Converter of weerstanden?

Beste, ik zocht een manier om van 7.2v naar 5v te gaan. Ik snap dat dit kan door middel van een weerstand kan, als je weet hoeveel stroom je nodig hebt.

Nu zag ik ook dat er converters zijn waarmee je dit kan regelen, erg handig, maar wat is nu het verschil tussen een weerstand en converter? Wanneer gebruik je het één en wanneer het ander?

Weerstand werkt alleen als je weet hoeveel stroom er loopt en als die stroom altijd hetzelfde is en als de ingangsspanning altijd hetzelfde is.

Dat is bijna nooit het geval.

Een converter heeft een ingebouwd regelsysteem die zich aanpast aan veranderende omstandigheden.

In dit geval zou een lineaire regelaar goed kunnen werken omdat er weinig spannigs verschil is. Zie LM7805.

Een weerstand volgt precies de wet van Ohm: U=IxR. Dus je spanningsval varieert met je stroom. Kan prima (zoals bij een LED), maar is soms ongeschikt.
Een "converter"... daarmee bedoel je waarschijnlijk een DC/DC converter, schakelend, die regelt de spanning precies zover naar beneden zoals je die ingesteld hebt. Da's ook een hele berg meer elektronica dan een enkele weerstand.
Kies maar :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga zeker een LM7805 gebruiken (nooit eerder van gehoord, maar "snap" nu hoe het werkt), aangezien ik een stappenmoter wil bedienen waar de stroom wel eens van verschilt.

Moet ik bij zo'n Lineaire regelaar een weerstand bij de ground zetten?

Een weerstand nee, maar gezien de toepassing misschien een "blusdiode" (in sperrichting) over de uitgang plaatsen?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ben je bij een stappenmotor niet beter uit met een echte driver er voor te plaatsen? Een LM7805 heeft niet graag meer dan 1A en dan nog met koellichaam. Een (goede) driver houdt de stroom door de motor in toom. Je kan dan bijvoorbeeld 36V gaan gebruiken. Voorbeeld van een driver? Bijvoorbeeld deze JMC.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Een 7805 heeft minimaal 7.5V nodig.

De vraag is ook of die stappenmotor problemen heeft met die 7.2V. Ik denk het niet. Meer gegevens kunnen verhelderend werken.

[Bericht gewijzigd door Hunter op zaterdag 2 mei 2020 14:01:45 (65%)

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Anoniem

Een 7805 heeft minimaal 7.5V nodig.

Een lowdrop LM2940-5.0 is al tevreden met een ingangsspanning van 6,25V ;)

Ik ben vergeten om wat meer informatie te geven over de stappenmotor, het is geen grote maar een kleintje voor de Arduino: "Stappen motor met ULN2003" (geen idee hoe het motortje zelf heet). Een driver is dus niet nodig en 1A zou wel heel veel zijn.

Op 2 mei 2020 13:32:11 schreef tin.soldier:
Een weerstand nee, maar gezien de toepassing misschien een "blusdiode" (in sperrichting) over de uitgang plaatsen?

Heb je misschien een klein tekeningetje?

Op 2 mei 2020 13:58:38 schreef Hunter:
Een 7805 heeft minimaal 7.5V nodig.

Is bij de 7805 7v niet voldoende? Ik dacht ergens te lezen dat de ingang 7-36v kan hebben, maar dat de regel is dat je niet meer dan 3v boven de uitgangsspanning moet zitten.

Die 7.5 komt uit de datasheet van National Semiconductor, zij hebben de 7805 ontworpen dus zullen ze het wel verkeerd hebben...

Damn the torpedoes, full speed ahead!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Denk er aan dat de ULN2003 (of ULN2803) max 0,5A mag hebben per uitgang en iets meer dan 1A op alle uitgangen samen. Je mag 2 of meer uitgangen parallel zetten. Als je pen 9 aan je positieve spanning legt heb je geen diode nodig. Die zit al in de ULN2003. Bij de ULN2803 is dat pen 10.

Meer info over de motor is wel wenselijk. Mogelijk werkt die perfect op 7V en hoef je alleen de arduino van 5V te voorzien. Over de ULN valt ook nog eens 1.3 à 1.6V.

Heb je een schema?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Nee ik heb geen schema, ik zal vanavond kijken wat meer informatie zoeken.

