Eigen tumbler met wat voor motortje ?

Goedenavond, Ik zou graag een eigen Pollinator/ tumbler willen maken die krengen zijn hartstikke duur en het lijkt niet lastig om het zelf in elkaar te maken. Ik ben best handig alleen geen elektricien en kan gevaarlijk lopen knutselen maar wil toch graag deskundige advies. Volgende voorbeelden van zo een apparaat kunt u vinden hieronder:

De "originele profissionele"
https://pollinator.nl/category/pollinator
Wat voor mij gewoon niet te betalen is

Mini versie.
https://youtu.be/sDC-9v0o78c

Mooie DIY er van en ook beter formaat.
https://youtu.be/9Oqkg1XR-30

De creme de la creme.
https://youtu.be/lojE4mElrqw

Nou lijkt me de formaat van de
P500/3000, DIY of die creme de la creme zelfs perfect.

Mijn vraag is dus wat voor motor kan ik hiervoor het beste gebruiken? Niemand is daar duidelijk over meeste praten over motortje waar ze ergens gevonden hebben. Nou lijkt dit me wat
https://a.aliexpress.com/_dY5cMnv
En ze hebben totaal pakketen waar je uit kan kiezen met rpm regelaar en schakelaar nou wil ik het liefs aan een stekken aansluiten en als ik goed begrijp moet ik een transformer er bij nemen? En wat ik niet snap, ik kan verschillende rpms nemen van 3 tot 210 en de prijs blijft hetzelfde? Maar met die rpm regelaar maakt dat toch niks uit? Want die van 3rpm lijkt me niet dat je die hoger kan zetten maar van 210 wel omlaag. Moet ik 12 of 24volt nemen? Of dit in combinatie met zon dc motor als ik het goed heb zit hier al transformer op en kan ik gewoon een stekker aansluiten.
https://a.aliexpress.com/_dU3Oxcf

Alvast bedankt voor de reacties!

Indien je een 3D-printer hebt, kun je het ook zelf maken.
Op Thingiverse zijn diverse ontwerpen te vinden (met motor en tandwieltje). Voordeel is dat het dan met een kleiner motortje kan (gaat wel ten koste van de snelheid).

Thingiverse

-=[ EDIT ]=-
Of via Youtube

[Bericht gewijzigd door oxurane op donderdag 30 april 2020 23:28:31 (15%)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 30 april 2020 23:22:16 schreef oxurane:
Indien je een 3D-printer hebt, kun je het ook zelf maken.
Op Thingiverse zijn diverse ontwerpen te vinden (met motor en tandwieltje). Voordeel is dat het dan met een kleiner motortje kan (gaat wel ten koste van de snelheid).

Thingiverse

Heb geen 3D printer jammer genoeg, zag al zo een soortgelijk systeem ook alleen lijkt dat me nog meer gedoe en meer kosten ook en lijkt me ook niet optimaal.

Bedankt voor de reactie.

benleentje

Golden Member

Mijn vraag is dus wat voor motor kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Je hebt te maken met de totale massa van de cilinder inclusief inhoud en de max rpm. Als je die weet heb je volgens mij genoeg om een motor uit te rekenen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 30 april 2020 23:26:57 schreef FlowerPower:
[...]alleen lijkt dat me nog meer gedoe en meer kosten ook en lijkt me ook niet optimaal.

Indien je het zelf wil maken, kan het goedkoper, maar er blijft altijd "gedoe" bij. Des te goedkoper het moet worden, des te meer "gedoe" er bij komt kijken. Tsja...

-=[ EDIT ]=-
Het eerste waar ik aan denk is een NEMA17 steppermotor die je met een NE555 aanstuurt. De vraag is, zoals benleentje aangeeft, hoeveel gewicht er in de tumbler komt en hoe snel het moet roteren. En hoe je de tumbler wil laten draaien. Rechtstreeks op de as, of indirect via de zijkant. Met een (tand)wieloverbrenging of juist niet....
Met andere woorden, het is handig om stil te staan bij hoe je wil starten met het ontwerp : Begin je vanuit een motor te ontwerpen die je hebt uitgekozen, of eerst de tumbler en daarbij een motor kiezen.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 30 april 2020 23:38:17 schreef benleentje:
[...]Je hebt te maken met de totale massa van de cilinder inclusief inhoud en de max rpm. Als je die weet heb je volgens mij genoeg om een motor uit te rekenen.

