Hoofdbandloep vragen.

Ik heb mijn oog (nog niet onder een hoofdbandloep) laten vallen op deze hoofdbandlopen :

Levenhuk Zeno Vizor HR4 en HR6.

https://www.astromarket.org/hoofdbandloep/levenhuk-vergrootglazen-zeno…

https://www.astromarket.org/hoofdbandloep/levenhuk-vergrootglazen-zeno…

Bij beiden is er blijkbaar een verschil in de manier waarop de houder voor de loepen in te plaatsen gemaakt is.
Ook zijn er bij beide een verschillende reeks lenzen bij geleverd.

Bij de HR4 : 1,5/2/2,5/3/3,5
Bij de HR6 : 1/1,5/2/2,5/3,5

Mijn vragen hierover :
- Heeft iemand ervaring met specifiek deze hoofdbandloepen ? Nergens kan ik er ook maar 1 review ervan terugvinden.
- Bij de HR6 zit er een lens tussen met een vergroting van 1X ! Iets wat je soms ook bij bepaalde andere modellen, merken terugvind. Maar wat is eigenlijk het nut van een lens die eigenlijk dus 1X (niks dus ??) vergroot ? Of is er toch een vergroting of is dit om bijvoorbeeld de ogen te beschermen bij mogelijk gevaarlijke werkjes voor de ogen ?
En,oh ja,iemand toevallig ervaring met deze webshop ?

Ik heb een soortgelijke hoofdbandloupe van HBM Machines en die bevalt prima.
Daar zit ook een lens van 1,0x bij en die vergroot wel degelijk.

Enige nadeel van deze methode is dat de vergroting omgekeerd evenredig is met de afstand die je tot je werk moet aanhouden. Bij 3x vergroten zit je letterlijk met je neus op het werkstuk.

Op 4 mei 2020 18:01:30 schreef John1963:
Ik heb een soortgelijke hoofdbandloupe van HBM Machines en die bevalt prima.

Ik heb deze, de (nog) goedkopere versie: https://www.hbm-machines.com/producten/hbm-loupe-bril-model-2
Ik zie dat die van jou bijna twee maal zo zwaar is dan de mijne.
Is dat nog goed te doen vind je, of toch wel tamelijk zwaar?

Is dat nog goed te doen vindt je, of toch wel tamelijk zwaar?

Er een uurtje mee werken is goed te doen en voor mij is dat ruim voldoende.

Die hoofdbandloep van HBM machines had ik ook gevonden.
Ziet er exact dezelfde uit als die ik vernoemde.
Naar ik echter vermoed is mogelijk één van beiden een (chinese) kopie van de andere of worden ze allemaal in dezelfde fabriek gemaakt en krijgen ze daarna verschillende merken of namen opgeplakt. Gelijkaardige verhalen zie ik ook bij andere modellen en artikelen.
Al is er wel een klein verschil waarom ik o.a. voor die van astromarket zou gaan. Die werken namelijk niet op AAA baterijtjes maar bezitten een oplaadbare accu die je via USB opladen kan. Vind ik persoonlijk een pluspunt.

benleentje

Golden Member

Die van HBm ziet er verdacht precies hetzelfde uit en komen zeer waarschijnlijk uit de dezelfde fabriek. Maar zelfs als het uit dezelfde fabriek komt kan er toch kwaliteit verschil zitten in de diverse merken. Dat komt omdat de fabriek verschillende typen maakt en ze ook de kwaliteit aanpassen aan de vraag van de klant. Wil je er type van 2 euro, natuurlijk geen probleem meneer de klant.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik heb deze. In prijs niet vergelijkbaar. Wel metaal en silicaatglas.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.