Atag i28CEC combiketel radiatoren worden warm zonder warmtevraag

Henk H.

Golden Member

Je was me voor Kilian, ik zou een update posten.

Probleem is niet meer teruggekomen nadat ik de ketel nog een keer van de stroom heb gehad. Met deze buitentemperaturen is er weinig/geen CV bedrijf en de klep blijft nu in tapwater stand staan. Nog niet opgrlost maar nu wrinig te meten. Zal installatiebedrijf inlichten (ook per email), verwacht dat t nog wel terugkomt als het weer kouder wordt.

Kan de thermostaat nog wel eens wat hoger zetten om CV bedrijf af te dwingen.

Ik denk dat een lage spanning niet echt een probleem is, tenzij die zo laag is dat de motor niet voldoende koppel heeft tijdens het verstellen. Ik vermoed dat er een monostabiel relais in de motor zit. Als de bruine draad spanning krijgt, schakelt het relais de spanning voor de motor om. Verder misschien twee eindstandschakelaars om de motorstroom te onderbreken als de motor in één van de eindstanden staat. Ik denk nu eerder aan een mechanisch probleem (huis/cartridge beschadigd of iets tussen de cartridge en huis).

[Bericht gewijzigd door Henk H. op 27 mei 2020 10:42:22 (43%)]

Henk H.

Golden Member

Het probleem (radiatoren worden warm zonder warmtevraag van de thermostaat) is er nog steeds. Sinds het voorjaar weinig gemerkt, maar gedurende de zomer was het sowieso warm en heeft de ketel weinig in CV bedrijf gedraaid.

Driewegklep is eentje met een bronzen of messing huis, in het huis zit de eigenlijke klep of cartridge. Bovenop zit een motor met een spindel die de klep indrukt wanneer aangestuurd. Terug gaat op veerdruk. Het is dus niet de oudere driewegklep met grijs kunststof huis en wit schuifje om de klep vast te kunnen zetten.

Cartridge van de driewegklep en motor zijn beide (onafhankelijk van elkaar) vervangen. Oorzaken die ik zo snel kan bedenken zijn:
1. vuil onder/tussen de cartridge waardoor die niet goed in één van de eindstanden komt
2. verkeerde aansturing van de motor
3. bramen of en scheur in het huis

Systeem heeft altijd goed gewerkt met de oude ketel, zij het zonder filter in de retourleiding van het CV water. In de handleiding van de nieuwe ketel staat dat een filter wordt aanbevolen. Op internet lees ik dat het sowieso (met de nieuwe pompen) aan te bevelen is een filter te monteren. Ik heb er eentje besteld, ben benieuwd wat ik ga "vangen". Mocht er iemand van ATAG bij moeten komen, dan hebben we in ieder geval commentaar op ontbreken van een filter op voorhand voorkomen. Dat is de aanpak van mogelijke oorzaak 1.

De ketel heeft een mogelijkheid om het tapwater in de ketel warm te houden. Comfort aan/ECO uit dan houdt de ketel het water warm, bij comfort uit/ECO aan dan gaat de brander alleen aan als er warm water gevraagd wordt. Omdat de radiatoren warm worden als de ketel voor warm tapwater zorgt (kraan open of comfort functie), heb ik geprobeerd de ketel in ECO stand te houden.

Ik houd de ketel nu een tijdje beter in de peiling, en heb vandaag ook weer gehad dat de ketel vanzelf UIT de ECO stand is gegaan en stond te stoken (zonder vraag voor tapwater of CV). Als ik dan de ECO stand op de ketel weer aan zet, stopt de ketel met stoken. Paar uur later kwam ik weer bij de ketel, was de ECO stand weer UIT, stond de ketel te stoken en hield die daar mee op toen ik de ECO stand weer aan zette.