Denk 20na 30cm diameter, rpm liefst niet hoger dan 30, 500gr tot 1kg.

Edit: vibreren zou ook nog een idee kunnen zijn maar dan zou ik helemaal niet weten waar ik moet beginnen.

[Bericht gewijzigd door FlowerPower op vrijdag 1 mei 2020 01:35:07 (65%)

benleentje

Golden Member

Voor fibreren heb je weer speciale trilmotors. Dat is eigenlijk een motor die een gewicht rond draait. Dat gewicht is uit balans waardoor het gaat trillen. Dat zelf maken lijk eenvoudig maar als je gewicht teveel uit balans is dan gaan de lagers van je motor kapot of je motoras breekt af.

IK weet zelf ook niet hoe ik nu je motor moet bereken hoop dat er iemand even langskomt die dat wel kan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 30 april 2020 23:38:42 schreef oxurane:
[...]
Indien je het zelf wil maken, kan het goedkoper, maar er blijft altijd "gedoe" bij. Des te goedkoper het moet worden, des te meer "gedoe" er bij komt kijken. Tsja...

-=[ EDIT ]=-
Het eerste waar ik aan denk is een NEMA17 steppermotor die je met een NE555 aanstuurt. De vraag is, zoals benleentje aangeeft, hoeveel gewicht er in de tumbler komt en hoe snel het moet roteren. En hoe je de tumbler wil laten draaien. Rechtstreeks op de as, of indirect via de zijkant. Met een (tand)wieloverbrenging of juist niet....
Met andere woorden, het is handig om stil te staan bij hoe je wil starten met het ontwerp : Begin je vanuit een motor te ontwerpen die je hebt uitgekozen, of eerst de tumbler en daarbij een motor kiezen.

De 3D voorbeelden waardeer ik wel alleen voor mijn project is het onhandig, lelijk en onnodig meer componenten wat meer zou kosten en meer werk dat bedoel ik. Goed om on topic te blijven heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vragen die afkortingen zijn interessant (ben die nema17 wel tegengekomen trouwens) maar dan weet ik nog steeds niet hoe ik die moet verbinden? Is er geen motortje dat direct naar een AC supply kan?

Op 1 mei 2020 01:46:10 schreef benleentje:
Voor fibreren heb je weer speciale trilmotors. Dat is eigenlijk een motor die een gewicht rond draait. Dat gewicht is uit balans waardoor het gaat trillen. Dat zelf maken lijk eenvoudig maar als je gewicht teveel uit balans is dan gaan de lagers van je motor kapot of je motoras breekt af.

IK weet zelf ook niet hoe ik nu je motor moet bereken hoop dat er iemand even langskomt die dat wel kan.

Wat voor informatie heeft u nog meer nodig om dat te berekenen dan?

OK, het wordt voor mij nu duidelijker : een eenvoudige constructie met een simpele AC of DC motor.
Dan maakt een steppermotor het inderdaad onnodig complexer.
Opm : Ik was trouwens nog vergeten te melden dat er nog een stepperdriver nodig was. Die zit dan tussen de steppermotor en de NE555-aansturing. De optie die ik in gedachten had, kun je dan beter opzij schuiven.

Wat betreft de verschillende motoren (rpm) die je aangeeft : Je ziet een buisvormig deel aan een rechthoekig deel, waar een as uit steekt (zie bijgesloten afbeelding).

...[ knip ]...

Ik had net een uitleg geschreven hoe een dergelijke motor werkt. Maar op YouTube is een filmpje waarin iemand het prima uitlegt en test. Beelden zeggen meer dan geschreven woord. Bekijk het filmpje eens en je krijgt een redelijk goede indruk hoe het werkt en de kracht die het kan leveren.

Hier de link naar het YouTube-filmpje.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Lambiek

Special Member

Koop een ruitenwissermotor op de sloop, zoek een vrij nieuw exemplaar uit. Die zijn niet al te duur, meestal rond de 25 of 30,- €.

