voltage buck boost converter

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

De attiny leek mij een geschikt formaat aangezien het een kleine printplaat moet zijn.

Eerst zal ik het project eens testen op een breadboard, ik denk dat dat wel verstandig is.

Ik hoef er niet perse grote dingen mee aan te sturen, het is ook meer voor kleine dingen testen.

I2c verbinding en spanningstegeling is niet mogelijk met een attiny84? En waarom niet?

Ik zal de fets gaan vervangen voor Logic fets, die zijn direct aan te sturen met een attiny. Raden jullie de PSMN1R2-30 N channel aan?

Schakelen van Buck naar boost doe ik als volgt:
0-5 V mode:
fet 1. 0-100% pulse.
Fet 2. Off

5-30 V mode:
Fet 1. Volledig gesloten
Fet 2. 0-100 % pulse

Schakelen zal ik dan met 50 kHz doen zodat ik 320 stapjes van 0,1 V kan maken : 16 mhz / 320 = 50kHz.

bedankt mannen,

Voordat ik ontwerpen ga laten printen ga ik maar eerst wat testen op een breadboard(zonder potmeters en i2c scherm)

Ik gebruik dan de volgende componenten:

arduino nano
2 x IRLZ34N
2x 1n4007
100 uh spoel
35V 220 uF capacitor

met de waardes kan ik dan wat gaan spelen

De PSMN1R2-30 waren ook aardig prijzig, ik ga even wat datasheets langs om een andere vergelijkbare fet te zoeken.

Op een breadboard test ik dan alles met een arduino nano als aansturing.

Daarna kijken of het werkt of dat er nog aanpassingen moeten worden gedaan. Dan compacter maken.

Allemaal bedankt opmerkingen zijn welkom ik houd jullie op de hoogte als ik verder ben. Leuk projectje voor in de avonduurtjes

Groeten Sven

ik gebruik om te testen een 100 uh spoel. Met 2 pinnetjes druk ik die dan in het breadboard.

VOor q1 dus een p-channel mosfet gebruiken. Weet iemand een geschikte?

groeten Sven

Goedenavond,

Ik heb de spullen binnengehad een week terug, alle componenten op een breadboard gedaan. Ik stuur alles dus aan met een arduino uno om te testen.

Kunnen de fets direct worden aangestuurd door de arduino?
p channel SQD40031EL_GE3
n channel irlz34N.

Ik heb als bijlage het schema waarmee ik nu ga testen. De weerstanden r12, r13, r14 worden nu niet gebruikt.

Voor spoel gebruik ik een kleine 20uH spoel met fijne wikkelingen.

Met vriendelijke groeten,

Sven

10k is wel erg groot, daarmee gaan die MOSFETs niet snel genoeg sperren.

Ik zie geen condensator bij de ingang, die is wel nodig.

Wat is nu het exacte type spoel dat je gebruikt?

Een breadboard is eigenlijk echt niet geschikt voor switchmode voedingen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

Niet dat ik verstand heb van geschakelde voeding maar maakt het voor het experiment nu heel veel uit wat voor spoel erin zit? Het kan hooguit niet of slecht werken en met ca 10W zie ik geen gevaarlijk toestanden.

En je heb gelijk in een breadboard is een slecht plan niet vanwege de frequentie want dat lukt nog wel op een breadboard maar 4A door die dunne contacten lijkt me wat veel. 4A door een 1A diode lijkt me ook heel spannend :).

Die 10k weerstanden kunnen zo klein als dat je transistor aankan. Dat is in dit geval 600mA. Echter dat is wel heel erg veel vandaar dat ik 330Ω voorstel dan heb je een mooi compromis tussen het verloren vermogen en de snelheid van je fet. Als je uit de meetresultaten merkt dat de fet sneller moet schakelen kan dat altijd nog verder aanpassen.
Als je schakeling werk en je gaat testen dan kom je er toch pas achter welke componenten beter kunnen dus voor een test schakeling zijn die verliezen daar niet zo belangrijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.