Serieschakelen van transfo's

Op 29 april 2020 19:31:33 schreef Sine:
Of ze op de zelfde kern zitten maakt geen donder uit, hoe moet die wikkeling dat nou merken?

Omdat ze dan elkaars veld gaan tegenwerken..

Op 29 april 2020 19:31:33 schreef Sine:

Je mag ze (ook op de zelfde kern) best in tegenfase in serie zetten, dan komt er alleen amper spanning uit.
Je kunt daar hoe dan ook geen kortsluiting mee maken.

doordat er geen veld meer overschiet is het alsof er geen kern is. maw het geheel reageert alsof een draad van de totale lente het stopcontact induwt zonder enige vorm van inductie.. (en dus geen tegen EMK)
Zoiets noemen ze wel eens een kortsluiting. Ok, als het een dun draadje is blijft de stroom beperkt.(maar de trafo rookt eruit als je het laat duren..)

vergeten

Golden Member

Op 29 april 2020 19:20:15 schreef kris van damme:
[...]
twee wikkelingen op de zelfde kern moeten in de juiste faze in serie gezet worden, anders krijg je een vette kortsluiting.

Onzin!  Hoe zie je dat voor je? Je zal parallelschakelen bedoelen.

(bij serieschakeling de "bolletjes" (geven begin wikkeling aan) niet samenleggen..)

Ook totaal geen probleem, er komt dan alleen geen spanning uit! (bij gelijke trafo's)
Voorbeeld:
Zet secundair antiserieel (uit fase) een trafo van 12Vac en 9Vac in serie, je meet dan 3 volt?
Zet ze in fase in serie en je meet 21Vac, zo duidelijk?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 29 april 2020 19:42:35 schreef vergeten:
[...]
Onzin!
Hoe zie je dat voor je? Je zal parallelschakelen bedoelen.
[...] Ook totaal geen probleem, er komt dan alleen geen spanning uit! (bij gelijke trafo's)

of het nu serie of parallel is, (dat weten de wikkelingen nu eens niet :-) ) het gevolg is hetzelfde als de aansluiting verkeerdelijk gebeurt..

Kern blijft fluxloos ....

bij parallel bolletjes samen, bij serie net niet..

Ik zou zeggen : probeer het eens :-)

Sine

Moderator

Oeh, of die wikkelingen serie en parallel merken.

Waar moet in serie de stroom gaan lopen?

vergeten

Golden Member

Op 29 april 2020 19:48:59 schreef kris van damme:
[...]

of het nu serie of parallel is, (dat weten de wikkelingen nu eens niet :-) ) het gevolg is hetzelfde als de aansluiting verkeerdelijk gebeurt..

Kern blijft fluxloos ....

Dus niet de primaire wikkeling zorgt daarvoor.

bij parallel bolletjes samen, bij serie net niet..

Klopt maar nooit "kortsluiting"
Bij parallel de "bolletjes" niet bij elkaar dat wordt lachen!

Ik zou zeggen : probeer het eens :-)

Niet nodig het is gewoon zo!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

Omdat ze dan elkaars veld gaan tegenwerken..

Dat gebeurt toch alleen als je ze gaat belasten en dat gaat niet omdat de spanning bijna 0V is. Kortsluiten van wikkelingen lijk me nooit een goed idee tenzij het een stroom transformator is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

even voor de duidelijkheid.. ik pik in op een discussie over schakelen primaire. (secundaire stop je niet in het stopcontact..)

vergeten antwoord met een voorbeeld over de secundaire...dat bedoel ik dus niet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

@kris, iedereen hier heeft het over het in serie schakelen van secundaire wikkelingen.

(Alleen Thijs1983 had het even over het afwikkelen van de primaire van één enkele transformator, wat ik geen goed idee vond.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Aaah, daar ging de hele discussie niet over...

En de opmerking van Toeternietoe ging over het schakelen van primaire wikkelingen op trafo's waarvan je de secundaire in serie zet.

Meerdere primaire wikkelingen op een zelfde trafo had niemand het over.

vergeten

Golden Member

Op 29 april 2020 19:55:07 schreef kris van damme:
even voor de duidelijkheid.. ik pik in op een discussie over schakelen primaire. (secundaire stop je niet in het stopcontact..)

vergeten antwoord met een voorbeeld over de secundaire...dat bedoel ik dus niet.

TS heeft het over secundair!
Ga je tafo's primair in serie zetten op 230vac dan moeten ze exact gelijk zijn en secundair gelijk belast worden, anders gaat het mis.
Bijvoorbeeld:
Primair in serie 2 trafo's van elk 115v primair, 12 volt secundair.
Met die opstelling kan je dan secundair 24 volt mee maken.
Maar ook 12 volt dubbele stroom door ze sec. parallel te zetten! In fase uiteraard :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

toch ging het even over primair.. antwoord van vergeten naar toeternietoe en dan benleentje die niet snapte waarom de twee niet magnetisch gekoppeld mogen zijn als er meerdere primaire wikkelingen in het spel zijn. daar antwoordde ik op.

Uiteraard is TS zijn vraag over secundair, weet ik ook wel.

begrijp nu wel de heftige reacties :-)

pamwikkeling

Special Member

En toch denk ik dat het voor een moeilijke opgave is om
twee wikkelingen die anti serie geschakeld zijn en waarvan de uiteinde in kortsluiting staan,
niet te laten oproken.

Theoretisch zal het wel geen probleem zijn,
Maar in praktijk moeten de twee wikkelingen met exact dezelfde flux "zien".
Als er stroom door de wikkelingen vloeit, moet de weerstand en dus de spanningsval over de secundaire wikkelingen exact gelijk zijn. Bij het geringste verschil gaat de spanning van beide secundaire niet gelijk zijn en gaat er een stroom tussen beide vloeien.

Onderstaand een voorbeeld van meerdere wikkelingen in parallel, er waren niet veel fabrikanten geneigd om zoiets te leveren. (30kVA trafo secundair 10V bij 3kA, de secundair is uitgevoerd als 16 wikkelingen die parallel geschakeld zijn. De groene en rode koperen baar zijn de aansluitklemmen van de secundair)

Hetzelfde probleem doet zich voor bij een 12 puls gelijkrichter, ook daar moeten de spoelen exact gelijk zijn omdat anders niet alle wikkelingen gelijk belast worden.

Maar ik geef toe voor 80V 1 A is het probleem veel kleiner.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 29 april 2020 21:00:54 schreef pamwikkeling:
En toch denk ik dat het voor een moeilijke opgave is om
twee wikkelingen die anti serie geschakeld zijn en waarvan de uiteinde in kortsluiting staan,
niet te laten oproken.

We willen de uiteinden niet met elkáár verbinden, maar aansluiten op een bruggelijkrichter.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Thevel

Golden Member

Met deze trafo kom je (theoretisch) op 83V.
Hangt helaas wel een prijskaartje aan...

benleentje

Golden Member

toch ging het even over primair.. antwoord van vergeten naar toeternietoe en dan benleentje

Ik dacht ook dat het om secundair ging. Maar nu teruglezend begin ik het een beetje te begrijpen.

En toch denk ik dat het voor een moeilijke opgave is om
twee wikkelingen die anti serie geschakeld zijn en waarvan de uiteinde in kortsluiting staan,
niet te laten oproken.

Ja dat had ik zelf ook bedacht vandaar dat ik zei dat je beter nooit wikkelingen moet kortsluiten.
IK denk als de secundaire bv 2x 400V 50mA is dat het wel goed gaat omdat de ohmse weerstand dan vrij groot is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.