Twijfel en vragen over deze condensator elektrische schaaf

maartenbakker

Golden Member

Op 5 mei 2020 12:56:38 schreef anoniem015:
Het was deze foto van TS en mededeling dat er geen aansluiting voor de aarding in de machine aanwezig was die een lichtje liet aangaan :)
Symbool dubbel geisoleerd, afgeknipte aarddraad in netsnoer en afgeknipte draad aan Y condensator die aan aarde hoort

Da's dus duidelijk een fout snoer (wel erg) en eventueel een foute condensator (mogelijk origineel want niet erg verder).

Maargoed, het belangrijkste punt waar ik ook nog even twijfel zag langskomen; die condensator is duidelijk wel stuk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

"Als een apparaat dubbelgeïsoleerd is, mag er niet de illusie gewekt worden dat het apparaat geaard is"

Dat is dan uitgeklaard :)

Maargoed, het belangrijkste punt waar ik ook nog even twijfel zag langskomen; die condensator is duidelijk wel stuk.

Als dit een zwangerschap is zal de bevalling volgen :)

vergeten

Golden Member

Op 5 mei 2020 13:48:31 schreef High met Henk:
@anoniem015: als ik kijk naar nen3140 is die hier duidelijk over:

Ik citeer uit mijn hoofd
"Als een apparaat dubbelgeïsoleerd is, mag er niet de illusie gewekt worden dat het apparaat geaard is"

(ergo, geen geaard snoer of steker)

Al die (soms belachelijke) voorschriften pffff.

Ik gooi even met helder/nuchter verstand wat olie op het vuur met de volgende bewering.

Dus een dubbelgeisoleerd apparaat met drie aderig netsnoer is plotseling ONVEILIG als de aarde in de machine niet is aangesloten of afgeknipt.

Hoe belachelijk klinkt dat?

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 20:00:11 (1%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

@vergeten maar hetzelfde geld voor als je APK 1 dag verlopen is of dat je keuring van gereedschap 1 dag verlopen is. Volgens de richtlijnen is het dan ineens erg onveilig en mag het niet gebruikt worden. Ik vind dat ook altijd erg raar.

Ik zou niet zover willen gaan dat het plotseling onveilig is. Hij echter wel ondeugdelijk door een niet ervaren/ niet opgeleid reparateur voorzien van een verkeerd snoer.

Voor privé gebruik mag dat in principe omdat er dan geen keurplicht hebt. Voor gereedschap van je werkgever moet dat gewoon volgens de richtlijnen in orde zijn. Het gaat nog niet eens zo zeer om het verkeerde snoer maar als je dit punt al niet goed hebt kunnen er ook ernstige andere gebreken zijn die je ook gemist hebt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 5 mei 2020 15:29:49 schreef vergeten:
[...]Al die (soms belachelijke) voorschriften pffff.

Ik gooi even met helder/nuchter verstand wat olie op het vuur met de volgende bewering.

Dus een dubbelgeisoleerd apparaat met drie aderig netsnoer is plotseling ONVEILIG als de aarde in de machine niet is aangesloten of afgeknipt.

Hoe belachelijk klinkt dat?

Niet belachelijk. Door het andere snoer kun je aan de stekker zien dat hij niet geaard en dubbel geïsoleerd is. Met de verkeerde stekker zou je kunnen denken dat het geen kwaad kan als je in een elektriciteitsleiding boort: de aardlek gaat er dan toch uit.

Denk je, maar dat is niet zo. Het levert gevaarlijke situaties op.

Anoniem

Op 5 mei 2020 15:57:30 schreef benleentje:
@vergeten maar hetzelfde geld voor als je APK 1 dag verlopen is of dat je keuring van gereedschap 1 dag verlopen is. Volgens de richtlijnen is het dan ineens erg onveilig en mag het niet gebruikt worden. Ik vind dat ook altijd erg raar.

Ik zou niet zover willen gaan dat het plotseling onveilig is. Hij echter wel ondeugdelijk door een niet ervaren/ niet opgeleid reparateur voorzien van een verkeerd snoer.

Voor privé gebruik mag dat in principe omdat er dan geen keurplicht hebt. Voor gereedschap van je werkgever moet dat gewoon volgens de richtlijnen in orde zijn. Het gaat nog niet eens zo zeer om het verkeerde snoer maar als je dit punt al niet goed hebt kunnen er ook ernstige andere gebreken zijn die je ook gemist hebt.

