IR LED's werken niet meer

Mijn wildcamera heeft 14 IR LED's waardoor hij dus ook 's nachts kan filmen. Sinds een maand zijn de opnames van 's nachts pikzwart dus ik vermoed dat de LED's of een lichtsensor (of iets dergelijk) niet meer werken. De garantie van mijn toestel is om en herstellen doen ze niet. Is dit iets wat ik zelf kan herkennen en herstellen?

Arco

Special Member

Controleer of ze inderdaad niet werken door met bijv. een digitale camera ernaar te kijken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kan dat ook met een smartphone camera?

Heb het geprobeerd. Er is niets zichtbaar.

Vaak staan meerdere leds in serie, als er dan een uitvalt gaan ze allemaal uit. Met een smartphonecamera ervoor, kun je ze een voor een kortsluiten en zien of ze op zeker moment gaan branden.Wel even de fotocel verduisteren met een stukje zwarte tape.
Kan natuurlijk ook zijn, dat de spanning voor de leds niet wordt ingeschakeld bij duisternis. Dat zou je eventueel met een voltmeter (DC) kunnen comtroleren.

Ik ga het proberen. Dank je wel.

trix

Golden Member

gaat dacht ik niet met iedere smart phone.
zou je kunnen controlerren met de AB v/d TV.

[Bericht gewijzigd door trix op woensdag 29 april 2020 20:34:58 (35%)

eigenwijs = ook wijs

De Led van de afstandsbediening zie ik wel oplichten.
Kan ik de LED's kortsluiten met 1 AA batterij?

Sine

Moderator

Nee, je kunt ze wel testen met een CR2032 knoopcel.

Die kan niet genoeg stroom leveren om ze te beschadigen, maar wel spanning om te kunnen testen.

Shiptronic

Overleden

Op 29 april 2020 20:33:09 schreef trix:
gaat dacht ik niet met iedere smart phone.
zou je kunnen controlerren met de AB v/d TV.

Idd werkt niet met elke camara afhankelijk of er een IR filter in zit, ik kijk ook altijd even naar de AB van de TV, die moet duidelijk zichtbaar knipperen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Op 29 april 2020 20:48:48 schreef Jnp:
De Led van de afstandsbediening zie ik wel oplichten.
Kan ik de LED's kortsluiten met 1 AA batterij?

Nee die levert veel te veel stroom en blaast ze op.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Een 2032 cell kan wel, die richt geen blijvende schade aan...
(of een NiHM 'AAA')

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 29 april 2020 20:56:24 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Die AAA zou ik niet proberen, de grens tussen "het geeft geen licht" of "het geeft geen licht meer" is ERG klein.

vergeten

Golden Member

Op 29 april 2020 20:48:48 schreef Jnp:
De Led van de afstandsbediening zie ik wel oplichten.
Kan ik de LED's kortsluiten met 1 AA batterij?

Kortsluiten is niet de juiste term.
Je bedoeld aansluiten op een 1,5 volt batterij! ?
Dat zou ik niet direct doen, de stroom wordt niet begrensd en kan een voor een elke led echt vernielen.
Je kan beter kijken hoeveel er in serie staan en of er een serieweerstandje ergens zit.
Een voor een over elke led bijvoorbeeld een 100Ω weerstand zetten en dan kijken of je de kapotte ontdekt.
Dan moeten er niet 2 stuk zijn. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lucky Luke

Golden Member

Op 29 april 2020 20:55:19 schreef Arco:
Een 2032 cell kan wel, die richt geen blijvende schade aan...

Wel tijdelijke dan? :+ Cool, zelfhelende LED' s!:D
Sorry >:)

Je kunt ook kijken of niet door opwarming/afkoelen/trillingen/buiten hangen iets is losgeraakt of gecorrodeerd oid.

Of gewoon de spanning meten over de LED' s. Als er 1 open/kapot/los is, staat daar vrijwel alle spanning over...

Lichtsensor niet nat geweest/gecorrodeerd? Geen uitgelopen batterijensap over de print?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Misschien dat een foto van voor- en achterkant van de print ons tot nieuwe inzichten brengt :)

Op de achterkant van het plaatje met de LED's zie ik precies wel wat corrosie. Waar de beiden kabels binnenkomen en aan de led linksboven.

Arco

Special Member

Die AAA zou ik niet proberen, de grens tussen "het geeft geen licht" of "het geeft geen licht meer" is ERG klein.

Dat valt wel mee. De brandspanning van een IR led is zo goed als gelijk aan de belaste spanning van een NiMh.
Daarbij is de interne weerstand van een AAA redelijk hoog.

Typische een Chinese uitleg van 'waterdicht'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is dat het probleem? En zo ja, is dat te herstellen?

Shiptronic

Overleden

Worden de LEDS wel "AAN" gestuurd?

Er zit bij de uitgang een LDR op de print, die zal het zaakje wel sturen ? de donker, IR aan?

de print is niet fraai, maar ik zie geen acute problemen.

even de spanning meten op GND en VCC, en dan de sensor afplekken. kijken of er voeding op komt. of kan je hem ook manueel inschakelen?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 29 april 2020 21:41:57 (26%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb net nog eens de LDR afgedekt en in een donkere kamer gecontroleerd met een camera. Ze lichten niet op. Op mijn multimeter staat bij gelijkstroom 200m, 2000m, 20, 200 en 250. Met welke stand moet ik juist meten en hoeveel zou ik moeten meten? Er zitten 8 AA batterijen in van 1,5 V.

Shiptronic

Overleden

zet de meter op 20, je zal ergen richting 12 moeten meten, afhankelijk van de staat van de batterijen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bij alle LED's meet ik op de stand "200m" ongeveer 1,5. Behalve bij 1, die meet op de stand "20" 18.