Weller WECP temp regeling niet goed.

Hallo,

Mijn Weller model WECP TEMTRONIC type 24 021 had eerst het probleem dat de zekering doorsloeg zodra je hem hoger dan 100 graden zette. Er hoort 315 mA in, voorzichtig geprobeerd met 400 mA en 1A, maakt niet uit, zodra hij bromt (dus temp regeling werkt) sloeg zekering door.

Opengemaakt,op het regelprintje zie ik geen sporen van oververhitte onderdelen.

Bout opengemaakt en het binnenwerk er in zijn geheel uitgehaald. Aangezet met temp minimaal en voorzichtig opgedraaid. Ineens pats een vonk op het printje van de bout. Zekering nog heel.

Nu doet hij iets, hij vreet geen zekeringen meer, maar ook als ik hem helemaal naar 40 graden draai wordt hij heet genoeg om soldeer mee te smelten.

Hij bromt ook niet meer, ik denk dus dat de temp regeling niks meer doet.

Ik heb een reservestation, dus ik kan wel solderen.

Iemand tips?

Alvast dank!

buckfast_beekeeper

Golden Member

Is dat een toestel identiek aan de WECP 20? Daar zijn, als ik me niet vergis, 2 varianten van. De ene met een SL443A aan boord en de andere niet. Controleer een keer de triac die aanwezig is. Staat die niet in constante geleiding? Schema.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Bedankt, maar helaas heeft dit type geen triac, hij is ouder. minstens 25 jaar oud, geërfd van vorig werk.

Ik ga op zoek naar een schema.

RAAF12

Golden Member

Het is de voorloper van de WECP20 en heeft een Telefunken IC type U106BS. Meer schema kon ik niet vinden. Er staat er hier een in goedwerkende conditie, ook geërfd. Kijk even met een scope op de gate van de triac of er pulsen opstaan. De triac zit op het koelplaatje. Ik ben bang dat het IC overleden is.

HERSTEL, hij heeft WEL een triac, T24 498 (maar het lijkt net T26 498).

Ik vond deze Franstalige forumpost. De buitenkant van mijn versie is ietsje anders, maar het printje is identiek.

Voorheen maakte hij altijd een pulserende brom als je de regeling veranderde, dat doet hij niet meer. En hij staat volgens mij altijd vol aan, ook met de temp op minimaal.

Dus ik dat jullie gelijk hebben, de triac geleidt alleen maar.

Effe de scoop erop zetten.

RAAF12, thanks, je hebt niet toevallig een iets grotere versie van dat plaatje?

Het printje:

RAAF12

Golden Member

Nee, helaas alleen deze online gevonden in een Duits forum. Ik kan vanavond wel een foto van mijn printje nemen en wat metingen doen. Maar als het IC bij jouw defect is vrees ik het ergste...

Op 3 mei 2020 15:45:27 schreef RAAF12:
Nee, helaas alleen deze online gevonden in een Duits forum. Ik kan vanavond wel een foto van mijn printje nemen en wat metingen doen. Maar als het IC bij jouw defect is vrees ik het ergste...

Ik zag op die Franse site dat het ding uit 1990 is. Dan mogen we eigenlijk niet klagen, toch?

Hallo,
Elco'tjes checken.
Okaphone.nl heeft U106BS gewoon op voorraad.

RAAF12

Golden Member

Hier staat een leesbaar schema met het U106 IC even op het plaatje klikken.
https://www.mikrocontroller.net/topic/355755 Die heeft een TAG205 triac
Een kapotte instelpotmeter zat erop dat printje van die Duitser. O-)

Het schema van de mijne is anders, minder weerstanden en maar 2 diodes.

Ik zie wel een paar pulssignalen, maar daar verandert niks aan als ik aan de potmeter draai. En ik neem aan dat de tempregeling met fase-aansnijding gebeurt.

Via nummer op het printje vond ik dit schema.

En dit lijkt er wel wat meer op, al klopt het type triac niet. Ik kijk nog even verder.

De elco'tjes meten goed.

Naar de gate van de triac gaat een sinus. Als ik de tempknop naar 300 graden draai gaat er aan weerszijden van de top een hapje uit de golf naar 0.