Je lijkt opeens wel het kleine broertje van huisanarchist EricP :-)
Die regels worden na rijp overleg tussen specialisten ingenieurs en juristen goedgekeurd. Daarbij worden alle aspecten belicht, technische, veiligheids, en ook de wettelijke en de kostenbeheersing bij productie. Dat gebeurt in samenspraak met alle betrokken partijen beginnend met internationale afspraken.
Als iets je dus onlogisch lijkt, ga er dan niet meteen vanuit dat dit allemaal idioten en regelneven zijn.

Waarschijnlijker is het dat je zelf iets niet snapt, over het hoofd ziet of liever niet wilt omdat het voor jouw specifieke toepassing niet goed uitkomt.

benleentje

Golden Member

ga er dan niet meteen vanuit dat dit allemaal idioten en regelneven zijn.

Ik snap even totaal niet waar je dit nu vandaan haalt. IK snap heel goed waar die regelgeving vandaan komt en hoe die ontstaat. Ik heb regelmatig contact met ons veiligheidsteams over updates. Ook heb ik niet gezegd dat het onlogisch is. Toch vind ik het arbitrair dat het de ene dag nog perfect is en de volgende dag niet meer terwijl er aan de staat van de machine niets verandert is.

Daarmee doel ik ook op de projectleiders die dan ineens in paniek raken omdat alles te laat. Voor hun hangen daar consequenties aan en gaan ze mijn ineens bellen wanneer ik kan komen keuren. Terwijl ik ze een maand daarvoor al een herinnering heb gestuurd.

Waarschijnlijker is het dat je zelf iets niet snapt, over het hoofd ziet of liever niet wilt omdat het voor jouw specifieke toepassing niet goed uitkomt.

Niet ineens raar gaan doen ik heb jouw ook nooit persoonlijk aangevallen. Je verzint ineens dingen die nergens opslaan, ongefundeerd zijn en respectloos.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 6 mei 2020 15:48:02 (38%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Darom krijg je met een verlopen APK ook aleen een bekeuring en wordt niet je auto meteen in beslag genomen

bij een X aantal keren overtreding zal dat wel anders zijn.
Toevallig kreeg ik hem afgl jaar, omdat mijn keuring 4 december verliep en ik pas 5 december bij de keur terecht kon (was eerder nog niet klaar en garagist was erg druk)

ik heb dus letterlijk 12 uur zonder keuring gezeten!
Maar wel brief van RDW op de mat!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 6 mei 2020 16:20:24 (12%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Die brief van de RDW zou niet in een bekeuring moeten resulteren. Je hebt 2 maanden waarin je alleen handmatig een bekeuring krijgt als je betrapt wordt op het niet via de kortste weg naar de keuring rijden.

Mocht er een bekeuring volgen op de RDW-brief dan verwacht ik dat je succesvol bezwaar kunt aantekenen.

EDIT: ik lees nu december... Dan zal de bezwaartermijn wel verstreken zijn. Heb je ook daadwerkelijk een bekeuring gehad?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 6 mei 2020 16:33:57 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

nee, die heb ik niet gehad, ben idd ook alleen naar keuring gereden met auto, dus zelfs niet eens overtreding geweest (of je moet in de straat parkeren gedurende de nacht meetellen)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
benleentje

Golden Member

Bij mijn weten mag je auto wel ongekeurd op straat staan en mag je er reparaties aan verrichten. Het enige stuk wat je er ongekeurd mee mag rijden is naar een APK garage en dan ook alleen de kortste weg. Auto moet dan wel een goede staat zijn. Maar ook een gekeurde auto die in zeer slechte staat is mag ook niet in gereden worden.

Dat ik een bepaalde regel raar vind wil overigens niet zeggen dat ik me er niet aan hou

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

@benleentje: een ongekeurde auto mag niet op de openbare weg zijn, behalve naar keuring rijden: parkeervakken zijn ook openbare weg: op eigen terrein mag hij wel staan...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Waarbij ik moet aantekenen dat de laatste niet-geautomatiseerde APK-boete die ik kreeg in 2009 zal zijn geweest. Ik had hem juist voor die ene nacht in een ongelukkig hoekje van het parkeerterrein gezet waar een paar overduidelijke rijdende overtredingen stonden. Wel wat waarschuwingen binnen of net buiten 2 maanden als ik niet via de kortste route naar een keuring reed, maar sinds de bekeuringen geautomatiseerd zijn doen agenten er vaak niet zoveel meer mee. Neemt niet weg dat ik tegenwoordig doorgaans geen opknapauto's meer buiten bewaar of rijd (er staat er eentje geschorst binnen).

Ik ken dan weer wel iemand die zijn geschorste auto gewoon buiten bewaart. Kennelijk wordt daar ook niet zoveel mee gedaan als er geen klachten over binnenkomen.

