230V motor aansluiten met condensator.

Anoniem

Makkelijkshalve kun je de opgenomen stroom uit het net ook aflezen op het typeplaatje = 11,8A
Een zekering B16 gaat er magnetisch uit tussen 48A en 80A
Een zekering C16 gaat er magnetisch uit tussen 80A en 160A
Mocht je motor verder in orde zijn gaat een B16 hier zowiezo voor ergernis zorgen
Het nuttig vermogen = 1,5kW,
Het schijnbaar vermogen = 2,71kW
Het werkelijk vermogen = 2,31kW
Cosphi = 0,85
Rendement = 0,65
;)

benleentje

Golden Member

Alleen wat bedoel je precies met de draaiknoppen en schakelaar?

Ik heb de originele tekst aangepast moest 2x draaiknop zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 30 april 2020 09:51:01 schreef grotedikken:
[...]
Je hebt dunne meetsnoertjes en je hebt hele dunne, maar 8 Ohm? Zit er soms een luidspreker tussen? :-)

Even wikkelen met de snoertjes, blijft de overgangsweerstand constant 8 Ohm, is er iets mis met je meter. Batterijtje nog ok?
Begin eens met die meter na te zien. Aan een onbetrouwbare meter heb je minder dan niks, je trekt onnodig foute conclusies.

Op zich is Voltcraft geen al te beroerd merk .

Waarom heb je eigenlijk die motor al gedemonteerd voor je weet wat er aan het handje is?
Ik zou me niet blindstaren op die verkleurde wikkeling en die 8 Ohm meetfout. Al duidt die verkleuring op oververhitting en kan de isolatielak daardoor beschadigd zijn op een plaats waar die tegenaan het motorhuis aandrukt.

Als de ALS eruit vliegt heb je in elk geval een verlies of sluiting naar de aarde, dat staat vast.
Het is wel mogelijk dat dit fenomeen zich niet laat zien met een meetspanning van 9V of minder..of dat het motorhuis ondertussen zover is uitgedroogd dat de fout zich niet meer voordoet.

De motor is langere tijd zeiknat geweest, zie je aan de roest.
Ik stel voor de motor eens een uurtje in een oven op 100-120°C te leggen en dan terug te monteren.

Doet het aardlek zich dan nog voor, dan maakt de wikkeling onherstelbaar sluiting met de polen en kun je de pomp weggooien.

Uiteindelijk blijkt de meter inderdaad niet goed te zijn, wanneer ik hem ook op de functie doorpiepen draaide begon deze al te piepen. Zelfs wanneer ik de snoertjes eruit haalde.. (batterij tevens ook vervangen).

Maargoed ik ben nu in het bezit van een tweedehands fluke 177 True RMS, welke al hele andere meetwaarden geeft als de voltcraft :

rood - groen = 3,7 ohm
rood - zwart = 1,5 ohm
groen - zwart = 2,5 ohm

rood - motorhuis aardlip = OL
groen - motorhuis aardlip = OL
zwart - motorhuis aardlip = OL

Wanneer ik de meetpennen tegen elkaar houd heb ik een waarde van : 0,1

Condensator 34,8FA

Overigens heb ik gister de windinngen ect inderdaad schoongemaakt met alchohol.

Dus het lijkt mij dat ik de pomp weer in elkaar kan zetten, maar ik ben er nog niet uit hoe ik hem nu precies moet gaan aansluiten. en vooral waarom dit zo moet

Anoniem

En wanneer ik de condensator meet loopt deze inderdaad op.

Tip: Zet je Fluke 177 op Ω en druk dan 1x op de gele knop om de capaciteitsmeting aan te zetten
De capaciteitswaarde van een condensator lees je nu gewoon van het scherm ;)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 1 mei 2020 15:18:01 (18%)

Op 1 mei 2020 15:15:19 schreef anoniem015:
[...]

Tip: Zet je Fluke 177 op Ω en druk dan 1x op de gele knop om de capaciteitsmeting aan te zetten
De capaciteitswaarde van een condensator lees je nu gewoon van het scherm ;)

Thanks inderdaad! Dan meet ik een waarde van 34,8

benleentje

Golden Member

Rood Zwart is de hoofdwikkeling en die mag direct op 230V zwart kan je dan als 0 aanhouden
Groen zwart is de hulpwikkeling en die moet via condensator je krigt dan
230V - condensator - groen <> zwart - 0

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb hem op die manier aangesloten.
Gelijk even een C16 automaat in de meterkast geknalt.

De eerste keer draaide deze een aantal seconden, maar nu bij het insteken van de stekker knalt direct de aardlek eruit.

Als ik meet vanaf wel draad dan ook t.o.v het aarde draad meet ik een oneindige weerstand. verder zou ik niet weten hoe er anders een lekstroom zou kunnen onstaan.

Huidige situatie :

[Bericht gewijzigd door Boolean op vrijdag 1 mei 2020 19:08:11 (40%)

Shiptronic

Overleden

Je meetspanning is te laag, meet eens met een Megger.

Ik heb wel mijn vraagtekens bij de route van de rode draad, zit die nu klem tussen behuizing een aansluitblok??

Is aard draad nog wel goed? ziet er wat roestig uit, meet eens de spoelen tov de metalen behuizing, aarde hoeft niet via de draad

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 1 mei 2020 20:13:09 (27%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 1 mei 2020 19:58:57 schreef Shiptronic:
Je meetspanning is te laag, meet eens met een Megger.

Ik heb wel mijn vraagtekens bij de route van de rode draad, zit die nu klem tussen behuizing een aansluitblok??
[bijlage]

Is aard draad nog wel goed? ziet er wat roestig uit, meet eens de spoelen tov de metalen behuizing, aarde hoeft niet via de draad

Een megger heb ik dus niet, en ook geen idee wie hier in de buurt wel.