Ik ga een U106BS bestellen :)

Mensen, hartelijk dank allemaal weer!

Je printje heeft ook last van verbrande contacten zoals veel witgoed ook erge last van heeft. Getuige de bruine verkleuring aan de achterkant. Daar zit dus je probleem. Die hebben dan meestal een hogere weerstand waardoor dit nog meer verbrand en opwarmt, en de schakeling dus gekke dingen gaat doen. Of iets opblaast en stuk maakt.

Een groot probleem in witgoed.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 3 mei 2020 21:28:52 (10%)]

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
RAAF12

Golden Member

Op 3 mei 2020 15:52:19 schreef RolfBly:
[...]

Ik zag op die Franse site dat het ding uit 1990 is. Dan mogen we eigenlijk niet klagen, toch?

Haha, de mijne is uit 1982, print ziet er bijna hetzelfde uit. Philips blauwe elco vs een zwarte

Op 3 mei 2020 19:05:54 schreef CrossFireX:
Je printje heeft ook last van verbrande contacten zoals veel witgoed ook erge last van heeft. Getuige de bruine verkleuring aan de achterkant. Daar zit dus je probleem. Die hebben dan meestal een hogere weerstand waardoor dit nog meer verbrand en opwarmt, en de schakeling dus gekke dingen gaat doen. Of iets opblaast en stuk maakt.

Thanx, goed punt! De printsporen zijn daar inderdaad bijna weg.

Repareren met geleidende lijm of zo'n stift met geleidende lak? Wat is jouw ervaring daarmee?

Op 4 mei 2020 04:27:31 schreef RAAF12:
[...]

Haha, de mijne is uit 1982, print ziet er bijna hetzelfde uit.

Jouw printje heeft geen brandsporen.

Ik heb hem op 450 graden gehad om lakdraad mee te strippen. Gezien op YouTube, maar werkte toch niet goed. Zo heet heb ik hem andets echt nooit. Denk dat het de problemen wel dichterbij heeft gebracht. :?

Nee dat kan je niet meer herstellen, half weggebrande contacten.

De connector zelf zal ook wel verbrand zijn, zoveel is zeker. Ik zou de draden direct aan het printje solderen zonder connector. Dan ben je zeker en kan het niet meer verbranden.
Ik heb dat al eens gedaan bij een TV en wasmachine, en dat is nu weer top.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 4 mei 2020 17:44:26 (13%)]

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
RAAF12

Golden Member

De connector is van een zwaar type met stevige verende contacten, de print edge is vertind. Als er nog wat koper over is is het allicht te proberen opnieuw te vertinnen.

Best ook sommige punten opnieuw solderen met vers tin. Bij zowel jou als raaf12 zie je solderingen die al met een kleine krater zitten.
Doffe korrelige lassen zijn ook nefast. Slecht gesoldeerd op sommige punten, ook dat kan voor veel problemen zorgen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Afijn. Spullen besteld. Printbaantjes vertind en het IC en de triac vervangen. Toen deed-ie het weer!

Ik had ook geleidende lak gekocht, maar dat blijkt voor zwakstroom te wezen. Dat leek me niet verstandig hier want de versleten printsporen zijn volgens mij de retour van de soldeerbout en misschien moeten daar meerdere amperes doorheen. Ik heb het niet gemeten.

Wel benieuwd wat er gebeurt als ik de bout heel heet zet. Als de vertinde printbaantjes weer gaan vloeien kan het nog leuk worden.

Anyway. De nieuwe triac heeft een andere behuizing. Met koelvin erop past de kabel naar de soldeerbout niet. Dus moest die kabel door een ander gat, dus moest-ie losgesoldeerd en dus moest de printconnector eruit, want de soldeerlippen zitten aan de onderkant.

Daarbij brak een van de zijkanten van de connector. De connector zelf was gelukkig nog goed en hij zit aan één kant nog stevig genoeg. Nieuw gat gemaakt, kabel erdoor, vastgesoldeerd en de hele boel weer in elkaar gezet.

Kan weer 40 jaar mee :)

Mensen, allemaal bedankt voor alle tips en zo!