Heb ik nou een 3 fase of 1/3 fase aansluiting?

Beste kenners,

Bijgevoegd wat foto's van mijn situatie.
Ik wil graag een fornuis (of wellicht krachtgroep) toevoegen voor de nieuwe situatie in mijn keuken. Tijdens onderzoek zie ik een 3 fase hoofdschakelaar maar een 1 fase meter. Kunnen jullie hier wellicht antwoord op geven?

Ik zie dat de hoofdschakelaar op 3 aardlekschakelaars aangesloten zit met elk een aparte aansluiting. De aansluitingen lijken op, kan ik toch nog een aardlek / kookaardlek groep toevoegen of moet ik 1 van de ongebruikte groepen (ik heb er 4 over voor de toekomst) weg laten zodat deze plaats kan maken?

Alvast bedankt!

Shiptronic

Overleden

Waarom denk je dat dit een 1 fase meter is ?

Het lijkt mij een normale 3F aansluiting (al hoewel ik die 3x10 (60) A dan wel vreemd vind) Maar ik denk dat je op dit moment de meter gratis om kan ruilen voor een nieuwe :) Mocht je nog plannen hebben voor zonnepanelen dan zou ik deze meter laten hangen :

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

U heeft een drie-fasen aansluiting (ook wel krachtstroom of draaistroom genoemd).
De meter is wel degelijk een 3-fasenmeter.

Voor verdere beoordeling is ook een foto(s) nodig van de bovenkant van de groepenkast, dus waar de aardleks en de afgaande groepen zitten.

Er ist wieder da...

Inderdaad:
Als u zonnepanelen heeft, of ooit wilt laten leggen, laat deze meter in ZEKER zitten en laat u niet ompraten door slimme netbeheerders die u een "mooie digitale meter" willen aansmeren, gratis.

Er ist wieder da...

Wow, bedankt voor de snelle reacties.
Verhelderend, ik dacht dat het geen 3 fase meter was omdat er 380/220v op staat en ik las dat er 380/400v moest staan.

Even offtopic, een slimme meter moet ik dus niet doen als ik aan de panelen wil? Dat is namelijk iets wat ik zeker wil gaan doen namelijk!

Terug in topic, ik heb wat extra foto's geplaatst, wellicht kan daarmee verder advies gegeven worden omtrent de aansluiting van de inductie kookplaat.

Een 220/380 meter is hetzelfde als 230/400. (deze laatste is wat nieuwer omdat de netspanning eind vorige eeuw een kleine 5% is verhoogd)
Op de onderste rij van je verdeelkast is nog ruimte voor een Alamat - combinatie van aardlekschakelaar en installatieautomaat. Of dit een zgn. "kookgroep" wordt of een 3-fasen automaat is je eigen keuze en hangt o.a. af van het vermogen van je aan te schaffen apparatuur. Raadpleeg ook de aansluitinstructies van de fabrikant.

Helder, maar kan ik die dan op de hoofdschakelaar aansluiten door 1 van de bruine draden vanuit de hoofdschakelaar op te splitsen?

Op 5 mei 2020 14:39:19 schreef Super-fly:
Helder, maar kan ik die dan op de hoofdschakelaar aansluiten door 1 van de bruine draden vanuit de hoofdschakelaar op te splitsen?

Die nieuwe automaat wordt rechtstreeks door de hoofdschakelaar gevoed en de uitgang ervan gaat rechtstreeks naar de keuken.
Wat ik al toevoegde aan mijn vorige bericht, raadpleeg ook de instructies van de fabrikant van de kookplaat. Je hebt voldoende mogelijkheden.

Sine

Moderator

Op 5 mei 2020 13:37:34 schreef hobby-ist:
Inderdaad:
Als u zonnepanelen heeft, of ooit wilt laten leggen, laat deze meter in ZEKER zitten en laat u niet ompraten door slimme netbeheerders die u een "mooie digitale meter" willen aansmeren, gratis.

Daar kom je toch niet onderuit zeker niet als men het salderen gaat terugschroeven in 2023, dan krijg je gratis verplicht een andere.