Op 2 mei 2020 15:43:03 schreef Hunter:
Die 7.5 komt uit de datasheet van National Semiconductor, zij hebben de 7805 ontworpen dus zullen ze het wel verkeerd hebben...

Ah oke, maar wat gebeurt er als je er minder opzet, zal hij niet gaan werken?

[Bericht gewijzigd door Egard op zaterdag 2 mei 2020 15:48:21 (66%)

Ik heb het motortje gevonden: BYJ48. Hij schijnt ideaal te werken op 5v.

Ik weet niet of ik mag linken naar een webshop, maar dit is het motortje + module:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/robotica/motoren/motor/stappen-moto…

[Bericht gewijzigd door Egard op zaterdag 2 mei 2020 15:53:56 (57%)

Fijn dat die 'module' ook in de openingspost genoemd wordt.

Je wilt dus weten hoe je een stappenmotor met een ULN2003 moet aansluiten, vraag dat dan.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Dat was niet mijn vraag, ik weet hoe ik hem moet aansluiten, mijn vraag was hoe ik mijn voeding van 7.2v naar 5v kreeg.

Vandaar dat ik daar minder informatie over gaf, ik zal voortaan duidelijker zijn.

Maar al ik op een lm7805 minder dan 7v zet (en meer dan 5v), wat gebeurt er dan? Zal hij het niet doen of valt hij na een tijdje uit?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Datasheet motor.

@elco boy hier onder. Ik denk dat 1 voldoende is. Er valt al 1,3 à 1,6V over de ULN. Ik zou het zelfs zonder durven proberen als de spanning inderdaad maar 7V is.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zaterdag 2 mei 2020 17:23:26 (45%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Misschien kan je 3 diodes in serie zetten op de plus lijn. 0,7 volt spanningsval per diode
Dus 3 keer 0,7volt =2,1 volt verlies
7,2volt-2,1volt=5,1volt
Groetjes
Elco boy

benleentje

Golden Member

Spanning: DC5V 4-fase
Stap hoek: 5.625 x 1/64
DC Weerstand: 200Ω ± 7% (25C)
Weerstand van de isolatie:> 10M (500V)
Diëlektrische sterkte: 600V AC / 1 mA / 1s
Isolatieklasse: A
No load-pull in Frequentie:> 600Hz
No-load trek Frequentie:> 1000Hz
Trek in koppel:> 34.3mN.m (120Hz)

Dit zijn de gegevens van de motor echter ontbreekt de meest belangrijke geven. Een stappenmotor is altijdstroom gestuurd en een geschikte driver regelt dan ook op een constante stroom.

Van de motor is de dc weerstand 200Ω en met de geven spanning van 5V kan je dan wel de stroom uitrekenen. I = U / R = 5 / 200 = 25mA

Op 7V is de stroom I 7 / 200 = 35mA en ik durf wel te zeggen dat de motor hiervan niet kapot gaat en met de spanningval over de ULN driver kom je nog wat gunstiger uit.

Echter waar komt die 7,2V vandaan dat klink mijn als een accu samen gesteld uit 6 x 1,2V en volledig opgeladen kom je dan al richting de 8V en dat is net weer te veel.

Als je de voorgesteld 7805 gebruikt dan zit je gewoon veilig en word de stroom door de motor nooit te groot. Ga je meer spanning dan 7V op de motor zetten dan moet je ook al gaan denken aan een geschikte driver die de stroom op max 25mA regelt met zo een kleine motor kan dat eenvoudig met 4 weerstanden.

Voordeel van een hoge spanning is wel dat je motor snel kan draaien maar maakt de aansturing moeilijker.

Als je met serieuze stappenmotor gaat werken dan is de enige mogelijkheid een geschikte driver echter op deze motor luistert dat niet zo nauw

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Is wel niet de vraag maar tinytronics zegt dat het een 200Ω motor is

Hun link naar de tutorial van de BYJ48 zegt echter dat het 50Ω is
https://www.instructables.com/id/BYJ48-Stepper-Motor/

En deze zegt ook dat het een 50Ω is
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/computer/arduino/actuator/stepper…

Terug naar de vraag

Op 2 mei 2020 16:41:00 schreef Egard:
Dat was niet mijn vraag, ik weet hoe ik hem moet aansluiten, mijn vraag was hoe ik mijn voeding van 7.2v naar 5v kreeg.