Het rode draad loopt er gewoon los onderdoor, je kunt deze ook nog gemakkelijk bewegen.

Ook wanneer ik de spoelen ten opzichte van de behuizing meet, meet ik een oneindige weerstand.

Op 3 mei 2020 11:31:57 schreef Boolean:
Een megger heb ik dus niet, en ook geen idee wie hier in de buurt wel.

Jouw ALS is een min of meer bruikbaar alternatief voor de megger. Bij aanspreken daarvan weet je in ieder geval dat de isolatiewaarde te slecht is; alleen niet precies hoe slecht.

pamwikkeling

Special Member

Zet een keer via een SCHEIDINGSTRAFO een hoge spanning (100V ?) tussen de wikkelingen en het statorhuis.

Meet dan de stroom eens in de secundaire kring.

Op 3 mei 2020 16:05:45 schreef pamwikkeling:
Zet een keer via een SCHEIDINGSTRAFO een hoge spanning (100V ?) tussen de wikkelingen en het statorhuis.

Meet dan de stroom eens in de secundaire kring.

Helaas een scheidingstrafo heb ik niet zo liggen..

Op 3 mei 2020 15:03:11 schreef herbert116:
[...]
Jouw ALS is een min of meer bruikbaar alternatief voor de megger. Bij aanspreken daarvan weet je in ieder geval dat de isolatiewaarde te slecht is; alleen niet precies hoe slecht.

Wat bedoel je precies met ALS? En hoe voer ik dit uit?

Op 1 mei 2020 14:56:14 schreef Boolean:
[...]

Uiteindelijk blijkt de meter inderdaad niet goed te zijn, wanneer ik hem ook op de functie doorpiepen draaide begon deze al te piepen. Zelfs wanneer ik de snoertjes eruit haalde.. (batterij tevens ook vervangen).

Maargoed ik ben nu in het bezit van een tweedehands fluke 177 True RMS, welke al hele andere meetwaarden geeft als de voltcraft :

rood - groen = 3,7 ohm
rood - zwart = 1,5 ohm
groen - zwart = 2,5 ohm

rood - motorhuis aardlip = OL
groen - motorhuis aardlip = OL
zwart - motorhuis aardlip = OL

Wanneer ik de meetpennen tegen elkaar houd heb ik een waarde van : 0,1

Condensator 34,8FA

Overigens heb ik gister de windinngen ect inderdaad schoongemaakt met alchohol.

Dus het lijkt mij dat ik de pomp weer in elkaar kan zetten, maar ik ben er nog niet uit hoe ik hem nu precies moet gaan aansluiten. en vooral waarom dit zo moet

Vanavond weer even zitten prutsen om te kijken of het al wat duidelijker allemaal zou kunnen worden. Alleen nu ben ik weer gaan meten en heb ik andere waardes al bovenstaand (exact dezelfde meter), namelijk ;

rood - groen = 5,8 ohm
rood - zwart = 3,8 ohm
groen - zwart = 2,4 ohm

rood - motorhuis aardlip = OL
groen - motorhuis aardlip = OL
zwart - motorhuis aardlip = OL

Daarnaast heb ik de condensator tussen de groen en rode draad gedaan.
De stoppen vliegen er nu niet meer uit, en de motor begint te brommen.

De aansluiting is nu als volgt;

W1 ( Zwarte draad motor + inkomende Nul)
W2 ( Rode draad motor + Blauwe draad condensator)
w3 ( Inkomende fase + Bruine draad condensator + groene draad motor)

Erg benieuwd naar verdere tips! :)

Anoniem

Hmm... dan zijn er duidelijk andere verbindingen in de spoelen ontstaan >:)
Misschien intussen weeral veranderd ...

Dit en het afvallen van de aardlek wijzen toch wel op einde verhaal :'(

benleentje

Golden Member

Groen zwart heeft nog wel dezelfde weerstand maar de andere spoel is duidelijk defect. Het lijkt er op dat er met 1,5Ω heel wat wikkelingen in sluiting lagen en die sluiting is nu een deel weg gebrand.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 4 mei 2020 23:22:40 schreef anoniem015:
Hmm... dan zijn er duidelijk andere verbindingen in de spoelen ontstaan >:)
Misschien intussen weeral veranderd ...

Dit en het afvallen van de aardlek wijzen toch wel op einde verhaal :'(

De aardlek schakelt nu niet meer! Maar de motor bromt..

Op 5 mei 2020 00:21:44 schreef benleentje:
Groen zwart heeft nog wel dezelfde weerstand maar de andere spoel is duidelijk defect. Het lijkt er op dat er met 1,5Ω heel wat wikkelingen in sluiting lagen en die sluiting is nu een deel weg gebrand.

Hmm dus idd weg ermee..
Is het trouwens ook mogelijk alleen een nieuwe behuizing(evt chinaland) te bestellen. Hetgeen waar de wikkelingen inzitten? Zodat ik huidig anker kan behouden (met de as en alles wat daar aan zit).

En wat zijn ongeveer de kosten om het de motor opnieuw te laten wikkelen?

benleentje

Golden Member

Als het voor een pomp is zou ik gewoon naar een andere pomp kijken. Op marktplaats staan er genoeg.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Lijkt mij ook, pompjes genoeg, houd rekening met het vermogen zoals in dit draadje ook al is aangegeven voor een één fase groep.
Maar dit is een technisch forum. Het zou interessant zijn te weten wat een isolatieweerstandsmeting (megger, mega-ohm-meting) naar aarde uitwijst.
Heb je de tweede keer met het ohm's doormeten van de wikkelingen dit op dezelfde manier gedaan als de eerste keer, met condensator aan- of afgekoppeld?