Misschien moet je hem wel even iets aanpassen, hier kun je zien hoe. De potmeter hoeft er uiteraard niet op.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48/4

En daar kun je dan bijv. deze regelaar voor gebruiken.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 mei 2020 04:57:50 schreef oxurane:
OK, het wordt voor mij nu duidelijker : een eenvoudige constructie met een simpele AC of DC motor.
Dan maakt een steppermotor het inderdaad onnodig complexer.
Opm : Ik was trouwens nog vergeten te melden dat er nog een stepperdriver nodig was. Die zit dan tussen de steppermotor en de NE555-aansturing. De optie die ik in gedachten had, kun je dan beter opzij schuiven.

Wat betreft de verschillende motoren (rpm) die je aangeeft : Je ziet een buisvormig deel aan een rechthoekig deel, waar een as uit steekt (zie bijgesloten afbeelding).

...[ knip ]...

Ik had net een uitleg geschreven hoe een dergelijke motor werkt. Maar op YouTube is een filmpje waarin iemand het prima uitlegt en test. Beelden zeggen meer dan geschreven woord. Bekijk het filmpje eens en je krijgt een redelijk goede indruk hoe het werkt en de kracht die het kan leveren.

Hier de link naar het YouTube-filmpje.

Oke bedankt dus dan word het die met de transformer of kan ik niet beter de motor alleen in combinatie met deze
https://a.aliexpress.com/_dSYtLEP
maar dan nogmaals mijn vraag, moet ik een 12 of 24v nemen? En kan ik gewoon een hogere rpm nemen bijvoorbeeld 210 of 400 zelfs en die naar beneden draaien of beter een lagere?

Op 1 mei 2020 12:38:42 schreef Lambiek:
Koop een ruitenwissermotor op de sloop, zoek een vrij nieuw exemplaar uit. Die zijn niet al te duur, meestal rond de 25 of 30,- €.

Misschien moet je hem wel even iets aanpassen, hier kun je zien hoe. De potmeter hoeft er uiteraard niet op.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48/4

En daar kun je dan bijv. deze regelaar voor gebruiken.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Heb er genoeg liggen alleen snap daar helemaal niks van of hoe ik dat moet aansluiten op een AC supply. Ik zal toch waarschijnlijk gewoon zo een compleet pakket kopen. Bedankt voor uw reactie.

Lambiek

Special Member

Op 1 mei 2020 13:26:43 schreef FlowerPower:
Heb er genoeg liggen alleen snap daar helemaal niks van of hoe ik dat moet aansluiten op een AC supply.

Op een AC voeding gaat het niet werken zonder gelijk te richten.

Ik zal toch waarschijnlijk gewoon zo een compleet pakket kopen. Bedankt voor uw reactie.

Ik weet niet hoe groot dat ding moet worden, inhoud?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 mei 2020 13:33:26 schreef Lambiek:
[...]
Op een AC voeding gaat het niet werken zonder gelijk te richten.

[...]
Ik weet niet hoe groot dat ding moet worden, inhoud?

Gelijkt te richten? Diameter zal 20 a 30cm zijn en niet langer dan meter.

Henk424

Golden Member

Een ruitenwissermotor kun je prima aansluiten op een acculader. (Kringloop of rommelmarkt)
Zelf heb ik een tumbler gemaakt met een ruitenwissermotor en een acculader. Had dat toch liggen. Bij langer gebruik moet je de motor eigenlijk wel koelen, een oude 12 volt PC fan kan dat prima. Die loopt ook vaak op 12 volt en kan samen met de motor op de acculader. Met deze setup heb ik al heel wat trommeltjes met klokonderdelen, moertjes, ringetjes e.d. gedraaid. Werkt prima.

benleentje

Golden Member

En kan ik gewoon een hogere rpm nemen bijvoorbeeld 210 of 400 zelfs en die naar beneden draaien of beter een

Nee dat is niet verstandig. Als je max 30 rpm nodig hebt kies dan een motor met max 40 rpm maar om een 400rpm motor op 10 rpm te laten draaien gaat niet altijd goed en je krijgt ook problemen met de koeling van je motor. Je kan ook met poelies om tandwielen gaan werken om de motor snelheid aan te passen aan de benodigde snelheid maar daar moet je niet aan beginnen.