Ik heb kunnen bevestigen dat de thermostaat (Honeywell chrono modulation touch) de ECO stand van de ketel aan en uit kan zetten. Helaas heeft de thermostaat alleen de keuze tussen ECO altijd uit of ECO alleen snachts aan (en schakelt de thermostaat die aan bij start eerste programma van de dag en weer uit bij einde laatste programma van de dag). Om hier een vinger achter te krijgen ben ik bezig om spullen voor een opentherm gateway (link) te bestellen zodat ik die ertussen kan zetten om te zien wat ketel en thermostaat doen, en eventueel die ECO aan/uit commando's van de thermostaat af te vangen. Misschien kan ik hiermee iets uitvinden over mogelijk probleem 2. Wat ik ga kunnen zien is beperkt natuurlijk, het logt alleen de commando's van de thermostaat en terugmeldingen van de ketel. Het meet geen spanning of signaalverloop.

Ik vermoed zelf dat er iets met de klep aan de hand is (oorzaak 1 of 3) en dat het probleem zich vaker manifesteert wanneer de ECO stand uit staat.

Dat die ketel uit de ECO stand gaat kan door een commando van de thermostaat komen, of door een fout in de besturing van de ketel zelf.

Ben benieuwd naar jullie mening, als ik meer weet

Heb je dat speciale gereedschapje om de cartridge eruit te schroeven? Zie mijn post van 6 mei. Indien ja, zou mijn eerste actie zijn:

Stekker van de ketel eruit.
Kopje koffie gaan drinken om het spul wat af te laten koelen.
Water aftappen zodat de ketel leeg is.
Driewegklepmotor eraf.
Cartridge eruit en goed inspecteren op beschadigingen, vuil, zwaar lopen.
Binnenkant klephuis zo goed mogelijk controleren.
Alles in omgekeerde volgorde weer opbouwen en vullen.

Kost je misschien een uurtje, maar dan kun je wel dingen uitsluiten.

Henk H.

Golden Member

Toevallig had ik net even bij de klep/motor gekeken, dekseltje van het huis van de klep kan er af met een gewone sleutel. Had al bedacht om cartridge en binnenkant huis te inspecteren wanneer ik het filter in de retour van de CV zet. Ketel is dan toch al uit en druk van het CV systeem.

Sleutel heb ik nog niet, zal eens kijken of ik die te pakken kan krijgen.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op 15 oktober 2020 21:53:22 (12%)]

Ik weet niet of je bij jou een vestiging van Warmteservice in de buurt hebt. In de vestiging bij ons in het dorp (aan de andere kant van Nederland) staan uitermate competente en service gerichte kerels. Daar kun je misschien wel zo'n ding even lenen. En nee, ik heb geen belangen in die club.

Volgens mij past een pijpsleutel 25 ook in de cartridge van de klep. Het is heel goed mogelijk dat het huis van de klep de oorzaak is. Als de binnendiameter net te klein is of niet goed rond kan dit probleem ook ontstaan. Laat de installateur toch het messing klephuis maar eens vervangen. Normaalgesproken heb je 2 jaar garantie op de onderdelen van een cv ketel. Het mag je dus geen geld kosten, Atag zal de portemonnee moeten trekken.

Heb je toevallig vloerverwarming?

Groet, Henk

wat mij op valt in het hele verhaal is dat het soms gebeurt. In de zomer moet de cv niet aanspringen maar toch wel het warm water en omdat het gebeurt bij warm wateraftap vind ik het raar dat je het ook in de zomer niet gehad hebt. Enfin, het lijkt er op of de sturing van de 3 wegklep niet weet wat te doen. Gezien het geheel al vervangen is zou ik eerder richting sturing denken, temeer het even geholpen lijkt te hebben van te hard resetten (stroom uit). Wat ik zou doen is iets voorzien waardoor je de stand van de 3wegklepmet bv eenvoudige lampje of ledjes kan volgen en zo bestuderen wanneer deze wanneer/wat doet. bv de klep richting cv staat toe en de radiatoren worden warm . Dan schort er wat aan de klep. De klep staat open en de cv wordt warm. Dan schort er wat aan de sturing want deze heeft bewust voor een open klep gezorgd. Ik zou vermoeden dat indien de stand vd klep en de vraag door de sturing niet overeen komen dat er dan een error volgt. Is er een reden dat je voor atag koos gezien de reviews?
Edit: Persoonlijk vind ik het verschil tss cv watertemp en wwtemp nogal klein. Wat als je ww op 50gr (tijdelijk) zet en cv op 75gr?

