Onderwater verbinding maken?

Evarist

Golden Member

Ik kocht in CN waterdichte 12V spotjes. Ze zijn 'submersible'.
Er is een snoer aan van 20cm. Wat ben ik daar nu mee in een vijver?
Ik moet die draad dus verlengen. Hoe maak ik die verbinding waterdicht? Het is 12V.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

ik vermoed rubber kabel met 2x 0,75mm2 ? gewoon in verstek solderen en een krimpkous met lijm over de las maken. krimpkous met kit werkt ook, heetstoken dan perst de krimpkous de kit eruit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Evarist

Golden Member

Testman, bedankt voor je snelle reactie. Volstaat dat voor 12V?
Het is best dat er geen elektriciteit op het water komt. Er komt een vis in en een plant.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

"Een vis"?
Ik zou toch zeggen "vissen".
Best wel zielig; één visje moederziel alleen... :-)

Vervangen DOOR.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik heb bij ome ali automotive stekker/contra-paartjes in bestelling die claimen van waterdicht te zijn. Als ze er door komen moogt ge er wel wat van lenen, laat maar weten of dat te pas komt. Ik vrees dat ze hooguit spatwaterdicht gaan zijn, zeker niet geschikt voor onderdompeling.

NB denk ook nog eens aan die andere klus ..?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 4 mei 2020 22:12:09 schreef Evarist:
Testman, bedankt voor je snelle reactie. Volstaat dat voor 12V?
Het is best dat er geen elektriciteit op het water komt. Er komt een vis in en een plant.

je gooit zomaar chinees spul in je vijver maar dat is niet erg zeker :P

ken een vijver bij een bedrijf binnen, 7 koi werden erin gezet, nu zijn de meeste na een jaar al 30cm+ in dat 35cm diepe 2m2 vijvertje. men had er een plant ingezet, die was in 1 dag helemaal kaalgevroten door die vissen.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 4 mei 2020 22:33:36 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

..k

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 4 mei 2020 22:33:46 (98%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Evarist

Golden Member

Op 4 mei 2020 22:24:30 schreef big_fat_mama:

NB denk ook nog eens aan die andere klus ..?

Ik houd jullie op de hoogte. :-)

Die lock-down heeft een goede invloed op mij. Mijn jarenoude todolijst wordt eindelijk afgewerkt.

Ik heb ondertussen al een mooie tuin, en een opgeruimd tuinhuis voorzien van rekken.

De vijvers zijn schoongemaakt en 1 fontein werkt al weer. Het is nog wel de bedoeling dat al die elektronica in de tuin bestuurbaar is via internet. Water aan de rozen geven als ik met vakantie ben enz.

BE. Remorken vol heb ik al naar het containerpark gebracht.
NL. Aanhangers vol heb ik al naar de milieustraat gebracht.

Op 4 mei 2020 22:20:17 schreef Boudie:
"Een vis"?
Ik zou toch zeggen "vissen".
Best wel zielig; één visje moederziel alleen... :-)

Ik heb je begrepen. :-) Ik zal een koppeltje zoeken, tenslotte heb ik ook.... :-)

[Bericht gewijzigd door Evarist op maandag 4 mei 2020 23:52:12 (16%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
benleentje

Golden Member

die claimen van waterdicht te zijn.

Je hebt spatwater dicht, regenwater dicht en echt onderwater. IPxx rating verteld je in wel categorie het valt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Evarist

Golden Member

IP rating is nog niet tot CN doorgedrongen. Submersible zeggen ze. De lamp brandt maar is nog niet onder water geweest.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

Foute post.

[Bericht gewijzigd door Evarist op dinsdag 5 mei 2020 19:25:43 (88%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Anoniem

Twee blote draadjes aan solderen en onderwater monteren als een dipool.
Een sidderaal aanschaffen ipv een goudvis.
Zo kun je 's avonds zien of Snokkie het naar zn zin heeft. ;-)

mel

Golden Member

Op 5 mei 2020 09:09:04 schreef grotedikken:
Twee blote draadjes aan solderen en onderwater monteren als een dipool.
Een sidderaal aanschaffen ipv een goudvis.
Zo kun je 's avonds zien of Snokkie het naar zn zin heeft. ;-)

Vrouwtjes sidderalen geven gelijkstroom, mannetjes wisselstroom :P Geen kop tegen staart, dan krijg je sluiting >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 5 mei 2020 01:47:43 schreef Evarist:
IP rating is nog niet tot CN doorgedrongen. Submersible zeggen ze. De lamp brandt maar is nog niet onder water geweest.

