LabView gratis!

https://tweakers.net/nieuws/166510/national-instruments-brengt-gratis-…

Labview is nu te gebruiken voor, niet commercieel, eigen gebruik zonder limitaties in de software!

Da's nou eens goed nieuws...

Hier de direkte download-link: ni.com/labviewcommunity

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Waarom zou je dat nou niet-commercieel willen gebruiken?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Waarom zou je dat nou niet-commercieel willen gebruiken? :r

Als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest waar staat dan een leeg bureau voor? - Albert Einstein.

Op 28 april 2020 22:17:47 schreef electron24:
Waarom zou je dat nou niet-commercieel willen gebruiken? :r

Zakelijke gebruikers gebruiken vaak een (illegale) copie van de zaak. De mensen die dat doen zullen bij een nieuwe baan daardoor zakelijk kiezen voor labview, omdat ze dat goed kennen. Volgens mij zit daar dan de winst. Wordperfect had destijds dezelfde filosofie.

brrr nog nachtmerries van dat pakket, gratis wil ik het nog niet hebben ;)

Hoeben

Golden Member

Ik vind dat een geweldig idee. Nou kun je het tenminste eens uitproberen en je inleren. Dan kun je dat op je werk ook toepassen.

Ik denk dat dit NI uiteindelijk meer omzet en winst gaat opleveren.

GJ_

Moderator

Ze hebben het eerst met een boel leugens op scholen geprobeert. Die trappen er niet meer in.

Als Labviewgebruiker: wat gebruiken jullie nu dan?

Leren kan je alleen maar door te Doen

Gratis zou ik dezer dagen toch niet meer durven zeggen.
Eerder tijdelijk beschikbaar.
Ik heb het eens op een test-pc geïnstalleerd, licentie is voor 365 dagen geldig.
Dus als in de toekomst ze willen stoppen met dit aan te bieden is dit perfect mogelijk.
Ik denk dan aan de "gratis" versie van Draftsight, was ideaal om kleine 2D tekeningen mee te maken, nu mag je een abbonnement afsluiten van €100/jaar. |:(
Voor mij is gratis een .exe die je opnieuw kan installeren, wanneer je wil.

Nee, geef mij maar Profilab Expert, qua prijs hobby-vriendelijk.
En grafisch programmeren is goed voor kleine zaken, of snel even wat data te gaan plotten, of parameters in een controller aanpasbaar maken.
Als het complex wordt is een gewone programmeertaal overzichtelijker, imho.
Ik wacht juist nog op de deftige implementatie van hun modbus driver.

Voor hobbyisten totaal niet interessant. Voor werknemers die het thuis met een illegaal kopietje van de zaak doen... Wat doen ze dan? Zijn ze niet net zo goed voor de baas bezig?
Ik kan me niet voorstellen wat iemand hier niet-commercieel mee zou willen doen, tenzij je stomtoevallig een heel systeem in je schoot geworpen hebt gekregen en eens wat metingen wilt gaan loggen.
Blijft over: scholen/studenten.

Op 28 april 2020 23:53:49 schreef GJ_:
Ze hebben het eerst met een boel leugens op scholen geprobeert. Die trappen er niet meer in.

Ja wij kregen dat op HTS elektrotechniek ook uitgebreid. Alle systemen met dure kaarten natuurlijk voor een habbekrats beschikbaar gesteld.

Slimme constructie, want er komen een paar jaar verder allemaal verse werknemers met het idee binnen dat je labview overal voor kunt inzetten. Bijvoorbeeld het besturen van stoplichten, of een lift. Krankzinnig idee dat dat brakke gebeuren daarvoor geschikt zou zijn, maar dat is wat je werd voorgehouden.

Het is geschikt voor metingen in automatische testopstellingen. Dat en niks anders. En dan moet je bovendien nog wel het budget daarvoor hebben.

If you want to succeed, double your failure rate.
GJ_

Moderator

Op 29 april 2020 10:42:18 schreef Jochem:
Het is geschikt voor metingen in automatische testopstellingen. Dat en niks anders. En dan moet je bovendien nog wel het budget daarvoor hebben.

neeeee, volgens de vertegenwoordigers van NI waren alle PLC's tegenwoordig wel zo'n beetje vervangen door NI materiaal en labview. En waren bedrijven als Shell al volledig op labview over.
Dát is wat ze scholen wijsmaakten. En ik heb hier de HBO stagiaires gehad die dus echt meende dat dat waar was en in vier jaar geen PLC gezien hadden omdat dat ouderwets was.
Ik heb één keer een chemische fabriek gezien die deels er op draaide. En vervolgens een aantal bijna rampen en grote hoeveelheden chemicalien overstromingen. Ook omdat NI dat een goed plan vond.

Het is goed spul, beetje duur, voor testopstellingen. Alleen het bedrijf is rot.
In vroegere NI discussies hier kwamen NI vertegenwoordigers zich voordoen als NI gebruikers met jubelverhalen. Één ging zelfs zo ver dat ie zich voordeed als een Shell medewerker.

Op 29 april 2020 10:42:18 schreef Jochem: Slimme constructie, ...