Uitgaande van dat de verkoper en de monteur dat de ketel gelijktijdig de verwarming en tapwater kan bedienen, zal de ketel op vollast gaan draaien en niet moduleren. In dit geval zal de tapwater regeling de drieweg gaan moduleren op de juiste tapwater temperatuur.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Henk H.

Golden Member

We hebben hier ook een Warmteservice. Heb op de site al een sleutel gevonden (er is maar één type, dus het zal wel goed zijn) voor 4 euro. Voor dat bedrag koop ik er gewoon een, als ik m leen moet ik m terugbrengen wat me ook een half uur kost ;) Maar inderdaad erg prettige toko (ook voor de particulier).

Plan is inderdaad de installateur er wel voor terug te laten komen. Tot nu toe hebben ze netjes (en zonder factuur) klep en motor gewisseld. Omdat het een storing is die niet echt op commando reproduceerbaar is, ben ik zelf wat aan het onderzoeken om erachter te komen in welke richting we moeten zoeken. Maar onrondheid of verkeerde maat van het huis kan ook zeker een oorzaak zijn, motor en cartridge zijn beide vervangen en probleem is gebleven dus dat is minder waarschijnlijk.

Op 15 oktober 2020 22:41:41 schreef EricN:wat mij op valt in het hele verhaal is dat het soms gebeurt. In de zomer moet de cv niet aanspringen maar toch wel het warm water en omdat het gebeurt bij warm wateraftap vind ik het raar dat je het ook in de zomer niet gehad hebt.

Dat het in de zomer niet voor is gekomen zou ik niet met zekerheid willen beweren. Ik heb het niet opgemerkt, mogelijk omdat het niet voorkwam (driewegklep hoefde minder te schakelen) of omdat het sowieso warm was in huis en ik extra warmte niet heb opgemerkt.

Op 15 oktober 2020 22:41:41 schreef EricN:Is er een reden dat je voor atag koos gezien de reviews?

Bedoel je de positieve beoordeling door de consumentenbond?

Ik moet even graven in mijn geheugen, maar ik denk dat we voor Atag hebben gekozen omdat het een vrij moderne ketel was (maar destijds volgens mij ca 2 jaar op de markt, minder risico op de eerste kinderziektes, ik heb dat toen nog nagekeken), het laagste vermogen waar de ketel op kon moduleren vrijwel het laagste was, we in onze omgeving verder wel goede ervaringen met Atag hadden en de prijs goed was in vergelijking met andere A-merken. Installateur bood deze ketel aan, gaven aan dat ze er goede ervaringen mee hadden bij hun klanten en vonden m fijn om te installeren (maar dat laatste heeft onze keuze niet beïnvloed).

Met alle respect, de mening van de Consumentenbond wordt hier niet als absolute waarheid aangenomen, netjes gezegd. We maken liever onze eigen keuze, mocht het verkeerd uitpakken dan hebben we zelf bewust verkeerd gekozen ;)

EDIT:
@Hunebedbouwer: Die bewering van de installateur dat deze ketel CV en tapwater tegelijk kan doen heb ik elders nog niet terug kunnen vinden. Ook in de installateurshandleiding bij de werking van de ketel en de regeling staat er niets over vermeld. Ik geloof dat ik de installateur maar met een korrel zout moet nemen op dit punt.

Maar, het komt ook voor zonder tapwater vraag (kraan open), maar puur om het tapwater in de ketel zelf warm te houden (comfort aan/ECO uit).

