24AC naar 24VDC en 9VDC

Ik heb een ingangsspanning van 24AC, hier wil ik 24DC en 9VDC van maken mbv het onderstaande schema.

Is dit wat? Of is het totale onzin...graag jullie op en aanmerkingen!

Dat ziet eruit als een lineaire voeding, standaard zo uit het boekje. Wat kan daar fout aan?

PS, die 9V versie moet wel aardig wat vermogen kwijtraken zo. Veel stroom mag dat dus niet zijn.
PS2, met 24Vac heb je niet veel "headroom" boven die 24Vdc. De rimpel op de elco zal al snel onder de 27V zakken (de spanning die een 7824) nodig heeft.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 28 april 2020 18:49:51 schreef flipflop:
Dat ziet eruit als een lineaire voeding, standaard zo uit het boekje. Wat kan daar fout aan?

PS, die 9V versie moet wel aardig wat vermogen kwijtraken zo. Veel stroom mag dat dus niet zijn.
PS2, met 24Vac heb je niet veel "headroom" boven die 24Vdc. De rimpel op de elco zal al snel onder de 27V zakken (de spanning die een 7824) nodig heeft.

ik vroeg me vooral af of de waardes een beetje kloppen, en of die 4 elco niet wat overkill is.

over je PS1, de 9V wordt gebruikt om een Arduino Mega te voeden.
Die zal niet veel vermogen nemen.
Maar waarom raak ik vermogen kwijt? Is dat op te lossen?

PS2 maakt de keus van de elco iets uit? Is dit potentieel probleem te verhelpen of komt dat door de 24AC ingang?

Op 28 april 2020 19:05:01 schreef MrNiles:
Maar waarom raak ik vermogen kwijt? Is dat op te lossen?

De spanning op de ingang van de 78xx is hoger dan die op de uitgang. Er staat dus x Volt over de regelaar. Tegelijk loopt er stroom door. Vermogen P=UxI. Reken maar uit.

Een Arduino loopt op 5V, dus je zou ook direct naar 5V kunnen gaan dmv een 7805.

De waardes lijken zo op het oog wel ok, maar eigenlijk moet je daaraan rekenen wil je het echt weten. Bedenk je ook hoeveel stroom je wilt kunnen leveren, dan kun je ook checken of je genoeg capaciteit aan elcos hebt. Stroom geeft rimpel op de elco-spanning.
Als je even googled moet je genoeg uitleg daarover kunnen vinden, gaat me iets te ver om het hier een cursus te geven :-)

[edit] Kijk eens, artikeltje uit good-old Elex:
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele…

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 28 april 2020 19:05:01 schreef MrNiles:
Maar waarom raak ik vermogen kwijt? Is dat op te lossen?

Na de gelijkrichting en afvlakking van de 24VAC krijg je ongeveer 34VDC. Die komt op de ingang van de 7809. Aan de uitgang komt er 9V uit. In de 7809 verlies je dus 25 volt. Vermenigvuldigd met de stroom is dat een vermogen dat in zijn geheel in warmte wordt omgezet in de 7809. Hoe erg dat is hangt af van de stroom die de 9V moet leveren.

(flipflop was net iets sneller)

Sine

Moderator

Dat klinkt als een karwei voor een switcher

vooral die C9, staat nu op 35V
terwijl je na die brug al 34V verwacht, en dat de meeste transformators een hogere (onbelaste) spanning geven, die blaas je zeker op

daarnaast verwacht ik dat alles warm loopt, of je gigantische koelvinnen moet gebruiken

verder is het nog rendabel om zelf een voeding te ontwerpen?
het is goedkoper om gewoon een paar van die ebay printjes te kopen

oke, stof tot nadenken..en te lezen.

Een Arduino loopt op 5V, dus je zou ook direct naar 5V kunnen gaan dmv een 7805.

Info van de Arduino pagina:
Input Voltage (recommended) 7-12V
Input Voltage (limit) 6-20V

dus 5V zou echt te weinig zijn.

verder is het nog rendabel om zelf een voeding te ontwerpen?
het is goedkoper om gewoon een paar van die ebay printjes te kopen

Ga ik zeker ff checken.
Onverstandig om aliexpress mee te nemen?

Na de gelijkrichting en afvlakking van de 24VAC krijg je ongeveer 34VDC. Die komt op de ingang van de 7809. Aan de uitgang komt er 9V uit. In de 7809 verlies je dus 25 volt. Vermenigvuldigd met de stroom is dat een vermogen dat in zijn geheel in warmte wordt omgezet in de 7809. Hoe erg dat is hangt af van de stroom die de 9V moet leveren.

En wat als ik de ingang van de 7509 aansluit op de uitgang van de 7524?

Op 28 april 2020 20:50:22 schreef MrNiles:
En wat als ik de ingang van de 7809 aansluit op de uitgang van de 7824?

Dan wordt een deel van die warmte opgestookt in de 7824.
Om zo een voeding goed te kunnen ontwerpen moet je eerst weten hoeveel stroom er uit de 24V resp. de 9V wordt gevraagd.
Misschien is het handiger om een paar voedinkjes van Meanwell of zo te kopen.

Op 28 april 2020 20:57:23 schreef KlaasZ:
[...]Dan wordt een deel van die warmte opgestookt in de 7824.
Om zo een voeding goed te kunnen ontwerpen moet je eerst weten hoeveel stroom er uit de 24V resp. de 9V wordt gevraagd.
Misschien is het handiger om een paar voedinkjes van Meanwell of zo te kopen.