Een antwoord is 1h41m20s eerder voorbijgekomen >:)

Op 2 mei 2020 14:59:40 schreef anoniem015:
Een lowdrop LM2940-5.0 is al tevreden met een ingangsspanning van 6,25V ;)

Bedankt voor deze duidelijk uitleg! Ik ga inderdaad gebruik maken van een accu (6x1,2v). Een diode kan inderdaad ook maar ik wil de accu kunnen wisselen met 6v (5x1,2v als dat tenminste niet te weinig is voor de 7805) het voordeel hiervan ten opzichte van een weerstand (of diode) is dat de spanning 5v blijft met een 7805.

Een antwoord is 1h41m20s eerder voorbijgekomen >:)
[...]

Haha bedankt, ik dacht dat het een ander onderdeel was en het niet over de 7805 ging

[Bericht gewijzigd door Egard op zaterdag 2 mei 2020 18:15:10 (21%)

benleentje

Golden Member

Als je met 6V wilt gaan werken dat is een andere spanningsregelaar wel beter. Je hebt ook typen die met 1V extra al genoeg hebben. Echter je kan ook die spanningsregelaar overslaan en vanaf de plus van de accu eerst een weerstand van 39Ω ertussen zetten. Dat zou voor deze motor ook genoeg moeten zijn. De weerstand is op basis van 7,2V en 6V voor een hogere spanning moet de weerstand hoger en voor lager dan 6V mag die helemaal weg.

Denk je waarom mag er nu wel een weerstand? Als je ergens een stabiele spanning nodig hebt maak je die bijna altijd met een spanningsregelaar. Echter je hebt voor de motor geen stabiel spanning nodig en het is beter om voor een stroom regeling te gaan. Echter deze motor vraagt zo weinig stroom en het gaat ook denk niet om hoge prestaties van de motor dan een simpele weerstand hier het meest eenvoudig is en die je een betere prestatie dan een spanningsregelaar geeft.

https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=481557

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47/2

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 2 mei 2020 18:46:22 (43%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Is die motor het enige dat op die 5V staat dan? Zit er niet ook nog een micro of zo bij, of digitale logica?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 2 mei 2020 19:01:37 schreef flipflop:
Is die motor het enige dat op die 5V staat dan? Zit er niet ook nog een micro of zo bij, of digitale logica?

Er komt op de accu parallel nog een Arduino nano (met een Servo en een bluetooth module)

fatbeard

Honourable Member

Een spanningsregelaar (7805, LM2940 etc.) probeert altijd de uitgangsspanning constant te houden. Om dat te doen heeft-ie meer spanning aan de ingang nodig: het verschil is de zogenoemde dropout spanning, die is afhankelijk van het IC ontwerp.
Als er minder dan de dropout + uitgangsspanning voorhanden is slaagt de regelaar er niet in om de uitgangsspanning constant te houden, maar hij blijft het proberen door het maximale te leveren war hij kan. In 'gewone' taal: de uitgangsspanning gaat zakken, gelijk met de ingangansspanning.

Voor een stappenmotortje van deze klasse is het allemaal niet zo spannend en een Arduino trekt zich doorgaans ook niet zo heel veel aan van een voedingsspanning die net ff wat lager ligt...
De beste resultaten bereik je in dit geval met een LDO regelaar (LDO staat voor low drop out), sommige exemplaren 'doen' het nog met 0.7V verschil. FF zoeken.

Vergeet niet dat elke regelaar condensatoren aan zowel de ingang als de uitgang nodig heeft, waarde en type haal je uit de desbetreffende datasheet. Verder is het nuttig om de wet van Ohm niet uit het oog te verliezen: alles wat de regelaar moet 'wegwerken' wordt in warmte omgezet, dus een koelplaat(je) kan noodzakelijk zijn.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een TSR 1-2450 van Traco power heeft geen externe condensatoren nodig tenzij voeding >32V DC. Heeft ook genoeg aan 6,5V bij 5V uitgang. Is een switching regulator met 94% efficiëntie bij minimale ingangsspanning. 84% bij max ingangsspanning. Pin compatibel met een 7805. Ook geen load nodig wat bij andere LDO soms wel het geval is.

Een MIC29150-5.0WT is eveneens pin compatibel en heeft een maximale dropout van 0,6V. Minimum belasting 5mA en minimaal 10µF aan capaciteit.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.