Het zou natuurlijk kunnen om een overschot aan warmte te dumpen in het CV systeem, maar dan zou ik eerlijk gezegd ook een storingsmelding verwachten.

Afwijkingen van de behuizing die een intermitterende fout veroorzaakt? Als er nog waarborg op is zou ik idd de installateur het laten oplossen. Als je zelf wat stuk doet door te testen komt het op jouw rekening en houd hij zijn handen er vanaf dan af. Heeft atag geen interne bulletin board waarop alle al meegemaakte problemen verzameld worden die de installateur mss kan raadplegen. De ketels draaien al even en er zou ondertss toch al wat meer ervaring moeten mee zijn? De reden dat ik achter het merk vroeg was omdat toen ik op zoek was naar een ketel ik ook langs atag kwam en toen ik verschillende fora raadpleegde er niet al te veel positieve reacties waren. Een onderdeel van vaillant? Kan dat? Consumentenbond is idd ook niet mijn vriend. Al te veel meegemaakt dat we in onze firma de beste kopen het eerst op de vuilnisbelt zien verschijnen.
Edit: je schrijft dat je tijdens het cv proces het water hoort ruisen id leidingen (normaal natuurlijk). Hoor je exact datzelfde ruisen als de radiators op een niet gewenst moment warm worden of is het geluid dan anders?

Henk H.

Golden Member

Net nog even wat reviews gezocht, zie wat minder positieve reviews met data van plaatsing nadat wij deze ketel hadden aangeschaft. Niet tientallen of honderden, maar wel een paar. Volgens mij is Atag zelfstandig en geen onderdeel van Vaillant maar daar ben ik niet zeker van.

Ik denk dat ik eerder het geluid niet goed heb verwoord. Als ik de ketel hoor stoken zonder warmtevraag klinkt de ketel (brander en/of ventilator) normaal en kan ik zo niet echt een verschil met andere situaties aanduiden (wel tapwatervraag of CV bedrijf). Waterpomp kan ik niet duidelijk horen. Op andere tijden hoor ik in andere kamers wel de pomp aanslaan als de CV begint te stoken, die draait eerst krachtiger voor enkele seconden en het geluid wordt daarna veel zachter als de pomp langzamer gaat draaien.

Als de ketel zonder bekende reden staat te stoken dan kom ik er meestal later pas bij (als de brander al aan is) en dan klinkt het verder normaal.

Cartridge durf ik er nog wel uit te halen, en het filter en de gateway ertussen kan ook niet zoveel kwaad (in mijn ogen). Verder laat ik het hierbij, ik wil inderdaad niet de garantie verspelen.

tuxie

Golden Member

Je hebt het er ook over gehad dat je thermostaat de eigenaardigheid heeft om de comfoorstand te activeren.
In de zomer heb je nergens last van gehad. Waarschijnlijk was er comfoor genoeg.
Nu het weer kouder word gaat de thermostaat weer zijn eigen plan trekken.

Is het een idee om er een ouderwetse kwikthermostaat aan te hangen. Al is het alleen om zeker te weten dat de thermostaat er zich niet mee bemoeit.
En het zo een weekje aan te kijken.

Henk H.

Golden Member

Ik wil niet stellig beweren dat ik in de zomer nergens last van heb gehad.

Ik weet het niet, ik heb er niet op gelet en het is me niet opgevallen.

Andere thermostaat zou nog kunnen, dan zou ik ergens eentje moeten regelen. Waarvan ik ook weet dat die betrouwbaar is.

Eerst maar eens kijken waar die OT gateway mee gaat komen, die laat als het goed is ook de temperaturen van het water zien, plus de communicatie tussen ketel en thermostaat. Ik verwacht daar meer uit te kunnen halen.

Plus die cartidge eens zelf goed bekijken.

Atag is zeker geen dochter van Vaillant. In Nederland kun je Vaillant toestellen alleen onder hun eigen naam en als AWB ketel kopen.