Bedankt voor de tip. Zal me daar eens in verdiepen. Zo op het eerste gezicht kwam ik niks tegen voor een ingangsspanning van 24VAC

Waarom moet het per se 24V zijn? Als je 24VAC ter beschikking hebt dan is er toch ook 230VAC in de buurt?

Thevel

Golden Member

Op 28 april 2020 19:25:22 schreef DK:
vooral die C9, staat nu op 35V
terwijl je na die brug al 34V verwacht, en dat de meeste transformators een hogere (onbelaste) spanning geven, die blaas je zeker op

Daar komt ook nog bij dat een 7809 max 35V op zijn ingang mag hebben.

lm2596s-dc-dc-regelbare-step-down/

max 40V erin, 1.5 tot 30V eruit, max 2 (of 3 met heatsink) Ampere.

en deze zetten het voltage om, ipv het wegstoken van de ongewenste voltjes.

willen wel DC in, met AC blaas je ze op.

Op 28 april 2020 23:50:19 schreef KlaasZ:
Waarom moet het per se 24V zijn? Als je 24VAC ter beschikking hebt dan is er toch ook 230VAC in de buurt?

24VAC is aanwezig in de sturingskast.
Ik denk dat ik even overleg moet gaan plegen met de opdrachtgever als ik jullie commentaren allemaal zo lees!

Op 29 april 2020 09:11:40 schreef Sangre:
lm2596s-dc-dc-regelbare-step-down/

max 40V erin, 1.5 tot 30V eruit, max 2 (of 3 met heatsink) Ampere.

en deze zetten het voltage om, ipv het wegstoken van de ongewenste voltjes.

willen wel DC in, met AC blaas je ze op.

Dat is een mooie kant en klare oplossing.
Geen idee, maar iets spreekt me tegen dat ie regelbaar is. Dit soort oplossingen zijn beter dan de ouderwetse 78xx oplossingen?

Ik zal eens kijken of ik dit kan integreren

Arco

Special Member

Voor de 78xx is 24vAC gelijkgericht erg hoog (ze mogen afhankelijk van type en fabrikaat max. 35...40v in hebben.)
De 7809 recommended max input is 28v...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 april 2020 09:53:35 schreef MrNiles:
[...]

Dat is een mooie kant en klare oplossing.
Geen idee, maar iets spreekt me tegen dat ie regelbaar is. Dit soort oplossingen zijn beter dan de ouderwetse 78xx oplossingen?

Ik zal eens kijken of ik dit kan integreren

Ja zit een potmetertje op om in te stellen (doe dit voordat je de arduino aansluit :) )

Hier is een filmpje met het verschil (was de eerste die ik vond)
https://www.youtube.com/watch?v=giGRrODKJSE

Ik ken de situatie niet, maar als er allemaal professioneel spul in de kast zit wil je misschien geen goedkope printjes ernaast zetten en toch voor wat meer kwaliteit gaan, maar dat is aan jou en je opdrachtgever

Op 29 april 2020 10:41:23 schreef Sangre:
[...]

Ja zit een potmetertje op om in te stellen (doe dit voordat je de arduino aansluit :) )

Hier is een filmpje met het verschil (was de eerste die ik vond)
https://www.youtube.com/watch?v=giGRrODKJSE

Ik ken de situatie niet, maar als er allemaal professioneel spul in de kast zit wil je misschien geen goedkope printjes ernaast zetten en toch voor wat meer kwaliteit gaan, maar dat is aan jou en je opdrachtgever

Het is een aansturing voor een auto-wasbox. Zo eentje met een pistool waar je zelf kan afspuiten. Niet heel bijzonder verder, vooral aansturen van relais om de juiste pomp te starten.

Wat bedoel je met meer kwaliteit? Meer kwaliteit dan een 78xx schakeling. Of uberhaupt meer kwaliteit dan een los printje met een LM2596.
Iets op een din rail bijv?

Sine

Moderator

Er bestaan din-rail 5V voedingen, ook met 24V input.

Shiptronic

Overleden

De LM09 kan je voeden uit de LM24 , die krijgt het dan wel iets zwaarder wat er gaat meer stroom lopen, ik weet niet wat de belastingen zijn?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Op 29 april 2020 10:41:23 schreef Sangre:
[...]

Ja zit een potmetertje op om in te stellen (doe dit voordat je de arduino aansluit :) )

Hier is een filmpje met het verschil (was de eerste die ik vond)
https://www.youtube.com/watch?v=giGRrODKJSE

Ik ken de situatie niet, maar als er allemaal professioneel spul in de kast zit wil je misschien geen goedkope printjes ernaast zetten en toch voor wat meer kwaliteit gaan, maar dat is aan jou en je opdrachtgever

ALtijd opletten wat een zwevende loper doet :) ,

voor dit gebruik zet je ze beter met vaste weerstanden vastinstellen , daar wil je geen oeps.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Of uberhaupt meer kwaliteit dan een los printje met een LM2596.
Iets op een din rail bijv?

JA gewoon op dinrail zoiets dus. Deze zijn wel 230V.
https://www.meanwell-web.com/product/image/medium/mdr-20-5_1.jpg

Info van de Arduino pagina:
Input Voltage (recommended) 7-12V
Input Voltage (limit) 6-20V

dus 5V zou echt te weinig zijn.

Dat is de DC-plug. Daar achter zit dan nog een soort 7805 die van de 7V weer 5V maakt
Je kan de arduino ook voeden via de USB aansluiting dan knip je van de USB kabel gewoon de kant die je niet gebruikt eraf.

Het is erg inefficiëntie om eerst 9V te maken en dan weer 5V

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.