Submersible betekent dat je ze kunt onderdompelen. Dat kun je met vrijwel alles. Ze beloven er niet bij dat het dan ook blijft werken.

diebobo

Golden Member

Als de 15 cm kabel door een wartel gevoerd word dan gewoon die verwijderen en je eigen juiste lengte monteren.

evelo

Golden Member

Als je zelf een kwaliteitsvolle verbinding maakt om de kabel te verlengen, ga je net zien dat het begint te lekken aan de kabelinvoer van het spotje :)

Anoniem

Vijver, 1 visje en 1 plant? Het lijkt eerder of je een teiltje ingegraven hebt. ;-)
Als je onderwaterspotjes aanschaft voor in de vijver met een snoertje van 20 cm er aan wist je toch dat je tegen dat probleem ging aanlopen? Waterdicht doosje aan de rand van de vijver? Maar 20 cm is wel heel kort.
De enige oplossing is stuk aanzetten en je ias ingieten. Als je doet zoals testman zegt, kit en krimpkous neemt dit het minste plaats in. Zorgvuldig gedaan zal het zeker op 12V wel zn tijd doen.
Neem natuurlijk een geschikte kit bestand tegen continue onderdompeling. Als je silicone gebruikt, neem dan de zuurvrije variant in verband met het aantasten van de soldeerplek en de draad. Door de capillariteit wordt het azijnzuur in de draad gezogen en oxideert die over de hele 20 cm..
Het spotje openprutsen en de kabel vervangen zou ik niet doen. De kans is groot dat je het niet meer volledig waterdicht krijgt.

benleentje

Golden Member

De krimpkous met lijm variant gebruiken wij veel en zijn zeker waterdicht zelfs voor 230V. Die wij gebruiken zijn dan een combinatie van een tule wat een soort zacht kunststof is wat zeer kleverig word als je het verwarmt. Daarover komt dan de krimpkous. Je verwarmt ze samen de buiten kous krimpt en drukt het kleverige spul goed aan en aan de boven en onderkant van de krimpkous loopt het er een beetje uit.

Dat spul ik ook na vele jaren nog in goede staat. Waar siliconen kit na jaren toch uitdroogt en inkrimpt waardoor je als nog scheuren krijgt en het niet meer waterdicht is. IK weet niet of siliconenkit onderwater ook uitdroogt daar ik niet weer of het echt uitdrogen is of een ander proces waardoor het inkrimpt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Misschien dat dit wel iets voor je is?
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt wel handig.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41N%2BXBTcWIL._AC_.jpg

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Je zou ook een gietmof kunnen toepassen. Er bestaan sets die je koopt in de juiste diameter compleet met hars, of je kunt los hars kopen.

Het is daarmee makkelijk en met zekerheid wachterdicht te krijgen. Wordt bijvoorbeeld voor 230 onder de grond toegepast.

Mogelijk wel even duur als het spotje.

fatbeard

Honourable Member

Op 5 mei 2020 18:43:06 schreef MAH:
Misschien dat dit wel iets voor je is?
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt wel handig.

[afbeelding]

Big Clive heeft ze getest en daar een video over gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=unxEdyW8RP8

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
evelo

Golden Member

Die soldeer buisjes zijn wel leuk. Ik heb ze vroeger veel gebruikt in de weegbruggen. Draadjes er in, Warmeluchtpistool er over en klaar.
Leuke techniek maar ook best duur, ik dacht 1€ per stuk.

Gietmoffen ook veel gebruikt maar zijn nogal lomp voor bij een spotje en niet goedkoop. Die van 3M toch.

Anoniem

Op 5 mei 2020 17:58:23 schreef benleentje:
De krimpkous met lijm variant gebruiken wij veel en zijn zeker waterdicht zelfs voor 230V. Die wij gebruiken zijn dan een combinatie van een tule wat een soort zacht kunststof is wat zeer kleverig word als je het verwarmt. Daarover komt dan de krimpkous. Je verwarmt ze samen de buiten kous krimpt en drukt het kleverige spul goed aan en aan de boven en onderkant van de krimpkous loopt het er een beetje uit.

Dat spul ik ook na vele jaren nog in goede staat. Waar siliconen kit na jaren toch uitdroogt en inkrimpt waardoor je als nog scheuren krijgt en het niet meer waterdicht is. IK weet niet of siliconenkit onderwater ook uitdroogt daar ik niet weer of het echt uitdrogen is of een ander proces waardoor het inkrimpt.

Ik denk niet dat siliconekit onder water een probleem vormt.
De meeste aquaria zijn er mee gekit en die van mij houdt het toch al 20 jaar uit. Voor een elektrische las toch zeker zuurvrij gebruiken.

Evarist

Golden Member

MAH. Ik heb er al reclame van gezien. Maandag is de elektroboer weer open, dan zal ik eens horen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik had een tijdje terug dezelfde vraaghttps://www.circuitsonline.net/forum/view/149174

Ben er alleen nog niet aan begonnen (er kwamen wat dingen tussendoor)

Spanning staat en stroom gaat!