Een opentherm gateway er aan hangen gaat vast inzicht geven in wat er gebeurt.

Groet, Henk

Hele topic gelezen, ik had dit nog niet allemaal gezien..

Ik zie ergens staan dat de driewegklep op tapwater blijft staan. Dat lijkt me niet goed, die moet op CV terugvallen als het goed is.

Allereerst zou ik proberen een gewone thermostaat via de aan/uit aan te sluiten in plaats van Opentherm, dit om uit te sluiten dat de thermostaat iets vraagt wat je niet wilt. (marktplaats, tientje)

Staat er geen anti legionella programma actief, wat met een te grote interval werkt?

Dat de radiatoren warm worden duid toch op de driewegklep die soms niet geheel in tapwaterstand gaat. De ketel probeert zijn tapwater op temperatuur te houden maar zolang de klep niet volledig goed staat lekt hij naar de radiatoren en haalt zijn benodigde temperatuur niet.

Als je nog geen filter hebt zou je nog eens kunnen proberen om het water een aantal keer te verversen.

Henk H.

Golden Member

Zo, vandaag het filter ertussen gezet. Ik begin er graag 's ochtends mee op een dag dat ik evt. onderdelen kan kopen als er iets tegenzit, eerder geen gelegenheid gehad. Ben benieuwd wat ik ga "vangen".

Ketel is een paar dagen braaf in de ECO stand blijven staan maar daar toch weer vanzelf uit geraakt :?

Nog geprobeerd om de cartridge eruit te krijgen, nu ik het CV systeem toch van de druk had was dat een kleine (extra) moeite. Voor deze cartridge geen speciaal gevormde sleutel nodig, ziet er zo uit (plaatje van Wasco.nl)

Bovenop een zeskant, zou dus gemakkelijk moeten gaan. Ding zit echter knettervast. De zeskant heeft geen metrische of inch-maat maar iets ertussen en de zijvlakken lopen naar boven iets naar binnen (om het gietstuk te laten lossen in de mal) dus dat helpt ook niet om goed grip op het ding te krijgen. Zelfs nog warm geprobeerd, warm water op 60 graden en de kraan een paar minuten open om het huis op te warmen en uit te laten zetten.

Zal denk ik een griptang op moeten, maar dat ga ik niet doen. Heb al moersleutel en metrische en inch doppen geprobeerd en wil m niet (verder) rond draaien. Dat die zo vast zit zal vast niet helpen voor een soepele werking. 8)7

Dus, eerst maar een kijken wat het filter gaat vangen. Hypotheses zijn op dit moment of vastlopende klep (cartridge te strak in het huis geschroefd of troep ertussen) of aansturing defect (motor van de driewegklep te kort aangestuurd om helemaal open/dicht te gaan, daarnaast ECO stand niet vasthouden).

L en N zijn overigens correct aangesloten, haakse stekker in WCD (met klep, kan er dus op één manier in). L klem op de ketel is dus ook echt verbonden met de L van de huisinstallatie, N idem. Uiteraard geaarde WCD.

Is een paar keer gevraagd, excuus voor niet eerder antwoorden: Geen vloerverwarming, gewoon radiatoren, 2 stringen met de radiatoren allemaal parallel.

Andere thermostaat (aan/uit) proberen zou kunnen, maar wil ik voorlopig nog niet doen. Met een 2e hands thermostaat is niet helemaal zeker dat die goed is en de combinatie ketel-thermostaat wordt op de tabellen gewoon aangeven als geschikt.

Opentherm Gateway is in progress, printje in elkaar flansen is niet zo moeilijk maar behuizing erbij, schakelaartje, zekering, nette klemmen etc etc kost toch wat meer tijd. Misschien kan ik daarmee zien of de ketel een eigen leven leidt....

Ik vind het raar dat die cartridge zo vast zit en ik vind het gek dat je een cartridge voor de E serie laat zien, terwijl je een ketel uit de i-serie hebt. Zou daar dezelfde cartridge in zitten? Ik kan het zo één, twee, drie niet vinden.