Op 5 mei 2020 14:39:19 schreef Super-fly:
Helder, maar kan ik die dan op de hoofdschakelaar aansluiten door 1 van de bruine draden vanuit de hoofdschakelaar op te splitsen?

Ik zou inderdaad doen wat Herbert al aangaf, een combinatie 3 fasen aardlek/automaat (alamat)
Dan ga moet je inderdaad alle drie de fasen en de nul afsplitsen naar die alamat.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 5 mei 2020 14:50:05 (33%)

mvdk

Golden Member

alle drie de fasen en de nul afsplitsen naar die alamat.

Daar zitten van die hele mooie klemmetjes voor in die kast.
Ik vind die nul ook maar raar doorgelust onder die aardlekken.

Tidak Ada

Golden Member

Is 3×10A niet een beetje magertjes met een kookgroep in een modern huishouden?

De isolatie van de bedrading van de fasen tussen meter en hoofdschakelaar ziet er trouwens ook niet jofel uit. Lijkt wat warm (geweest) te zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Helemaal helder. Hartstikke bedankt allen. En of 3x10A voldoende is...tja, goeie vraag. Ik ben 'bang' dat ik er vanzelf achter kom als het niet zo is.

mvdk

Golden Member

Die meter kan 60A hebben. Staat erop. Mogelijks komt KlaasZ nog even langs om het verder uit te leggen, die kan dat beter.

De meter is 3x10(60)A.
De 3x geeft al aan dat het een 3-fasen meter is. Bovendien te zien aan de aanduiding Draaistroommeter en aan de C in het typenummer. (een 1-fase meter van Siemens begint met 7AA, waarbij de 7 staat voor de fabriek waar de meter is gemaakt, Neurenberg)

10A is de nominale stroom van de meter. Daarop is de startstroom van de meter gebaseerd. 60A is de maximale stroom waarbij de meter nog binnen zijn nauwkeurigheidsklasse werkt. Thermisch kan deze meter nog veel meer hebben. Ik weet het niet meer uit mijn hoofd maar ik denk dat hij van 100A nog niet gaat roken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je hebt 3 fase, krachtstroom, of draaistroom genoemd.
Je meter is voor nominaal 10 Ampere (dan werkt de meter het nauwkeurigst) en is voor maximaal 60 Ampere, kontinustromen.
Wat voor een aansluiting je hebt kun je hier niet uithalen, zal wel 3x25Ampere zijn, standaard 3 fase aansluiting.
Wil je een kooktoestel, dan moet je dit op 3 fase aansluiten, staat in je aansluitvoorwaarden van je netbeheerder.

Voor je kooktoestel. oet je dus een 3P+N automaat plaatsen.
Of je er een aardlekschakelaar bij moet hebben is afhankelijk van je aarding.
Weet je niet hoe je aarding is, ga dan voor een aardlekautomaat 3P+N B16/0,03A
Dat is ook de meest veilige oplossieng, dan is het altijd goed.
De aardlekautomaat is even breed als 4 automaten die je nu hebt.
Die 4 automaten kunnen er uit, evenals de aardlekschakelaar voor deze 4 groepen.

Je kunt oom de aardlekschakelaars wat opschuiven, dan is er ruimte voldoende voor de extra automaat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 5 mei 2020 15:03:22 schreef Tidak Ada:
Is 3×10A niet een beetje magertjes met een kookgroep in een modern huishouden?

Deze meter is met 10 A geijkt maar kan maximaal 60 A verdragen; continu. Er kunnen dus 'gewoon' 3 x 25 A zekeringen geïnstalleerd zijn.
Hoeveel er daadwerkelijk geïnstalleerd is, kan TS aflezen op zijn afschriften van het energiebedrijf. (zal wel geen GEB Gouda meer zijn)

Tidak Ada

Golden Member

Ik had inderdaad die foto in de tweede post van TS beter moeten bekijken. Er zitten daar allemaal 16A automaten :o

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik kan t op de foto's niet goed zien, maar hoe zien de aansluitkabels van de hoofdschakelaar eruit?

Als ik de 2e foto zie lijkt t alsof ze of warm geworden zijn, of de mantel met een tang beschadigd oid. (Met name de zwarte)

Sine

Moderator

Ja, daar heeft iemand met geweld aan lopen raggen.