Leugens en het in gevaar brengen van mensen zou ik niet als slimme constructie willen kwalificeren.

Op 29 april 2020 09:01:49 schreef falaigai:
Als Labviewgebruiker: wat gebruiken jullie nu dan?

Momenteel helemaal niks, maar beter is een "echte" programmeertaal zoals C# of Python. Beide kun je ook combineren met een user interface. Code werkt vele malen flexibeler dan dat grafische entry. Bij mij op het werk gebruiken de test engineers het wel, en het resultaat ziet er best strak uit. Toch zou ik wel eens willen weten hoeveel sneller ze het bebouwd zouden hebben in Python bv.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
GJ_

Moderator

Op 29 april 2020 12:32:51 schreef flipflop:...Toch zou ik wel eens willen weten hoeveel sneller ze het bebouwd zouden hebben in Python bv.

Helemaal niet wellicht? Ik ken Labview gebruikers die het gebruiken voor laboratorium apparatuur. Mensen zonder programmeerachtergrond, en die maken het toch maar mooi in LV. Dat dan weer wel. Het resultaat ziet er een beetje uit als kleurrijke spaghetti maar het doet zo'n beetje wat ze willen dat het doet.

Sine

Moderator

Op 29 april 2020 11:34:11 schreef GJ_:
Ik heb één keer een chemische fabriek gezien die deels er op draaide.

In vroegere NI discussies hier kwamen NI vertegenwoordigers zich voordoen als NI gebruikers met jubelverhalen. Één ging zelfs zo ver dat ie zich voordeed als een Shell medewerker.

Woei, dat is zo'n beetje de definitie van houtje-touwtje geloof ik

Zover ik weet draait Shell voor een groot deel op Honeywell DCS systemen.

GJ_

Moderator

Op 29 april 2020 12:56:25 schreef Sine:
Zover ik weet draait Shell voor een groot deel op Honeywell DCS systemen.

En Yokogawa

Lambiek

Special Member

Op 29 april 2020 11:34:11 schreef GJ_:
neeeee, volgens de vertegenwoordigers van NI waren alle PLC's tegenwoordig wel zo'n beetje vervangen door NI materiaal en labview.

Pfffffff, mochten ze willen. Maar gelukkig is dat niet zo en dat gaat ook niet gebeuren.

Het is goed spul, beetje duur, voor testopstellingen.

Het is veel te duur en dan hebben we het nog niet over de hardware.

Op 29 april 2020 09:51:31 schreef coldrestart:
Nee, geef mij maar Profilab Expert, qua prijs hobby-vriendelijk.

Precies. :)

En grafisch programmeren is goed voor kleine zaken, of snel even wat data te gaan plotten, of parameters in een controller aanpasbaar maken.

Niet alleen voor kleine zaken, grotere programma's gaat ook prima.

Als het complex wordt is een gewone programmeertaal overzichtelijker, imho.

Ligt er helemaal aan hoe gestructureerd je het maakt met Profilab, als je dat netjes doet is het net zo leesbaar als een andere programmeertaal.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Is dat profilab protocol "open" ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hoeben

Golden Member

Ik zie Labview veel gebruikt worden in testopstellingen. Het is handig, kent veel instrumentendrivers waardoor je snel wat aan de gang kunt hebben.

Geen echte eigen ervaring, alhoewel ik er wel ooit een cursusje in heb gedaan. Ik zie het bij veel klanten, juist ook grotere bedrijven.

maartenbakker

Special Member

De naam lijkt me ook wel toepasselijk. Labview, geen PLCview.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Op 29 april 2020 13:46:58 schreef bprosman:
Is dat profilab protocol "open" ?

Hoe bedoel je dat Bram? Open source?

Lees het boek even. :)

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/46

Ach die gasten van Matlab doen hetzelfde, voor een habbekrats bij scholen naar binnen kruien. Later in de bedrijven "kennen ze het" en moeten er dure licenties aangeschaft worden.

Was dat ook niet Eagle wat precies hetzelfde deed?
Idem met leveranciers van processoren/controllers met goedkope development kits.

En zo zijn er ontzettend veel voorbeelden van sponsoring om "potentiele klanten" te winnen.

Verder on topic: Ook ik heb eens met iets moeten werken wat in labview gemaakt was, een drama programma zo gammel als een kar.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 29 april 2020 16:47:11 (14%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Special Member

Matlab werkt in elk geval prima voor acquisitie en bewerken van data en pretendeert niet liften of therac25's veilig te kunnen besturen.

Het is voor allerlei soorten software niet ongebruikelijk dat er voor scholen en non-profitinstellingen aparte prijzen gelden. Tot en met MS aan toe.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 29 april 2020 20:00:04 (36%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
bprosman

Golden Member

Hoe bedoel je dat Bram? Open source?

Nou nee, bedoel meer of je zelf hardware kunt maken (AD converter, I/O poort oid) die je met Profilab aan kunt sturen. Of werkt het alleen met de "Certified devices" ?

//Edit, jouw boek geeft al antwoord :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 29 april 2020 20:52:16 schreef bprosman:
//Edit, jouw boek geeft al antwoord :-)

Ja, je kunt zelf hardware maken. Maar er is ook veel te koop.