Henk H.

Golden Member

In de i-serie ketels zit de "a/e serie" cartridge. Als je op de site www.atagverwarming.nl ondeugend "installateur" kiest kun je bij documentatie de onderdeeltekeningen opvragen per serie. Bij de tekeningen van de i-serie staat bij de omschrijving iets van "cartridge a/e" met een Atag-nummer. Als je op dat nummer gaat zoeken op internet/in webshops wordt aangegeven dat het voor de a/e series is.

Uitgevogeld toen ik op zoek was naar de juiste sleutel voor de cartridge. Bij die andere, van Honeywell (plaatstalen ding, past op een soort torx vertanding in de cartridge), zag ik nog niet helemaal voor me hoe die op mijn cartridge zou moeten passen.

Zo strak vast lijkt me niet de bedoeling.

Heeft dat ding links schroefdraad?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Het probleem (radiatoren worden warm zonder warmtevraag van de thermostaat) is er nog steeds.

IK heb niet alles gelezen en misschien is dit al verteld.

Zit er een comfort functie op de ketel en kan die uit? De comfort functie zorgt ervoor dat het tapwater circuit binnenin de ketel altijd op temperatuur is en je dan een klein voorraad warm water hebt. Als je dan warm tapwater nodig hebt dan komt er gelijk al warm water uit en hoeft de ketel enkel het koude binnenkomende water op te warmen.

Echter deze functie warmt dus regelmatig het tapwater op om op temperatuur te blijven en daarbij word dus de hele ketel warm want er zit maar 1 brander in die eigenlijk alleen het CV water kan verwarmen en het CV water verwarmt dan weer het tapwater. Omdat nu dus de hele ketel warm is en het zonde is om deze warmte te verliezen word nadat het tapwater is verwarmt de overgebleven warmte via de CV pijpen uit de ketel afgevoerd en dit zorgt voor opwarming van ook de radiatoren en dit gebeurt niet alleen als de ketel het tapwater op temperatuur houd maar ook als je warm tapwater pakt uit de ketel. Dus ook met comfortfunctie uit word en na het tappen van warm water de restwarmte in de ketel in de CV leidingen gedumpt. Maar wel vel minder vaak.

Pak je dus heel weinig tapwater kan je beter de comfortfunctie uitzetten en dan duurt het wel langer dat je warm water hebt maar is uiteindelijk zuiniger. Pak vrij vaak warm water dan is de comfort functie beter.

Mijn CV ketel zit ver weg van de keuken en badkamer ca 18 meter leiding. Ik heb voor in de keuken een elektrische doorstroom boiler in de keuken geplaatst

Henk H.

Golden Member

Klopt, de ketel heeft 2 standen voor tapwater, comfort (ketel houdt tapwater in de ketel warm) en ECO (ketel verwarmt alleen tapwater als de kraan open is). Ik gebruik hier de term ECO omdat het knopje op de ketel ook ECO genoemd is en ECO in het scherm komt als deze stand ingeschakeld is. ECO uitgeschakeld is comfort aan.

Het warm worden van de radiatoren is volgens mij wel meer dan het dumpen van wat heet water van de comfort functie in het CV systeem. We hebben wel gehad dat de radiator in de badkamer (tweede vanaf de ketel, ik schat op een meter of 10) ongeveer 50 graden was nadat we hadden gedouched. Ook enkele keren gehad dat de thermostaat 's avonds 20 graden aangaf terwijl die overdag altijd op 19 graden staat. Opwarming door de zon was op dat moment niet mogelijk.

Ik heb gemeten met twee thermokoppels op de uitgaande pijp van de CV (de hete kant zeg maar). Thermokoppels ca 50 cm uit elkaar op koperen pijp. Ik heb temperatuurverschillen gezien tot ca 6 graden. Gezien de korte afstand en het feit dat koper ontzettend goed warmte geleidt, moet er wel serieus wat energie door die pijp gaan wil je zo'n temperatuurverschil krijgen.