Maar ehm, ik geloof dat we met een wonderlijke omweg afgedwaald zijn. De TS heeft zijn antwoord en ik ga me van dit topic onthouden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is me wat : ik begin met vragen over een condensator en nu zijn we intussen bij de APK-keuring beland . :) :) :) Ik lees nog veel tegenstrijdigheden omtrent wèl of géén aarding bij een dubbelgeïsoleerde machine /apparaat en het juiste type condensator . Uit alle antwoorden tot nu toe heb ik voor mezelf het volgende hieruit gefilterd : 1) Ik vervang de 3-aderige (randaarde kabel) kabel door een exemplaar met 2 aders èn aangegoten (euro)stekker . 2) Ik monteer een 0,2uF (0,22)- 275 Vac ?- X2 condensator . Deze condensator monteer ik tussen de L- en N aansluiting op de schakelaar , bij de draden naar de motor . Kunnen jullie je hierin vinden , met andere woorden : kan ik zo veilig werken met deze elektrische schaaf? Graag hoor ik van jullie .

@MaartenBakker , jouw oordeel en antwoorden zijn in het verleden door mij altijd erg gewaardeerd . Wat is dan nu concreet jouw antwoord ,is mij nog niet helemaal duidelijk ? Zal wel aan mij liggen :)

Vriendelijke groet , Jan
maartenbakker

Golden Member

Ik ben het helemaal eens met je analyse. De capaciteitswaarde en spanningswaarde van de X2 luisteren ook niet heel nauw. 275VAC is wel het minimum maar dat zijn ze bijna allemaal wel tegenwoordig. Het duurzaamste zijn MKP (polypropyleenfolie) condensatoren. Zeldzaam vind je nog wel eens MP (papier) met een meestal wat slechter voorspelbare levensduur en in elk geval wat meer rook als hij stukgaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Maarten bedankt voor de bevestiging van mijn gedachte . Ik heb nog een paar ontstorings condensators liggen in het "magazijn" , zie bijgaande foto's . Die Wima MKP had jij toen aanbevolen voor een Senseo koffie apparaat , weet ik nog wel . Zit hier iets bij wat ik nú kan gebruiken ? Het liefst heb ik er natuurlijk een met draadjes , hiervoor moet ik nog zoeken op het internet . Hier zullen waarschijnlijk geen types bij zitten van 630VDC en 400Vac of wel ? Is dit alleen bij de MKP's ?

Van die Rifa's kan ik niet de juiste waarde in uF cq nF lezen . Zal wel in deze lijn te vinden zijn :bv 40/100/56 en B of C type.

Vriendelijke groet , Jan
maartenbakker

Golden Member

De Wima is geen X2 type dus in dit geval niet geschikt. De capaciteit van de RIFA's staat bovenop, maar is opzich van minder belang. Als ze veilig in de machine passen dan gebruik je de PHE840M, die is polypropyleenfolie (de 820 is van polyesterfolie dus raakt mogelijk iets sneller onderbroken bij veel piekspanningen). De Roederstein F1740 is waarschijnlijk een papiercondensator dus zou ik niet gebruiken (van alleen maar bewaren kunnen ze ook al slijten dus het is onvoorspelbaar hoe lang die meegaat).

P.S. Er staat op die WIMA weliswaar 400VAC, maar slechts 630VDC vermeld en in het datablad staat waarschijnlijk expliciet dat hij niet bedoeld is om over de netspanning te zetten. Voor serieschakeling heb ik hem destijds waarschijnlijk als tweede of derde keus aangegeven ("gaat niet snel stuk maar is eigenlijk wat krap"). Bij de RIFA's zie je in de databladen een vermelding van 275VAC en 760VDC. Dat geeft al aan dat ze beter geschikt zijn voor piekspanningen zoals je die vaak op het lichtnet aantreft, in het bijzonder bij het snel achterelkaar schakelen van een apparaat en bij koolborstelmotoren zoals deze. Voor een seriecondensator maakt dat wat minder uit omdat de stroom begrensd wordt maar een ontstoorcondensator krijgt meestal de volle laag.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Quote :Uit alle antwoorden tot nu toe heb ik voor mezelf het volgende hieruit gefilterd : 1) Ik vervang de 3-aderige (randaarde kabel) kabel door een exemplaar met 2 aders èn aangegoten (euro)stekker . 2) Ik monteer een 0,2uF (0,22)- 275 Vac ?- X2 condensator . Deze condensator monteer ik tussen de L- en N aansluiting op de schakelaar , bij de draden naar de motor . Kunnen jullie je hierin vinden , met andere woorden : kan ik zo veilig werken met deze elektrische schaaf? Graag hoor ik van jullie .

