andere vliegtuigen moeten immers kunnen meeluisteren; anders zouden ze kunnen denken dat niemand spreekt, en zelf kunnen gaan roepen, daarmee de conversatie verstorend. En veel informatie is gewoon voor iedereen in dat gebied belangrijk.
Die zenders staan verspreid over het werkgebied, en in het algemeen hoor je dus twee, soms drie zenders tegelijk. De modulatie is dus gelijk, maar er zou een interferentietoon kunnen optreden.
Om dat te voorkomen staan de zenders opzettelijk op iets (enkele kHz) verschillende frequenties. Die 'offsets' zorgen ervoor dat de interferentie optreedt op een audiofrequentie hóger dan 3,5 kHz, zodat hij in de ontvanger wordt weggefilterd.
Het resultaat is dat elk vliegtuig, zonder omschakelen, in het hele werkingsgebied een ongehinderde ontvangst heeft. Oók op plaatsen waar de signaalsterktes toevallig precies gelijk zijn.
(Voor de vorsers: ICAO Annex 10 deel 3 (googlebaar) legt alles heel precies uit).
Hetzelfde beginsel wordt ook gebruikt in de landingsbakens, om een naadloze overgang van het clearance-gebied (ver van de koerslijn) naar het course-gebied (nabij de koerslijn) te maken.