Ja na inspectie ben ik het daar mee eens. Slimme meter komt deze maand dus dat zal dan wel in orde gemaakt worden ga ik van uit.

mvdk

Golden Member

zal dan wel in orde gemaakt worden ga ik van uit.

Dat is niet vanzelfsprekend. Daar komen die mensen liever niet aan. Geeft zo'n gedoe als er wat afbreekt.
Je kán de monteur vragen om twee nieuwe draden, áls hij ze bij zich heeft. Die monteurs die slimme meters komen plaatsen hebben meestal niet zo veel materiaal bij zich. Je zal dan zelf de draden aan de hoofdschakelaar moeten schroeven. Maar je kan ook mazzel hebben.

Op 5 mei 2020 17:10:19 schreef herbert116:
Deze meter is met 10 A geijkt maar kan maximaal 60 A verdragen

Nee, hij voldoet ook bij 60A nog aan de nauwkeurigheidsklasse. Wordt dus niet alleen bij 10A geijkt maar ook bij 60A en bij 0,5A.
En hij kan meer verdragen dan die 60A, waarschijnlijk wel 100A maar dan gaat hij behoorlijk afwijken, in het voordeel van de klant. Maar dat voordeel zal je nooit halen, want dan zijn de hoofdzekeringen er allang uit geblazen.

Op 5 mei 2020 21:24:08 schreef KlaasZ:
[...]Nee, hij voldoet ook bij 60A nog aan de nauwkeurigheidsklasse. Wordt dus niet alleen bij 10A geijkt maar ook bij 60A en bij 0,5A.

OK, hier wat duidelijker dan. Die 10 A - de basisstroom of nominale stroom van de meter - wordt bij het ijken als referentie gebruikt om de nauwkeurigheidsklasse vast te stellen. Dat men de ijking, of een ijking überhaupt, verricht over meerdere punten van het meetbereik, lijkt me nogal voor de hand liggend.

Op 5 mei 2020 19:00:59 schreef Super-fly:
Ja na inspectie ben ik het daar mee eens. Slimme meter komt deze maand dus dat zal dan wel in orde gemaakt worden ga ik van uit.

Precies. Iedereen wordt overgezet op slimme meters. En ze weten precies wie welke meter heeft (niet alleen type, maar gewoon inclusief serienummer!) Dus: deze meter "saldeert" vanzelf hardwarematig. Zolang je onder de 5000kWh van de salderingsregeling blijft, scheelt het precies niets. Maar vanaf 2023 dan gaat de salderingsregeling versoberen en dan zou je voordeel hebben van deze oude meter. Maar dat gaat dus gewoon niet gebeuren: ze zorgen dat je voor die tijd al een nieuwe meter hebt.

Als laatste: m.i. zijn de grootste kosten van het aanleggen van een kookgroep in de keuken de kabel naar de keuken. Enerzijds de dikke kabel d'r naartoe anderzijds, de kosten van het leggen.

Een "kookgroep" is twee fases (kan dezelfde fase zijn) van 16A over vier aders (plus aarde). Dat is max 3680W per paar, ongeveer 7.4kW bij mekaar.

Leg je een driefase groep naar de keuken, kost dat ook vier aders (plus aarde). Maar nu heb je 3*16A, totaal max 11kW. Het enige is dat je dan in de meterkast een iets duurdere driefase alamat nodig hebt. Dat verdien je terug als je dan over 5 of 10 jaar dat ding niet hoeft te upgraden op het moment dat je partner een groter fornuis wil hebben van 11kW ipv dat "kleine" ding van maar 7.4kW...

@toeternietoe, hieronder: fixed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

@rew:
Je vergeet 1 ader, je hebt ook een aarde nodig.

Zo “dik” hoeft die kabel niet te zijn, een 2,5 qmm is voldoende.

Je legt een 5x2,5 qmm kabel naar je fornuis, of 5 losse VD draden 2,5 qmm door een buis naar je kooktoestel.
Veel netbeheerders hebben in hun aansluitvoorwaarden staan dat als je een 3 fase aansluiting hebt, je het kooktoestel ook met 3 fase moet aansluiten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)