Na dagen met vragen/opmerkingen, suggesties en discussies is het nu ineens opvallend stil in dit topic :) Zijn er niet méér mensen die kunnen bevestigen of afraden van hetgeen ik wil doen met kabel en condensator , zoals hierboven vermeld ? Met in het achterhoofd het gezegde :"Better safe than sorry " oftewel 10 weten meer dan één .

Vriendelijke groet , Jan
Shiptronic

Overleden

Die kabel heb ik pas ook gezocht, de meest bouwmarkten snapten niet eens de vraag, toen een poging gewaagd bij de Hornbach, ik was niet voorbereid op het antwoord: 2M of 5M meneer :)

https://www.hornbach.nl/shop/Aansluitsnoer-boormachine-H07RN-F-2G-1-5m…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 9 mei 2020 01:00:50 (23%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heej , nog een oude bekende van een jaar of 4/5 terug . Precies de kabel die ik dan zoek en met dikkere pennen eraan als bij een eurostekker , zo te zien op de foto . Is het niet raar als erbij staat : gebruiksmogelijkheden :Binnen ? Dank je wel voor de tip .

EDIT:
Zie nu in de specificaties staan :
IP waarde :IP 44 (beschermd tegen spitse voorwerpen en spatwaterdicht)
Gebruiksmogelijkheden : Buiten, Binnen

Vriendelijke groet , Jan

Hier ben ik weer . Vorige week de schaaf weer terug in elkaar gezet met nieuwe condensator en nu wèl het goede snoer . Alles draaide perfect . Saillante ervaring: een uurtje later kreeg ikzelf een kleine kortsluiting in het hoofd (lees: klein herseninfarct) . Het is hierdoor dat je al een week niets meer gehoord hebt van mij .Sinds het weekend gaat het weer goed qua zicht en lopen (enig onbalans) , zodoende zit ik nu voor het eerst weer achter de pc .

Tot slot wil ik iedereen bedanken voor zijn bijdrage aan dit topic en graag tot een volgende keer.

Vriendelijke groet , Jan
benleentje

Golden Member

Een infarct dat is wel balen. beterschap en goed herstel.

Op het werk heb ik veel van de ik veel van die aansluitsnoeren van boormachines liggen. Het meeste gebruik ik toch 2x 1mm2. Dit omdat de iets dikkere 2x 1,5mm2 zeer moeilijk past in de meeste apparaten. Het meest problematisch is de rubberen tule die gewoon te klein is voor 2x1,mm2.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Beterschap!

En dank voor de terugmelding natuurlijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo , hier ben ik weer met een vraag ivm de elektrische schaaf . Ik ben bijna helemaal klaar met de ombouw kast , zodat ik de schaaf als vlakbankje kan gebruiken . Ik kreeg vanmorgen een nieuwe schakelaar binnen , voorzien van stroomuitval beveiliging . Ik heb die eerst eens aangesloten op een ventilator om uit te proberen . Het probleem nu is dat als ik de groene knop indruk , de ventilator gaat draaien , maar zodra ik de knop los laat stopt hij . De knop blijft niet "vergrendeld". Ikzelf denk dat dat te maken heeft met de A1 aansluiting , deze had ik niet aangesloten , omdat ik niet uit het schema op kon maken waaraan .Volgens mij moet de schakelaar het spoeltje (U)de bekrachtigen (vergrendelen)De grote vraag is dus : waar moet ik A1 aan vastmaken ? Ik doe er het schema bij . Alvast dank voor jullie reactie .

Vriendelijke groet , Jan

Ik heb waarschijnlijk "het lek boven" , hij doet het nu .Ik heb het schema nog eens bekeken en kwam tot de voorzichtige conclusie dat , om een stroom door het spoeltje te krijgen , ik A1 aan 24 moest "knopen" . Dat heb ik geprobeerd met een kabeltje en toen werkte het . De aan-knop bleef toen wel vergrendeld en de ( probeer-) ventilator bleef nu draaien bij het loslaten van de aan-knop . Ik begrijp alleen niet waarom men dat niet in het schema aangegeven heeft .Ik hoor graag of ik het zó goed gedaan heb . Zal wel denk ik , het werkt zonder dat het knettert :)

Ik kwam hierna onderstaand schema tegen op de site van de fabrikant?
Dit is een dubbel schema met één zonder A1 aansluiting , maar wel zoals ik hem nú aangesloten heb en één met het voorgaande schema , dus met losse A1 aansluiting . Ik snap niks van het waarom 2 verschillende schema's.

[Bericht gewijzigd door Avonrepus op vrijdag 7 augustus 2020 23:35:04 (24%)

Vriendelijke groet , Jan