@Hunebedbouwer: Linkse draad zou goed kunnen. Nav de opmerking plaatjes van de cartridge vergelijken met een koppeling met bekende rechtse draad. Draad ziet er hetzelfde uit en lijkt dus rechts. Zonet nog even de sleutel erop gehad, maar dan krijg ik er rechtsom (voor links draad) ook geen beweging meer in.

Linkse draad pas je alleen toe als dat een functie heeft, bv om te voorkomen dat de trapper van je fiets eraf loopt door de draairichting van de trapper. Je kunt er veilig van uitgaan dat dit normale rechtse draad is.

De manier waarop je geprobeerd hebt de zaak met warmte van het warme water los te krijgen heeft naar mijn mening weinig zin. Zowel de cartridge als het klephuis zijn uit messing en zullen allebei evenveel uitzetten door het warme water. Daar schiet je niks mee op. Een brander op de buitenkant van het klephuis zetten zou kunnen helpen, maar ik vrees dat je daarmee meer kapot maakt (afdichtingen enzo) dan je lief is.

Wat voor moersleutel heb je gebruikt; zo'n verstelbare "Bahco" of een met een vaste sleutelwijdte? Ik denk dat ik hier voor de "Bahco" zou gaan, omdat je die exact op de goede sleutelwijdte kunt instellen, maar ik vermoed dat je die gebruikt hebt.

Ik vrees dat kruipolie hier niet zal helpen vanwege de o-ring en dat alleen gepast geweld de oplossing gaat brengen. Met een hamer erop kloppen en hopen dat het losschrikt, of inderdaad een griptang, als de grip het probleem is. Desnoods met een hamer en metaalbeitel/koudbeitel zien of je hem in de losrichting kunt meppen. Of de installateur die dat ding erin geschroefd heeft vragen.

Het geplaatste filter verwacht ik niet dat het probleem gaat oplossen, omdat het er al is. Mogelijk helpt het om nieuwe problemen in de toekomst te voorkomen, maar je zult dit eerst moeten oplossen, of laten oplossen.

Henk H.

Golden Member

Inderdaad geprobeerd met een bahco/verstelbare moersleutel, maar omdat de zijvlakken van de zeskant licht schuin (in verticale richting) zijn krijg ik daar ook bijna geen grip op. Cartridge laat ik voorlopig lekker zitten, griptang, brander, beitel en kruipolie geven allemaal troep.

Ik verwacht ook weinig van het filter, maar als je niets doet gaat het probleem ook niet weg. Usual suspects, cartridge en motor, zijn al uitgewisseld en het is een storing die niet 100% voorkomt en (nog) niet op commando reproduceerbaar is. Ik vermoed dat Atag erbij gaat komen, en aanbeveling in de installatiehandleiding is een filter te plaatsen. Dat gras is hierbij dus al weggemaaid, plus dat het beter zou zijn voor de moderne pompen (of ben ik het WC-eend verhaal getrapt)? Anyway, kosten vielen mee en dit was iets wat ik zelf kon doen.

Volgens zeggen zou het filter na een 24 uur al 90% van de troep gevangen moeten hebben, morgen eens kijken wat er in zit. Daarna maar wekelijks controleren.

Hopelijk geeft die gateway ook nog wat inzicht, maar die is nog in progress.

Als de schuinheid het probleem is zou je ook nog kunnen proberen twee tegenoverliggende vlakken van het zeskant met een vijl recht te maken, zodat je met je verstelbare moersleutel wél meer grip hebt. Maar het is jouw ketel en jij moet doen wat je denkt dat juist is.

Als het met de Bahco niet lukt dan met een waterpomptang, zweedsetang of pijpentang proberen. Ik heb op werk een pijpentang van 1,5m lang dus daar moet het zeker mee lukken :).