Een ruitenwisselmotor is toch het meest eenvoudig een oude accutol kan eventueel ook die oudere van 7,2V waren niet zo snel en draaien vergeleken met hedendaagse accutollen erg langzaam. Maar 7,2V is geen handig spanning en je hebt al gauw 10A nodig en dan kom je toch weer uit bij de ruitenwisser motor en 12V acculaders zijn een stuk makkelijker te vinden

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 1 mei 2020 21:29:22 (42%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 1 mei 2020 20:55:51 schreef Henk424:
Een ruitenwissermotor kun je prima aansluiten op een acculader. (Kringloop of rommelmarkt)
Zelf heb ik een tumbler gemaakt met een ruitenwissermotor en een acculader. Had dat toch liggen. Bij langer gebruik moet je de motor eigenlijk wel koelen, een oude 12 volt PC fan kan dat prima. Die loopt ook vaak op 12 volt en kan samen met de motor op de acculader. Met deze setup heb ik al heel wat trommeltjes met klokonderdelen, moertjes, ringetjes e.d. gedraaid. Werkt prima.

He! Duidelijk bedankt hier heb ik nou wat aan of eigenlijk alle 12v oplader in principe. Draait het niet naar links/ rechts constant? En gaat het niet te snel? Hoeveel micron gebruik je als ik vragen mag?

Op 1 mei 2020 21:24:56 schreef benleentje:
[...]Nee dat is niet verstandig. Als je max 30 rpm nodig hebt kies dan een motor met max 40 rpm maar om een 400rpm motor op 10 rpm te laten draaien gaat niet altijd goed en je krijgt ook problemen met de koeling van je motor. Je kan ook met poelies om tandwielen gaan werken om de motor snelheid aan te passen aan de benodigde snelheid maar daar moet je niet aan beginnen.

Een ruitenwisselmotor is toch het meest eenvoudig een oude accutol kan eventueel ook die oudere van 7,2V waren niet zo snel en draaien vergeleken met hedendaagse accutollen erg langzaam. Maar 7,2V is geen handig spanning en je hebt al gauw 10A nodig en dan kom je toch weer uit bij de ruitenwisser motor en 12V acculaders zijn een stuk makkelijker te vinden

Duidelijk dan word het toch echt zo een compleet pakket van ali of alleen de motor met dit lijkt me ook wat
https://a.aliexpress.com/_dSYtLEP
Of gewoon ruitenwisser motor.

Ik heb er toevallig even geleden eentje gekocht.
https://www.hbm-machines.com/producten/polijsten/polijsttrommels/hbm-m…

Lijkt me niet makkelijk om voor dat geld zelf te maken.

EDIT:
Dit heeft geen zeefje, als ik je posts lees lijkt me dat je dat wel wilt.

[Bericht gewijzigd door hardbass op zaterdag 2 mei 2020 01:51:28 (18%)

PE2BAS
Lambiek

Special Member

Op 1 mei 2020 18:37:50 schreef FlowerPower:
Gelijkt te richten?

Ja je hebt het over een AC voeding, een ruitenwissermotor is gelijkspanning.
Dus ik denk dat daar het misverstand zit. :)

Maar inmiddels weet je dat je daar eventueel een acculader voor kan gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 mei 2020 10:29:09 schreef Lambiek:
[...]
Ja je hebt het over een AC voeding, een ruitenwissermotor is gelijkspanning.
Dus ik denk dat daar het misverstand zit. :)

Maar inmiddels weet je dat je daar eventueel een acculader voor kan gebruiken.

Ja of gewoon een 12V lader nooit aan gedacht zo simpel kan het eigenlijk dan allemaal ingewikkeld doe.

Op 2 mei 2020 01:50:37 schreef hardbass:
Ik heb er toevallig even geleden eentje gekocht.
https://www.hbm-machines.com/producten/polijsten/polijsttrommels/hbm-m…

Lijkt me niet makkelijk om voor dat geld zelf te maken.

EDIT:
Dit heeft geen zeefje, als ik je posts lees lijkt me dat je dat wel wilt.

Nee maar toch bedankt en veel te klein ook.

Lambiek

Special Member

Op 2 mei 2020 13:02:09 schreef FlowerPower:
Ja of gewoon een 12V lader.......

Je kunt in principe iedere 12VDC voeding er voor gebruiken, zolang de voeding de stroom maar aan kan is het goed. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.